mboost-dp1
Tråden til dumme spørgsmål
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Smattet Julesne:
Hvad er problemet når ebay skriver "Vi beklager. Systemet, du forsøger at få adgang til, er ikke tilgængeligt i øjeblikket, eller din anmodning kunne ikke behandles. Prøv igen senere. " hver gang man forsøger at indgå en købsaftale for at købe et produkt?
Hvad er problemet når ebay skriver "Vi beklager. Systemet, du forsøger at få adgang til, er ikke tilgængeligt i øjeblikket, eller din anmodning kunne ikke behandles. Prøv igen senere. " hver gang man forsøger at indgå en købsaftale for at købe et produkt?
Kris (3651) skrev:Smattet Julesne:
Skulle jeg forsøge et forsigtigt gæt, så ville jeg skyde på, at systemet du forsøger at få adgang til, ikke er tilgængeligt i øjeblikket. Eller alternativt. at din anmodning ikke kunne behandles. Har du overvejet at prøve igen senere?
MiniatureZeus (3644) skrev:Undrende spørgsmål
Er COP15 (det som foregår i København nu) større end COP16 som kommer næste år i Mexico City?
COP15 er det største topmøde udenfor New York, når vi snakker om deltagelse af både delegerede (45-50.000 var akkrediteret, omkring 30-35.000 har besøgt Bella Centeret) og antallet af heads of states og heads of governments (tæt på 120-130?).
Hvis man derimod ser på den politiske, symbolske og eller værdimæssige betydning, så er COP15 nok det største topmøde siden "Earth Summit" i Rio de Janiero i 1992 - og måske siden indgåelse af FN-pagten i juni 1945.
Det er derfor tvivlsomt, at der ingen for en lang årrække, måske 10-20 år, vil finde et lignende konference kombineret med et topmøde sted. Det er ligeledes utroligt at tænke sig, at vi måske vil indgå en aftale i Mexico City til COP16, når vi alene de sidste 3 år ikke har snakket andet om København (det blev besluttet for 2 år siden på Bali jf. "The Bali Plan", men der havde været snak om København før det).
Derfor er logikken, at hvis vi ikke kan lave en global, omfattende og bindende aftale nu eller de næste par måneder (alle forhandlerne fortsætter formodentligt til søndag, mens de vil fortsætte med at forhandle de mange næste måneder under dansk lederskab i form af Connie Hedegaard som præsident for COP15), så er det utænkeligt, at der nogensinde vil komme en aftale.
Derfor, for at opsummere: COP15 er formodentligt det største topmøde nogensinde siden underskrivelsen af FN-pagten, og det er rimeligt usandsynligt, at COP16 ikke vil overgå det. Der er dog stadig en chance.
Note: En bindende aftale kan godt indgås i Mexico, hvilket faktisk også er relativt sandsynligt, men der er to ting, der skal overvejes:
1) Hvem har så æren for det? De personer, der sørgede for det hårde arbejde, der skete i de to år op til COP15, de, der var med mellem COP15 og COP16, eller blot Mexico, der arrangerede COP16?
Det svarer til et "hønen og ægget"-spørgsmål, for alle vil selvfølgelig tage æren.
Det skal selvfølgelig sammenlignes med, at meget af arbejdet (måske op til 50-90%) foregår uden for COP'erne, hvorfor man sagtens vil kunne acceptere for, at en egentlig aftale reelt blev indgået før COP'en - men at underskrifterne, der symboliserer indgåelsen, kom på COP'en.
2) Siden vi har haft de store problemer op til COP15, så skal vi nok snarere forvente en aftale til COP17-18. Hvis vi ikke kunne lave den bindende aftale nu med alt det momentum, som vi havde skabt, så går der år igen, før vi er tilbage samme sted.
1) Hvem har så æren for det? De personer, der sørgede for det hårde arbejde, der skete i de to år op til COP15, de, der var med mellem COP15 og COP16, eller blot Mexico, der arrangerede COP16?
Det svarer til et "hønen og ægget"-spørgsmål, for alle vil selvfølgelig tage æren.
Det skal selvfølgelig sammenlignes med, at meget af arbejdet (måske op til 50-90%) foregår uden for COP'erne, hvorfor man sagtens vil kunne acceptere for, at en egentlig aftale reelt blev indgået før COP'en - men at underskrifterne, der symboliserer indgåelsen, kom på COP'en.
2) Siden vi har haft de store problemer op til COP15, så skal vi nok snarere forvente en aftale til COP17-18. Hvis vi ikke kunne lave den bindende aftale nu med alt det momentum, som vi havde skabt, så går der år igen, før vi er tilbage samme sted.
#Vandfarve
Skulle jo lige at ringe og sige du skulle svare på mit spørgsmål! :D
Men tak for det konstruktive svar. Det er jo helt vildt med opmærksomhed der har været omkring det. Både i DK, men også i udlandet (bl.a. TIME og BBC World), men de begyndte idag, at snakke om COP16 i Mexico. Og må indrømme at det politiske spil i det er virkelig interessant.
Men tak for det konstruktive svar. Det er jo helt vildt med opmærksomhed der har været omkring det. Både i DK, men også i udlandet (bl.a. TIME og BBC World), men de begyndte idag, at snakke om COP16 i Mexico. Og må indrømme at det politiske spil i det er virkelig interessant.
MiniatureZeus (3658) skrev:#Vandfarve
Men tak for det konstruktive svar. Det er jo helt vildt med opmærksomhed der har været omkring det.
Det er også så pikkevigtigt, at jeg er ved at dø, når jeg diskuterer med klimaskeptikere. Jeg kan dog godt se, at jeg overdriver nogle gange, men mine indlæg burde vise vigtigheden af mødet - uanset ens standpunkt, da selv utroligt dårlige møder kan være vigtige.
Desuden er jeg også meget, meget optaget. Jeg burde gå i seng, men jeg sidder og følger webcasts på unfccc.int. Lars Løkke burde været gået på kl. 23 med de nyeste resultater fra forhandlingerne, men intet nyt. Jeg er ved at dø af spænding - også fordi, hvis det hele falder på gulvet nu, så har vi virkelig problemer.
Jeg kunne have været med, men jeg kunne ikke overskue det (= vi skulle have særlige billetter, fordi vi var en NGO, som blev uddelt på de mest mærkelige tidspunkter på de mest mærkelige måder), men jeg fortryder det nu. Jeg ville SÅ (!) gerne have været der nu, fordi det, igen, er så fuckin' pikkevigtigt!
MiniatureZeus (3658) skrev:Både i DK, men også i udlandet (bl.a. TIME og BBC World), men de begyndte idag, at snakke om COP16 i Mexico. Og må indrømme at det politiske spil i det er virkelig interessant.
Jeg er faktisk skræmt over, hvor lidt TIME har fokuseret på det! Det mener jeg helt seriøst. For det første er COP15 det største topmøde i måske 10, 17 eller hele 60 år, og så skriver de 2-3 artikler om det i de sidste to blade - det ene endda af Bjørn Lomborg, som både statskundskabere, statistikere og naturvidenskabelige forskere griner af?!
Det eneste bagland, som han har, er højreradikale forskere og (surprise!) højreradikale politikere. De er jo ikke kendt for den største troværdighed (*host* DF *host* Fox TV *host*). Hvad fanden sker der så, at de giver HAM taletid?
For det andet har de satset rigtig meget på klimaet før, så jeg havde forventet en klimaspecial af deres magasin, men nej. Vi får "årtiets billede" som temaet. Hvad pokker?!
MiniatureZeus (3658) skrev:#Vandfarve
'Amen, MiniSnøvs, du kunne da bare have ringet til mig, så havde jeg fortalt dig alt det, Failfarve lige har sagt - men på den halve tid.
Og så havde jeg endda tilføjet, at i Mexico skal man ikke drikke vandet... overhovedet. Heller ikke det på flasker. Faktisk er dit bedste bet at slikke lidt læskende gurkersved af de lokales brungrumsede hud. Men du skal virkelig være snigeren, for de kan som regel ikke lide det.
In closing: Næste gang ringer du til LinguaIgnota, når der er noget, du ikke ved, din lille bandit.
krallemut
Er det normalt at have en slags statisk lyd for ørene når der ellers er stille omkring en? Jeg har haft det i lang tid synes jeg (siden folkeskolen vel) og det er irriterende når man prøver at at nyde netop stilheden.
Desuden får jeg en gang imellem en meget high-pitched tone i det ene øre, som så fader væk efter 20 sekunder. De gange jeg har været ved lægen og bedt ham undersøge mit øre har der ikke været noget. Til forsvarets dag kunne jeg vistnok høre alle tonerne undtagen én.
Er det mig eller mit øre den er gal med?
Er det normalt at have en slags statisk lyd for ørene når der ellers er stille omkring en? Jeg har haft det i lang tid synes jeg (siden folkeskolen vel) og det er irriterende når man prøver at at nyde netop stilheden.
Desuden får jeg en gang imellem en meget high-pitched tone i det ene øre, som så fader væk efter 20 sekunder. De gange jeg har været ved lægen og bedt ham undersøge mit øre har der ikke været noget. Til forsvarets dag kunne jeg vistnok høre alle tonerne undtagen én.
Er det mig eller mit øre den er gal med?
Det er bare larmende stilhed. Det andet oplever alle vel en gang i mellem.
Det er bare larmende stilhed. Det andet oplever alle vel en gang i mellem.
Er det ikke bare en normal carbonbaseret gasmaske? Jeg så den for noget tid siden og tænkte bare: "Yuhuu, nu kan jeg få viklet et stof om hovedet, som lugter (og smager?) af gamle patter."
Er det ikke bare en normal carbonbaseret gasmaske? Jeg så den for noget tid siden og tænkte bare: "Yuhuu, nu kan jeg få viklet et stof om hovedet, som lugter (og smager?) af gamle patter."
#3669 biologisk hvis du er blevet født ind i familie med nogen (dvs. er søster/bror/whatever til dem). grand-grand folk er min grænse for "familie", eller at du er blevet gift med en person eller en person er blevet gift med en du er i familie med.
psykisk, når du føler det.
jeg har ingen begrundelse for disse meninger udover at det er det jeg synes.
psykisk, når du føler det.
jeg har ingen begrundelse for disse meninger udover at det er det jeg synes.
Du har nok ikke lagt mærke til dem, da de bruger nogle af de "huller" de har i listerne i stedet for at starte forfra.
Du har nok ikke lagt mærke til dem, da de bruger nogle af de "huller" de har i listerne i stedet for at starte forfra.
#3672 Ah, jeg havde fattet det sådan at den blå bjælke stadig var der, men uden stjernerne.
strauss (3676) skrev:Spørgsmål:
Hvorfor skriver i alle sammen underlige ting som titel på jeres indlæg i tråden? Som f.eks. Håndprut og krallemut???
Fordi jeg startede med at skrive "Dumt spørgsmål" som titlen, som siden udviklede sig. Tjek evt. side 1 for en større forståelse af tråden. :)
Umiddelbart vil jeg tror det gør, da sne og is vidst nok isolere ganske godt, i sær mod vind.
Dog, ligger rørene jo dybt, minimum 70 cm. så det er vel begrænset hvor meget isolering sneen giver..
Dog, ligger rørene jo dybt, minimum 70 cm. så det er vel begrænset hvor meget isolering sneen giver..
Ronson (3680) skrev:Spørgsmål:
Hjælper en dyne af sne folk der bruger jordvarme?
Sneen giver jo både isolering samt nedkøler jorden ved varmeudveksling, hvorfor det er svært at definere.
Jeg vil umiddelbart sige, at man taber en del energi (fra jorden, ikke nødvendigvis systemet) til og med det øjeblik, hvor sneen lægger sig i et nogenlunde dækkende lag. Derfra kan man vel forvente nettogevinster ved den isolerende effekt fra snedækket.
Overordnet set tror jeg dog, at der er negative gevinster og ikke positive gevinster at hente, da jorden først skal køles ned, før sneen faktisk kan blive liggende.
Det ovenstående er dog baseret på løse gæt og lidt rustent gymnasiefysik, som jeg lige rystede ud af ærmet.
Ronson (3680) skrev:Hjælper en dyne af sne folk der bruger jordvarme?
Mit gæt: Jeg tror det kommer an på hvor meget det blæser.
En bil, hvor køleren er pakket ind i sne, kan brænde sammen. Godt nok er sneen kold, men den isolerer mod (fart)vinden, som skal køle kølevandet ned. Varmen kan altså få motoren til at brænde sammen, før den får smeltet sneen væk.
Så hvis det alligevel er frostvejr (altså jordoverfladen er frossen), og det stormer, så tror jeg sneen hjælper på det.
Hvis der er vindstille, så tror jeg nærmere at det bare forhindrer solen i at varme jorden op.
Spørgsmål 1:
Hvad hedder det afsnit af Friends hvor de holder fødselsdagfest for den samme (som jeg ikke kan huske hvem er) i hver sin lejlighed, fordi hendes (hans?) mama og papa ikke må mødes?
Spørgsmål 2:
Hvor får man fat i det der gamle legetøjsinstrument med frøerne?
Hvad hedder det afsnit af Friends hvor de holder fødselsdagfest for den samme (som jeg ikke kan huske hvem er) i hver sin lejlighed, fordi hendes (hans?) mama og papa ikke må mødes?
Spørgsmål 2:
Hvor får man fat i det der gamle legetøjsinstrument med frøerne?
Spørgsmål:
Er det tilladt for et firma som Leasy at kræve at få oplyst CPR-nummer når man vil købe et produkt på afbetaling?
Er det tilladt for et firma som Leasy at kræve at få oplyst CPR-nummer når man vil købe et produkt på afbetaling?
Ja det er tilladt.
De kan ikke tvinge dig til at udlevere det, men de kan nægte dig at handle hos dem.
Det er jo den eneste måde de sikkert kan kontrollere en person i RKI.
Ja det er tilladt.
De kan ikke tvinge dig til at udlevere det, men de kan nægte dig at handle hos dem.
Det er jo den eneste måde de sikkert kan kontrollere en person i RKI.
http://www.datatilsynet.dk/erhverv/personnummer-cpr-nummer/ skrev:Det vil som hovedregel være i orden, at en forretningsdrivende registrerer en kundes personnummer, hvis der er tale om et løbende mellemværende mellem kunden og den privat forretningsdrivende, og hvor praktiske/administrative hensyn gør, at personnummeret skal registreres.
Ronson (3684) skrev:Spørgsmål 1:
Det er Rachel de holder fest for, hendes mor og far er lige blevet skilt og kan ikke være i rum sammen, så monica, ross og phoebe holder to forskellige fester.
Det er afsnit 22 i season 2 og hedder "The One with the Two Parties".
Jeg ville quote skidtet hvis det ikke var så langt, så du får linket i stedet
en.wikipedia.org/wiki/Foreskin#Functions
en.wikipedia.org/wiki/Foreskin#Functions
"Foreskins from circumcised babies are used to make a commercial anti-wrinkle skin cream. A six-week supply costs US$130.[47]"
ok WTF
ok WTF
#Jakob Jakobsen
Jeg underkender ikke dine links, men jeg mener, at Forbrugerombudsmanden (SVJH) netop har taget dette op, fordi Leasy også registrerer CPR-nummer ved kontantkøb. Her skulle det være grænsende til det lovlige, da der netop ikke er tale om "et løbende mellemværende".
Det skal jo sættes i kontekst til, at Fona heller ikke spørger til dit CPR-nummer, når du køber et tv hos dem, der skal leveres på din adresse.
Jeg underkender ikke dine links, men jeg mener, at Forbrugerombudsmanden (SVJH) netop har taget dette op, fordi Leasy også registrerer CPR-nummer ved kontantkøb. Her skulle det være grænsende til det lovlige, da der netop ikke er tale om "et løbende mellemværende".
Det skal jo sættes i kontekst til, at Fona heller ikke spørger til dit CPR-nummer, når du køber et tv hos dem, der skal leveres på din adresse.
#3696 Sælgeren jeg snakkede med hos Leasy, sagde at det gjorde de ikke ved kontantkøb.
Dreadnought (3697) skrev:#3696 Sælgeren jeg snakkede med hos Leasy, sagde at det gjorde de ikke ved kontantkøb.
Nu er det svært at argumentere for noget, som jeg ikke har kilder på og ikke kan huske i detaljer, men jeg mener bestemt, at klagen netop gik på oplysning af CPR-nummer ved kontantkøb.
Det er jo set før, så det vil ikke komme bag på mig, hvis Leasy også gjorde det.
#3698 De er vel måske stoppet med det, efter at forbrugerombudsmanden har stukket hovedet ind af døren.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.