mboost-dp1

Tråden til dumme spørgsmål

Gå til bund
Gravatar #2751 - Woller
6. nov. 2009 09:53
Spørgsmål
var inde på boxertv.dk for at finde ud af hvordan jeg skulle indstille min antenne og fik dette at vide
http://www.boxertv.dk/kundeservice/Daekningskort/ skrev:
Vi anbefaler, at du retter din antenne mod Varde i retning 274 °. Afstanden til senderen er 30 km.

hvad mener de med retning 274°?
Gravatar #2752 - myplacedk
6. nov. 2009 09:55
Det er en kompasretning. Nord er 0°, øst er 90° osv.

Jeg er så ikke helt skarp på om nul er geografisk nord eller magnetisk nord. Jeg gætter på geografisk.
Gravatar #2753 - gnаrfsan
6. nov. 2009 09:56
myplacedk (2752) skrev:
Jeg er så ikke helt skarp på om nul er geografisk nord eller magnetisk nord. Jeg gætter på geografisk.

Geografisk er et godt bud, da kompasser typisk er korrigerede til at pege på geografisk nord.
Gravatar #2754 - Woller
6. nov. 2009 09:56
ok :) tak for det :) gik ud fra det var noget i den retning men tænkte det var bedst at spørge inden jeg kæmper mig op på taget :)
Gravatar #2755 - myplacedk
6. nov. 2009 09:59
gnarfsan (2753) skrev:
Geografisk er et godt bud, da kompasser typisk er korrigerede til at pege på geografisk nord.

... what??

Noget med at det er en skive med en malet nål, i stedet for en synlig kompasnål? Og så køber man et kompas der er beregnet til et bestemt geografisk område?
Gravatar #2756 - Jakob Jakobsen
6. nov. 2009 10:22

Er netop stået op, så hjernen fungerer ikke godt nok endnu, så du kan selv Regne på det.
Gravatar #2757 - LinguaIgnota
6. nov. 2009 10:39
Er jeg den eneste, der har fået et delikat stykke spam fra (hvad jeg formoder er) ham her, efter at have smidt mailadressen i Wave invite-tråden?

Hejsa jeg er fra lockerz.com, det her er ikke en spam-mail, bare så du lige er klar over det. Jeg sender den her mail direkte fra lockerz.com, du har måske hørt om det. Det er en side hvor du tjener PTZ ved at se videoer, høre musik og spille browser-baserede spil også kan du få ting ved hjælp af dine point, ligesom Pointshop.dk, det fede er at den her side først åbner officelt d.15 nov! Så du er med fra start! Ved hjælp af de PTZ du tjener kan du få en hel masse elektronik m.m. Så hvis du er interesseret så skulle der gerne være et link direkte til invitationssiden. Hvis du stadig synes det virker mistænksomt så kan du gå ind på www.lockerz.com også tjekke det selv, man skal være inviteret for at blive medlem og det er så det jeg er igang med, du kan få mac, dell, hp og varer fra en helt masse andre producenter :) Så bare følg linket hvis du synes det lyder interessant. Og send venligst ikke spam-mail tilbage, jeg kan ikke fordrage spam :)

Lulz bolded by me.
Gravatar #2758 - gnаrfsan
6. nov. 2009 10:40
myplacedk (2755) skrev:
Noget med at det er en skive med en malet nål, i stedet for en synlig kompasnål? Og så køber man et kompas der er beregnet til et bestemt geografisk område?

Nemlig, ja. Mit Silva har tilmed en skrue, så man kan indstille afvigelsen. Men de billigere modeller er indstillet til vores bredde grader, og vil være upræcise andre steder i verden.

Edit: Man stiller skiven i forhold til nålen på mit pejlekompas.
Gravatar #2759 - Dreadnought
6. nov. 2009 10:57
#2755 Danmark er en af de få steder på jorden hvor et kompas rent faktisk peger mod den geografiske nordpol. Som det kan ses her er et kompas et ret upræcis navigationsinstrument. Men på de fleste kompasser kan man dreje skiven efter det ovenstående kort.
Gravatar #2760 - gnаrfsan
6. nov. 2009 11:03
Dreadnought (2759) skrev:
Men på de fleste kompasser kan man dreje skiven efter det ovenstående kort.

Det nytter bare ikke noget at dreje skiven efter kortet, hvis ikke kompasset er korrigeret, for kortet har geografisk nord, og et ukorrigeret kompas har magnetisk nord.
Gravatar #2761 - Dr.pikkuk
6. nov. 2009 11:07
LinguaIgnota (2757) skrev:
Er jeg den eneste, der har fået et delikat stykke spam fra (hvad jeg formoder er) ham her, efter at have smidt mailadressen i Wave invite-tråden?

Lulz bolded by me.

jeg synes faktisk han har spammet mig sønder og sammen UDEN at jeg mindes at have givet ham min mail...
Gravatar #2762 - gnаrfsan
6. nov. 2009 11:16
LinguaIgnota (2757) skrev:

Pis, nåede lige at poste min :-\
Gravatar #2763 - Jakob Jakobsen
6. nov. 2009 11:31

Det er da bare at poste hans email adresse et par gange på forskellige usenet grupper.
At man skriver at det ikke er spam, betyder ikke at det ikke er spam. Derfor kan du også melde ham for spam.
Send en kopi af mailen til [email protected] indeholdende kilden, så kan det være at han bliver stoppet.
Gravatar #2764 - Jakob Jakobsen
6. nov. 2009 11:32

Jo, du korrigerer netop med ringen alt efter hvor du er.
Gravatar #2765 - Dreadnought
6. nov. 2009 11:32
#2756 Tak for info.
Månens geostationære bane er så 91.497,6km over månens overflade.

gnarfsan (2760) skrev:
Det nytter bare ikke noget at dreje skiven efter kortet, hvis ikke kompasset er korrigeret, for kortet har geografisk nord, og et ukorrigeret kompas har magnetisk nord.

A'hva for en fisk? Det er jo lige derfor at det er nødvendigt at dreje skiven, når kompasset ikke er korrigeret.
Gravatar #2766 - LinguaIgnota
6. nov. 2009 11:39
Jakob Jakobsen (2763) skrev:

Det er da bare at poste hans email adresse et par gange på forskellige usenet grupper.
At man skriver at det ikke er spam, betyder ikke at det ikke er spam. Derfor kan du også melde ham for spam.
Send en kopi af mailen til [email protected] indeholdende kilden, så kan det være at han bliver stoppet.

Den er sendt fra [email protected]. Og jeg har ikke tænkt mig at signe op i håb om at kunne se, hvem han er. :(
Gravatar #2767 - gnаrfsan
6. nov. 2009 12:10
Dreadnought (2765) skrev:
A'hva for en fisk? Det er jo lige derfor at det er nødvendigt at dreje skiven, når kompasset ikke er korrigeret.

Ja, dreje skiven i forhold til nålen for at korrigere.
Gravatar #2768 - Kris
6. nov. 2009 12:33
Spørgsmål:

Hvad gør man af regnen på huse med flade tage? (Hvor det ikke bare triller ned i nedløbsrøret som på huse med oprejste tage)
Gravatar #2769 - Dreadnought
6. nov. 2009 12:39
#2768 Flade tage har en svag hældning på nogle få grader hen til et afløb.
Gravatar #2770 - XorpiZ
6. nov. 2009 12:40
Dreadnought (2769) skrev:
#2768 Flade tage har en svag hældning på nogle få grader hen til et afløb.

Samme princip som på terrasser og den slags - ekstra bonusinfo!
Gravatar #2771 - Kris
6. nov. 2009 12:41
Synes bare jeg har været hele vejen rundt om vores bygning og det eneste jeg kan se er den flade tag og de høje kant der er rundt om. Ingen synlige afløb. Det er da trickset.
Gravatar #2772 - Ferdy1337
6. nov. 2009 13:11
Hvis man flyver rigtig hurtigt (lad os sige et supersonisk jetfly) rundt om jorden med solens retning.. kan man så i princippet ikke tage afsted 6 november kl 14 og lande et andet sted den 6 november kl 13?? xD (Dette kræver self at du ikke når hele vejen rundt)
Gravatar #2773 - Fjolle
6. nov. 2009 13:19
Ferdy1337 (2772) skrev:
Hvis man flyver rigtig hurtigt (lad os sige et supersonisk jetfly) rundt om jorden med solens retning.. kan man så i princippet ikke tage afsted 6 november kl 14 og lande et andet sted den 6 november kl 13?? xD (Dette kræver self at du ikke når hele vejen rundt)

Jo, ligesom når du kører over en grænse hvor der er forskellige tidszoner :)
Gravatar #2774 - Systran
6. nov. 2009 13:25
Rigtig dumt spørgsmål:

Jeg vil gerne have en lyd fra en YouTube-film ned på min telefon (et kort sekund af den) som sms-tone, hvordan gør jeg det?

Går ud fra at jeg først skal have convertet filmen ned til en videofil, derefter have convertet filen om til en lydfil og derefter klippe i den for at få det relevante stykke. Please direct me, eller endnu bedre, hvis der er en der gider bruge 3-4 minutter på det, hvis de altså LIGE har programmet der kan fikse det - kunne være episk.

Lyden er fra [url= YouTube-link[/url], fra 02:54-02:56. Endnu bedre og nemmere ville det jo være hvis nogen vidste hvor man kunne finde samplet til det (har søgt lidt rundt på må og få men ikke intenst)

På forhånd tak og fortsat god fredag. Det kan i øvrigt anbefales at se hele filmen, men humoren er sortere end Café Noir - netop derfor! :)
Gravatar #2775 - Fjolle
6. nov. 2009 13:32
Hent vixy og audacity
Brug vixy til at hente mp3en ud fra youtube videoen
brug audacity til at klippe den af lyden ud du skal bruge
overfør mp3en til din telefon
sæt den til at være din sms-lyd
???
profit!
Gravatar #2776 - Woller
6. nov. 2009 13:32
Gravatar #2777 - Systran
6. nov. 2009 13:43
#2775 og 2776
Tak for linksene. Lige nu synes alle online converterne at være nede, men jeg synes det er noget tid siden man har kunnet rippe YT-videoer online, også vixy.

Må downloade et program en dag, men I må have mig undskyldt, nu skal jeg ud og drikke mig i hegnet.

Hvis der er andre, der har forslag, er I naturligvis velkomne og forslaget om at lave en fil til mig er ej heller udelukket :)
Gravatar #2778 - LinguaIgnota
6. nov. 2009 13:49
Systran (2777) skrev:
Hvis der er andre, der har forslag, er I naturligvis velkomne og forslaget om at lave en fil til mig er ej heller udelukket :)

Uden at lytte tog jeg 2:54-2:56, så hvis der mangler noget eller er for meget, er det din egen skyld. Rapidshare.
Eller Storage.to.
Eller Hotfile.
Eller Megaupload.

Mon 320 kbps er overkill? ::rolleyes::
Gravatar #2779 - Ferdy1337
6. nov. 2009 13:52
Ok dette inteligente spørgsmål er inspireret af et andet spørgsmål på første side af dene post:

Hvis man fryser kød ned til det maksimale nulpunkt.. altså så molekylerne står helt absolut stille i ALT kødet.. ville man så i teorien ikke kunne finde kødet frem om 800.000 milliarder år.. tø det op.. og så lave sig en dejlig og ligeså frisk bøfsandwich som hvis man havde stegt bøffen for 800.000 milliarder år siden?

Min teori.. hvis intet stof kan røre ved kødet (alle molekyler står jo stille) så kan det vel ikke lade sig gøre at der går forrådnelse i det på nogen måde?
Gravatar #2780 - Dr.pikkuk
6. nov. 2009 13:58
Kris (2768) skrev:
Spørgsmål:

Hvad gør man af regnen på huse med flade tage? (Hvor det ikke bare triller ned i nedløbsrøret som på huse med oprejste tage)

som nogen skriver er der en svag hældning, men generelt er flade tage ikke nogen god løsning (især hvis du har et hus fra 60'erne er du sqrwd) - hivlket blandt andet kan ses på at din forsikringspræmie for et godt nyk i den dårlige retning, hvis du bor i et hus med fladt tag - ye be warned.
Gravatar #2781 - Dreadnought
6. nov. 2009 14:10
#2771 Afløbene til flade tage er nogen gange inde i eller indenfor murene af æstetiske årsager eller fordi udhænget ikke er bredt nok til et nedløbsrør.

*EDUT* Som Pikkuk er inde på er flade tage noget skidt af to årsager.
1. Tagpappet skal skiftes regelmæssigt hvert 5-10.år, da der mørner.
2. Ligger der vandpytter/tøsne på taget, som fryser til is, ødelægges tagpappet hurtigere.
Gravatar #2782 - gnаrfsan
6. nov. 2009 14:12
Er der ikke noget med at man bruger faldstammen?
Gravatar #2783 - Dreadnought
6. nov. 2009 14:17
#2782 Det har man gjort før i tiden, men i dag må regnvand vist ikke ledes i kloakken.
Gravatar #2784 - Dr.pikkuk
6. nov. 2009 15:15
gnarfsan (2782) skrev:
Er der ikke noget med at man bruger faldstammen?

Jeg har boet på et kollegie i gellerupparken (hejredalskollegiet) hvor et rør på tykkelse med en faldstamme fra taget gik direkte igennem mit badeværelse. Røret havde af indlysene årsager en ganske afkølende effekt på mit badeværelse om vinteren, idet det med sin store åbning kommunikerede direkte med udendørs luften - især i regnvejr blev røret så koldt at der altid var kondensvand på det, hvilket gjorde at det også var pilrustent og grimt.

Men det allerværste var hvis man mens man tørede sig efter badning kom til at bakke sin bare røv hen på det *chills*...
Gravatar #2785 - Dreadnought
6. nov. 2009 15:38
Moms på kål:
Hvad bestemmer hvornår man skal momsregistreres?
Så vidt jeg husker er det når ens omsætning over stiger 125.000.
Gravatar #2786 - MiniatureZeus
6. nov. 2009 15:58
Dreadnought (2785) skrev:
Moms på kål:
Hvad bestemmer hvornår man skal momsregistreres?
Så vidt jeg husker er det når ens omsætning over stiger 125.000.

Hvis du tror/regner med at omsætte for over 50.000 kr. på et kalender år. Og det skal være inden du når grænsen..
Gravatar #2787 - wc4
6. nov. 2009 18:00
Har lige to små spørgsmål:

Er det muligt at have syre/base på fast/damp form, og hvis ja, virker det så stadig ætsende? :P

Man har set flere ulykker med vindmøller hvor vingespidserne er gået i stykker pga. for høje vindhastigheder.. Jeg tænker lidt om man ikke kunne lave samme revolution indenfor vindmølleindustrien som da man gik fra propeller til turbiner ved flyene..
Okay det jeg ville vide var simpelthen om man ikke kunne lave turbinemøller?

Måske kun muligt i min fantasi, men ville da være dejligt at få af- eller bekræftet ens mærkelige indskydelser :)
Gravatar #2788 - MiniatureZeus
6. nov. 2009 18:09
#2787 Det er ikke så lang tid siden, at der var en nyhed på ing.dk og newz.dk omkring turbine møller.
Gravatar #2789 - myplacedk
6. nov. 2009 18:24
Systran (2774) skrev:
eller endnu bedre, hvis der er en der gider bruge 3-4 minutter på det, hvis de altså LIGE har programmet der kan fikse det - kunne være episk.

Eller det kunne være myplacedk, når nu episk ikke har svaret.

http://myplace.dk/systran/

wav-filen er så godt som jeg lige kunne lave det ud fra lydklippet. MP3-filen skulle være rigelig kvalitet til en mobiltelefon.

Jeg har tilføjet 0,5 sekund stilhed, da mobiltelefoner har det med at snuppe slutningen.
Gravatar #2790 - Thalion
6. nov. 2009 18:41

En syre eller base bliver først ætsende når den komme i kontakt med vand. Da de ellers ikke kan optage eller afgive et H. Men en base er stadig en base bare fordi den er på fast form. Et eksempel er NaOH, også bedre kendt som afløbsrens eller kaustisk soda. Det kan man få i fast form, og der er det ikke ætsende. Dog skal det siges at det bliver ætsende med det samme det kommer i kontakt med fugt, dvs. man skal ikke tage det op med din hånd da fugten på din hånd vil gøre at det bliver ætsende.

HCl som bliver til saltsyre, findes ved stuetemperatur som en gas. Denne gas bliver ætsende når den kommer i kontakt med fugt i luften. Det vigtige er her at det først bliver til saltsyre når det kommer i kontakt med vand. Fun fact: Din mavesæk indeholder saltsyre.

Så jo der findes baser og nået der kan blive til syre i fast og gas fase. Men de bliver først ætsende når de kommer i kontakt med vand.

Gravatar #2791 - doh09
6. nov. 2009 18:48
Hvor finder man en adapter til et anlæg med 3 stik som man gerne vil forene til 1 stik? Kan ikke finde det nogen steder :S
Gravatar #2792 - Fjolle
6. nov. 2009 19:00
Hvilke stik?
Gravatar #2793 - doh09
6. nov. 2009 19:01
#2792 til 5 højtalere og 1 subwoofer, alle stik fra højtalere bliver samlet i subwooferen hvor der går 3 stik ud som er til min pc, men min laptop har kun 1 stik.

Det betyder jeg kun kan bruge 2-3 højtalere + subwoofer af gangen.
Gravatar #2795 - doh09
6. nov. 2009 19:05
#2794 havde lidt overvejet det, men virker det gennem flere forbundne gennem hinanden?

En af mine venner har desuden en der kan forbinde 3, han bruger den selv, men han kan ikke huske hvor han har den fra.
Gravatar #2796 - myplacedk
6. nov. 2009 19:11
Smut ned i Bilka el. anden passende butik. og køb et løst hanstik og tre hunstik. Tag også noget ledning, hvis du ikke har noget passende.

Lod skidtet sammen.

Pak det ind i noget praktisk. Krympeflex, isolerbånd...
Gravatar #2797 - doh09
6. nov. 2009 19:13
#2796 har prøvet at lodde et headset sammen engang (regner med det er noget lignende), og lad os bare sige det ikke var alt for vellykket ^^....
Gravatar #2798 - myplacedk
6. nov. 2009 19:16
He, ja lodning er noget man lige skal lære. :)
Gravatar #2799 - MiniatureZeus
6. nov. 2009 19:17
Klogt spørgsmål!!!
Findes der en side som forklare omkring skatten til unge folk mellem 18-25 år.. Altså for eksempel hvordan man tyder ens forskudsopgørelse og så videre?
Kan ikke rigtig finde noget som er skrevet i et forståeligt sprog..
Gravatar #2800 - Dr.pikkuk
6. nov. 2009 19:23
Der er en god grund til at ingen forstår det. Hvis alle kunne finde ud af hvilke fradrag de var berettiget til. kunne staten jo miste millioner og atter millioner. Selv vælger jeg at brænde alle breve fra told og skat, og så tage de smæk jeg får med oprejst pande... Det gør så at jeg hele tiden er nød til at have en "smækpulje".
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login