mboost-dp1

Tråden til dumme spørgsmål

Gå til bund
Gravatar #751 - Clauzii
27. maj 2009 14:39
Længe leve T.Hansen :D
Gravatar #752 - Bachy
27. maj 2009 14:43
Hvorfor siger man feks "Er du gal" eller "hold da kæft" når man støder på et eller andet man synes er utroligt, overraskende eller lign ?
Gravatar #753 - Dreadnought
27. maj 2009 15:58
Spørgsmål a:
Hvorfor tror resten af verdenen at danske supportafdelinger sagtens kan ligge i Sverige og bemandes med svenskere?

Spørgsmål b:
Hvad går der lige galt for IBMs ventemusik i deres telefonsystem? Et eller andet højt klassisk strygermusik i højt tempo, som lyder absolut forfærdeligt på en gsm mobil.
Gravatar #754 - Bachy
27. maj 2009 16:47
Dreadnought (753) skrev:
Spørgsmål a:
Hvorfor tror resten af verdenen at danske supportafdelinger sagtens kan ligge i Sverige og bemandes med svenskere?

Spørgsmål b:
Hvad går der lige galt for IBMs ventemusik i deres telefonsystem? Et eller andet højt klassisk strygermusik i højt tempo, som lyder absolut forfærdeligt på en gsm mobil.

Hvorfor ligger IBM samt Microsoft's support i Dublin, hvorfor ligger Nokia's buisness support i Leipzig (rettelse, lå).

Jeg tror det drejer sig om at firmaer placerer support i lande hvor leve omkostningerne er lavere end herhjemme.

Da jeg sad og lavede support hos IBM for Nokia i Leipzig, fik jeg €1200 i løn. Så betalte jeg skat, og havde rundt regnet €850 til at leve for. En fin 50kvm lejlighed i centrum af Leipzig, gav jeg £350 for, alt inkl.

I mit nuværende support job i Irland, for jeg €2000, og betale ca €150 i skat. Tilgengæld er leve omkostninger og bolig omkostninger, visse steder ekstremt dyre i Irland. En "lejlighed" på ca 30 - 40 kvm i centrum af Galway, koster nemt over €500 - 800. Vælger man at bo i Dublin, er det sku endnu dyrer visse steder.

Tilgengæld, så synes jeg egentlig ikke det er så dyrt her i DK længere, der var engang da blev DK jo betragtet som et af de dyreste lande i europa at bo i, og ja, det er da dyrer end feks Tyskland, men omtrent lige så billig/dyr som i Irland.

Hvordan det feks ser ud med de svenske priser er jeg ikke helt sikker på, men de ligger vist et stykke under de danske :)
Gravatar #755 - myplacedk
27. maj 2009 17:09
Den fysiske placering er jeg nu personligt ligeglad med. Men at blive lovet support, og så få en gang "bork bork bork", det er jeg altså ikke heeelt tilfreds med.
Gravatar #756 - cazotaro
27. maj 2009 17:23
vandfarve (750) skrev:
Hvorfor skal fyrer i grimme, gejlede og voldkørte BMW'er altid have afbleget hår og høre DÅRLIG techno for fuld udblæsning?

Måske er det den eneste måde at score Betina på ;) Og jeg kan forestille mig at Bimmer Brian gerne vil det - lad ham i øvrigt :P

(Håber ikke at der er nogen af jer 'nørder' der er stereotyp Brian i jeres fritid, for så får jeg vist tæsk snart) xD
Gravatar #757 - dradrach
27. maj 2009 18:38
Hvordan kan man "gemme" sit gamle styresystem, fx. XP, når man ikke har installations-cd´en, men gerne vil skifte til Windows 7 og skifte tilbage igen når Win 7 licensen udløber?
Gravatar #758 - myplacedk
27. maj 2009 18:40
Lade være med at slette?
Gravatar #759 - dradrach
27. maj 2009 18:47

Hvordan?
Gravatar #760 - Ronson ⅍
27. maj 2009 18:51
#759: Multi boot
Disk cloning

Der er rigtig mange muligheder, eller i hvert fald mere end en.
Gravatar #761 - myplacedk
27. maj 2009 20:02
Spørgsmål: Hvis man installerer Windows 7 på en maskine, som allerede har XP, sletter den så XP uden man beder om det?
Kan man bruge multi-boot mellem de to?
Kan man af-installere Windows 7 uden at ødelægge XP?
Gravatar #762 - Tumleren
27. maj 2009 20:17
myplacedk (761) skrev:
Hvis man installerer Windows 7 på en maskine, som allerede har XP, sletter den så XP uden man beder om det?

Nej

myplacedk (761) skrev:
Kan man bruge multi-boot mellem de to?

Ja. Ligesom ved de andre installationer, skal du først vælge (og evt. formatere) en partition, hvor der skal installeres. Du kan så vælge at bruge den eksisterende XP-partition, formatere og dermed slette alt eller du kan lave en ny partition på harddisken og så installere dér.

myplacedk (761) skrev:
Kan man af-installere Windows 7 uden at ødelægge XP?

Ja, du formaterer bare kun den partition, Windows 7 ligger på og lader XP-partitionen være
Gravatar #763 - myplacedk
27. maj 2009 20:27
myplacedk (758) skrev:
Lade være med at slette?

dradrach (759) skrev:
Hvordan?

Der er mange måder at slette XP på. Lad være med at udføre nogen af dem.

Ifølge #762 vil Windows 7-installationen ikke gøre det automatisk, så det må ganske enkelt handle om at lade være.
Gravatar #764 - Clauzii
27. maj 2009 21:13
Med de lave priser der er på harddiske, kunne en mulighed være at pille den eksisterende installation ud og installere W7 på en ny disk.
Gravatar #765 - GormDK
28. maj 2009 08:48
Bachy (754) skrev:
Hvorfor ligger IBM samt Microsoft's support i Dublin

Frit fra hukommelsen efter skoleemner om den keltiske tiger: Grunden til at flere store IT-virksomheder valgte (for snart 10 år siden?) at satse på centre i Irland var hovedsageligt billig arbejdskraft, lav beskatning af virksomheder og engelsk som modersmål.
Gravatar #766 - Ronson ⅍
28. maj 2009 17:54
Sprød ål:
Hvad koster det samfundet hver gang man går syg på arbejde og smitter andre, i stedet for at blive hjemme?

Og her tænker jeg ikke på lujeren med HIV.
Gravatar #767 - vandfarve
28. maj 2009 18:02
Ronson (766) skrev:
Sprød ål:
Hvad koster det samfundet hver gang man går syg på arbejde og smitter andre, i stedet for at blive hjemme?

Den proportionalt omvendte pris af en laks fra Canadas mest sydlige flod.
Gravatar #768 - gnаrfsan
28. maj 2009 18:04
#766: Intet. De holder lommetørklædeproduktionen igang :)
Gravatar #769 - MiniatureZeus
28. maj 2009 19:22
Ronson (766) skrev:
Sprød ål:

Der har engang været et forsøg i London, hvor man i praktisk faktisk forbød folk som havde almindelige smitte sygedomme, så som influenza, at komme i skole på et gymnasium. i den første periode af forsøget var der rigtig meget sygefravær, hvilket er reelt nok og var forudset, i den anden periode, som vidst var en måned efter eller deromkring, var sygefraværet halveret i forhold til før forsøgets start. Til det skal der jo selvfølgelig lægges at der er sæson udsving og sådan noget, men tror det var taget med i beregningerne..

Personligt, så forsøger jeg altid at blive hjemme når jeg har influenza eller er syg, da det bare er ris til egen røv at dukke op og så smitte hele ens gruppe, så man så bare får ekstra arbejde. Desuden føler jeg personligt at jeg arbejder bedre hjemme på sofaen når jeg er syg, end oppe i skolen hvor man kun tænker på hvornår man kan smutte hjem.
Gravatar #770 - cazotaro
28. maj 2009 19:43
Spørgsmål:

Hvorfor eller hvordan kan kødsaft trænge gennem en tæt plastpose, når kød tør op?
forleden skulle jeg tø noget oksefars op, jeg smed det frosnekød, der var pakket i en alm. frysepose i en skål og lod til stå nogle timer.
Jeg kommer tilbage og vupti, i bunden af skålen ligger en rødlig væske - selvf. vil der dannes noget vand på ydersiden af posen, måske sad der også iskrystaller der, men hvordan kom kødsaften igennem plastikket?
Gravatar #771 - shantri
28. maj 2009 19:57
Det kan være at det materiale plastposen har været lavet af ikke er 100% tæt, altså at den permeabel for væsker.
Gravatar #772 - gnаrfsan
28. maj 2009 20:31
#770: Fryseposer er tit lidt utætte i bunden. Det i kombination med noget vægelignende opførsel måske...
Gravatar #773 - Jakob Jakobsen
28. maj 2009 20:32
Ja hvis man ikke strammer dem helt hårdt, kan væske godt trækkes op igennem knuden.
Gravatar #774 - MiniatureZeus
28. maj 2009 20:39
Spørgsmål
Nogle af mine venner havde nogle lyssky tvvaner for nogle år (5+) siden, helt konkret så brugte de piratkort til at se satellit kanaler. Der var også en del i medierne omkring det..

Findes der stadig piratkort, eller er kanaludbyderne blevet så gode til at kryptere signalet, at det ikke er muligt mere?
Gravatar #775 - Jakob Jakobsen
28. maj 2009 20:53
@774
Man kan stadig bruge kort, men det er blevet forældet.
De fleste bruger idag en Dreambox som tilsluttes nettet.
så kan flere tusinde personer deles om et lovligt kort, og der vil aldrig blive problemer med at finde nye koder osv.
Gravatar #776 - Zombie Steve Jobs
28. maj 2009 21:28
Well, kan personligt sige, at du ikke betaler skat i Dubai. Så flyt herned.
Gravatar #777 - Fjolle
28. maj 2009 21:33
MiniatureZeus (769) skrev:
Personligt, så forsøger jeg altid at blive hjemme når jeg har influenza eller er syg, da det bare er ris til egen røv at dukke op og så smitte hele ens gruppe, så man så bare får ekstra arbejde. Desuden føler jeg personligt at jeg arbejder bedre hjemme på sofaen når jeg er syg, end oppe i skolen hvor man kun tænker på hvornår man kan smutte hjem.

Problemet er bare at man smitter i et par dage før man bliver syg... Men det kan selvfølgeligt ikke skade at blive hjemme.
Gravatar #778 - Dreadnought
29. maj 2009 02:48
cazotaro (770) skrev:
Spørgsmål:

Hvorfor eller hvordan kan kødsaft trænge gennem en tæt plastpose, når kød tør op?
forleden skulle jeg tø noget oksefars op, jeg smed det frosnekød, der var pakket i en alm. frysepose i en skål og lod til stå nogle timer.
Jeg kommer tilbage og vupti, i bunden af skålen ligger en rødlig væske - selvf. vil der dannes noget vand på ydersiden af posen, måske sad der også iskrystaller der, men hvordan kom kødsaften igennem plastikket?

Under frysningen dannes der iskrystaller der perforerer posen.
Gravatar #779 - kasperow
29. maj 2009 09:41
hvorfor har mennesket 5 fingre og tæer på hver hånd eller fod?
Gravatar #780 - vandfarve
29. maj 2009 10:08
kasperow (779) skrev:
hvorfor har mennesket 5 fingre og tæer på hver hånd eller fod?

Det korte svar: Evolution

Det lange svar: Bla bla bla... Man kan sikkert argumentere for, at det er mere praktisk at have 5 fingre (vi dropper tæerne for et kort øjeblik, da mennesker modsat aber ikke bruger dem i særlig høj grad) end 4 eller 6, men det handler dybest set om evolution, tilfælde og en portion held.

Vores forfader, der netop havde så mange tæer og fingre, havde bedre gener, og derfor blev netop gener til at bygge 5 tæer og 5 fingre på hver fod og hånd, henholdsvis, grundlaget for store dele af pattedyrenes rige.

Godt spørgsmål, ellers!
Gravatar #781 - Dreadnought
29. maj 2009 19:11
Spørgsmål
Hvorfor har jeg ikke samme vælgernummer på begge af de valgkort jeg har fået tilsendt?
Gravatar #782 - Dreadnought
29. maj 2009 19:20
#779 Sådan er det heller ikke altid, men de er meget sjældent funktionelle.
Gravatar #783 - vandfarve
30. maj 2009 07:52
#781 Fordi det er to forskellige valg, der bare tilfældigvis er lagt samme dag. Vælgermassen er dog ens, så den eneste forskel er måske kredsene til EP, mens grundlovsafstemningen er uafhængige af kredse?
Gravatar #784 - markjensen
30. maj 2009 08:57
Spørgsmål: Hvor meget reel magt har kongehuset?
Gravatar #785 - vandfarve
30. maj 2009 09:20
Ha... Hvad sker der for alle de politologiske spørgsmål!

Reelt set har Kongehuset ingen magt what-so-ever, fordi man kollektivt har besluttet at fortolke Grundloven således, at hver kan der står "Kongen", "Monarken" eller "Kongehuset" skal læse "Regeringen" eller "den udøvende magt".

Men, når det er sagt, så spiller den danske monark en væsentlig rolle i to scenarier:

1) Love skal godkendes af monarken, ellers kan de ikke træde i kraft. Det vil være uhørt, hvis en siddende monark ikke vil underskrive en given lov og vil sikkert føre til afsættelse og måske omdannelse af det konstitutionelle monarki til en republik, men man kan måske stadig godt forvente, at en monark vil have mulighed for at udsætte en lov i et par uger eller måneder (selvfølgelig med Kongehusets død til følge).

2) Monarken udvælger den person, der bliver den kongelige udpegede forhandlingsleder, når der har været valg til Folketinget. Monarken skal udvælge den person, "der synes eller lader til at have den største opbakning bag sig". I reelle termer betyder det, at monarken skal vælge lederen af det parti i Folketinget, der har flest mandater bag sig (sine egne samt sine støttepartiers mandater), men man kan her igen forestille sig, at en monark kan tolke opbakningen og måske vælge den forhandlingsleder, som monarken synes bedst om.

Det er igen lige så uhørt og vil sikkert blive opdaget med scenariums 1's konsekvenser til følge, men det er stadig muligt, omend usandsynligt. Det skal lige understreges, at den kongelige udpegede forhandlingsleder ofte bliver Danmarks næste statsminister, så forhandlingslederen har en stor magt efter valg til Folketinget.

Svar nok? :)

EDIT: Bonusinfo fra CIA World Factbook:

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/da.html skrev:
Elections: the monarch is hereditary; following legislative elections, the leader of the majority party or the leader of the majority coalition is usually appointed prime minister by the monarch
Gravatar #786 - markjensen
30. maj 2009 09:36
#785 Absolut svar nok :) jeg havde diskuteret det med min kæreste (jeg mente/mener det samme som dig), men han mente at de har en vis magt fordi deres folk ville beskytte dem (og at det åbenbart var nok).

Tak for svaret!
Gravatar #787 - dradrach
30. maj 2009 13:08
Slettet. Kunne opfattes racistisk..
Gravatar #788 - XorpiZ
30. maj 2009 13:42
Dumt spørgsmål:
Hvad er der racistisk i at spørge en mand om han er bøsse?
Gravatar #789 - myplacedk
30. maj 2009 14:43
Ja, man skal passe på med hvordan man formulerer sig. Nogle gange kommer der noget inderekte information med, som folk er mere interesseret i.

Når jeg står blandt en flok bil-interesserede på amatør-stadiet, og gerne vil bidrage med noget fra en mere professionel kilde, så har jeg flere gange sagt:
"Min kæreste er mekaniker, og hun siger at ... ja hun er mekaniker, og hun siger at ... ja det er lidt usædvanligt, men hun siger at ... ja det er lidt sejt, men ... hvad var det nu..."
Gravatar #790 - MiniatureZeus
30. maj 2009 15:34
Alligevel ret sejt at have en mekaniker som kæreste...
Gravatar #791 - Bachy
30. maj 2009 18:55
#787 Ja! ... Vi har et par gutter på sitet der er bøsser, og ?

Det kan da for fanden kun komme os andre tilgode ..

1: Der er flere piger til os der er til dem.
2: Fyre der er bøsse, er til fyre, ergo bøsserne snupper et par fyrer, som så ikke snupper nogle piger, ergo igen flere piger til os!

Facit ... man kan da for fanden som mand kun holde af bøsserne, de gør et godt job :)
Gravatar #792 - Ronson ⅍
31. maj 2009 00:39
Spørgsmål:
Der er visse lavfrekvente, omend sporadiske, lyde her i omegnen af min stue.

Der er omtrent 2-3 "bum" pr sekund, og disse seancer varer som regel 5-15 sekunder. Så er der en lille pause og så går det løs igen.

Er det nogen der humper meget kraftigt (tidspunktet taget i betragtning) eller hvad kan det være?
Gravatar #793 - Dreadnought
31. maj 2009 05:50
Ventiler i varmesystemet der lukker?
Kan du optage det?
Gravatar #794 - Ronson ⅍
31. maj 2009 09:41
Nu er det jo ganske vist ovre, men jeg tror det var en menneskeskabt lyd, da pausen mellem "slagene" var lettere varierende.

Det lød mest af alt som nogen der slog på noget træ.

Jeg har før hørt "tømrerlignende" lyde (sådan noget med hammer og sav altså) fra overboen, så det kunne godt være hende. Men kl. lort om natten?
Gravatar #795 - IT-ekspert Kejser
31. maj 2009 09:49
Det kan være hun er en slags syerske eller smykkefremstiller.. Har en veninde som gør i at lave smykker og pyntegenstande selv.. Det producerere hun på alle tider af døgnet og nogen gange bruger hun en lille hammer til det også?

Måske det kunne være i retning af det? eller som Dreadnought siger så noget ventilationssystem?
Gravatar #796 - Dreadnought
31. maj 2009 10:46
Spørgsmål
Hvordan kan man kalde bukser med pressefolder for krøllefrie?
Gravatar #797 - Ronson ⅍
31. maj 2009 12:49
Fordi krøller != pressefolder
Gravatar #798 - Anders Fedеr
31. maj 2009 14:45
XorpiZ (788) skrev:
Hvad er der racistisk i at spørge en mand om han er bøsse?

<netværks-tekniker-lærling-ole> Altså, 1) når der kommer ord ud af min mund omhandlende negere bliver jeg kaldt racist og folk griner af mig. 2) Negere er forkerte. 3) Bøsser er også forkerte. 4) Altså må det også være racistisk når der kommer ud af min mund der omhandler bøsser - duh? </netværks-tekniker-lærling-ole>

Det er ikke let at være politisk korrekt.
Gravatar #799 - myplacedk
31. maj 2009 17:40
Anders Feder (798) skrev:
2) Negere er forkerte.

Racist!

Anders Feder (798) skrev:
Bøsser er også forkerte.

Homofob!
Gravatar #800 - myplacedk
31. maj 2009 17:41
Jeg spurgte ud i lokalet: "Hvis man har noget imod negere, er man racist. Hvis man har noget imod bøsser er man ...?"

Det første svar var "idiot".
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login