mboost-dp1

Hvilken Linux distro?

Gå til bund
Gravatar #101 - themuss
7. okt. 2006 12:51
Men du er ligesom sKIDROw mere end velkommen til at komme med et mere passende udtryk for hele systemet,

Jeg skal gerne komme med et: distro.

Nu er de fleste læge termer ikke vidt udbredt, men har et nemmere-at-forstå udtryk som den normale befolkning bruger og de latinske navne som lægerne bruger.
Sikke noget fis, hvad med tumor og cancer? Gynækologisk undersøgelse, hjernescanning, prostata osv osv.

Skal vi (bare som dårligt eksempel) begynde at bruge gynækologisk undersøgelse for at beskrive voldtægt?
Gravatar #102 - m_abs
7. okt. 2006 14:04

Hvilken slags distro er det? Linux? BSD? FreeDOS?

Det er endnu mere upræcist end "Linux". Igen har du et bud på et præcist beskrivende navn?

Siger du Linux distribution er det ikke mere præcist end Linux. Hvis linux blot er kernen, så er en Linux distribution blot en distribution af den kerne og siger intet om systemet som helhed. Og er derfor ligeså upræcist som blot "Linux".

Sikke noget fis, hvad med tumor og cancer? Gynækologisk undersøgelse, hjernescanning, prostata osv osv.

Siger kræftsvulst og kræft dig noget? Hjernescanning er nok ikke lige det tekniske udtryk for sådan en, prøv MRI.
Gravatar #103 - themuss
7. okt. 2006 14:46
Nu begynder du jo selv at bruge andre ord, når du istedet for tumor skriver kræftsvulst.

PRÆCIS som jeg gør, når jeg siger kerne og ikke Linux.

Tænkt at bruger min logik til at fortælle mig noget, men den eneste du fælder, er dig selv. LOL.

Det er helt fint at folk bruger fagudtryk, men så må man altså gerne påpege, når de bliver brugt forkert.

Jeg vil gerne have dig til at svare på det:

Skal vi (bare som dårligt eksempel) begynde at bruge gynækologisk undersøgelse for at beskrive voldtægt?

Det er faktisk det, det hele handler om. Forkert opfattelse af definitioner. Men hvad siger du til det?

Hvilken slags distro er det? Linux? BSD? FreeDOS?

Altså hører du ikke efter? Der findes ikke en Linux-distro, der findes distroer der benytter Linux som kerne. Ja, WinXP er også en distro i ordets bredeste forstand.

Det hedder forresten ikke en BSD-distro, det hedder Open-, Free- eller NetBSD, alt efter hvilket system man taler om. Der er forskel på kernerne, men ikke på at en FreeBSD5.5 altid vil være en FreeBSD5.5 med tilhørende 5.5 kerne og usr-stuff og en NetBSD version x.x ALTID vil være en NetBSD version x.x.

Der findes ikke en Red Flag-Freebsd eller en Knoppix-NetBSD. Det kommer der heller aldrig, dit forsøg på at sværte BSD falder kun tilbage på dig. Get with the program.
Gravatar #104 - m_abs
7. okt. 2006 15:23
Nu begynder du jo selv at bruge andre ord, når du istedet for tumor skriver kræftsvulst.

PRÆCIS som jeg gør, når jeg siger kerne og ikke Linux.

Tænkt at bruger min logik til at fortælle mig noget, men den eneste du fælder, er dig selv. LOL.

Selv LOL.
Hvilket vil sige du giver mig ret i at der er nemmere-at-forstå udtryk for de navne som lægerne bruger. Præcis som jeg skrev tidligere, tak for det.

Det er faktisk det, det hele handler om. Forkert opfattelse af definitioner. Men hvad siger du til det?

Nu har Linux, længere end jeg har kendt til det været navnet for kernen og det navn folk brugte for den generelle sammensæting af systemer med Linux kernen.
Så omdefineringen skal man lede lidt længe efter.

Altså hører du ikke efter? Der findes ikke en Linux-distro, der findes distroer der benytter Linux som kerne. Ja, WinXP er også en distro i ordets bredeste forstand.

Sjovt du begynder at påstå jeg sværter BSD til, og du så prøver at nedgøre hvad jeg skriver ved at påstå, jeg ikke har hørt efter.

Der findes Linux distributioner, det er bare ikke et mere beskrivende navn for det end Linux er det.

FreeBSD, OpenBSD og NetBSD er alle distribution, de er udviklet hver for sig og har ikke ret meget med hinanden at gøre, men de er stadig distributioner.
Ligesom Windows XP Home og Windows XP professionel er det.

Og da distribution kan være så mange forskellige ting, Linux, BSD, Windows mm. Så er det ikke ligefrem et brugbar navn når du vil beskrive Linux systmerne generelt.

Det hedder forresten ikke en BSD-distro, det hedder Open-, Free- eller NetBSD, alt efter hvilket system man taler om. Der er forskel på kernerne, men ikke på at en FreeBSD5.5 altid vil være en FreeBSD5.5 med tilhørende 5.5 kerne og usr-stuff og en NetBSD version x.x ALTID vil være en NetBSD version x.x.

Desuden er der DragonFly BSD som også er en selvstændig BSD.
Det ændre ikke på at dit bud på et navn, er mere upræcist end Linux er det.

Der findes ikke en Red Flag-Freebsd eller en Knoppix-NetBSD. Det kommer der heller aldrig, dit forsøg på at sværte BSD falder kun tilbage på dig. Get with the program.

Hvordan har jeg lige prøvet at sværte BSD til? Det er mig lidt en gåde, hvordan du er kommet frem til den konklussion. Det må stå for din egen regning.

Og der findes en debian med en BSD-kerne, jeg aner ikke hvilken en den bruger. Det er ikke en linux distribution. Det er også muligt at køre Gentoo med en BSD-kerne eller noget, har ikke lige kigget nærmere på det.

EDIT: Lod lige mærke til du i "Emule eller..." tråden selv kalder det Linux. tsk tsk.
Gravatar #105 - themuss
7. okt. 2006 16:13
Selv LOL.
Hvilket vil sige du giver mig ret i at der er nemmere-at-forstå udtryk for de navne som lægerne bruger. Præcis som jeg skrev tidligere, tak for det.

Det, du skriver, er, at du hellere vil kalde noget for et simpelt udtryk som er til at forstå, end kalde det noget komplekst, som højst sandsynligt er forkert.

PRÆCIS som folk kalder distroer for Linux'er og ikke forstår at Linux er kernen, som er det der har allermindst med distro-delen at gøre, da alle distroer BRUGER SAMME LINUX-KERNE!!!!!. Hvem ler nu?! MUWAHAHAHAHAHA my kung fu is stronger!

EDIT: Lod lige mærke til du i "Emule eller..." tråden selv kalder det Linux. tsk tsk.

Linux-distro-isoer. Tak. Hvis du havde været på newz.dk længe nok ville du vide det var en vittighed blandt folk med for højt trafik-forbrug.

Skrev jeg Linux-isoer? Nej vel, jeg skrev Linux-distro.isoer, skulle jeg have skrevet linux-baserede distro-isoer?

Præcis som jeg advokerer her i denne tråd.

Jeg skrev:

Du skrev:

Hvad er det for et bud på et navn, jeg kommer med?

Hvis jeg må tænke videre, så går jeg ud fra, du ikke vil anerkende der KUN findes én FBSD5.5 og ikke FBSD5.5-knoppix med 5.5.232423-boot-kerne og en FBSD5.5SERVER EDITION med lortepis5.5-kerne.

Flot forståelse. Kan du ikke sætte dig ned mellem Hr og Fru Jensen og slappe af, mens dem med teknisk erfaring og kunnen rent faktisk diskuterer tingene.

Du braser vel heller ikke ind og retter på Anders Fogh, selvom du er fuldt overbevist om at man skal slå en kolbøtte og dreje tre gange rundt om sig selv før man må tale fra talerstolen? ;) ;) ;)
Gravatar #106 - themuss
7. okt. 2006 16:26
Og der findes en debian med en BSD-kerne, jeg aner ikke hvilken en den bruger. Det er ikke en linux distribution. Det er også muligt at køre Gentoo med en BSD-kerne eller noget, har ikke lige kigget nærmere på det.

HISTORY AS WE KNOW IT MUST BE REWRITTEN!!!!

Ej spøg til side, jeg har da også linux libs på min bsd. Det ændrer ikke ved at den stadig er en bsd (heldigvis).

Mac OSX kører vist også linux-programmer fint fint.

Men hey det er weekend vi kan alle få ret og alle få fred.

(pause) Ahhhhhhh....

Grundlæggende er vi jo enige.

Jeg vil nu stadig gerne anerkende Skidrows behov for at skille Linux (dvs. kernen) fra distroerne (hvilket er hvad firmaerne knytter sammen med kernen for at få et funktionsdygtigt OS). Hans opskrifts-analogi er fremragende.
Gravatar #107 - m_abs
7. okt. 2006 16:44
PRÆCIS som folk kalder distroer for Linux'er og ikke forstår at Linux er kernen, som er det der har allermindst med distro-delen at gøre, da alle distroer BRUGER SAMME LINUX-KERNE!!!!!. Hvem ler nu?! MUWAHAHAHAHAHA my kung fu is stronger!

Nu er du bare barnlig at høre på.

Skrev jeg Linux-isoer? Nej vel, jeg skrev Linux-distro.isoer, skulle jeg have skrevet linux-baserede distro-isoer?

Så skal du vist lige tage og læse, hvad du selv skrev http://newz.dk/forum/item/67266/#12
Jeg kan ikke se ordet "distro-isoer" i den post. Mine øjne er ret dårlige, måske kan du pege det ord ud for mig i den post.

Distro.

Jeg bad om et andet navn for Lixux distributionerne under et, det var dit svar i #101.

Flot forståelse. Kan du ikke sætte dig ned mellem Hr og Fru Jensen og slappe af, mens dem med teknisk erfaring og kunnen rent faktisk diskuterer tingene.

LOL, hvis det er det bedste "argument" du kan komme med, så er du ikke værd at diskutere videre med.

For the record, så arbejde jeg til dagligt på en Linux-platform på arbejdet, hvor jeg udvilker software der sjovt nok også kører på den platform. Men jeg har åbenbart ikke teknisk viden og erfaring, fordi jeg er lodret uenig med dig om hvilket udtryk der bruges til at beskrive Linux-systemer generelt, et udtryk du ikke kan eller vil komme med det rigtige for. tsk tsk tsk.
Gravatar #108 - themuss
7. okt. 2006 17:27
Så skal du vist lige tage og læse, hvad du selv skrev http://newz.dk/forum/item/67266/#12
Jeg kan ikke se ordet "distro-isoer" i den post. Mine øjne er ret dårlige, måske kan du pege det ord ud for mig i den post.

Problemet er nok, jeg skriver det i #8, Muwahahaha, spejl bakspejl og altmuligt andet! Kung fu moves and stuff!

Nu quoter jeg ikke hvad jeg skriver i #8, men skriver det direkte da bold ikke virker i quotes

******************CITAT*
Tor, freenet, I2P og noget mail-server.

Ca 75KB hver vej de sidste års tid. ~12.5GB i døgnet.

Ja jeg er ikke den billigste kunde, men jeg får også lov til at betale 694,- for den 4/1Mbit.

Nå ja, så henter jeg også et hav af Linux-distro-isoer.[...]

********************CITAT slut***

Sådan der.

For the record, så arbejde jeg til dagligt på en Linux-platform på arbejdet, hvor jeg udvilker software der sjovt nok også kører på den platform. Men jeg har åbenbart ikke teknisk viden og erfaring, fordi jeg er lodret uenig med dig om hvilket udtryk der bruges til at beskrive Linux-systemer generelt, et udtryk du ikke kan eller vil komme med det rigtige for.

Piv piv piv. "fordi jeg er lodret uenig med dig om hvilket udtryk der bruges til at beskrive Linux-systemer generelt" er ikke hvad der bliver diskuteret. Definitionen på Linux bliver diskuteret.

Definitionen skal vel ikke stå til ansvar for misbrug? Herunder af folk, der vitterligt ikke ved, hvad de taler om.

I første omgang taler du om den brede befolknings opfattelse og her til sidst taler du om års erfaring med Linux-systemer. Hvem er det, der ikke vil anerkende definitionen? Dig eller dem?

Det er fint nok at være stædig, men jeg tror, vi taber masserne.

Linux = Kerne.

OG lige det her spørgsmål igen:

Du skrev:

Gravatar #109 - m_abs
7. okt. 2006 22:52
Problemet er nok, jeg skriver det i #8, Muwahahaha, spejl bakspejl og altmuligt andet! Kung fu moves and stuff!

Nu quoter jeg ikke hvad jeg skriver i #8, men skriver det direkte da bold ikke virker i quotes

******************CITAT*
Tor, freenet, I2P og noget mail-server.

Ca 75KB hver vej de sidste års tid. ~12.5GB i døgnet.

Ja jeg er ikke den billigste kunde, men jeg får også lov til at betale 694,- for den 4/1Mbit.

Nå ja, så henter jeg også et hav af Linux-distro-isoer.[...]

********************CITAT slut***

Sådan der.

Jeg snakkede så heller ikke om dit #8 indlæg i den diskution, det er rimelig irrelevant for din post #12 i den tråd.

Piv piv piv. "fordi jeg er lodret uenig med dig om hvilket udtryk der bruges til at beskrive Linux-systemer generelt" er ikke hvad der bliver diskuteret. Definitionen på Linux bliver diskuteret.

Du formår bare ikke at tale pænt til andre.

Du sagde jeg skulle smutte ud til andre folk der ikke har erfaring og teknisk viden nok... som svar på det påpeger jeg at jeg rent faktisk har viden "nok".

Ordet "Linux", nemt og simplet.
Navnet på Linux kernen.
OG den normale betegnelse på den type system som bruger Linux kernen.

*SUK* Som allerede skrevet i den post du svarede på, men denne gang skåret mere ud i pap.

Du sagde i #101

Som svar på :
Men du er ligesom sKIDROw mere end velkommen til at komme med et mere passende udtryk for hele systemet,

fra post #100

Altså var dit bud på et navn på hele systemet: Distro.
Gravatar #110 - SmackedFly
7. okt. 2006 23:43
For alt i verden folk, når man omtaler Linux, omtaler man enten kun Linux kernen eller Linux kernen og en samling grundlæggende værktøjer der følger kernen. Ønsker man at præcisere, kan man sige Linux kerne eller Linux distro, alternativt kan man omtale den præcise distribution, og så bliver det ret simpelt ligepludselig.

Oh, og vær sød ikke at blande GNU problematikken ind i det her... Please...:
Gravatar #111 - sKIDROw
8. okt. 2006 11:26
#110 SmackedFly

Har nu forsøgt at generalisere i det spørgsmål her, selvom jeg mener GNU problematikken, udfra et fairness standpunkt stadig er relevant.
Gravatar #112 - themuss
8. okt. 2006 12:29
while Linux = kernel do
{ Linux != distro }
done

(prøv at programmere det der forholdsvist simple script ind i din hjerne, m_abs)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login