mboost-dp1
Tråden til dumme spørgsmål
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Dreadnought (2689) skrev:Skæv hækkekål:
Hvordan indikerer man overfor andre bilister at de har et pære der er sprunget eller forlygter der peger andet end fremad?
Normalt så blinker jeg et par gange 50-100m før jeg paserer bilisten. Jeg mødte i dag en Falckvogn hvor venstre forlygte ikke var justeret korrekt. Jeg blinkede et par gange og han hilste igen med sin hånd. Forstod han det eller kender han en anden person der kører i en Audi A3?
Jeg ser det som eneste løsning at du bringer hans bil til standsning ved at frontaltorpedere den. Derefter er det jo åbentlyst at hans forlygte ikke virker...
gnarfsan (2699) skrev:I have no eye ball but I can handle many balls at the same time.
Men du må hellere også spørge en anden :P
Den kan muligvis bringe dig i vanskeligheder...
Tror det kan bringe mig i rigtig mange vanskeligheder hvis jeg sender den sætning med min ansøgning til en international virksomhed som arbejder med blinde børn. :P
Dreadnought (2689) skrev:Hvordan indikerer man overfor andre bilister at de har et pære der er sprunget eller forlygter der peger andet end fremad?
Blink et par gange med forlygterne. Det betyder at du prøver at kommunikerer et eller andet til vedkommende. Før eller siden må vedkommende spekulere over hvorfor der er så mange der blinker, og gå en tur om bilen, eller måske køre på værksted.
I dagslys bruger jeg "overhalingsblinket" (det lange lys), i mørke bruger jeg sluk/tænd så jeg ikke blænder.
Vil jeg signalere til nogen bag mig bruger jeg tågelyset.
Det gør jeg ved alle lygtefejl.
gnarfsan (2705) skrev:Et eller andet opfindsomt:
Hvornår lærer jeg at holde kæft?
hah, yay for jeg er ham tråden!
Der mangler man desvære en slags Bluetooth lønsing med en chat i biler ^^ hvor deres navne stemmer overens med nummerpladerne. så sender man lige en stemmebesked over BT :P
virker kun hvis man køre bag ved en. tvivler på modkørende kan nå det hele :P
virker kun hvis man køre bag ved en. tvivler på modkørende kan nå det hele :P
Det er ikke så længe siden jeg kørte bag en trailer med meget ukorrekt lys.
Han skulle tilfældigvis til højre hvor jeg skulle ligeud, og vi holdte så bag rødt lys i hver sin bane. Jeg standsede ud for ham (i stedet for at køre helt frem til næste bil), min kæreste rullede vinduet ned og snakkede med dem. Han takkede for oplysningen om lyset, og rådet om hvad der skulle gøres ved stikket.
...fik jeg bare lige lyst til at fortælle.
Det er ikke så længe siden jeg kørte bag en trailer med meget ukorrekt lys.
Han skulle tilfældigvis til højre hvor jeg skulle ligeud, og vi holdte så bag rødt lys i hver sin bane. Jeg standsede ud for ham (i stedet for at køre helt frem til næste bil), min kæreste rullede vinduet ned og snakkede med dem. Han takkede for oplysningen om lyset, og rådet om hvad der skulle gøres ved stikket.
...fik jeg bare lige lyst til at fortælle.
To spørgsmål!
Hvorfor siger højtalerne der er tilsluttet min pc, "duk-dukkeduk-dukkeduk-dukkeduk" når jeg modtager en sms, eller modtager et opkald, og min mobiltelefon eksempelvis ligger på mit skrivebord? :)
Hvordan kan bommene gå ned for toget, ligger der sensorer i skinnerne et vist antal meter nede af sporet til begge sider? :)
Hvorfor siger højtalerne der er tilsluttet min pc, "duk-dukkeduk-dukkeduk-dukkeduk" når jeg modtager en sms, eller modtager et opkald, og min mobiltelefon eksempelvis ligger på mit skrivebord? :)
Hvordan kan bommene gå ned for toget, ligger der sensorer i skinnerne et vist antal meter nede af sporet til begge sider? :)
1. din telefon sender elektromagnetiske impulser.. der er stærkere når du modtager/sender noget self. det er det der går i højtalerne..
det er faktisk din SMS du kan høre.
det er faktisk din SMS du kan høre.
Strauss (2711) skrev:Hvordan kan bommene gå ned for toget, ligger der sensorer i skinnerne et vist antal meter nede af sporet til begge sider? :)
Nogle steder (som ved vores Falck-station på havnen (togsporet går igennem gården med brandbiler etc.)) går en mand fra toget selv ud i forvejen og slår advarslen til, og hopper så op på toget når det kører over vejen, hopper af og slår det fra når toget er kørt forbi. Andre steder vil jeg gætte på at der er sensorer langt væk fra vejen, så bommene går ned i god tid.
ja, Det tyder det på at der gør
http://ing.dk/artikel/102544-tog-ulykke-teknisk-fe...
Før et tog kan få tilladelse til at køre fra en station, skal styresystemet på bommene ved efterfølgende overkørsler nemlig sende en besked om, at bommene er nede, og lysene blinker, fortæller områdechef for Teknisk Drift i Banedanmark, Kim Andersen.
»På et anlæg af den type, som der er på Nordvestbanen, skal bommene melde tilbage, at de er nede eller er på vej ned. Når de så er nede, sender de endnu et signal til toget. Og hvis lokomotivføreren overser signalet, så vil togkontrolsystemet, ATC, sørge for at bremse toget ned.«
Kisbye (2714) skrev:#2711
Før et tog kan få tilladelse til at køre fra en station, skal styresystemet på bommene ved efterfølgende overkørsler nemlig sende en besked om, at bommene er nede, og lysene blinker, fortæller områdechef for Teknisk Drift i Banedanmark, Kim Andersen.
»På et anlæg af den type, som der er på Nordvestbanen, skal bommene melde tilbage, at de er nede eller er på vej ned. Når de så er nede, sender de endnu et signal til toget. Og hvis lokomotivføreren overser signalet, så vil togkontrolsystemet, ATC, sørge for at bremse toget ned.«
Hvilket også gør, at hvis du smadre en lampe eller forhindre en bom i at gå ned, så stopper toget automatisk. Smart!
Ja, sad selv og tågede lidt over den beskrivelse. som det beskrives skal alle bomme være nede imellem to stationer før toget kan køre fra stationen. det lyder ikke særlig effektivt.
Der er mere info om ATC her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Automatic_Train_Contr...
Der er mere info om ATC her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Automatic_Train_Contr...
Klumpet ståltråd:
Hvordan kan det være at det danske sprog har sneget sig ind i mit Office Word, når jeg har installeret det på engelsk, og det kun er i nogle tilfælde at informationen står på dansk? ¡Que extraño!
Hvordan kan det være at det danske sprog har sneget sig ind i mit Office Word, når jeg har installeret det på engelsk, og det kun er i nogle tilfælde at informationen står på dansk? ¡Que extraño!
Med hensyn til hvordan bommene finder ud af at gå ned, så er det normalt styret af det sikringsanlæg der styrer den pågældende strækning/station. Disse systemer holder mere eller mindre selv styr på hvor togene er og hvornår det er tid til at sætte signal osv.
Med hensyn til det omtalte sted så vil toget her ikke kunne køre frem til overkørslen hvis den ikke er nede. Men det er ikke nødvendigt for alle overkørslerne at være nede før der gives signal, kun dem der er i en hvis afstand.
Det er desværre ikke alle steder at der er ATC eller ATC lignende systemer, så her er det op til lokoføreren at holde øje med signalerne.
Med hensyn til det omtalte sted så vil toget her ikke kunne køre frem til overkørslen hvis den ikke er nede. Men det er ikke nødvendigt for alle overkørslerne at være nede før der gives signal, kun dem der er i en hvis afstand.
Det er desværre ikke alle steder at der er ATC eller ATC lignende systemer, så her er det op til lokoføreren at holde øje med signalerne.
Er dine regionale indstillinger i Windows sat på dansk? I så fald kan man sagtens forestille sig, at den kunne fucke up. :)
Er dine regionale indstillinger i Windows sat på dansk? I så fald kan man sagtens forestille sig, at den kunne fucke up. :)
Hvis dit Windows er på Dansk, så bruger den den danske Windows Update tjeneste, og den skelner ikke med om dit office er på dansk eller engelsk, men downloader bare de nyeste updates der er tilgængelige på det pågældende sprog, som afgøres af Windows. Jeg havde samme problem da jeg bruge Office og Windows. Fandt dog aldrig ud af, hvordan man kom ud over problemet..
#2703 Rookie mistake no. 1
Oversæt aldrig fra dansk til engelsk, når det budskab du vil ud med skal fremstå på engelsk.
Skriv det på engelsk, enhver idiot vil falde død om, fordi sproget er totalt handicappet og tydeligvis oversat.
Specielt den sætning der, find på noget andet.
Så, start forfra, skriv den på engelsk fra første bogstav. den anden vej er bare dum.
Oversæt aldrig fra dansk til engelsk, når det budskab du vil ud med skal fremstå på engelsk.
Skriv det på engelsk, enhver idiot vil falde død om, fordi sproget er totalt handicappet og tydeligvis oversat.
Specielt den sætning der, find på noget andet.
Så, start forfra, skriv den på engelsk fra første bogstav. den anden vej er bare dum.
..og husk at vi i Danmark har en meget speciel humor som ikke kan forstås af de fleste udlændinge.
..og husk at vi i Danmark har en meget speciel humor som ikke kan forstås af de fleste udlændinge.
Ordspil har man da vist også i udlandet, men ja, de kan også være umulige at oversætte.
Men mere interessant er at sjove ting som sagtens kan oversættes, er bare ikke sjove i mange andre lande, fordi de har en anden humor.
Når det kommer til sjove TV-udsendelser har jeg bemærket at jeg synes dansk humor er plat (på den dårlige måde), mens britisk humor er lige mig.
Det er simpelt hen forskellige måder at være sjov på, i de to nabolande.
Ordspil har man da vist også i udlandet, men ja, de kan også være umulige at oversætte.
Men mere interessant er at sjove ting som sagtens kan oversættes, er bare ikke sjove i mange andre lande, fordi de har en anden humor.
Når det kommer til sjove TV-udsendelser har jeg bemærket at jeg synes dansk humor er plat (på den dårlige måde), mens britisk humor er lige mig.
Det er simpelt hen forskellige måder at være sjov på, i de to nabolande.
Jeg er helt enig med dig.
Det er sgu sørgeligt at se hvordan dansk humor er degenereret til det det er i dag.
Nu virker det som om at det blot gælder om at sparke til de svageste i samfundet - ihvertfald de fleste stand'up'ere - med få undtagelser.Den politiske satire er stort set IKKE eksisterende mere.
En anden sørgelig variant er den som først blev introduceret med Bridget jones og som bl.a. "klovn" bidraget med: Nu-lader-vi-hovedpersonen-gør-noget-vildt-pinligt-og-så-synes-folk-nok-det-er-sjovt...
Q: What is the difference between a girl comming comming from a bath and a girl comming from the church?
A: A girl comming from the church has hope in her soul, a girl comming from the bath has soap in her hole...
Jeg er helt enig med dig.
Det er sgu sørgeligt at se hvordan dansk humor er degenereret til det det er i dag.
Nu virker det som om at det blot gælder om at sparke til de svageste i samfundet - ihvertfald de fleste stand'up'ere - med få undtagelser.Den politiske satire er stort set IKKE eksisterende mere.
En anden sørgelig variant er den som først blev introduceret med Bridget jones og som bl.a. "klovn" bidraget med: Nu-lader-vi-hovedpersonen-gør-noget-vildt-pinligt-og-så-synes-folk-nok-det-er-sjovt...
Q: What is the difference between a girl comming comming from a bath and a girl comming from the church?
A: A girl comming from the church has hope in her soul, a girl comming from the bath has soap in her hole...
myplacedk (2730) skrev:Ordspil har man da vist også i udlandet, men ja, de kan også være umulige at oversætte.
Det hedder idiomer. Vendinger og ordsprog, der er unikke for det specifikke, og som mister al betydning, når det bliver oversat.
"Han stiller træskoene" != "He is putting down the wooden shoes (clogs)"
Osv. osv.
Det var nu ikke idiomer jeg tænkte på.
Ordspil: "War doesn't tell who's right, just who's left." - "Krig viser ikke hvem der ... øh..."
Idiomer: "Jeg går agurk!" - "I'm going cucumber! Yeah!"
Humor: Jeg har på fornemmelsen at den her ikke vil blive grinet så meget af på engelsk: - men den er da nem at oversætte, og har ikke rigtigt nogen referencer til dansk kultur.
Det var nu ikke idiomer jeg tænkte på.
Ordspil: "War doesn't tell who's right, just who's left." - "Krig viser ikke hvem der ... øh..."
Idiomer: "Jeg går agurk!" - "I'm going cucumber! Yeah!"
Humor: Jeg har på fornemmelsen at den her ikke vil blive grinet så meget af på engelsk: - men den er da nem at oversætte, og har ikke rigtigt nogen referencer til dansk kultur.
shantri (2736) skrev:Dumme spørgsmål findes ikke, kun dumme svar.
"Dumme spørgsmål findes ikke, kun dumme mennesker."
http://ars.userfriendly.org/cartoons/?id=19980715
Selvfølgelig er der dumme spørgsmål. Men det at svaret er indlysende for nogen, gør ikke spørgsmålet dumt.
Dreadnought (2670) skrev:Grå kål:
Hvad betyder det når den lille firkant, der indikere forbindelsestypen på min HTC Diamond, har en prikket/grålig baggrund?
Det betyder vist at forbindelsen er smuttet. Prøv at sende en sms, og se hvad der sker.
Observeret på en HD og en Diamond2.
Det er bare nonsense uden lige.
Viden er ikke konstant, men bevæger sig hele tiden. Så at vi lever i et samfund hvor det generelle uddannelses niveau er højt, kan vi tage mange dagligdags ting for givet.
At det nogen gange kan virke som nogle dumme spørgsmål, er da mere en bekræftelse i at der stadigvæk findes alt for mange med et meget lavt uddannelses niveau, eller måske uden interesse for dette.
Når jeg skrev det som jeg gjorde, er det fordi der så findes en masse arrogante mennesker som har en holdning ala "tsk ved du ikke engang det".
Ved du noget dine medmennesker ikke ved, burde du istedet, uden spydigheder, svare pænt og derved løfte andres viden op på et højere niveau.
Eksempel:
Der er stadigvæk mange i en del Afrikanske lande som tror HIV kan kureres ved at voldtage en jomfru. Det virker dumt, men det er ren uvidenhed, som leder til overtro.
Det er bare nonsense uden lige.
Viden er ikke konstant, men bevæger sig hele tiden. Så at vi lever i et samfund hvor det generelle uddannelses niveau er højt, kan vi tage mange dagligdags ting for givet.
At det nogen gange kan virke som nogle dumme spørgsmål, er da mere en bekræftelse i at der stadigvæk findes alt for mange med et meget lavt uddannelses niveau, eller måske uden interesse for dette.
Når jeg skrev det som jeg gjorde, er det fordi der så findes en masse arrogante mennesker som har en holdning ala "tsk ved du ikke engang det".
Ved du noget dine medmennesker ikke ved, burde du istedet, uden spydigheder, svare pænt og derved løfte andres viden op på et højere niveau.
Eksempel:
Der er stadigvæk mange i en del Afrikanske lande som tror HIV kan kureres ved at voldtage en jomfru. Det virker dumt, men det er ren uvidenhed, som leder til overtro.
shantri (2740) skrev:Det er bare nonsense uden lige.
Jeg uddyber jo at spørgsmålet ikke bliver dumt af at nogle synes at svaret er indlysende.
Det er dig der straks forbinder "dumme spørgsmål" med nogen som ved mindre end den der bliver spurgt.
Hvis jeg spørger hvad klokken er, selv om jeg nemt selv kan se det (fx. har et vægur lige over hovedet på den jeg spørger), så er det da et dumt spørgsmål.
Spørgsmål:
Hvorfor kan jeg ikke åbne mit virtual pc vindue, men godt se det når jeg alt + tabber eller holder musen over den i proceslinjen :S
Hvorfor kan jeg ikke åbne mit virtual pc vindue, men godt se det når jeg alt + tabber eller holder musen over den i proceslinjen :S
myplacedk (2742) skrev:Jeg uddyber jo at spørgsmålet ikke bliver dumt af at nogle synes at svaret er indlysende.
Det er dig der straks forbinder "dumme spørgsmål" med nogen som ved mindre end den der bliver spurgt.
Hvis jeg spørger hvad klokken er, selv om jeg nemt selv kan se det (fx. har et vægur lige over hovedet på den jeg spørger), så er det da et dumt spørgsmål.
At spille dum, er en helt anden sag.
Nej, jeg har fint forbindelse. Hvis forbindelsen er væk vises der en antenne med et udråbstegn.pewbe (2739) skrev:Det betyder vist at forbindelsen er smuttet. Prøv at sende en sms, og se hvad der sker.
Observeret på en HD og en Diamond2.
Månen er ikke i en geostationær bane. For at en sattelit er i geostationær bane om jorden, skal den være i 35786 Km højde.
At den er i geostationær bane om jorden, betyder at den står over samme punkt på jorden hele tiden.
Månen er ikke i en geostationær bane. For at en sattelit er i geostationær bane om jorden, skal den være i 35786 Km højde.
At den er i geostationær bane om jorden, betyder at den står over samme punkt på jorden hele tiden.
#2746 http://en.wikipedia.org/wiki/Moon den har som sagt ikke en geostationær bane men der står alt der er værd at vide om den
#2747+2748 Selvfølgelig er månen jo ikke i en geostationær bane om jorden. Det var ikke det jeg spurgte om. I hvilken højde over MÅNEN skal et objekt være, for at være i en geostationær bane rundt om MÅNEN?
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.