mboost-dp1

Reverse-engineering: SMS billetter fra 1415

Gå til bund
Gravatar #51 - qed
15. jun. 2011 23:01
Hvilke omstændigheder gjorde, at de kaldte dig en svindler, når du havde en gyldig billet?
Gravatar #52 - kasperd
15. jun. 2011 23:13
qed (51) skrev:
Hvilke omstændigheder gjorde, at de kaldte dig en svindler, når du havde en gyldig billet?
Jeg havde købt en billet til at rejse fra København til Århus og fra Århus videre til Zürich. Konduktøren mente at biletten kun var gyldig til at rejse direkte fra København til Zürich og sagde at jeg havde bare at stå af seneste i Fredericia ellers ville han udskrive en kontrolafgift.

Jeg forklarede ham så hvad damen på billetkontoret havde fortalt mig, hvorefter han sagde at jeg var fuld af løgn, og nægtede i øvrigt at tage kontakt til nogen der kunne hjælpe med at udrede misforståelsen.
Gravatar #53 - Windcape
15. jun. 2011 23:23

Fly kan anbefales. Jeg gider ihvertfald ikke rejse med tog over den danske grænse igen. Det er alt alt for besværligt, og tager nærmest en dagrejse.
Gravatar #54 - LinguaIgnota
15. jun. 2011 23:29
Fik jeg nævnt, at jeg rejste med tog fra Cork til Dublin på en billet, der var udløbet en måned tidligere? Jeg havde fået bestilt til en forkert dato og tog kontakt til personalet på stationen (det var kl. 5 om morgenen, så billetsalget var lukket, men der stod en dame på perronen), som ringede til kontrølleren i toget og hørte, om det var OK, at jeg rejste med. En ny billet i automaten på stationen kostede omkring €100.
Kontrølleren i toget ringede så til stationen i Dublin og sørgede for, at jeg ikke ville få problemer, såfremt min billet blev checket dér.

Det kunne DSB eddermame lære noget af. Service, hedder det vistnok.
Gravatar #55 - kasperd
15. jun. 2011 23:34
Windcape (53) skrev:
Fly kan anbefales.
Jeg var skam med fly fra Zürich til København. Men fra København til Århus er det altså nemmere at tage et tog. Hvis man ville flyve hele vejen til Århus er man for det første nødt til at regne med et længere ophold i København imellem de to fly. Desuden er der ret langt mellem Århus og nærmeste lufthavn.

At jeg overhovedet var med det tog var udelukkende fordi jeg havde fløjet det meste af vejen. Og at jeg havde valgt at flyve til København skyldtes at toget den dag var udsolgt.

Jeg har rejst mellem Zürich og Århus med tog mange gange. Det er generelt mere pålideligt end fly, og hvis man tager et nattog kan man sove det meste af vejen. Og så ligger banegården lige midt i byen i modsætning til lufthavnen.

Havde der været en direkte flyrute mellem Århus og Zürich ville jeg nok have taget flyet, men det var der nu ikke.
Gravatar #56 - Windcape
15. jun. 2011 23:39

Du skrev som at du rejste fra København til Zürich over Aarhus. (Hvilket jeg også undrede mig lidt over)
Gravatar #57 - arne_v
15. jun. 2011 23:50

Ja.

Og der har faktisk været en del kritik af DSB i den anledning.
Gravatar #58 - snesman
16. jun. 2011 07:13
Gravatar #59 - Alrekr
16. jun. 2011 07:21
LinguaIgnota (54) skrev:
Fik jeg nævnt, at jeg rejste med tog fra Cork til Dublin på en billet, der var udløbet en måned tidligere? Jeg havde fået bestilt til en forkert dato og tog kontakt til personalet på stationen (det var kl. 5 om morgenen, så billetsalget var lukket, men der stod en dame på perronen), som ringede til kontrølleren i toget og hørte, om det var OK, at jeg rejste med. En ny billet i automaten på stationen kostede omkring €100.
Kontrølleren i toget ringede så til stationen i Dublin og sørgede for, at jeg ikke ville få problemer, såfremt min billet blev checket dér.

Det kunne DSB eddermame lære noget af. Service, hedder det vistnok.

Jeg tror faktisk du har nævnt den før. Men jeg tror nu også at DSBs personale er meget servicemindede når kunden med problem enten ikke er:

* Dansk
* Mellem 14 og 25
Gravatar #60 - Mamad (moveax1ret)
16. jun. 2011 07:37
Min erfaring er at buschauffører, billetkontrollører, politiet og aller mest dørmænd er glade for farvebaseret profilering.
Gravatar #61 - mfriis
16. jun. 2011 08:38
buschauffører

I såfald må de være meget selvkritiske. Der er sku ikke mange "danskere" der gidder køre (som i chauffør) bus eller taxa. Det er vi for dovne til.
Gravatar #62 - mbw2001
16. jun. 2011 08:49
Alrekr (59) skrev:

Jeg tror faktisk du har nævnt den før. Men jeg tror nu også at DSBs personale er meget servicemindede når kunden med problem enten ikke er:

* Dansk
* Mellem 14 og 25

Tøjstil har også en betydning. Tog toget fra nordsjælland til nørreport hver dag i over et år. Jeg sov altid hele ruten.
Hvis jeg havde hættetrøje på blev jeg konsekvent vækket for billetkontrol. Var jeg meget træt tog jeg bare en pæn blazer på i stedet så kunne jeg sove hele vejen. Gjorde det ca. en gang om ugen.
Gravatar #63 - fidomuh
16. jun. 2011 08:52

Klageren rejste med S-tog linje E på strækningen mellem Københavns
Hovedbanegård og Nørreport station, hvor hendes rejsehjemmel blev kontrolleret. Kl. 10.25 blev
hun pålagt en kontrolafgift på 750 kr. for at rejse uden billet. Klagerens kørekort blev anvendt som
legitimation.
Klageren fremlagde i forbindelse med indsigelse over kontrolafgiften en billet gældende fra kl.
10.45 købt i zone 1/3 gyldig til 2 zoner.

Det har ikke vaeret proevet foer.
Her har hun modtaget boeden, staaet af toget og trukket en billet 25 minutter efter.

Spoergsmaalet er, om du kan faa en boede naar du paa kontroltidspunktet har en gyldig billet.
Gravatar #64 - Magten
16. jun. 2011 08:53
fidomuh (63) skrev:
Spoergsmaalet er, om du kan faa en boede naar du paa kontroltidspunktet har en gyldig billet.
Det kan du sagtens, hvis det kan bevises at din billet ikke har været gyldig da du steg på toget.
Gravatar #65 - fidomuh
16. jun. 2011 08:54

Du kan jo prøve, og så vil du opleve at:
1. Din nyindkøbte billet er ikke gyldig og du vil blive pålagt kontrolafgift du skal betale, og i den forbindelse skal de registrere hvem du er.

Men min billet er gyldig.
Jeg har endda koebt den inden kontroltidspunktet registreres.

Jeg har bare ikke koebt den inden jeg stod paa toget.

2. Hvis du nægter at oplyse hvem du er, bliver du bedt om at stige af sammen med kontrollørene, og vente indtil politiet indfinder sig. Hvis du prøver at stikke af, så bliver det til en civilanholdelse. (Og de har nogle ret store brød imellem deres kontrollører, specielt om aftenen)..

Det sker i 0.00001% af tilfaeldene jeg har set.
Typisk bliver folk bare sat af og det er det.

3. Politiet ankommer og hvis du stadig ikke vil oplyse hvem du er bliver du arresteret indtil de kan bekræfte din identitet. Hvorefter du vil blive pålagt den omtalte kontrolafgift, samt en bøde for ikke at efterkomme politiets befalinger.

Du er velkommen til at komme med eksempler.
Jeg har set det du beskriver her 1 gang for ~10 aar siden.

Efterfoelgende har jeg, utallige gange, set folk blive smidt af toget uden politianmeldelse - paatrods af vold og generelt "provokerende" adfaerd.

Og så kan du ellers sige hvad du vil, men sådan fungere det i s-togene...

Nej, det goer det ikke.
Det kan godt vaere reglerne er saadan, men det er ikke saadan det reelt fungerer.
Gravatar #66 - fidomuh
16. jun. 2011 08:57

Igen ikke den situation jeg beskriver.
Gravatar #67 - fjols
16. jun. 2011 08:58
fidomuh (65) skrev:
Det sker i 0.00001% af tilfaeldene jeg har set.

Dvs. du har set 10.000.000 tilfælde?

fnis
Gravatar #68 - fidomuh
16. jun. 2011 09:00

Not yet. Der er ikke rigtigt nogen der har svaret andet end at det staar i reglerne og derefter henvist til eksempler der ikke har en pind med den situation jeg opridser at goere.
Gravatar #69 - fidomuh
16. jun. 2011 09:04

Det kan du sagtens, hvis det kan bevises at din billet ikke har været gyldig da du steg på toget.

Praecis som der staar i reglerne :)
Naeste spoergsmaal er:
Giver de dig en boede i den situation?
Jeg har oplevet det flere gange og ingen har faaet en boede.
Jeg har selv gjort det, uden at faa en boede.

Jeg har endda hjulpet en anden med at koebe en SMS billet, fordi personens billet ville udloebe efter den station vi var paa (sad i toget allerede, ikke en jeg kendte) og han proevede at koebe en tillaegsbillet men det virkede ikke.
Kontrolloererne naegtede at informere om hvad han skulle skrive for at koebe en billet, saa de stod bare og sagde at han ville faa en boede hvis ikke han stod af nu.

Jeg tror ikke jeg behoever at beskrive hvor ufatteligt sur hende tog-mokken blev eller at hendes mandlige kollega kom ned og begyndte at trykke mig, haardt, med pegefingeren i brystkassen mens han raabte op om at jeg ikke skulle blande mig i deres arbejde..
Gravatar #70 - fidomuh
16. jun. 2011 09:05
Tillaeg:
Det kan ioevrigt "sagtens" bevises hvornaar man stod paa, da de jo har videoovervaagning i alle S-tog ;)
Gravatar #71 - Magten
16. jun. 2011 09:09
fidomuh (69) skrev:
Giver de dig en boede i den situation?
Det kommer 100% an på kontrolløren :)

fidomuh (70) skrev:
Tillaeg:
Det kan ioevrigt "sagtens" bevises hvornaar man stod paa, da de jo har videoovervaagning i alle S-tog ;)
Lige præcis :D
Gravatar #72 - Mnc
16. jun. 2011 09:22
fidomuh (65) skrev:

Så er din billet jo heller ikke gyldig for rejsen.
For at være gyldig skal den blandt andet købes inden påstigning.
Gravatar #73 - snesman
16. jun. 2011 09:39
fidomuh (68) skrev:
Not yet
persistent troll is persistent
Gravatar #74 - Faergemeister
16. jun. 2011 09:39
Hvis billetten er gyldig fra det minut togføreren kommer og tjekker din billet, og der er gået mere end et minut siden sidste station.. Så er du på spanden.
Gravatar #75 - Cloud02
16. jun. 2011 09:50
arne_v (47) skrev:
fidomuh (40) skrev:

Har de?
Jeg er ikke sikker.

De har en sikker sag.

Dit forslag har været prøvet før uden success.

http://www.abtm.dk/files/AFGORELSER/XXAFG2009-0090...

øjh, hvor den sag stinker.
Det lyder unægteligt som en der har brugt klippekort, klippet og så har den stemplet 2 kvarter frem (fordi det er noget gammel bras der ikke vedligeholdes korrekt eller udskiftes pga. at vi venter på rejsekortet)

Jeg ville være godt knotten, hvis jeg fik en bøde kontrolafgift på den baggrund.
Gravatar #76 - fidomuh
16. jun. 2011 09:56

Det skal du, ioevrigt, ogsaa bare naegte.
Det er ikke dit problem at deres automat ikke virker.

Det er en ret klar del af deres service aftale med staten, at folk kan rejse selvom automaten ikke virker. :)
Gravatar #77 - fidomuh
16. jun. 2011 09:58

Så er din billet jo heller ikke gyldig for rejsen.

Det goer ikke selve billetten ugyldig.

For at være gyldig skal den blandt andet købes inden påstigning.

Saa hvis jeg koeber en billet mens jeg er paa toget, skal jeg staa af og paa igen foer en er gyldig? :)
Gravatar #78 - fidomuh
16. jun. 2011 10:01
Jeg har ioevrigt et andet spoergsmaal:
Er det tilladt at koebe en SMS billet fra zone 2 hvis jeg staar paa i zone 1? :)

Paa den maade faar jeg jo reelt en 3-zoners sms billet for 2 zoners pris.
Et "trick" jeg ioevrigt har gjort meget flittig brug af, da alle deres regler omkring paastigning etc, stadig bliver overholdt.
Gravatar #79 - Fjolle
16. jun. 2011 10:03
Cloud02 (75) skrev:
Det lyder unægteligt som en der har brugt klippekort, klippet og så har den stemplet 2 kvarter frem (fordi det er noget gammel bras der ikke vedligeholdes korrekt eller udskiftes pga. at vi venter på rejsekortet)

Eller en dum tøs der har købt en billet bagefter og prøvet at få pengene for "afgiften" tilbage?

Tøsen mener at kun slet ikke har været med toget. Hvis klippekortet havde klippet forkert skulle hun nok have fremhævet det i sin klage. Desuden tvivler jeg på at man bliver pålagt bøde hvis man kan fremvise et klippekort der er klippet i fremtiden (inden for rimelig horisont).
Gravatar #80 - arntc
16. jun. 2011 10:17
Magten (28) skrev:
Hmm, det troede jeg slet ikke var tilladt. Jeg har ihvertfald aldrig oplevet nogen stige ind bagi uden at blive kaldt op foran for at vise billet, medmindre kussen bussen har været helt proppet :)

....
Gravatar #81 - Cloud02
16. jun. 2011 10:17
fidomuh (77) skrev:
Det goer ikke selve billetten ugyldig.

Det gør din rejsehjemmel ugydig.
fidomuh (77) skrev:
Saa hvis jeg koeber en billet mens jeg er paa toget, skal jeg staa af og paa igen foer en er gyldig? :)

Ja. Men du har rejst ulovligt, indtil du steg af og så på igen.

fidomuh (78) skrev:
Er det tilladt at koebe en SMS billet fra zone 2 hvis jeg staar paa i zone 1? :)

Det er der intet i vejen for.
Gravatar #82 - Cloud02
16. jun. 2011 10:20
Fjolle (79) skrev:
Cloud02 (75) skrev:

Eller en dum tøs der har købt en billet bagefter og prøvet at få pengene for "afgiften" tilbage?

Tøsen mener at kun slet ikke har været med toget. Hvis klippekortet havde klippet forkert skulle hun nok have fremhævet det i sin klage. Desuden tvivler jeg på at man bliver pålagt bøde hvis man kan fremvise et klippekort der er klippet i fremtiden (inden for rimelig horisont).

Måske jeg skulle læse teksten rigtigt. Der står jo egentlig ret klart at hun steg af og så købte en billet, for derefter at klage over den første afgift.
Gravatar #83 - Saxov
16. jun. 2011 11:49
fidomuh (78) skrev:
Ja, du må også købe en billet til NT (Nordjyllands trafikselskab)) selv om du står i KBH.

Du må bare ikke rejse fra zone 1 til zone 2 på den :)
fidomuh (78) skrev:
Et "trick" jeg ioevrigt har gjort meget flittig brug af, da alle deres regler omkring paastigning etc, stadig bliver overholdt.

Nej, det overholder du jo netop ikke - ihvertfald ikke for DSB

http://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/forretningsbetingelser/forretningsbetingelser/ skrev:

4.1 Kontrol af billetter og kort
Passageren skal ved rejsens begyndelse være i besiddelse af gyldig billet eller kort, der opbevares under hele rejsen. DSB accepterer kun billet eller kort, der vises i umiddelbar tilknytning til personalets anmodning herom.
Klippekort samt 1- og 2-klipsbillet skal være stemplet, inden rejsen begyndes, for at være gyldig til den aktuelle rejse. Passageren skal selv kontrollere, at afstemplingen (zonenummer, dato, klokkeslæt m.v.) på billet eller kort er korrekt.

Altså du skal være i besiddelse af:
1) en gyldig billet
2) som er stemplet inden rejsens påbegyndelse
3) indeholder korrekt zonenummer

Dit case med at køre en billet til andre zoner, overholder ikke punkt 3.
Gravatar #84 - Fjolle
16. jun. 2011 11:55
Saxov (83) skrev:
Ja, du må også købe en billet til NT (Nordjyllands trafikselskab)) selv om du står i KBH.

Du må bare ikke rejse fra zone 1 til zone 2 på den :)

Jeg tror ideen er at købe en 2 zoners billet fra zone 2, og køre fra zone 1 til zone 2. Det burde der vel ikke være noget problem i, da man vel godt i gyldighedsperioden kan køre fra zone 2 til 1 og tilbage til zone 2?
Gravatar #85 - Saxov
16. jun. 2011 12:13
#84, ah, ja det er selvfølgeligt rigtigt. Havde ikke lige gennemskuet at haan mente at han køre fra zone 1 til zone 2, stiger af der, for at stige på en ny/samme bus/tog igen, for at påbegynde en ny rejse fra zone 2 til 3.

For hvis han tager det som én tur, er det jo ikke lovligt.
Gravatar #86 - Cloud02
16. jun. 2011 12:17
Saxov (85) skrev:
For hvis han tager det som én tur, er det jo ikke lovligt.

??
Der er da intet ulovligt i at gøre det.

En to-zones billet gælder jo til zonen den er købt i, og alle omkringliggende zoner.
Gravatar #87 - Cloud02
16. jun. 2011 12:20
fidomuh (78) skrev:

protip: Køb din billet fra stop ved et skel mellem zonerne. Så har du en 4-zoners billet
fx. Frederikberg st er Zone1/2
Gravatar #88 - fidomuh
16. jun. 2011 16:00

HAX! :D
Gravatar #89 - arne_v
27. jun. 2011 02:39
fidomuh (63) skrev:

Det har ikke vaeret proevet foer.
Her har hun modtaget boeden, staaet af toget og trukket en billet 25 minutter efter.

Hvis du læser teksten fremgår det at reglen siger at man skal have købt billet når rejsen starter.

Om man køber X minutter efter kontrol, X minutter før kontrol eller i samme sekund som kontrol ændrer ikke på det.
Gravatar #90 - arne_v
27. jun. 2011 02:41
fidomuh (65) skrev:

Når ikke den er købt da du stod på toget er den ikke gyldig.
Gravatar #91 - arne_v
27. jun. 2011 02:48
fidomuh (76) skrev:

Det skal du, ioevrigt, ogsaa bare naegte.
Det er ikke dit problem at deres automat ikke virker.

Du kan forsøge.

Men viser en test at automaten stempler korrekt og at deres log at den ikke har været repareret, så kommer du ikke langt med det.
Gravatar #92 - fidomuh
27. jun. 2011 07:41

Du kan forsøge.
Men viser en test at automaten stempler korrekt og at deres log at den ikke har været repareret, så kommer du ikke langt med det.

Jeg kommer langt nok til at jeg ikke skal betale foer vi har vaeret i retten, vel?
Men det er jo et gennemgaaende problem, DSB har ikke nogen at staa til ansvar overfor.

Deres support siger "Bare tag toget uden billet", men saa faar man alligevel en boede.
Gravatar #93 - fidomuh
27. jun. 2011 07:42

Hvis du læser teksten fremgår det at reglen siger at man skal have købt billet når rejsen starter.

Korrekt.

Om man køber X minutter efter kontrol, X minutter før kontrol eller i samme sekund som kontrol ændrer ikke på det.

Men de har ikke ret til at udstede en boede, medmindre at de ved jeg ikke havde billet ved paastigning.
Altsaa skal de have undersoegt videoovervaagningen *inden* jeg kan faa en boede.

Sandsynligheden for dette er vel lig 0.

Derudover saa var det bare et svar paa at der blev skrevet det havde vaeret proevet i klagenaevnet foer - det har det ikke.
Gravatar #94 - Fjolle
27. jun. 2011 07:56
fidomuh (93) skrev:
Men de har ikke ret til at udstede en boede, medmindre at de ved jeg ikke havde billet ved paastigning.

"Hr. Kontrollør. Jeg vil gerne sige at jeg havde altså en billet, men jeg kunne ikke finde den da jeg så at du kom. Derfor købte jeg en sms-billet."
Gravatar #95 - Mnc
27. jun. 2011 08:01
Fjolle (94) skrev:
"Hr. Kontrollør. Jeg vil gerne sige at jeg havde altså en billet, men jeg kunne ikke finde den da jeg så at du kom. Derfor købte jeg en sms-billet."

Du ville ikke tro at de fleste der siger sådan, prøvede at køre gratis?

Hvis jeg var kontrollør, så ville jeg ikke "købe den". :)
Gravatar #96 - Fjolle
27. jun. 2011 08:04
Det kommer helt an på hvordan passageren ser ud. Hvis du er en nydelig (dansk) ung mand kan du slippe af sted med lidt mere end hvis du ligner en der ligner en der til dagligt kører uden billet.

Men det virker nok givet vis kun første gang du møder kontrolløren :)

(Jeg bor i århus, så vi har lidt andre regler end københavnerne...)
Gravatar #97 - fidomuh
27. jun. 2011 08:07

Well, man kunne ogsaa bare vaere lidt pro-aktiv og observere hvad der sker rundt omkring en, bare saadan lidt *inden* de kommer hen til en :D

Typisk gaar der mere end 1 station, hvis man har placeret sig bare lidt rigtigt :)

Well, problemet er, at personen har en billet og det cirkus du skal starte er enormt.
Samtidig saa hader alle i toget kontrolloerer naermest indaedt, saa naar der staar en uskyldigt udseende lille pige, med sin billet, som bliver tromlet ned selvom hun *har* billet, saa er det ikke just en bonus for deres image :D
Gravatar #98 - Mnc
27. jun. 2011 08:13
fidomuh (97) skrev:

Well, problemet er, at personen har en billet og det cirkus du skal starte er enormt.

Hvis personen har en billet må de fremvise den på forlangende.
Cirkus'et er vel ikke andet end at jeg udsteder afgiften, og så må de klage når de finder deres billet.
fidomuh (97) skrev:
Samtidig saa hader alle i toget kontrolloerer naermest indaedt, saa naar der staar en uskyldigt udseende lille pige, med sin billet, som bliver tromlet ned selvom hun *har* billet, saa er det ikke just en bonus for deres image :D

Igen - fremvis den, no problem.
Image eller ej, så er det jo lidt deres arbejde og udstede afgifter til passagerer der ikke kan fremvise gyldig rejsehjemmel.

Beklager alle de DSB'ske lorteord.
Gravatar #99 - fidomuh
27. jun. 2011 09:21

Hvis personen har en billet må de fremvise den på forlangende.

Joda.
Og ventetiden paa fremvisningen er ... 2 timer.
Fordi det tager tid at finde den i tasken.

Hvis du ikke vil vente, er du velkommen til at gaa din vej.

Cirkus'et er vel ikke andet end at jeg udsteder afgiften, og så må de klage når de finder deres billet.

Udsteder den til... hvem?
Ham der ikke har pligt til at oplyse navn eller noget som helst andet, da han har billet?

Igen - fremvis den, no problem.

Det goer jeg jo saa ogsaa? :)

Image eller ej, så er det jo lidt deres arbejde og udstede afgifter til passagerer der ikke kan fremvise gyldig rejsehjemmel.
Beklager alle de DSB'ske lorteord.

Men jeg fremviser jo en billet?
Striden bliver, om du kan paavise at mit rejsehjemmel ikke er gyldigt, paatrods af at jeg har en billet der er gyldig paa kontroltidspunktet.
Gravatar #100 - Magten
27. jun. 2011 09:30
Hold nu kæft for helvede altså..

Du skal have en gyldig billet ved påstigning. Køber du lige når kontrolløren kommer ind i toget så kan han hurtigt finde ud af hvornår du er steget på hvis han får mistanke til din billets gyldighed. Og nægter du at samarbejde så tager de den med glæde videre og ringer efter politiet.

Længere er den ikke.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login