mboost-dp1

Tråden til dumme spørgsmål

Gå til bund
Gravatar #501 - Zombie Steve Jobs
29. apr. 2009 23:42
#497 Fordi dem, der kører på knallert godt ved, at der ikke er noget af værdi at beskytte.
Gravatar #502 - Anders Fedеr
30. apr. 2009 11:27
Spørgsmål
Findes der et kort eller en database over alle telefonbokse (evt. bare dem i København)?
Gravatar #503 - Clauzii
30. apr. 2009 13:15
#502:
Jubii havde et kort for år tilbage, men jeg prøvede lige at tjekke - det er væk :(
Gravatar #504 - Zombie Steve Jobs
30. apr. 2009 14:54
#502 Der står en på dybbølsgade, i skelbækgade enden.
Gravatar #505 - Dreadnought
30. apr. 2009 15:08
Spørgsmål
Hvor forsvinder den luft hen, som bliver blæst ind i bilens kabine?
Gravatar #506 - Fjolle
30. apr. 2009 15:27
Dreadnought (505) skrev:
Spørgsmål
Hvor forsvinder den luft hen, som bliver blæst ind i bilens kabine?

Du indånder den :)
Gravatar #507 - myplacedk
30. apr. 2009 16:39
En bil er ikke lufttæt. ;-)

De fleste biler har "gæller", i nærheden af baggagerumsklappen. Små huller/riste med en gummiklap foran, som kun sidder fast i den ene side. Dvs. normalt er de stort set lukkede, men ved overtryk bliver klapperne åbnet.

Det er disse "gæller" der gør, at man ikke får "propper i ørerne" hver gang den sidste dør bliver lukket. Og hvis alt andet er lukket, er det vel også dem, som sørger for at der ikke kommer overtryk.

Jeg bliver kigget over skulderen af én som siger, at uden gællerne kan det faktisk være besværligt at lukke en dør ordentligt.
Gravatar #508 - Clauzii
30. apr. 2009 16:54
#507:
I princippet ville det heller ikke være godt for trommehinderne.
Gravatar #509 - Systran
30. apr. 2009 19:06
Spørgsmål

I hvilket filial kan man købe en billet til Roskilde festival? Jeg agter at betale kontant!
Gravatar #510 - vandfarve
30. apr. 2009 19:52
#509 Sorte penge, der skal brændes af?

Jeg menes, at man kunne købe dem i Roskilde Bank, men da de eksisterer, så er jeg dig svar skyldig. Google lader ikke til at kunne hjælpe lige nu.
Gravatar #511 - Systran
30. apr. 2009 20:22
Nej jeg er bare en kontant kind of guy. Jeg vil gerne have en transaktion hvor jeg får min billet i hånden :)
Kunne godt være at Billetlugen solgte fra eksempelvis posthuset, men jeg har heller ikke fundet noget, og RF's hjemmeside linker også kun til Billetlugen. Jeg må vel frem med plastikket så..
Gravatar #512 - Fjolle
30. apr. 2009 21:12
Du kan svjv købe billetlugen billetter i fona...
Gravatar #513 - Dreadnought
1. maj 2009 17:52
Spørgsmål
I den Sony 200Hz reklame, som kører på TV i øjeblikket, er der sådan en [url=
Gravatar #514 - vandfarve
1. maj 2009 18:09
#513 Jeg har tænkt på det samme, og jeg vil umiddelbart mene, at det var muligt.

Det kræver måske 18-24 projektører inde i selve sfæren, der blot skal være kaliberet, så evt. output overlapper hinanden perfekt, og som viser et spejlvendt billede på den gennemsigtige sfære, som fra tilskuernes side vil se rigtigt ud. Derudover kan man tænke sig til at benytte bøjelige LED, som vi har set så mange reklamer for den sidste tid.

Så jo, det er muligt, men ikke billigt.
Gravatar #515 - myplacedk
1. maj 2009 19:00
Det er ikke bare muligt, de gjorde det. Ligesom de vist altid har gjort med Bravia-reklamerne.

Og det er ikke projektorer synkroniseret med et eller andet osv., det er 64 faste billeder. (Men de har vist flere sæt á 64 billeder.)

Der står en smule om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/BRAVIA#BRAVIA-drome

Der står bla. at det grundlæggende "blot" et en kæmpe stor zeotrope, en opfindelse som er omkring 1800 år gammel.

(Og det lærte jeg ikke engang ved at læse om Bravia, men ved at læse om zeotropen. Jeg blev ret overrasket over at den bruges i en reklame-kampagne, og så enda en aktuel kampagne.)
Gravatar #516 - vandfarve
1. maj 2009 19:17
Her er nogle gode videoer til de interessante:

Gravatar #517 - sissy
1. maj 2009 20:42
Spørgsmål:

Hvad er forskellen på cola light og cola Max/Zero?
Og er der sukker i cola light?
Gravatar #518 - LinguaIgnota
1. maj 2009 20:54
sissy (517) skrev:
Spørgsmål:

Hvad er forskellen på cola light og cola Max/Zero?
Og er der sukker i cola light?

Tak for din mail, hvori der spørges til forskellen på Coca-Cola light og
Coca-Cola Zero.

Forskellen på en Coca-Cola light og en Coca-Cola Zero er måden på hvordan vi
behandler og blander de to sødestoffer Acesulfam-K og aspartam ( E 950 og E 951
). I Coca-Cola Zero er der en smule mere aspartam, end i en Coca-Cola light.
Coca-Cola light smager lidt af sødestoffer, hvor Coca-Cola zero næsten smager
som den almindelige Coca-Cola.

Vi takker for interessen for Coca-Cola, og ønsker dig en god sommer.

Med venlig hilsen
Coca-Cola Forbrugerservice
www.coca-cola.dk
Gravatar #519 - Ronson ⅍
1. maj 2009 22:14
Aspartam...
Hellere dø fed end af kræft med en dårlig smag i munden.
Gravatar #520 - vortex
2. maj 2009 09:34
Spørgsmål 1
Hvorfor går pensionisterne altid ned og handler i min lokale Netto omkring kl 16, hvor alle folk kommer fra arbejde og skal handle. De køber 1-2 ting, og står gerne i kø i en halv time. Hvis de var kommet en time før var der ingen kø.

Spørgsmål 2
Hvorfor er solen stærkest mellem 12-15. Altsa jeg er godt klar over den står højest på himmelen eller så'n noget, men det er sgu da den samme sol ligemeget hvor på himmelen den står.

Spørgsmål 3
Bliver man ligeså brun når man har solcreme på, som når man ikke har. Altsa beskytter solcreme kun mod farlige stråler?

Spørgsmål 4
Hvordan kan det være min potteplante vokser bedre når den har fået øl og aske til en fest, end hvis jeg bare gav den vand?

Spørgsmål 5
Hvilke gener bestemmer hvilken slags musik man hører?

Spørgsmål 6
Hvorfor har jeg ikke noget liv, og spørg om alle disse ting?
Gravatar #521 - vandfarve
2. maj 2009 09:37
vortex (520) skrev:

Spørgsmål 2
Hvorfor er solen stærkest mellem 12-15. Altsa jeg er godt klar over den står højest på himmelen eller så'n noget, men det er sgu da den samme sol ligemeget hvor på himmelen den står.

Nu vil jeg ikke afsløre det hele på én gang, men nu skal du tænke på strålernes indgangsvinkel. Jo højere solen står, jo mere energi koncentreres per arealenhed.
Gravatar #522 - engfeh
2. maj 2009 11:04
Desuden skal strålerne igennem mere atmosfære når solen står skråt på.
Gravatar #523 - vandfarve
2. maj 2009 11:26
plz (522) skrev:
Desuden skal strålerne igennem mere atmosfære når solen står skråt på.

Ja, jeg gad ikke lige at forklare det mere uddybende, men 1) strålerne skal både gennem en større mængde atmosfærisk luft, ligesom 2) strålerne forholdsvist fordeles over et større areal, i forhold til hvis solen stod 90 grader over jorden.

Så kan det vist ikke siges mere korrekt! :)
Gravatar #524 - myplacedk
2. maj 2009 12:18
vortex (520) skrev:
Bliver man ligeså brun når man har solcreme på, som når man ikke har. Altsa beskytter solcreme kun mod farlige stråler?

Det er de "farlige" stråler (UV) man bliver brun af.

(Så kan det være at det som bruner mest er ét sted i spektret, mens det der er mest farligt er et andet sted. Men hele pointen med at være brun er at beskytte mod de "farlige" stråler, så det skulle nu overraske mig.)
Gravatar #525 - myplacedk
2. maj 2009 12:25
vortex (520) skrev:
Hvordan kan det være min potteplante vokser bedre når den har fået øl og aske til en fest, end hvis jeg bare gav den vand?

Jeg ved ikke med tobaks-aske, men træ-aske kan være ganske sundt. Det øger indirekte mængden af kalk og det øger jordens pH-værdien.

Dvs. i nogle tilfælde kan det være godt for planterne, at blande træ-aske i jorden.

Hvad øllen angår, er det jo ikke det rene gift. Alkoholen fordamper nok, mens næringen går i jorden. Jeg vil ikke anbefale at drikke øl for at være sund, men der er altså en masse gode ting i øl:

http://en.wikipedia.org/wiki/Beer skrev:
Brewer's yeast is known to be a rich source of nutrients; therefore, as expected, beer can contain significant amounts of nutrients, including magnesium, selenium, potassium, phosphorus, biotin, and B vitamins. In fact, beer is sometimes referred to as "liquid bread".

Det kan også være et tilfælde, for så vidt jeg ved. ;-)
Gravatar #526 - Clauzii
2. maj 2009 12:27
vortex (520) skrev:
Hvorfor går pensionisterne altid ned og handler i min lokale Netto omkring kl 16, hvor alle folk kommer fra arbejde og skal handle. De køber 1-2 ting, og står gerne i kø i en halv time. Hvis de var kommet en time før var der ingen kø.

En form for socialt samvær med andre mennesker, da pensionister ofte sidder alene?

Gravatar #527 - Dreadnought
2. maj 2009 14:57
#523 UV-strålerne bøjes også ned mod jorden, hvilket også er årsagen til at solop- og nedgange er rødlige.
Gravatar #528 - vandfarve
2. maj 2009 20:22
Spørgsmål:
Hvorfor udtales "w" som "double-you" på engelsk? Bogstavet "v" udtales jo som "vee", så "w" burde logisk set udtales "double-vee", ikke?
Gravatar #529 - Anders Fedеr
2. maj 2009 20:26
http://en.wikipedia.org/wiki/W skrev:
The earliest form of the letter W was a doubled V used in the 7th century by the earliest writers of Old English; it is from this <uu> digraph that the modern name "double U" comes.
Gravatar #530 - Anders Fedеr
2. maj 2009 20:29
Spørgsmål
Hvorfor findes der så mange menneske der ikke fatter noget?
Gravatar #531 - vandfarve
2. maj 2009 20:32
#530 Fordi der skal eksistere mennesker, der er naturlige ledere. Så fx på Hitler, den skønne gut, der holdte et par øvelser, byggede et par motorveje og fortalte folk, hvordan verden virkelig var...

[Pun intended]
Gravatar #532 - Anders Fedеr
2. maj 2009 20:37
Det giver jo ingen mening?
Gravatar #533 - Dreadnought
2. maj 2009 20:43
I dag gad jeg bare ikke. Det ringede på døren. Jeg åbnede. Han sagde: "Hej, jeg hedder Lars." Og jeg sagde: "Gå du bare videre." Hvortil han sagde: "Ja, ok." Og jeg lukkede døren.
Spørgsmål
Hvem var han?
Gravatar #534 - vandfarve
2. maj 2009 20:49
#532 Det gør dit spørgsmål heller ikke, så jeg matchede bare din sarkasme med en endnu tykkere sarkasme i mit indlæg. :)

#533 Lars?
Gravatar #535 - Anders Fedеr
2. maj 2009 20:54
Mit spørgsmål giver da fin mening? Det må være en af de der 'vi taler ikke om det for vi fatter det ikke' ting. (Ikke at jeg fatter det heller, men det er jo også derfor jeg spørger.)
Gravatar #536 - vandfarve
2. maj 2009 20:57
#535 Sorry, men du mener vel ikke, at du er fuldstændig seriøs i dit spørgsmål? Mit bud er, at folk er generelt kloge, men at de måske skjuler det utroligt godt på sider som Newz.dk. Der er kæmpe forskel på folk, hvordan man opfatter folk, og hvordan folk opfører sig i forhold til, hvor du møder dem.

Eksempelvis vil jeg gætte på, at Terracide er en fin fyr, hvis man fangende ham foran en bar og ikke bag et tastatur.

Var det svar nok?
Gravatar #537 - Anders Fedеr
2. maj 2009 21:09
Måske.. mener stadig det er underligt. Men [url= :)
Gravatar #538 - MiniatureZeus
4. maj 2009 06:03
Spørgsmål
Hvorfor er jeg blevet DSB S-More Guldmedlem, selvom jeg ikke kvalificere til det?
Gravatar #539 - Zombie Steve Jobs
4. maj 2009 12:03
#538 Du giver guldvask til togpersonalet?
Eller også er det bare en gimmick? Alle er kvalificerede til det, i virkeligheden.
Gravatar #540 - vortex
4. maj 2009 12:56
MiniatureZeus (538) skrev:
Spørgsmål
Hvorfor er jeg blevet DSB S-More Guldmedlem, selvom jeg ikke kvalificere til det?

Fordi alle med et månedskort kan blive det. Hvis du f.eks skriver at du har et abonnement på dit månedskort (altsa hvor man får det tilsendt med posten) tjekker de ikke op på det.

Man kan også "snyde" med rejsegarantien. Find den rute inden for dit zone antal der er flest forsinkelser på, opret din rejsegaranti og se pengene gå ind på din konto ca 1 gang om måneden. At det så kun er småpenge er en ting. men lidt har vel også ret.

Clauzii (526) skrev:
En form for socialt samvær med andre mennesker, da pensionister ofte sidder alene?

Hvor meget socialt samvær er der i netto? Men ja, jeg kan godt se din pointe :)

myplacedk (525) skrev:
Jeg ved ikke med tobaks-aske, men træ-aske kan være ganske sundt. Det øger indirekte mængden af kalk og det øger jordens pH-værdien.

Dvs. i nogle tilfælde kan det være godt for planterne, at blande træ-aske i jorden.

Hvad øllen angår, er det jo ikke det rene gift. Alkoholen fordamper nok, mens næringen går i jorden. Jeg vil ikke anbefale at drikke øl for at være sund, men der er altså en masse gode ting i øl

Det vil sige at jeg fremover skal sætte mine potteplanter frem, istedet for askebæger når jeg holder fest? :D
Gravatar #541 - Dreadnought
4. maj 2009 14:42
Hvorfor er det umuligt at finde færdiglavet koldskål uden citron? Det smager jo af badr når der er citron i.
Gravatar #542 - vandfarve
4. maj 2009 14:46
Hvorfor er der ikke konsensus i forskerverdenen om, hvor hurtigt et nys egentlig er?

Ifølge Wikipedia har et nys en udgangshastighed mellem 150 km/t til tæt på lydens hastighed, men come on, så svært er det heller ikke at måle...
Gravatar #543 - Systran
4. maj 2009 14:48
Ifølge Trivial Pursuit Genus er det 320 km/t :)
Gravatar #544 - myplacedk
4. maj 2009 14:51
Hvorfor tror du alle nys er lige hurtige? ;-)
Gravatar #545 - vandfarve
4. maj 2009 14:56
#544 Alle gråspurve er heller ikke lige hurtige, alle mennesker er ikke lige høje, og alle saltkorn vejer ikke lige meget, men alligevel har vi gennemsnitsværdier (eller konfidensintervaller) for dem alle.

På samme måde kan det vel heller ikke være så svært at samle 31 mennesker, få dem til at nyse og bruge et højhastighedskamera til at udregne en gennemsnitshastighed.
Gravatar #546 - vandfarve
4. maj 2009 14:57
#543 I den kamp stoler jeg lidt mere på Wikipedia, da jeg har oplevet, at sådanne spil tager fejl. Men tak, det er et tal, som jeg kan forholde mig til! :)
Gravatar #547 - Spiderboy
4. maj 2009 15:02
Måske har nyshastigheden stor varians?
Gravatar #548 - Clauzii
4. maj 2009 23:02
#541:
En hurtig opskrift:

Slå et æg ud i en skål og rør det godt sammen til sukkeret ikke knaser mere. Tilsæt 1 l. kærnemælk. Rør sammen til det er jævnt. Pres til sidst ca. 1/4 frisk citron i.

10min. MAKS :D

(Jeg synes iøvrigt at Thieses koldskål smager næsten hjemmelavet. Incl. citronsmagen).
Gravatar #549 - praktikant muffe AKA pewbe
5. maj 2009 06:21
Spørsgmål
Hvad tid kan Windows 7 RC hentes?
Gravatar #550 - XorpiZ
5. maj 2009 06:23
Svar:

Når det er blevet lagt ud.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login