mboost-dp1
Tråden til dumme spørgsmål
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
#2650 Ifølge et program på Discovery (ahh, det var tider) for en del år siden, så gik cirka 50% af udviklingsomkostningerne af en bil til IT-systemerne, både hardware og software.
Jeg forestiller mig derfor, at der findes utroligt mange CPU'ere, enkelte GPU'ere samt en del ram og flashram rundt omkring, men jeg ville da gerne vide hvor, hvormeget og hvilket.
Jeg forestiller mig derfor, at der findes utroligt mange CPU'ere, enkelte GPU'ere samt en del ram og flashram rundt omkring, men jeg ville da gerne vide hvor, hvormeget og hvilket.
Faktisk er de dejligt nemme at arbejde på.
Da de fleste enheder i nye dyrere biler er forbundet via netværk, er der kun behov for plus, stel og signal til de forskellige enheder.
Hver enhed har så sin egen adresse.
Så når man sætter nye enheder til, skal de bare registreres i bilens ECU hvis de ikke automatisk gør dette.
myplacedk (2650) skrev:Og alt dette i en billig mini-bil. En stor luksus-bil med mange computere er temmelig kompliceret at lave ledningsarbejde på.
Faktisk er de dejligt nemme at arbejde på.
Da de fleste enheder i nye dyrere biler er forbundet via netværk, er der kun behov for plus, stel og signal til de forskellige enheder.
Hver enhed har så sin egen adresse.
Så når man sætter nye enheder til, skal de bare registreres i bilens ECU hvis de ikke automatisk gør dette.
Netop.
Og det er en dejlig ting at man bare kan smække sin computer til bilen og så se hvad den fejler, eller justere diverse ting.
Netop.
Og det er en dejlig ting at man bare kan smække sin computer til bilen og så se hvad den fejler, eller justere diverse ting.
De eneste jeg kan google mig frem til med dansk tale til xbox 360 er:
Crash Bandicoot: Mind Over Mutant
The Legend of Spyro: Dawn of the Dragon
Andre crash spil skulle vidst også være med dansk tale og så er der nogle som nævner lego spillene, men det har jeg ikke fået bekræftet.
Det lugter lidt hen af at hvis du skal have spil med dansk tale skal du over på ps3 eller pc.
De eneste jeg kan google mig frem til med dansk tale til xbox 360 er:
Crash Bandicoot: Mind Over Mutant
The Legend of Spyro: Dawn of the Dragon
Andre crash spil skulle vidst også være med dansk tale og så er der nogle som nævner lego spillene, men det har jeg ikke fået bekræftet.
Det lugter lidt hen af at hvis du skal have spil med dansk tale skal du over på ps3 eller pc.
Ronson (2658) skrev:#2657: Jeg synes bare ikke umiddelbart hverken crash bandicoot, spyro eller lego-spil er noget for 2 stk 5-8 årige piger :/
De burde da elles lige være i aldersklassen og segmentet til lige præcis de spil?
Synes du, at pigerne er for unge til den slags spil?
By the way, ungerne skal enten nok hurtigt lære de 10-20 mest benyttede og mest relevante ord at kende i spillet. Jeg har ikke selv børn eller nevøer/niecer, men jeg gætter på, at der ikke går længe, før de kan bruge spillene fuldt ud.
Selv hvis de ikke forstår dem! :)
#2652 Lad dem da spille engelske spil, de kan være, de på en eller anden mirakuløs måde faktisk lærer noget, lissom i gamle dage, hvor der stadig var tekst/engelsk tale på tegnefilm, hvor fremmedsprog sneg sig ind på de måde. Lidt mere motiverende for at lære sproget også.
Tanghaar (2664) skrev:#2652 Lad dem da spille engelske spil, de kan være, de på en eller anden mirakuløs måde faktisk lærer noget, lissom i gamle dage, hvor der stadig var tekst/engelsk tale på tegnefilm, hvor fremmedsprog sneg sig ind på de måde. Lidt mere motiverende for at lære sproget også.
Efter at have læst #2662 gætter jeg på, at det faktisk er sværhedsgraden og ikke sproget, som er en hæmsko. Et dansk spil vil også gøre det lettere for ikke-tekniske piger at følge med.
#2675 hm, ok, min søster spillede spyro, da hun var i den alder, på PS1.
Grå kål:
Hvad betyder det når den lille firkant, der indikere forbindelsestypen på min HTC Diamond, har en prikket/grålig baggrund?
Hvad betyder det når den lille firkant, der indikere forbindelsestypen på min HTC Diamond, har en prikket/grålig baggrund?
Den er vel det samme.
Mener du skal længer væk for det enlig gøre nogen forskel.
Kunne så spøger hvor henne på jorden du er da dette også betyder en del. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/56...
Den er vel det samme.
Mener du skal længer væk for det enlig gøre nogen forskel.
Kunne så spøger hvor henne på jorden du er da dette også betyder en del. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/56...
Og det hedder tyngdeaccelerationen, ikke tyngdekraften. Tyngdekraften afhænger af vægten/massen af det objekt, der accelereres med tyngdeaccelerationen og måles typisk i Newton, mens tyngdeaccelerationen typisk måles i m/s^2
Tyngdekraft = masse gange tyngdeaccelerationen
Tyngdekraft = masse gange tyngdeaccelerationen
Fjolle (2675) skrev:Den er ~9.64 i 45km højde ifølge den formel der står på wikipedia. Hvis vi tager variationer i længdegrad og masse af materiale over havoverfladen.
Taget i betragtning, at man opfatter 100 km som grænsen mod rummet, hvor man kan opleve "vægtløshed", så er det imponerende, at g stadig er 9,64 i 45 km højde.
#2676 Dunno. Jeg er ikke fysiker, men jeg kan godt fortælle dig en masse om International Politik og samfundsvidenskabelig metode, hvis du er interesseret? :)
vandfarve (2677) skrev:Taget i betragtning, at man opfatter 100 km som grænsen mod rummet, hvor man kan opleve "vægtløshed", så er det imponerende, at g stadig er 9,64 i 45 km højde
Man "oplever" nemlig vægtløshed på samme måde som når man flyver i en parabolsk bane med et fly.
Du kan læse mere om det her
Er dette photoshopped :D
http://encyclopediadramatica.com/Image:The_Giver.j...
^^ husk det er DUMME spørgsmål
http://encyclopediadramatica.com/Image:The_Giver.j...
^^ husk det er DUMME spørgsmål
Din mor er fæææ... Version 2!
Siden jorden roterer om sin egen akse (AHA!) mod uret (eller med uret, hvordan man nu ser på det), så må det nødvendigvis også påvirke affyrelsen af ICBM'er, for at tage det mest oplagte eksempler.
Siden jorden nu roterer sådan, vil det i mit hoved betyde, at missiler skudt fra øst mod vest vil bruge mindre energi til at tilbagelægge samme distance end missiler, som er skudt vest mod øst*.
Er det korrekt, og i så fald, gav det ikke Sovjetunionen et faktuelt forspring i missilkapløbet? QUE? O.o
* Da jorden vil rotere under missiler hurtigere end, at jordens gravition og rotation vil kunne påvirke missilerne. Altså, samme princip, der gør, at flypiloter både måler lufthastigheden og jordhastigheden, når de bedømmer deres fart. Der er jo naturligvis en forskel, da jorden både krummer og roterer under dem (selvfølgelig tager de højde for det sidste, men det er ikke pointen!).
Siden jorden roterer om sin egen akse (AHA!) mod uret (eller med uret, hvordan man nu ser på det), så må det nødvendigvis også påvirke affyrelsen af ICBM'er, for at tage det mest oplagte eksempler.
Siden jorden nu roterer sådan, vil det i mit hoved betyde, at missiler skudt fra øst mod vest vil bruge mindre energi til at tilbagelægge samme distance end missiler, som er skudt vest mod øst*.
Er det korrekt, og i så fald, gav det ikke Sovjetunionen et faktuelt forspring i missilkapløbet? QUE? O.o
* Da jorden vil rotere under missiler hurtigere end, at jordens gravition og rotation vil kunne påvirke missilerne. Altså, samme princip, der gør, at flypiloter både måler lufthastigheden og jordhastigheden, når de bedømmer deres fart. Der er jo naturligvis en forskel, da jorden både krummer og roterer under dem (selvfølgelig tager de højde for det sidste, men det er ikke pointen!).
#2683 De har en lille fordel, men de fleste jordbaserede ICBM'er fra de to lande flyver over arktis.
Skal vi snart ha gang i nogen geologiske spørgsmål?
såsom hvorfor der kan være nogen tvivl om hvad der dræbte dino'erne... når det næsten er åbenlyst at Chicxulub-meteoren må ha gjort det ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Chicxulub_crater
såsom hvorfor der kan være nogen tvivl om hvad der dræbte dino'erne... når det næsten er åbenlyst at Chicxulub-meteoren må ha gjort det ?
SlettetBruger (2685) skrev:Skal vi snart ha gang i nogen geologiske spørgsmål?
Rene gæt:
1) Nogle mener, at teorien er for letkøbt ("Nææh, vi har et krater, men hvad betød det?" "Jo, lad os sige, at det dræbte dinosaurene")
2) Geologer er gamle, sure, jaloux, nederen, gamle, fesne mænd jf. Bill Bryson og hans "A Short History on Nearly Everything".
3) Der er stadig tvivl om det som mange andre videnskabelige spørgsmål. Nogle anerkender jo heller ikke, at det er umuligt for LHC at skabe stabile sorte huller, selvom alle CERN-fysikere har afvist det kategorisk.
4) Det betyder, at menneskeheden vil lide samme skæbne, hvorfor mennesket pludselig ikke er gudsfrygtig og almægtig.
5) Din mor...
Jeg satser personligt på de sidste svar, altså, nr. 5.
Well så en doku om det med Iain stewart.. bestemt ikke en sur gammel mand...
og hvis de kan datere at det krater er skabt omkring der de nyeste fossiler er dateret til... så giver det da god mening.
en meteorit der kan lave et 180km bredt krater kan da levere noget af et punch
og hvis de kan datere at det krater er skabt omkring der de nyeste fossiler er dateret til... så giver det da god mening.
en meteorit der kan lave et 180km bredt krater kan da levere noget af et punch
Skæv hækkekål:
Hvordan indikerer man overfor andre bilister at de har et pære der er sprunget eller forlygter der peger andet end fremad?
Normalt så blinker jeg et par gange 50-100m før jeg paserer bilisten. Jeg mødte i dag en Falckvogn hvor venstre forlygte ikke var justeret korrekt. Jeg blinkede et par gange og han hilste igen med sin hånd. Forstod han det eller kender han en anden person der kører i en Audi A3?
Hvordan indikerer man overfor andre bilister at de har et pære der er sprunget eller forlygter der peger andet end fremad?
Normalt så blinker jeg et par gange 50-100m før jeg paserer bilisten. Jeg mødte i dag en Falckvogn hvor venstre forlygte ikke var justeret korrekt. Jeg blinkede et par gange og han hilste igen med sin hånd. Forstod han det eller kender han en anden person der kører i en Audi A3?
#2683 Du kører i en audi, så han tænkte bare: "Ja hej, jeg ved godt du er et røvhul" :)
Men for at komme tilbage til hvad det handler om, så ved de fleste det er dem man "kommunikere" med når de allerede har opdaget fejlen. Derimod kan de ikke ligefrem forstå din kryptiske besked når de ikke har opdaget det.. der er jo ingen der ved at "3 lange blink med forlyset samt 2 venstreblink efterfulgt af en gang hjulspin" betyder "din svigermor ligger på taget og du har glemt at lukke benzindækslet din klaphat"
Men for at komme tilbage til hvad det handler om, så ved de fleste det er dem man "kommunikere" med når de allerede har opdaget fejlen. Derimod kan de ikke ligefrem forstå din kryptiske besked når de ikke har opdaget det.. der er jo ingen der ved at "3 lange blink med forlyset samt 2 venstreblink efterfulgt af en gang hjulspin" betyder "din svigermor ligger på taget og du har glemt at lukke benzindækslet din klaphat"
Tænker du på Corioliskraften? I så fald kendte man til den i gamle dage. Når man skulle skyde med kanonerne, havde man tabeller over, hvor meget og i hvilken retning man skulle vende kanonen. Det gav en del problemer på sydsiden, da det her var omvendt.vandfarve (2683) skrev:Din mor er fæææ... Version 2!
Han har troet at du advarede ham om en fotofælde.
Et par blink, om dagen, plejer at betyde at der er en fotofælde længere fremme.
Jeg ved ikke hvordan man kan vise dem at de kører med forkert lygteindstilling eller manglende pærer.
Men jeg har lagt mærke til at det er ekstremt mange der kører med kun 1 forlygte, eller lyser himmelen op i år.
Ufatteligt at folk ikke skifter pærer eller justerer deres lygter med jævne mellemrum. Selv er det da under en måned siden jeg justere de mine.
Han har troet at du advarede ham om en fotofælde.
Et par blink, om dagen, plejer at betyde at der er en fotofælde længere fremme.
Jeg ved ikke hvordan man kan vise dem at de kører med forkert lygteindstilling eller manglende pærer.
Men jeg har lagt mærke til at det er ekstremt mange der kører med kun 1 forlygte, eller lyser himmelen op i år.
Ufatteligt at folk ikke skifter pærer eller justerer deres lygter med jævne mellemrum. Selv er det da under en måned siden jeg justere de mine.
vandfarve (2683) skrev:Altså, samme princip, der gør, at flypiloter både måler lufthastigheden og jordhastigheden, når de bedømmer deres fart.
Nej, det er på grund af vinden. Et fly skal helst lette og lande i modvind, da det gør det muligt at sænke hastigheden tilsvarende vindens hastighed.
Desuden bruger man det til at finde de optimale luftlag at flyve i så man kan spare brændstof på længere ture.
"Søvnprocessen er livsnødvendig for alle pattedyr og fugle. Det er stadig uklart, om andre dyr (fisk, reptiler og insekter) sover. "
Kilde: http://da.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8vn
Kilde: http://da.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8vn
http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep skrev:It is observed in all mammals, all birds, and many reptiles, amphibians, and fish. In humans, other mammals, and a substantial majority of other animals that have been studied (such as some species of fish, birds, ants, and fruit flies), regular sleep is essential for survival.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.