mboost-dp1

Tråden til dumme spørgsmål

Gå til bund
Gravatar #1201 - Clauzii
25. jul. 2009 12:51
#1196+1197+1200:
Men hvis man ignorere det for længe kan det resultere i en BSOD (Brown Shit Of Dirt) :D
Gravatar #1202 - Ronson ⅍
25. jul. 2009 13:42
Hr. Kejser (1200) skrev:
Og hvis vi skal tage svaret på spørgsmålet på IT-sprog så er det dit mave/tarmsystem som laver en defragmentering - ved at rokere rundt på indholdet.. :D
Lyder meget rigtigt. Det kan effektivisere min opstart noget så kraftigt, hvis min mave har volddefragmenteret i løbet af natten.

Der er ingen grænser for hvor hurtigt jeg kan stå op og nå ud på tønden hvis sovsen er ved at rende under ud.
Gravatar #1203 - MiniatureZeus
26. jul. 2009 00:23
Spørgsmål

Kan man godt sige "forfærdeligt godt" ?

F.eks. Capt. Slow synger forfærdeligt godt.
Gravatar #1204 - Jace
26. jul. 2009 08:17
Hvorfor står der altid en masse tønder med vand på de amerikanske motorveje? De virker ikke til at have andet formål, udover at det ser fedt ud når man kører ind i dem på film :)
Gravatar #1205 - Woller
26. jul. 2009 09:43
#1204 mener det er noget sikkerheds halløj.. idéen er vist at hvis du kører ind i dem, gør det ikke så ondt som hvis du kører ind i beton autoværnet bag ved
Gravatar #1206 - Dreadnought
26. jul. 2009 10:05
#1205 Korrekt
Gravatar #1207 - Systran
26. jul. 2009 12:06
cazotaro (1199) skrev:
Systran (1191) skrev:
Bonus-spørgsmål:

Hvor meget?

Well, jeg var med mine forældre på ferie i Kroatien og Italien, hvor min far havde læst sig til at det kostede omkring 30 kr. at hæve penge med VISA i udlandet.

Mens det var ganske gratis gebyrfrit at betale med VISA.

Måske er der noget at hente der :)

Ja, den er jeg med på. Spørgsmålet lød mest på de danske automater i andre banker. Jeg havde en forestilling om at det var gratis at hæve penge i en hvilken som helst automat herhjemme, så længe man har Dankort.

Men du har ret i, at det er rimeligt dyrt at hæve kontanter i udlandet, mens det er gebyrfrit at betale på beløbet.
Gravatar #1208 - gnаrfsan
26. jul. 2009 12:37
Systran (1207) skrev:
Ja, den er jeg med på. Spørgsmålet lød mest på de danske automater i andre banker. Jeg havde en forestilling om at det var gratis at hæve penge i en hvilken som helst automat herhjemme, så længe man har Dankort.

Det afhænger af din bank. I min koster det ikke noget gebyr, som modsvar på at de ikke har nogen hæve automater. Hos de større banker koster det tit noget, men afhænger typisk af din klassificering som kunde. Hos Nordea falder gebyret efterhånden som du stiger i grader.

Eller sådan var det ihvertfald sidst, jeg tjekkede :)

Jeg tror at det er fordi bankerne afholder gebyrer internt, og nogle af dem vælger så at dække det selv, for at kompensere.
Gravatar #1209 - praktikant muffe AKA pewbe
26. jul. 2009 13:47
Jeg har lige støvsuget tastaturet på den gamle bærbare, hvilket har resulteret i at jeg nu mangler en tast :/
Spørgsmålet er: Hvordan åbner jeg støvsugeren og tager posen ud, åbner posen og finder tasten, sætter posen på plads igen? UDEN at der kommer støv overalt!

Edit: Fandt ud af det xD
Gravatar #1210 - Woller
26. jul. 2009 13:56
#1209 du gør det udenfor ^^
Gravatar #1211 - Clauzii
26. jul. 2009 14:08
pewbe (1209) skrev:
UDEN at der kommer støv overalt!

Woller (1210) skrev:
#1209 du gør det udenfor ^^

Øhhhh... ;)
Gravatar #1212 - praktikant muffe AKA pewbe
26. jul. 2009 14:13
Jeg lader være med at være voldsom med posen ;)
Behandler den som det fineste porcelæn xD
Gravatar #1213 - Woller
26. jul. 2009 15:41
#1211 udenfor er det vel lidt ligemeget hvor meget støv der kommer^^ vinden skal nok tage sig af at det bliver fjernet
Gravatar #1214 - Caek of Doom
26. jul. 2009 15:43
Hvorfor svarer sofacykler meget langsomt når dommedagskager skriver til dem?
Gravatar #1215 - Clauzii
26. jul. 2009 16:18
#1213:
Det var nok også mere at udenfor ER overalt :)
Gravatar #1216 - Jace
26. jul. 2009 16:24
Woller (1205) skrev:
#1204 mener det er noget sikkerheds halløj.. idéen er vist at hvis du kører ind i dem, gør det ikke så ondt som hvis du kører ind i beton autoværnet bag ved

Tak :)
Gravatar #1217 - vandfarve
26. jul. 2009 16:41
Jace (1204) skrev:
Hvorfor står der altid en masse tønder med vand på de amerikanske motorveje? De virker ikke til at have andet formål, udover at det ser fedt ud når man kører ind i dem på film :)

Long story short: Du skal på hurtigst, men blødest mulige måde decellereres fra din givne hastighed til 0 km/t. Mennesket kan kun tåle en vis G-værdi, før vi enten besvimer eller kan påføre os selv varige mén, hvorfor man har opfundet et væld af anordninger til at sikre, at du ikke oplever for høje G-værdier i en for lang tid.

Det betyder i praksis, at vi har designet autoværn, der er ment til at kunne bøje af og derfor få overført energien fra dit køretøj til den meget blødere. Derfor ser vi også disse vandtønder, eller at bilerne er ment til at kunne folde fuldstændigt sammen, da energien her så kan overføres blødere, langsommere og bedre uden at skade menneskekroppen.

Det gode eksempel er F1-biler, der kører ind i autoværnene der, hvor hele bilen undtagen en ultrahård kerne af kevlar (til beskyttelse af køreren) smadrer i millioner af stykker. Det er til kørerens beskyttelse!
Gravatar #1218 - Rasmus064
27. jul. 2009 18:09
Hvordan kan vandfarve vide så meget?
Gravatar #1219 - myplacedk
27. jul. 2009 18:12
Han har en internet, og han er ikke bange for at bruge den!
Gravatar #1220 - GormDK
27. jul. 2009 19:56
burgurne (1152) skrev:
Hvorfor er ordet "fedt" positivt i f.eks "det er fedt, mand!", men negativt når det sidder på maven, og ligegyldigt i "det er et fedt om det bliver gul eller lilla"?

http://newz.dk/forum/tagwall/fedt-blaeret-og-sejt-...
Gravatar #1221 - vandfarve
27. jul. 2009 20:16
Rasmus064 (1218) skrev:
Hvordan kan vandfarve vide så meget?

Fordi jeg er en dårlig 22-årig nørd på Newz.dk uden venner, så Google er faktisk min ven. I ordets sandeste betydning.
Gravatar #1222 - gnаrfsan
27. jul. 2009 20:18
Gravatar #1223 - sissy
27. jul. 2009 21:06
Hvorfor skal man bede?

http://www.allaboutgod.com/truth/matthew-6.htm skrev:
Don't be like them, because your Father knows exactly what you need even before you ask him!

Matthæusevangeliet kapitel 6 vers 8..
Gravatar #1224 - Ronson ⅍
27. jul. 2009 21:52
Meget passende emne med den Louis Theroux-dokumentar på DR2 lige nu
Gravatar #1225 - praktikant muffe AKA pewbe
27. jul. 2009 22:05
Spørgsmål:
Hvad er et ø-råd?
Gravatar #1226 - Sobuno
27. jul. 2009 22:12
#1225, det er de råd, der finder sted i Robinson Ekspeditionen, hvor deltagerne stemmer om hvem der skal sendes hjem.
Gravatar #1227 - praktikant muffe AKA pewbe
27. jul. 2009 22:24
Ah, tak for info :D
*mig ind og stemme* xD
Gravatar #1228 - coday
27. jul. 2009 22:44
Har set det før, det er svært at forstå at man kan være så besat af noget.. Men en af bedste af Louis Therouxs dokumentare. ;)
Gravatar #1229 - burgurne
28. jul. 2009 17:46
Fordi man er på slankekur, er det jo langt fra sikkert, at det man spiser vejer mindre end det man normalt hælder i hovedet, det består bare af noget andet.
Hvis nu alle klodens folk gik på slankekur og tabte sig 3 kilo på 2 uger, så ville den samlene vægt være faldet med ca 18.000.000 tons menneskefedt. Hvor ville den vægt blive af? Klodens samlede vægt ville vel ikke blive mindre?

Hvorfor hedder at "at være i kridthuset hos", når nogle er glade for en? Hvad er et kridthus?

Hvordan lyder et ramaskrig?
Gravatar #1230 - vandfarve
28. jul. 2009 18:05
burgurne (1229) skrev:
Hvis nu alle klodens folk gik på slankekur og tabte sig 3 kilo på 2 uger, så ville den samlene vægt være faldet med ca 18.000.000 tons menneskefedt. Hvor ville den vægt blive af? Klodens samlede vægt ville vel ikke blive mindre?

Jordens biomasse vil overordnet set stadig være den samme, da færre sukkerrør vil blive høstet, færre køer vil blive slagtet, etc. Nej, jordens vægt vil ikke blive mindre, for hvordan skulle den der? Der er jo heller ingen nævneværdig forskel på jordens vægt, om der er 1 menneske eller 6 milliarder mennesker på den.
Gravatar #1231 - vandfarve
28. jul. 2009 18:05
Spørgsmål:

Havde Michael Rasmussen virkelig dopet sig op til/under Tour de France i 2007?
Gravatar #1232 - Jakob Jakobsen
28. jul. 2009 18:08
Ja, 100% af alle TDF ryttere er dopet på den ene eller anden måde, det ville være dumt at tro andet.
Gravatar #1233 - Anders Fedеr
28. jul. 2009 19:15
burgurne (1229) skrev:

Det fedt der egentlig er blevet tabt ville være blevet omdannet til varme. Så planetens samlede vægt ville faktisk blive en mikroskopisk smule mindre, mens Jorden's gennemsnitstemperatur ville blive en tilsvarende mikroskopisk smule større. Men vi taler om virkelig små størrelser - det kan du anskueliggøre ved at tænke på hvor meget af Jorden's masse der findes på planetens overflade (herunder alverdens tykke mennesker) ifht. til hvor meget af den der findes under overfladen (tænk: al jord, sten, lava osv. hele vejen ind til planetens kerne).
Gravatar #1234 - burgurne
28. jul. 2009 20:51
#1230 og #1233
Jeg er godt klar over, at i % er vægttabet forsvindende lille, men i faktiske kilo er det jo et ret stort tal, 18 millioner tons. Hvis man nu kunne indsamle det og bruge det til at fyre med? Ja #1233, jeg tror også selv på det med varmen, idet der ikke vil blive høstet færre sukkerrør eller slagtet færre køer, får, ænder, geder, hunde og hvad vi mennesker nu ellers spiser pga 14 dages slankekur.

Hvordan spinker man? ("nu må vi spinke og spare")

Hvad er mulm? ("I nattens mulm og mørke")
Gravatar #1235 - Clauzii
28. jul. 2009 20:57
Det rigtige svar på at Spinke

Mulm

Er det svært at Google?? :O
Gravatar #1236 - Clauzii
28. jul. 2009 21:00
Hvorfor hedder det egentligt 'faldefærdigt' og ikke 'faldeklart'??
Gravatar #1237 - Niklas H
29. jul. 2009 07:47
Jakob Jakobsen (1232) skrev:
Ja, 100% af alle TDF ryttere er dopet på den ene eller anden måde, det ville være dumt at tro andet.

Men spørgsmålet er vel så, om der egentlig lå klare beviser for at han var dopet, eller om han bare blev smidt ud af touren pga gætteri.
Gravatar #1238 - XorpiZ
29. jul. 2009 08:05
vandfarve (1231) skrev:
Spørgsmål:

Havde Michael Rasmussen virkelig dopet sig op til/under Tour de France i 2007?

Det er aldrig blevet bevist. Han fik karantæne for at have løjet om sine where-abouts.
Gravatar #1239 - Kris
29. jul. 2009 10:48
Spørgsmål:

Hvorfor kaldes en fejl i et program eller kode osv. en bug?
Er alle insekter så i virkeligheden en fejl?
Gravatar #1240 - Anders Fedеr
29. jul. 2009 11:06
#1239 Jeg kan ikke huske det helt nøjagtigt, men jeg mener det er noget med at man i gamle dage da computere var nogle store skrumler faktisk kunne komme ud for at hvis der trængte et insekt ind i maskinen, så ville computeren begynde at udlæse forkerte forkerte resultater. Man sagde så, meget logisk, at der var en "bug" i computeren. Efter computerteknologien har udviklet sig er begrebet så blevet hængende i mere overført betydning som en hvilken som helst kilde til fejl.
Gravatar #1241 - myplacedk
29. jul. 2009 11:16
Kris (1239) skrev:
Hvorfor kaldes en fejl i et program eller kode osv. en bug?
Er alle insekter så i virkeligheden en fejl?

Den gode historie er at man fandt et møl i et relæ, som man fjernede og tapede i log-bogen med kommentaren at man fandt en "bug". Historien er ikke helt falsk, men de kendte altså begrebet, og morede sig over at formentlig være de første som fandt en bug, som faktisk var et insekt.

Begrebet har faktisk været brugt længe før software overhovedet eksiterede. Fx. har Thomas Edison brugt begrebet i 1878:

Thomas Edison skrev:
It has been just so in all of my inventions. The first step is an intuition, and comes with a burst, then difficulties arise — this thing gives out and [it is] then that 'Bugs' — as such little faults and difficulties are called — show themselves and months of intense watching, study and labor are requisite before commercial success or failure is certainly reached.

Det var så det mest interessante fra Wikipedia-artiklen. ;-)
Gravatar #1242 - gnаrfsan
29. jul. 2009 11:22
#1239: Og gamle ramkredse bestod af af krydsede ledere med magnet ringe, der flippede rent mekanisk. De sad helt åbent, så de skulle fejes for edderkoppespind etc. med jævne mellemrum.
Gravatar #1243 - Clauzii
29. jul. 2009 11:54
Ja, det var tider

Men ligefrem flipper mekanisk??

Det er der da ikke plads til?
Gravatar #1244 - Systran
29. jul. 2009 13:01
Det var dog et utroligt veldokumenteret argument...

Jeg er også selv skeptisk over for cykelsporten og den "renhed", men det er løbsledelsen, ASO, UCI og hvad der ellers er af organisationer, altså også. Cykelsporten er den sportsgren med flest dopingstests, og især Tour de France (TdF), fordi det er et helt andet niveau end alle andre cykelløb i verden, der er større prestige i at vinde den end noget andet, og derfor vil folk uden tvivl bruge alle midler for at vinde lige præcis dette løb (hvilket også er bevist før med adskillige dopingskandaler, erkendelser osv. osv.).

Men når det så er sagt er cykelunionen jo godt klar over fortiden, klar over hvad folk er villige til at gøre for at vinde TdF, og det bevirker at alle ryttere bliver testet før løbets start, og alle ryttere bliver testet ved løbets slutning. Etapevinderen hver dag bliver testet, alle "trøjer" (dem, der fører de bestemte interne konkurrencer) bliver testet HVER DAG, og desuden bliver udvalgte ryttere også testet. Så der er virkelig spot på doping, hvad angår cykelløb.

Selvfølgelig er der folk, der doper sig, det er jeg heller ikke i tvivl om, og desuden er en vis fejl-faktor og mørketal også at der muligvis bliver opfundet og brugt stoffer, som der ikke bliver testet for (endnu). Det er svært at vide, hvem der er skridtet foran.

Om Michael Rasmussen er dopet har jeg ingen idé om, og jeg vil heller ikke gætte på det, men det var heller ikke det han blev smidt ud af løbet for. Det var hans eget hold (arbejdsgiver), der trak ham ud af løbet, da det kom frem i lyset at han havde løjet om sine where-abouts, som det også tidligere er nævnt i tråden. Han havde oplyst, at han var i Mexico, men var blevet set i Italien i den periode.
Gravatar #1245 - gnаrfsan
29. jul. 2009 13:08
Clauzii (1243) skrev:
Ja, det var tider

Men ligefrem flipper mekanisk??

Det er der da ikke plads til?

Jeg har set 1-KB kredse på 1/4 kvm ;)
Min far installerede mainframes og pillede gamle ned siden engang i starten af 70'erne så vi er et godt stykke tilbage i tiden.
Gravatar #1246 - Clauzii
29. jul. 2009 14:01
#1245:
Tænker du på at de tilkoblede relæer 'flippede'? For jeg er også gammel nok til at huske magneterne, og dem har jeg aldrig set flytte sig mekanisk.

Nåja, medmindre man rystede en 'RAM-klods', men ellers ikke :)
Gravatar #1247 - gnаrfsan
29. jul. 2009 14:10
Clauzii (1246) skrev:
#1245:
Tænker du på at de tilkoblede relæer 'flippede'? For jeg er også gammel nok til at huske magneterne, og dem har jeg aldrig set flytte sig mekanisk.

Nåja, medmindre man rystede en 'RAM-klods', men ellers ikke :)

Jeg har vist misforstået konceptet lidt...
Jeg troede det var baseret på kontakt og ikke magnetisme, men jeg var også kun 8 da jeg fik forklaringen ;-)
Så har det nok været relæ'er man støvede af...
Gravatar #1248 - Clauzii
29. jul. 2009 14:15
#1247:
Bare iorden ;)

Det er foriøvrigt ret sjovt at man igen er begyndt at snakke om reel anvendelse af magnet-hukommelse. Det er ihf. noget IBM aldrig helt har opgivet. Livet er en stor sinus-kurve, der ender med at være en cirkel :D
Gravatar #1249 - burgurne
31. jul. 2009 05:15
Kan en uendelig linje have en start?
Hvis man nu tænker sig, at man står ved siden af en uendelig linie, og man så klipper den over, hvad har man så?
3 uendelige linie med en begyndelse, men uden ende? (hvis de havde en ende var de jo ikke uendelige til at starte med)

Gravatar #1250 - Anders Fedеr
31. jul. 2009 06:58
burgurne (1249) skrev:
Kan en uendelig linje have en start?

Det må nok siges at komme an på hvad du mener med "uendelig linje". Matematisk set er en linjens endelighed defineret i to retninger, så at tale om "en uendelig linje" er flertydigt - er det i den ene eller den anden retning linjen er uendelig, eller evt. i begge to?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login