mboost-dp1
Tråden til dumme spørgsmål
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
slartie (1348) skrev:The lowest value currency is the Somalia Shilling, where 1US$ = 28,250
Det må være en forældet kilde. Nuværende rate er 1US$ = 1436,4 Somalia Shilling.
(Edit: Somaliland != Somalia)
Spørgsmål:
Fandt Niels Armstærk selv på hans famøse ord, da han hoppede rundt på Månen for 40 år siden, eller han havde fået hjælp til at sige noget bevinget?
(Spørgsmålet kommer i forlængelse af en artikel, hvor det i en sidebemærkning nævnes, at NASA med vilje kun havde valgt jagerpiloter fra flyvevåbnet og flåden, da de ville have mænd, der var psykisk stærke og kunne klare det mentale pres, som de ville blive sat under - og som derfor, over én kam, stort set ikke havde de mange følelser for at gå på Månen)
Fandt Niels Armstærk selv på hans famøse ord, da han hoppede rundt på Månen for 40 år siden, eller han havde fået hjælp til at sige noget bevinget?
(Spørgsmålet kommer i forlængelse af en artikel, hvor det i en sidebemærkning nævnes, at NASA med vilje kun havde valgt jagerpiloter fra flyvevåbnet og flåden, da de ville have mænd, der var psykisk stærke og kunne klare det mentale pres, som de ville blive sat under - og som derfor, over én kam, stort set ikke havde de mange følelser for at gå på Månen)
Der har lige været en dokumentar på Discovery Science omkring månelandingen, hvoraf et af programmerne omhandlede kommunikationen mellem månen <-> houston <-> Medierne <-> Befolkningen. Desværre fik jeg ikke set programmet men du må kunne finde det på nettet... Kan ikke lige huske hvad det hed, men nok noget med jubilæum :)
Der har lige været en dokumentar på Discovery Science omkring månelandingen, hvoraf et af programmerne omhandlede kommunikationen mellem månen <-> houston <-> Medierne <-> Befolkningen. Desværre fik jeg ikke set programmet men du må kunne finde det på nettet... Kan ikke lige huske hvad det hed, men nok noget med jubilæum :)
#1357 : Han fandt selv på det på vej fra jorden
Læs "THe right stuff"/"Kold Marv" hvis du vil vide mere om de kære mennesker.
Læs "THe right stuff"/"Kold Marv" hvis du vil vide mere om de kære mennesker.
Har lavet en lille undersøgelse.
Når jeg åbner en sodavand (primært Harboe Cola Minus), er der en tendens til at den vil skumme over.
Nu har jeg så lagt mærke til, at hvis jeg åbner låget hurtigt, så trykket forsvinder på under ½ sekund, skummer det næsten ikke, men hvis jeg skruer proppen langsomt af, så gassen er flere sekunder om at slippe ud, skummer den næsten altid over.
Hvordan kan det være?
Når jeg åbner en sodavand (primært Harboe Cola Minus), er der en tendens til at den vil skumme over.
Nu har jeg så lagt mærke til, at hvis jeg åbner låget hurtigt, så trykket forsvinder på under ½ sekund, skummer det næsten ikke, men hvis jeg skruer proppen langsomt af, så gassen er flere sekunder om at slippe ud, skummer den næsten altid over.
Hvordan kan det være?
Jeg kunne forestille mig at en hurtig åbning danner større bobler, der er ringere til at danne skum i den blanding. Ellers ved jeg ikke rigtigt. Henrys lov
#1360 Jeg læner mig i høj grad til gnarfsans forklaring, men med den bemærkning, at det sikkert også handler om den mængde af atmosfærisk luft, der bliver tilført.
Jo langsommere tilførslen sker, jo mindre bevægelse bliver der, jo større kan boblerne udvikle sig (uden at briste) og derfor kommer der mere skum.
Hvis trykket blev udlignet simultant med åbning af låget (eller meget hurtigt), så ville der være en så kraftig bevægelse i atmosfæren nede i flasken, at boblerne simpelthen må sprænge pga. bevægelserne.
Jo langsommere tilførslen sker, jo mindre bevægelse bliver der, jo større kan boblerne udvikle sig (uden at briste) og derfor kommer der mere skum.
Hvis trykket blev udlignet simultant med åbning af låget (eller meget hurtigt), så ville der være en så kraftig bevægelse i atmosfæren nede i flasken, at boblerne simpelthen må sprænge pga. bevægelserne.
Lige præcis med Harboe Cola Minus (vel nok det værste brand..) og Harboe Cola Light, synes jeg skummer virkelig nemt, lige meget hvor hurtigt du åbner kapslen.
Lige præcis med Harboe Cola Minus (vel nok det værste brand..) og Harboe Cola Light, synes jeg skummer virkelig nemt, lige meget hvor hurtigt du åbner kapslen.
Spørgsmål:
Hvor lang tid tager det for min krop at reagere på noget mad jeg spiser, før jeg skal skide?
Hvis jeg f.eks æder 4 is (magnum mandel) skal jeg normalt altid skide inden for ½time, forstår bare ikke, for mine tarme burde vel ikke reagere så hurtigt?
Hvor lang tid tager det for min krop at reagere på noget mad jeg spiser, før jeg skal skide?
Hvis jeg f.eks æder 4 is (magnum mandel) skal jeg normalt altid skide inden for ½time, forstår bare ikke, for mine tarme burde vel ikke reagere så hurtigt?
vandfarve (1368) skrev:#1367 Men is er næppe at regne for et måltid. Det skal bare tøes op, og så er det stort set igennem... :)
Næsten korrekt, der er i hvert fald glukose i skidtet
et oki link omkring dette ville være
http://dagenssundhed.dk/index.php/Kroppens-funktio...
Det kommer an på længden af glukose kæderne og om disse skal nedbrydes (også kendt som kort tids og langtids (pasta, ris mm) holdbar glukose). Det meste næring optages dog i tyndtarmen.
#1372 Okay, jeg har ingen anelse - men jeg vil tro det er noget miljøgeil.
Rasmus064 (1372) skrev:Spørgsmål:
Hvorfor kommer Cola i nye 0.5L flasker?
Ekstra spørgsmål:
Hvorfor er lågene så trælse i forhold til de gamle?
Rasmus064 (1372) skrev:Spørgsmål:
Hvorfor kommer Cola i nye 0.5L flasker?
Der er flere grunde til det, men de tre vigtigste er miljø, økonomi og brand.
For at starte fra enden af, så er vigtigt for cocacola at alle flasker, mærkater, farver etc er ens verden over, og da Danmark var nogle af de eneste med den slags flasker som vi havde, var det et "problem" for Coca-Cola.
Nummer to, økonomi. De gamle flasker blev transporteret i en kasse med 24 stks i værd. De nye flasker bliver transporteret i plastik (lige som vand flasker). Derfor kan der være mange flere kasser på en EU-palle med den nye slags end der kunne med den gamle slags, da plastikkasserne optog en ret stor del af pladsen. Derved kan en lastbil reelt set have 1-3 paller mere med, da der kan være mer på værd palle.
Nummer 1, miljø. Som i nok har gættet, så hænger nummer 1 og nummer 2 sammen, for eftersom at der kan være mer i lastbilen, sparer man på brændstoffet og derved på miljøet. Umiddelbart har det dog næppe været miljøet som har været det primære formål, men mere en bonus ting.
Og som en sidste ting, som også hænger sammen med nummer 1 og nummer 2, så var det et ønske fra diverse supermarkedskæder, at flaskerne blev lavet om til engangsflasker, da de derved spare en masse plads, da engangsflaskerne bliver knust direkte i pant maskinen, i stedet for at skulle sættes i kasser og stables op. Og endnu engang sparer det også penge hos Carlsberg når de skal hente de retur gods, de de nu kun skal have øl kasser og 1,5 L kasser med tilbage.
Af ovennævnte grunde har både Carlsberg og Coop længe ønsket at man begyndte at udfase glasflasken, da der på en palle med glasflasker kun kan være 600 flasker, mens på en palle med dåseøl kan være ca. 1200 dåser.
Jakob Jakobsen (1360) skrev:Har lavet en lille undersøgelse.
Hvordan kan det være?
Hvis det er i en fynsk eller jysk Dansk Supermarked ejet butik du køber den i så kan du takke Harboe for at afsende pallerne så de vælter under transport.. og hvis de vælter så skal de jo samles op igen (hint hint)...
#1375 men butikkerne er stadig ikke tilfredse (ihvertfald ikke der hvor jeg arbejder) for det er godt nok noget forpulet bøvl når de ikke står i kasser men bare indpakket i plastik og stablet ovenpå hinanden :/ mistede min nye mobil fordi der faldt nogle pakker ned over mit ben så skærmen gik i stykker :(
Woller (1380) skrev:#1375 men butikkerne er stadig ikke tilfredse (ihvertfald ikke der hvor jeg arbejder) for det er godt nok noget forpulet bøvl når de ikke står i kasser men bare indpakket i plastik og stablet ovenpå hinanden :/ mistede min nye mobil fordi der faldt nogle pakker ned over mit ben så skærmen gik i stykker :(
Det kan da umuligt være Carlsbergs skyld, at du er en spade og ikke kan håndtere dem! :D
Desuden, hvor arbejder du henne, siden Carlsberg ikke kommer og fylder op?
#1382, Jeg har lige indset, at jeg ved hvem du er (Du har gået på efterskole med min bror)
Dumt spørgsmål: Findes der mennesker i Danmark, som ikke har set en ko eller ved hvordan den ser ud? Nogen af os ser dem jo nærmest dagligt, men hvad med storbyfolket? (Jeg sagde jo det var et dumt spørgsmål)
Dumt spørgsmål: Findes der mennesker i Danmark, som ikke har set en ko eller ved hvordan den ser ud? Nogen af os ser dem jo nærmest dagligt, men hvad med storbyfolket? (Jeg sagde jo det var et dumt spørgsmål)
De har sortbrogede og jersey køer i købenavns zoo...
Men tror alle har set en hvordan en ko ser ud, enten tegnefilms agtigt eller fra arla reklamer. Men det er nok de færreste som har "oplevet" dem. Hvilket nok er grund til at de har dem i kbhs zoo.
De har sortbrogede og jersey køer i købenavns zoo...
Men tror alle har set en hvordan en ko ser ud, enten tegnefilms agtigt eller fra arla reklamer. Men det er nok de færreste som har "oplevet" dem. Hvilket nok er grund til at de har dem i kbhs zoo.
Interessant spørgsmål:
Er der internationalt farvand i Kattegat mellem dansk og svensk farvand (evt. i Storebælt), eller er der en sølov, der forsætter, at alle har krav på at benytte vandvejene rundt omkring i verden?
Spørgsmålet lyder, fordi Danmark er en vigtig brik i Østersøregionen, netop fordi man åbenbart skal igennem dansk farvand for at kunne komme ud med større skibe. Af den grund burde vi derfor have fuld bestemmelse, hvem der kommer ud og ind, medmindre der altså er internationalt farvand eller nogle multilaterale aftaler.
Hvad siger dommerne?
Er der internationalt farvand i Kattegat mellem dansk og svensk farvand (evt. i Storebælt), eller er der en sølov, der forsætter, at alle har krav på at benytte vandvejene rundt omkring i verden?
Spørgsmålet lyder, fordi Danmark er en vigtig brik i Østersøregionen, netop fordi man åbenbart skal igennem dansk farvand for at kunne komme ud med større skibe. Af den grund burde vi derfor have fuld bestemmelse, hvem der kommer ud og ind, medmindre der altså er internationalt farvand eller nogle multilaterale aftaler.
Hvad siger dommerne?
#1383 Godt spørgsmål, men jeg må sige, at alle burde vide det, da der er billeder på mælekartoner, i TV-udsendelser, i børnebøger i Folkeskolen m.m. Om du spørger, hvor mange der har set en ko "live in action", så er der nok et stykke omkring de 25-50% med forbehold for stor usikkerhed.
mht. de nye Coca-Cola flasker så volder de endnu et problem. I hvert fald det hvor jeg arbejder.
De gamle flasker havde en rund med flad bund, mens de nye har 5 (så vidt jeg husker) 'toppe'. Dette giver ret så store problem når de skal stilles ind i et køleskab på 'riste'. De vælter simpelthen på risten modsat de gamle flasker der stod ganske fint.
Det nu en bagatel, men ret træls når man skal stille 4-5 kasser ind i køleren :P
Vil du da til at kræve afgift som i gamle dage? (Kronborg)
Er nu ret sikker på at der er internationalt farvand i Kattegat, men vedmindre der er er stribe internationalt farvand i Øresund så har Danmark (og Sverige) vel reelt bestemmelse for hvilke skibe der må kommer igennem til Østersøen.
Og svjv så bliver visse skibe da også forbudt sejlads i dansk farvand grundet fx miljøgrunde. (Aflæsning af olie i vandet, eller usikre skibe). Som Thalion skriver så skal de overholde reglerne.
Måske lidt som med luftrummet så kan nogle vel blive udvist fra dansk farvand.
Har der ikke været episoder med russiske ubåde i svensk farvand?
De gamle flasker havde en rund med flad bund, mens de nye har 5 (så vidt jeg husker) 'toppe'. Dette giver ret så store problem når de skal stilles ind i et køleskab på 'riste'. De vælter simpelthen på risten modsat de gamle flasker der stod ganske fint.
Det nu en bagatel, men ret træls når man skal stille 4-5 kasser ind i køleren :P
Vil du da til at kræve afgift som i gamle dage? (Kronborg)
Er nu ret sikker på at der er internationalt farvand i Kattegat, men vedmindre der er er stribe internationalt farvand i Øresund så har Danmark (og Sverige) vel reelt bestemmelse for hvilke skibe der må kommer igennem til Østersøen.
Og svjv så bliver visse skibe da også forbudt sejlads i dansk farvand grundet fx miljøgrunde. (Aflæsning af olie i vandet, eller usikre skibe). Som Thalion skriver så skal de overholde reglerne.
Måske lidt som med luftrummet så kan nogle vel blive udvist fra dansk farvand.
Har der ikke været episoder med russiske ubåde i svensk farvand?
cazotaro (1389) skrev:mht. de nye Coca-Cola flasker så volder de endnu et problem. I hvert fald det hvor jeg arbejder.
Jeg har også lagt mærke til at når man tager en flaske i køleskabene med disse sliske, at de enten vælter eller slet ikke glider frem.
cazotaro (1389) skrev:mht. de nye Coca-Cola flasker så volder de endnu et problem. I hvert fald det hvor jeg arbejder.
og
Dreadnought (1390) skrev:Jeg har også lagt mærke til at når man tager en flaske i køleskabene med disse sliske, at de enten vælter eller slet ikke glider frem.
Så er det fordi at butikken ikke har lagt de teflon stykker ud, som de har fået fra Carlsberg! :) Men svjv kommer der nye køleskabe i Danmark, hvor flaskerne hænger i kapslen. Har set dem et par steder i København.
vandfarve (1392) skrev:Dumt spørgsmål:
Hvad laver MZ som fritidsarbejde? Colapusher?
Arbejdede hos Carlsberg hele sidste år som detailkonsulent (et meget fint og flot ord, for en fyr som fylder sodavand og øl op i butikkerne!) og derved fik jeg noget god insiderviden, samtidig med at jeg snakker med dem som arbejder hos Carlsberg nu, og derved får jeg endnu mere viden!!!
Mit nuværende arbejde er som mad pusher! Nærmere betegnet hos Just Delivery, hvor jeg kører take-away mad ud fra just-eat.dk restauranter i hovedstaden.
MiniatureZeus (1393) skrev:Mit nuværende arbejde er som mad pusher! Nærmere betegnet hos Just Delivery, hvor jeg kører take-away mad ud fra just-eat.dk restauranter i hovedstaden.
Tænk, jeg troede at restauranterne selv klarede det. Eller det er måske noget man kun gør i hovedstaden, det med at bringe ud gennem Just Delivery?
Tumleren (1395) skrev:Tænk, jeg troede at restauranterne selv klarede det. Eller det er måske noget man kun gør i hovedstaden, det med at bringe ud gennem Just Delivery?
De fleste pizzarier bringer selv maden. Vi bringer bl.a. mad ud fra 100% sushi, burger king (!!!), Hereford Village, Moe's tex mex, king chicken, Gastronomia Italiana og restauranter ala den slags, altså mere normale retter. Vi er desuden en del af just-eat.dk, og når det er os der bringer ud, koster det 89 kr. - 119kr :)
Pt. er der udbringning i København, Odense og Århus
Spørgsmål:
Under 2. verdens krig, vidste den almindelige tysker så, at der fandtes KZ-lejre? Altså hvad der skete i dem?
Under 2. verdens krig, vidste den almindelige tysker så, at der fandtes KZ-lejre? Altså hvad der skete i dem?
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.