mboost-dp1

Tråden til dumme spørgsmål

Gå til bund
Gravatar #4201 - Slettet Bruger [3237728890]
22. jan. 2010 23:21
^^
Gravatar #4202 - Spiderboy
22. jan. 2010 23:22
SlettetBruger (4196) skrev:
Nej men synes tit jeg får "force close?" vinduer :S

Er det bundled software eller tredjepartsprogrammer? Jeg har oplevet at tredjepartsprogrammer er af ret svingende kvalitet.
Gravatar #4203 - Ronson ⅍
22. jan. 2010 23:23
Her er en test af milestone - jeg tror den siger alt
Gravatar #4204 - gnаrfsan
22. jan. 2010 23:28
Ronson (4203) skrev:
Her er en test af milestone - jeg tror den siger alt

Anmeldelsen siger ikke noget om stabiliteten...
Gravatar #4205 - Slettet Bruger [3237728890]
22. jan. 2010 23:29
Fordi den er dyr og ikke tilpasset det danske markede gør den ikke dårlig :)

oplever ikke problemer med det mekaniske tastatur. desuden har han ikke fattet at man bruger Dpad og ikke touch til at vælge ÆØÅ når man bruger det mekaniske tastatur xD flot

Det er vel ikke telefonens skyld at google voice ikke kan dansk? Synes anmeldelsen var fail

også fordi han sætter prisen 600kr højere end den er ^^
Gravatar #4206 - gnаrfsan
22. jan. 2010 23:32
SlettetBruger (4205) skrev:
Det er vel ikke telefonens skyld at google voice ikke kan dansk? Synes anmeldelsen var fail

Jeg synes at den er ret fed. Designet er rigtigt pænt, og størrelsen er også god. Jeg er godtnok lidt overrasket over at de ikke reklamerer vidt og bredt i specsne for at den har multitouch...
Gravatar #4207 - Slettet Bruger [3237728890]
22. jan. 2010 23:37
Elsker telefonen :S på trods af at den laver småcrash på ugentlig basis så skal den også ha credit for at jeg har en masse lort installeret på den allerede ^^

All aluminium
Tyndeste Qwerty slide telefon på markedet
Koster det samme som alle andre

no argument ^^
Gravatar #4208 - DiZaster
23. jan. 2010 12:20
Santa pissing in a cup:

Er der et sted hvor man kan se hvor stor en procentdel af en donation der når frem til et projekt?

Kan huske historier om nogle organisationer der brugte op imod 80% af donationerne på administration.

Jeg ved at f.eks. hos y'smen går 100% a en donation til projektet, og pengene frigives ikke før de er sikre på at de ikke ender i korrupte hænder. Administrationen dækkes af f.eks. kontigenter og frivilligt arbejde, så her har jeg nogle gange foretaget en donation.

Men hvordan ser det ud med unicef, røde kors osv.?
Gravatar #4209 - vandfarve
23. jan. 2010 12:40
DiZaster (4208) skrev:
Santa pissing in a cup:

Er der et sted hvor man kan se hvor stor en procentdel af en donation der når frem til et projekt?

Kan huske historier om nogle organisationer der brugte op imod 80% af donationerne på administration.

Jeg ved at f.eks. hos y'smen går 100% a en donation til projektet, og pengene frigives ikke før de er sikre på at de ikke ender i korrupte hænder. Administrationen dækkes af f.eks. kontigenter og frivilligt arbejde, så her har jeg nogle gange foretaget en donation.

Men hvordan ser det ud med unicef, røde kors osv.?

Unicef har netop sendt et brev ud, hvor der står, at 74,9% af din donation går til projekter. De resterende 25,1 % går til hhv. udgifter til indsamling (19,6%) (Deres indsamlede er lønnede, bitches!) og administration (5,5%).
Gravatar #4210 - myplacedk
23. jan. 2010 13:26
vandfarve (4209) skrev:
udgifter til indsamling (19,6%) (Deres indsamlede er lønnede, bitches!)

Hmm... Hvad mon så hvis man giver penge direkte, i stedet for til en indsamling? Det kunne da egentlig være rart at vide.

Jeg giver normalt ikke til indsamlere (lønnede eller ej, jeg gider ikke de kommer og generer mig hverken hjemme eller på gaden), jeg giver direkte via girokort eller hvad de nu foretrækker.
Gravatar #4211 - myplacedk
23. jan. 2010 13:36
DiZaster (4208) skrev:

Når du siger det på den måde, lyder det meget interessant. Men når jeg læser om deres formål på hjemmesiden snakker de stort set kun om religion. :-/

Når man ser igennem religionssnakken er der kun dette tilbage i deres formålsparagraf: "at fremskaffe, styrke og yde lederskab, som kan bygge en bedre verden for hele menneskeheden."
Gravatar #4212 - Clauzii
23. jan. 2010 14:09
myplacedk (4211) skrev:
"at fremskaffe, styrke og yde lederskab, som kan bygge en bedre verden for hele menneskeheden."

Lyder s.. lidt som NWO ;)
Gravatar #4213 - Systran
23. jan. 2010 14:12
Et forum eller et fora? Hvad er forskellen? Er der forskel? Sig mig det!
Gravatar #4214 - Spiderboy
23. jan. 2010 14:18
Et forum, flere fora.

Først sagde folk forumer, men nu har de hørt, at ordet fora findes, og så er folk begyndt at sige et fora. Geez... :-/
Gravatar #4215 - melac
23. jan. 2010 14:18
Det er det samme men fora er i flertal.

EDIT: Argh 10 sek for langsom :(
Gravatar #4216 - Systran
23. jan. 2010 14:20
Spiderboy (4214) skrev:
Et forum, flere fora.

Først sagde folk forumer, men nu har de hørt, at ordet fora findes, og så er folk begyndt at sige et fora. Geez... :-/

Har lige slået det op, og i Politikens nudanske ordbog står der, at man godt kan sige forummer. Det skar i mine øjne :(

Har bare hørt én herinde claime, at der er noget, der hedder "et fora", kan ikke huske om det var Netntx eller Jakob Jakobsen. Ohwell...
Gravatar #4218 - Spiderboy
23. jan. 2010 14:24
Systran (4216) skrev:
Har lige slået det op, og i Politikens nudanske ordbog står der, at man godt kan sige forummer. Det skar i mine øjne :(

Jøses da. Jeg tjekkede også lige på Dansk Sprognævn, og den er god nok. :-S

Systran (4216) skrev:
Har bare hørt én herinde claime, at der er noget, der hedder "et fora", kan ikke huske om det var Netntx eller Jakob Jakobsen. Ohwell...

Jeg har hørt det mange gange i forskellige sammenhænge. Det bunder ofte i, at folk er forvirrede over hvilket ord man skal bruge og så vælger at bruge det forkerte.
Gravatar #4219 - Spiderboy
23. jan. 2010 14:34
Nu vi er ved sproglig korrekthed, så vil jeg godt bede folk være opmærksom på, at England og Storbritannien ikke er det samme.

England + Skotland + Wales = Storbritannien

(Storbritannien + Nordirland = United Kingdom, som desværre officielt også hedder Storbritannien på dansk, bare for at gøre forvirringen total)

Når folk siger England, mener de stort set altid Storbritannien. Jeg kan ikke huske en eneste gang, hvor man vitterligt mente England, når man har sagt England - ikke engang på tv.

Selv nyhedsværter på TV-Avisen, som ellers normalt taler ganske korrekt dansk, kan ikke finde ud af det. Suk.

I det mindste siger de det konsekvent rigtigt i DR Udland.
Gravatar #4220 - cazotaro
23. jan. 2010 16:06
Folk taler generelt 'dummere og dummere', eller i hvert fald på en måde hvorpå de for andre (dem der lægger mærke til det) virker mindre intelligente. Og eftersom man naturligt dømmer folks intelligens og personlighed på deres evne til at kommunikere er det ærgerligt når sproget forringes.

Yderligere eksempler er "mig og <person>", hvor det hedder "<person> og jeg". Hvilket jeg hører dagligt blandt mine gymnasieklassekammerater.

Et tillæg til 'forum'/'fora' er 'virus', der på samme måde er ændret fra den latinske flertalsform; 'vira' således at; 'virusser' nu er acceptabelt.

Sproget tilpasser sig naturligvis de der taler det. Men jeg synes det er ærgerligt fordi det for mig at se betyder, at vi bliver dummere.
Gravatar #4221 - Tumleren
23. jan. 2010 16:09
cazotaro (4220) skrev:
Sproget tilpasser sig naturligvis de der taler det, men jeg synes det er ærgerligt, fordi det for mig at se betyder at vi bliver dummere.

Folk (eller sproget) bliver da ikke dummere af, at sproget ændrer sig. Man har da sikkert også syntes, at skiftet fra aa til å, oe til ø, ae til æ har gjort os dummere, men det er jo den mest selvfølgelige ting i dag.

Sproget er ikke en ting der skal være ophøjet og hellig, det er noget der skal ændre sig i takt med hvordan det bliver brugt. Det nytter ikke noget at prøve at holde stædigt fast i hvordan sproget engang blev set som værende korrekt, når det kun er et fåtal der rent faktisk taler det på den måde.
Gravatar #4222 - Dreadnought
23. jan. 2010 16:18
Gravatar #4223 - T-Hawk
23. jan. 2010 16:41
cazotaro (4220) skrev:

Yderligere eksempler er "mig og <person>", hvor det hedder "<person> og jeg". Hvilket jeg hører dagligt blandt mine gymnasieklassekammerater.

Hvad værre er faktisk når folk så tror de ved det, og bruger "<person> og jeg", selvom det hedder "<person> og mig"
Gravatar #4224 - markjensen
23. jan. 2010 16:47
Spørgsmål:
Hvor kan man se om en sang på iTunes er med eller uden DRM? (sådan som jeg har forstået er det ikke alle der er uden DRM, men måske tager jeg fejl)
Gravatar #4225 - MiniatureZeus
23. jan. 2010 17:11
#4224 i den danske store koster plus numrene ti kroner og de andre 8 kroner. Plus angiver at de er DRM fri og 256 kbps.
Men nu jeg lige tænker over det, så tror jeg faktisk at de alle sammen er DRM fri, og plus kun angiver at de er i 256 kbps hvor de andre er i 128. Men er lige blevet lidt usikker...
Gravatar #4226 - Josso
23. jan. 2010 17:19
#4224 #4225:

Fra 1. April 2009, blev alle numre i alle iTunes Store DRM-fri.
Populære sange ville koste 10kr, normale sange ville koste 8kr.

Der er dog stadig meta-tags i filerne, så selvom de kan afspilles og konverteres lige så tosset man vil, så skal man ikke dele ud af den originale. :)
Gravatar #4227 - markjensen
23. jan. 2010 17:29
#4225 #4226 Ah, okay :) tak for hjælpen. Går ud fra at det Josso sagde er det nyeste
Gravatar #4228 - MiniatureZeus
23. jan. 2010 17:32
Ja, bare ignorer #4225 :)
Gravatar #4229 - Dreadnought
23. jan. 2010 22:31
Bowlingkugle af stof:
Hvordan skulle man konstruere et lyssværd á la starwars?
Altså en tingest med lysende brandvarm klinge på ca en meter. Lad os se bort fra strømkilden.
Klingen kan vel ikke være en laser da der er længde restriktioner på den.
Plasma der holdes på plads med et magnetfelt kunne være en mulighed. Det vil dog give to store problemer: 1: Det skal være en plasma af et ret tungt grundstof, da energien der skal til for at skære ting over på få millisekunder er ret høj. 2: Man render rundt med et vanvittigt kraftig magnetfelt, så der skal helst ikke være nogle biler i nærheden, da man vil blive afvæbnet så snart man tænder den.
Andre metoder?
Gravatar #4230 - DiZaster
23. jan. 2010 23:44
Dreadnought (4229) skrev:
Plasma der holdes på plads med et magnetfelt kunne være en mulighed.

Ja det stemmer jo... Det er bare et par store plasma cutters de leger med i star wars.

Kan nogen ikke lige være en guttermand og løbe ud i garagen for at tjekke hvor hurtig sådan en fætter kan skære en hånd af?
Gravatar #4231 - DiZaster
24. jan. 2010 00:02
Dreadnought (4229) skrev:
Hvordan skulle man konstruere et lyssværd á la starwars?

Her har du en tegning. Så burde resten være lige ud af landevejen. Du kan jo filme resultatet og poste det her :-)

Dreadnought = Star Wars kid?
Gravatar #4232 - gnаrfsan
24. jan. 2010 00:28
Nu er jeg ikke særligt velbevandret inden for bølgeteori, men ville det ikke være muligt ved hjælp af flere kilder at skabe bølge mønstre, der eliminerer hinanden på en bestemt afstand, evt. ved vinkling af kilderne?
Gravatar #4233 - Ronson ⅍
24. jan. 2010 12:08
Onionionion:
Hvorfor er konsolspil dyrere end pc-spil? De er jo ofte 100-150 kr dyrere, selv om vi snakker samme spil til forskellige platforme.

Måske MS/Sony/Nintendo får licenspenge - men for hæwle da ikke 150 kr for hvert eneste solgt spil?

Hvis vi ser bort fra eventuelle merudgifter ved at udvikle til et andet firmas konsol så må det da umiddelbart være lettere at lave spil til EN konsol. Man ved præcist hvilket hardware det skal køre på. Så spil der kun udkommer til f.eks. Xbox 360 burde i mit hoved være billigere end spil der også udkommer til pc og PS3.

Og i dag kan store dele af spil vel portes(/porteres?) til andre systemer, hvis man tager højde for det under udvikling, og derfor kan det umuligt koste det samme at udgive xbox/playstation-udgaven af et spil udviklet til pc?
Gravatar #4234 - XorpiZ
24. jan. 2010 12:11
Det korte svar er vel, at priserne er afstemt efter hvor meget folk vil betale for dem.
Gravatar #4235 - Ronson ⅍
24. jan. 2010 12:27
Ja, jeg kan heller ikke lige se andre grunde til de store prisforskelle. Og en af grundene hertil er måske også at der (formodentligt) foregår mindre ulovlig kopiering af spil til konsoller.
Gravatar #4236 - MiniatureZeus
24. jan. 2010 12:34
Ronson (4235) skrev:
foregår mindre ulovlig kopiering af spil til konsoller.

Det ville også være mit bud. Det er ret få som laver ulovlige spil til de moderne konsoler hvilket nok er på grund af: 1) konsollen skal chippes, 2) du bryder garantien, 3) det er besværligt at brænde spillende korrekt (til xbox skal det være specielle dvd'ere som koster op i mod 50kr. stk. og specielle brændere) 4) du kan ikke spille online 5) det er ulovligt.

Med en pc, er det kun 5) og nogle gange 4) som er relevant...
Gravatar #4237 - gnаrfsan
24. jan. 2010 12:40
#4233:
Gætter på at der er et større marked for PC spil. Derfor er omkostninger ved produktion og udvikling større for konsolspil.
Men det er bare et bud. Er der iøvrigt ikke også noget med at de forskellige konsolproducenter skal have "propafgifter"?
Gravatar #4238 - Jakob Jakobsen
24. jan. 2010 13:19

På Wii er det en del nemmere end på PC.
Softmod den og slut en USB haddisk til den.
Så kan du have 500 spil på en 1TB harddisk og du skal ikke rende rundt og skifte DVD hver gang du skal spille et andet spil.

Så længe det er meget mere besværligt at eje/bruge spillene originalt, skal de ikke regne med at slippe for pirateri.
Gravatar #4239 - MiniatureZeus
24. jan. 2010 13:22
Jakob Jakobsen (4238) skrev:

På Wii er det en del nemmere end på PC.
Softmod den og slut en USB haddisk til den.
Så kan du have 500 spil på en 1TB harddisk og du skal ikke rende rundt og skifte DVD hver gang du skal spille et andet spil.

Så længe det er meget mere besværligt at eje/bruge spillene originalt, skal de ikke regne med at slippe for pirateri.

Okay, vidste jeg faktisk ikke.. Men skal jeg da lige have fortalt min mor, som er ved at besvime hver gang hun skal betale 4-500 kr. for et spil til hendes kæreste som købte en wii sidste år..
Gravatar #4240 - doh09
24. jan. 2010 13:42
MiniatureZeus (4236) skrev:
Det ville også være mit bud. Det er ret få som laver ulovlige spil til de moderne konsoler hvilket nok er på grund af: 1) konsollen skal chippes, 2) du bryder garantien, 3) det er besværligt at brænde spillende korrekt (til xbox skal det være specielle dvd'ere som koster op i mod 50kr. stk. og specielle brændere) 4) du kan ikke spille online 5) det er ulovligt.

Kender en der har gjort det og han har kun en normal brænder og normale dvd'er såvidt jeg ved, men spillene kører fint.
Gravatar #4241 - cazotaro
24. jan. 2010 14:01

Bør nok redigere min udtalelse en smule, for er enig I at sproget ikke bliver dummere ved alle ændringer. Forummer vs. fora ser jeg ikke så skadeligt, derimod synes jeg 'mig og <person>' er en ærgerlig udvikling.
Med andre ord synes jeg nogle af ændringerne gør sproget dummere.

Hvornår hedder det: "<person> og mig" i stedet for "<person> og jeg"?
Aldrig hørt det..
Gravatar #4242 - flatline
24. jan. 2010 14:53
Hensynsled?

I korrekthedens tjeneste siger nogle:
"Han gav den til min mor og jeg" - det er forkert

Det korrekte er:
"Han gav den til min mor og mig"

"Jeg" er grundledsformen.
Gravatar #4243 - Emil
24. jan. 2010 15:31
cazotaro (4241) skrev:

Aldrig hørt det..

Så kan jeg afsløre, at du også hører til den gruppe, der ikke kan finde ud af at bruge det korrekt :D Tillykke, du har lige disset dig selv ;D
Gravatar #4244 - Kris
24. jan. 2010 16:00
Selv chippen på en wii er nem at slutte til. Men softmod er nok en del nemmere, når det så ellers ikke lige spunker udover det hele.
Det største problem med at chippen xboxen er stadig at drevet bliver hurtigt slidt og den uundgåelige rrod som man ikke kan komme uden om alligevel.
Gravatar #4245 - MiniatureZeus
24. jan. 2010 18:39
Doh09 (4240) skrev:
MiniatureZeus (4236) skrev:

Kender en der har gjort det og han har kun en normal brænder og normale dvd'er såvidt jeg ved, men spillene kører fint.

Jeg havde en chippet xbox360 og jeg kunne ikke brænde spil, og kender andre som heller ikke kan, uden de rette dvd'er og brændere..
Gravatar #4246 - T-Hawk
24. jan. 2010 21:41
cazotaro (4241) skrev:
Aldrig hørt det..

Det simple svar er at det hedder "<person> og mig" når du ellers ville bruge "mig" i sætningen. "Det var mig, der gjorde det" -> "Det var <person> og mig, der gjorde det"
Gravatar #4247 - Zombie Steve Jobs
25. jan. 2010 09:29
Han tog hans hat og løb!

Panda; Eats, shoots and leaves

Sten hugger, Sær udstilling, Leder møder hver 14. dag, En inder dør,

Trækvinde, hvalpenisser, håndildslukker, buskrydder, feminister, harpikslim, koklokker, korøvelse, talebanangreb,

Omfg, det er de sejeste ord nogensinden.

Gravatar #4248 - Slettet Bruger [3237728890]
25. jan. 2010 09:33
Ronson (4233) skrev:
Hvorfor er konsolspil dyrere end pc-spil? De er jo ofte 100-150 kr dyrere, selv om vi snakker samme spil til forskellige platforme.

Fordi det er der de skal tjene pengene :)

Mener at have læst at prisen i EU følger en standard, for at være sikker på ingen kan udkonkurrere andre fordi de har råd til at sælge deres spil billigere.
Gravatar #4249 - Dreadnought
25. jan. 2010 10:07
Hypokondorådselæderfugl:
Hvorfor har penicillin og andet pillemedicin en udløbsdato? Det er jo piller, der er tør og hermetisk forseglet.
Gravatar #4250 - gnаrfsan
25. jan. 2010 10:11
Dreadnought (4249) skrev:
Hvorfor har penicillin og andet pillemedicin en udløbsdato? Det er jo piller, der er tør og hermetisk forseglet.

Det er dog stadig store molekuler, der udsættes for andre molekuler i pillen, samt måske lys og temperaturpåvirkninger.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login