mboost-dp1
Tråden til dumme spørgsmål
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
#1249: Kort sagt ja.
Du tæller jo 1, 2, 3 osv. hvilket jo er midt i en uendelig række af reelle tal. Og du kan tælle lige langt i begge retninger. Reelle tal kan her ses som en uendelig linje, der er klippet over.
Betragter du det som naturlige tal, kan du tælle uendeligt langt den ene vej, og ikke den anden. Så naturlige tal kan ses som en uendelig linie med en ende i 1.
Du tæller jo 1, 2, 3 osv. hvilket jo er midt i en uendelig række af reelle tal. Og du kan tælle lige langt i begge retninger. Reelle tal kan her ses som en uendelig linje, der er klippet over.
Betragter du det som naturlige tal, kan du tælle uendeligt langt den ene vej, og ikke den anden. Så naturlige tal kan ses som en uendelig linie med en ende i 1.
Spørgsmål
Hvordan fanden staver man til ordet misære, som i "Det var en frygtelig misære".
Jeg har nu prøvet at slå ordet op i Retskrivningsordbogen, Politikens Nudansk, Ordbog over det Danske Sprog og i KorpusDK. Kun sidstnævnte giver et hit på formen "misære", hvilket formentlig skyldes en journalist, der er ligeså inkompetent som mig selv.
Og jeg kan ikke bruge svaret: "Google giver så og så mange hits på 'misære'/'missære', så det må være rigtigt". Det beviser nemlig kun, at folk har ligeså lidt idé om, hvordan de skal stave ordet, som jeg har.
Hvordan fanden staver man til ordet misære, som i "Det var en frygtelig misære".
Jeg har nu prøvet at slå ordet op i Retskrivningsordbogen, Politikens Nudansk, Ordbog over det Danske Sprog og i KorpusDK. Kun sidstnævnte giver et hit på formen "misære", hvilket formentlig skyldes en journalist, der er ligeså inkompetent som mig selv.
Og jeg kan ikke bruge svaret: "Google giver så og så mange hits på 'misære'/'missære', så det må være rigtigt". Det beviser nemlig kun, at folk har ligeså lidt idé om, hvordan de skal stave ordet, som jeg har.
#1255 Jeg er ikke lige helt klar over hvilket ord du mener, men dansk sprognævns ordbog (dsn.dk) giver ingen hits.
Edit: Skal ordet forstås som en ære, men med negativ præfiks? I så fald tror jeg ikke at jeg har hørt ordet før, må jeg nok indrømme.
Edit: Skal ordet forstås som en ære, men med negativ præfiks? I så fald tror jeg ikke at jeg har hørt ordet før, må jeg nok indrømme.
#1256 > Dansk Sprognævns ordbog er Retskrivningsordbogen, som jeg jf. #1255 hár tjekket :D
Se eksempler på brugen her:
http://borsen.dk/investor/nyhed/113553/
http://www.radikale.net/jimmi-kristensen/indlaeg/2...
http://mediamac.comon.dk/index.php/news/show/id=6
Se eksempler på brugen her:
http://borsen.dk/investor/nyhed/113553/
http://www.radikale.net/jimmi-kristensen/indlaeg/2...
http://mediamac.comon.dk/index.php/news/show/id=6
#1257 Jeg har lige kigget i min fremmedordbog - intet. Du kan prøve at spørge på fiduso.dk. Det lyder lidt som et ord de selv har fundet på, men jeg ved det ikke rigtigt :P. Det kan være der er andre herinde der ved mere om det, for jeg har ingen særlige forudsætninger (udover de ordbøger du og jeg har slået op i).
#1258 Det er også det der giver mest mening, men det betyder jo ikke at ordet findes :P
#1258 Det er også det der giver mest mening, men det betyder jo ikke at ordet findes :P
ZiN (1261) skrev:Spørgsmål
Det ord, du leder efter er "vanære".
Vanære betyder noget helt andet end misære (misere).
Ifølge denne fil fra idiomordbogen, så er misære åbenbart et typisk eksempel på et ord, der er stavet forkert.
Den korrekte staveform er "misere sb., -n, -r (uheldig situation).", ifølge dsn.dk
#1262: Ah, ok. Så vidt jeg forstod på dit spørgsmål ledte du efter den semantiske modsætning på "ære" eller "hæderlig" o.l.. Dertil passer "vanære", men hvis det er misere vi tænker på er situationen en helt anden.
Hvis man kigger på synonymer for misere har vi disse ord:
bedrøvelighed, elende, elendighed, jammer, kalamitet, kummer, medfølelse, misere, ynk
kalamitet, misere, modgang, uheld, utur
Hvis man kigger på synonymer for misere har vi disse ord:
bedrøvelighed, elende, elendighed, jammer, kalamitet, kummer, medfølelse, misere, ynk
kalamitet, misere, modgang, uheld, utur
ZiN (1251) skrev:#1250: Faktisk mindes jeg at den matematiske definition på en linie er en uendelig lang linie der går igennem et koordinat system. Hvis den ikke er uendelig lang er det et liniestykke.
Ja, okay, men hvad er så en "uendelig linje"? Min pointe var mere at der var noget sprogligt galt med spørgsmålet.
ZiN (1266) skrev:Hvis det, jeg og spiderboy siger, holder, så er en linie = en uendelig linie.
Det I siger holder, men netop derfor kan man ikke tale om en "uendelig linie". Selve ordet "linie" indeholder jo i selv det uendelige aspekt, så at sige "uendelig linie" er at sige "et uendeligt langt liniestykke der er uendeligt". Hvad er det? En uendeligt stor flade måske? Det uklart hvad det menes med spørgsmålet.
Spørgsmål: Hvis Jonathan Richter's hjernefunktion er "normal", hvorfor kan han så ikke tale (endnu)?
Anders Feder (1277) skrev:Spørgsmål: Hvis Jonathan Richter's hjernefunktion er "normal", hvorfor kan han så ikke tale (endnu)?
Måske er hans tungemuskler/stemmebånd stadig ømme/svage.
Man kan jo godt have en normal hjernefunktion, men ikke være i stand til noget, på grund af fysiske forhindringer
Tumleren (1278) skrev:Måske er hans tungemuskler/stemmebånd stadig ømme/svage.
Er det en typisk årsag til ikke at kunne tale efter en ulykke som denne? Siger ikke at han burde kunne tale fordi han har normal hjernefunktion, undrer mig bare over specifikt hvad det er der kan forhindre ham i denne situation.
Det er nok på grund af den beskyttende atmosfære de benytter for at få det til at holde længere.
Prøv at lugte til det lige efter du har åbnet det, så vil du forstå hvorfor det lige skal lufte lidt af :)
Det er nok på grund af den beskyttende atmosfære de benytter for at få det til at holde længere.
Prøv at lugte til det lige efter du har åbnet det, så vil du forstå hvorfor det lige skal lufte lidt af :)
Sådan et skrivebord har jeg altid ønsket mig:
http://gizmodo.com/5327177/this-macbook-cake-is-de...
Edit: forkert tråd :)
http://gizmodo.com/5327177/this-macbook-cake-is-de...
Edit: forkert tråd :)
ZiN (1268) skrev:#1267: Ikke så vidt jeg mindes; En linie defineres ud fra to ting, i et to-dimensionelt system:
Dens hældning og dens skæring med y-aksen.
Der er ingen definition på, om den nødvendigvis slutter og derfor må den være uendelig lang.
Den matematiske definition af en linje i planen er mængden af punkter (x, y), hvor y=ax+b for et a og b. En konsekvens heraf er, at linjen er uendelig lang, for for ethvert x kan man let finde et y, således at (x, y) er med i ovennævnte punktmængde.
Men hvis vi begynder at snakke projektiv geometri begynder det at blive betydeligt mere syret. :-)
Skal vi ikke snart afskaffe alle hunde?
Hvor meget energi får man ud af sådan? Kan de ikke bruges til noget fornuftigt, i stedet for en flok pelsbeklædte potentielle våben i hænderne på mindrebemidlede retarderende andenrangsborgere?
Dræb alle hunde.
Hvor meget energi får man ud af sådan? Kan de ikke bruges til noget fornuftigt, i stedet for en flok pelsbeklædte potentielle våben i hænderne på mindrebemidlede retarderende andenrangsborgere?
Dræb alle hunde.
#1275 og #1276
Så vidt jeg husker fra min gymnasietid følges smeltepunkt og kogepunktet ad, når man laver de der tricks. Når man putter salt i vand sænkes frysepunktet fra 0 til omkring -21 grader, hvilket er grunden til, at man smider salt på vejene når det er koldt.
Så hvis jeg har ret i, at frysepunktet og kogepunktet følges ad, vil kogepunktet falde og vandet vil derfor koge hurtigere.
Så vidt jeg husker fra min gymnasietid følges smeltepunkt og kogepunktet ad, når man laver de der tricks. Når man putter salt i vand sænkes frysepunktet fra 0 til omkring -21 grader, hvilket er grunden til, at man smider salt på vejene når det er koldt.
Så hvis jeg har ret i, at frysepunktet og kogepunktet følges ad, vil kogepunktet falde og vandet vil derfor koge hurtigere.
qed (1293) skrev:Så hvis jeg har ret i, at frysepunktet og kogepunktet følges ad, vil kogepunktet falde og vandet vil derfor koge hurtigere.
Men omvendt kunne han også vente til vandet næsten koger, og så putte salt i... Det ser sjovt ud xD
Sprøgsmål: Hvis man har en kurve over en bils acceleration over et tidsrum, og man antager at bilen var i hvile der hvor kurven begynder, kan man så udlede hvor langt bilen har kørt? - f.eks. med noget integral-magi?
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.