mboost-dp1

Reverse-engineering: SMS billetter fra 1415


Gå til bund
Gravatar #1 - nielsbuus
15. jun. 2011 00:02
Jeg kan ikke sove, så da jeg i nattens ensomhed bladrede i min sms-indbakke efter menneskelig kontakt, så fandt jeg en udløbet billet fra Movia. Og så begyndte jeg at spekulere på hvordan den i grunden genereres.

Gyldig fra: 19:09 11-06-2011
Udløber: 20:24 11-06-2011
Fra zone: 1
Antal zoner: 2 (V-KN4)
Hovedstadsområdet

+'500059729'+
+'405692379'+
+'699205202'+

JFRKG2BF11500K1909
45XXXXXXXX
20:24-V-572
Voksen
Pris: 2 zoner på mobilklippekort
Antal zoner tilbage: 6
Vh. Bus&Tog Mobilbillet
Box 340, 0900 Kbh. C
tlf. 70101415
http://1415.dk[/code]
Som man kan se at der nogle oplysninger i SMS-billetten der sikkert gør det nemt for en kontrollør at verificere ægtheden, men hvad er der nogen her der har et kvalificeret bud på hvad de her tal betyder?

Antal zoner: 2 (V-KN4)

Hvad betyder V-KN4 i denne her sammenhæng?
+'500059729'+
+'405692379'+
+'699205202'+

JFRKG2BF11500K1909
45XXXXXXXX
20:24-V-572

45XXXXXXXX er mit telefonnummer. 20:24 er udløbstidspunktet for billetten, men hvad betyder resten?

Any ideas?
Gravatar #2 - BurningShadow
15. jun. 2011 04:35
Nu er det jo sikkert bare alm. interesse/nysgerrighed, der gør at du vil vide det, men i tilfælde af at du (eller andre) skulle få lyst til at bruge selv-lavede billetter, så betragtes det altså på lige fod med brug af selv-lavede pengesedler... Og dét er nok ikke en plet man ønsker at have på straffeattesten ;-)
Gravatar #3 - Mnc
15. jun. 2011 06:34
Smider lige en post så jeg nemmere kan følge med. :)
Gravatar #4 - Windcape
15. jun. 2011 06:38
MadiZone (1) skrev:
Hvad betyder V-KN4 i denne her sammenhæng?
Et gæt:

Det er fra og til zoner. V (Vest) til KN4 (København Nord 4)
Gravatar #5 - Windcape
15. jun. 2011 06:42
MadiZone (1) skrev:

+'500059729'+
+'405692379'+
+'699205202'+
Kontrolcifre til scanning.

MadiZone (1) skrev:
JFRKG2BF11500K1909
Kontrolkode til human aflæsning.

MadiZone (1) skrev:
20:24-V-572
Udløbstidspunkt, V er måske en zone igen, 572 ved jeg ikke hvad er.

Det ville nok hjælpe hvis man havde kendskab til Movia's zone-inddeling og navne.
Gravatar #6 - snesman
15. jun. 2011 06:48
Mnc (3) skrev:
Smider lige en post så jeg nemmere kan følge med. :)

http://peecee.dk/upload/view/312320
Gravatar #7 - Mnc
15. jun. 2011 07:04
#6
Spank you!
Syntes nok at der burde være sådan en, men jeg var bare for doven til at lede efter den. :D
Gravatar #8 - kasperd
15. jun. 2011 15:04
MadiZone (1) skrev:
+'500059729'+
+'405692379'+
+'699205202'+
Der kan være lidt over 90 bits entropi i en sekvens af cifre af denne længde.

MadiZone (1) skrev:
JFRKG2BF11500K1909
Der kan også være lidt over 90 bits entropi i en sekvens af cifre og bogstaver af denne længde.

I alt er der altså omkring 180 bits mulig entropi. Det er i underkanten til en asymmetrisk signatur. Men 180 bits er rigeligt til en message authentication code baseret på en symmetrisk nøgle. Det kunne f.eks. være en HMAC baseret på en SHA2 eller lignende hash funktion.

Det er intet problem at skære nogle af bittene af outputet fra hash funktionen således at HMAC bliver kortere end hash outputet. Du brute forcer ikke 180 bits, hvis hvert eneste forkert gæt koster en kontrol afgift. Bemærk at nøglen sagtens kan være langt større end de 180 bits entropi der er plads til i biletten.

Hvis der er tale om en HMAC af alle de relevante oplysninger fra biletten, så tror jeg roligt man kan opgive at konstruere sine egne. Det kan selvfølgelig ikke udelukkes, at de har valgt en mindre sikker løsning.

Hvis det er en HMAC er konduktørerne nødt til at gå rundt med en enhed som også kan beregne samme HMAC så de kan sammenligne. Hvis man vidste hvordan de checkede billetten ville det være nemmere at gennemskue, hvad der foregår.

En sikker løsning kunne fungere sådan at der bruges en ny nøgle til hver dag, og konduktørerne hver morgen henter den nyeste nøgle ind på deres enhed. De behøver ikke indtaste datoen hver gang, da den jo ikke ændrer sig i løbet af dagen.

De skal dermed blot indtaste følgende oplysninger fra en billet:
- Klokkeslet den er udstedt
- Start zone
- Antal zoner
- Telefonnummer
Og så kan enheden vise de tal og bogstaver de skal sammenligne.

Ved dagens afslutning kan de så uploade de indtastede oplysninger til en central server, som så kan undersøge om der er enkelte biletter, som er checket usandsynligt mange gange og dermed sandsynligvis er kopieret.

En identisk kopi af en billet kan de jo ikke forhindre, men hvis de har tænkt sig om da de designede systemet kan man ikke kopiere biletten uden også at kopiere det telefonnummer den blev udstedt til.

Alt dette er blot mine gæt baseret på hvordan jeg ville designe sådan et system.
Gravatar #9 - Windcape
15. jun. 2011 15:16
#8

Jeg tror du ligger mere i systemet end der er sandsynligt. Ihvertfald hvis deres afgangstavler afspejler deres IT-kompetancer .p
Gravatar #10 - mfriis
15. jun. 2011 15:19
#9 Det ville undre mig meget hvis en virksomhed med spidskompetence i traffikplanlægning vælger selv at udvikle en IT applikation.
Gravatar #11 - Windcape
15. jun. 2011 15:22
#10

Du har måske en pointe. Deres system virker jo, hvilket slet ikke passer ind med det normale udviklingsresultat (aka. "epic fail") hos trafikselskaber.

Men når vi snakker 100 passagerer i et s-tog med mobil-billet, så er kasperd's forslag alt for langsomt.

Det er mere sandsynligt at kun de 3 numre bruges, og at brugen af + før og efter, markere et søgningspunkt for en OCR scanning.

Hvor resten så er til human verifikation (for at undgå simpelt snyd)
Gravatar #12 - JesperZ
15. jun. 2011 15:48
En af mine venner fik lavet et system til NT busserne. Han brugte det i et halvt år og havde endda også snydt en kontrollør på et tidspunkt. En dag er der "kontrollørrazzia" i bussen vi sidder i og han vil lige prøve af om han ikke kan snyde dem igen. Denne gang tjekker de dog op med en server om billetten er bestilt fra hans nummer osv. Det er den selvfølgelig ikke og han er nu dømt for dokumentfalsk, altså en plet på straffeattesten.

Så hvis du overvejer at udnytte systemet på den måde har jeg 3 ting at sige til dig:
1) Tag dog og betal din billet ligesom alle os andre.
2) Hvis du gør det alligevel så skal du aldrig vise din falske billet til en kontrollør, men i stedet blot modtage bøden.
3) Tag dog og betal din billet ligesom alle os andre forhelved...
Gravatar #13 - Fjolle
15. jun. 2011 15:50
JesperZ (12) skrev:
2) Hvis du gør det alligevel så skal du aldrig vise din falske billet til en kontrollør, men i stedet blot modtage bøden.

Hvad er pointen så med at forfalske billetter?
Gravatar #14 - Chewy
15. jun. 2011 15:55
@2
Nu er det jo sikkert bare alm. interesse/nysgerrighed, der gør at du vil vide det, men i tilfælde af at du (eller andre) skulle få lyst til at bruge selv-lavede billetter, så betragtes det altså på lige fod med brug af selv-lavede pengesedler... Og dét er nok ikke en plet man ønsker at have på straffeattesten ;-)


For at være helt præcist, så er det dokumentfalsk..
Gravatar #15 - Alrekr
15. jun. 2011 16:33
Fjolle (13) skrev:
JesperZ (12) skrev:
2) Hvis du gør det alligevel så skal du aldrig vise din falske billet til en kontrollør, men i stedet blot modtage bøden.

Hvad er pointen så med at forfalske billetter?


Man slipper for at betale?
Gravatar #16 - Chewy
15. jun. 2011 16:41
@8
Hvis man vidste hvordan de checkede billetten ville det være nemmere at gennemskue, hvad der foregår.


DSB's kontrollører tjekker udelukkende ved brug af øjnene, og sammenligner ikke med output fra et device.
Det har ledt mig til at gætte på at der er en mulighed for at tjekke kontrolkoden manuelt.
Da jeg havde min Tattoo plejede de også at scrolle ned i beskeden for at kunne se bunden.

Jeg er ikke stødt på en Movia (Bus) kontrollør siden sidste årtusinde, så kan ikke udtale mig om dem. Ligesom jeg hellere ikke har prøvet en razzia med det nye system..
Gravatar #17 - LinguaIgnota
15. jun. 2011 16:50
Chewy (16) skrev:
DSB's kontrollører tjekker udelukkende ved brug af øjnene, og sammenligner ikke med output fra et device.


Joh, det gør de nogle gange.
Gravatar #18 - Chewy
15. jun. 2011 17:30
@17
Klart. Har dog ikke selv været ude for det. Og er blevet tjekket en hel del gange :-)
Kan det evt. være i forbindelse med en razzia eller lign?
Og hvordan tjekkede de?
Gravatar #19 - Windcape
15. jun. 2011 17:30
Ud fra #16 og #17 synes følgende så at være plausibelt:

Kontrolløren checker kun "20:24-V-572" koden, udover det at hele billetten ser rigtig ud.

Ved en razzia, eller ved kontrolbesøg som #17 giver udtryk for, checker de så kontrolkoderne.
Gravatar #20 - LinguaIgnota
15. jun. 2011 17:37
Jeg har set det én gang i et regionaltog. Kontrølleren har en (temmelig stor og uhandy) enhed, som han/hun taster lidt på. Der bliver formentlig checket op mod en server, for han måtte prøve et par gange, før han fik forbindelse.

Jeg er også ret sikker på, at jeg har set enhederne stå i deres lille rum i mellemgangen, så jeg går ud fra, at de til enhver tid har mulighed for at køre en kontrol, hvis de mistænker, at billetten ikke er gyldig.

Hvordan det foregår i Metroen/S-togene/busserne skal jeg ikke kunne sige.
Gravatar #21 - Windcape
15. jun. 2011 17:40
I Intercity kan man kun købe mobil-billetter på iPhone, og der er hologram osv. på.

Men hvis jeg husker rigtigt, havde de ikke maskineri med. Det er også noget fjolleri, de fleste danskere er jo ærlige, specielt når det er nemt at købe billetten.

Det er faktisk nemmere at forfalske en alm. busbillet købt med kontanter, hvis man endelig vil. Eller klippekort af pap.
Gravatar #22 - Chewy
15. jun. 2011 17:50
@20
Hvordan det foregår i Metroen/S-togene/busserne skal jeg ikke kunne sige.

Ahh... Jeg er vant til Metro/S-tog/Bus :-)

@21
I Intercity kan man kun købe mobil-billetter på iPhone, og der er hologram osv. på.

Jeg gætter på at det er de fysiske billetter der er hologram på?

@22
Det er faktisk nemmere at forfalske en alm. busbillet købt med kontanter, hvis man endelig vil. Eller klippekort af pap.


Ikke lige just..
Det bliver ikke meget nemmere end at installere et fake-sms app, og så "gensende" en tidligere brugt SMS fra f.eks. 14156564 (Numrene de bliver sendt fra variere også, og jeg er umiddelbart ikke stødt på en genganger endnu. (Når jeg keder mig gemmer jeg numrene under den samme afsender)).
Man skal bare lige rette tid og dato.
Man kommer så stadig ikke over problemet med kontrolcifrene. Men de findes jo også på klippekort/billetter.
Så reelt set kan begge former for kopier primært bruges til at komme forbi pligtopfyldende buschauffører...
Gravatar #23 - Windcape
15. jun. 2011 18:48
Chewy (22) skrev:
Jeg gætter på at det er de fysiske billetter der er hologram på?
Nope. Det er en slags animeret gif hologram, så folk ikke snyder med screenshots :D

Chewy (22) skrev:
Så reelt set kan begge former for kopier primært bruges til at komme forbi pligtopfyldende buschauffører...
Stig ind bagi, så checker de ikke billet. Det gjorde jeg sidste gang jeg var i København, da jeg havde købt en S-Togs billet jeg brugte til bussen (tror nok det er OK, men gad ikke til at prøve teorien)
Gravatar #24 - Chewy
15. jun. 2011 18:54
@23
Stig ind bagi, så checker de ikke billet. Det gjorde jeg sidste gang jeg var i København, da jeg havde købt en S-Togs billet jeg brugte til bussen (tror nok det er OK, men gad ikke til at prøve teorien)


Den er ikke nær så optimal, og kun brugbar hvis der er mange ved stoppestedet.
Står du alene (eller en 3-4 stykker) så vil chaufføren nok undre sig lidt over hvorfor du går om bagerst.. :-)

Hvis det endeligt skal være så er det en del nemmere bare at have en gammel billet fra den rigtige tidsperiode.
Da jeg gik i gymnasiet, brugte jeg de første 3-4 måneder de samme to billetter. Jeg nøjedes med at købe en billet frem og tilbage første gang. Og brugte dem så i de 3-4 måneder der gik før jeg fik købt mig et månedskort...
Gravatar #25 - Windcape
15. jun. 2011 19:00
#24

I Aarhus stiger vi alligevel altid in bagi. Så den er altid godkendt, hvis du har Jysk accent ;-)
Gravatar #26 - milandt
15. jun. 2011 19:06
Windcape (25) skrev:
I Aarhus stiger vi alligevel altid in bagi
Gravatar #27 - Chewy
15. jun. 2011 19:07
@25
Aaahhhh.... Den klassiske jeg er jyde så jeg fatter nada ;-)
Gravatar #28 - Magten
15. jun. 2011 19:10
Windcape (23) skrev:
Stig ind bagi, så checker de ikke billet. Det gjorde jeg sidste gang jeg var i København, da jeg havde købt en S-Togs billet jeg brugte til bussen (tror nok det er OK, men gad ikke til at prøve teorien)
Hmm, det troede jeg slet ikke var tilladt. Jeg har ihvertfald aldrig oplevet nogen stige ind bagi uden at blive kaldt op foran for at vise billet, medmindre bussen har været helt proppet :)
Gravatar #29 - Windcape
15. jun. 2011 19:16
#28

Da vi var til community day, stod der direkte på bussen at man skulle stige ind bagi, hvis der var mange mennesker.

Og da vi nu var sådan 15 stykker der skulle med bussen, så hoppede jeg bare ind bagi.

Det var fra Valby st. ind til Kedelhallen.
Gravatar #30 - Magten
15. jun. 2011 19:18
#29
Det må være fordi han kunne fornemme jeres ærlige jyske gener :)
Gravatar #31 - Alrekr
15. jun. 2011 20:00
Windcape (21) skrev:
I Intercity kan man kun købe mobil-billetter på iPhone, og der er hologram osv. på.


Det er så forkert. Jeg benytter mig udelukkende af at købe billetter vha. DSB's billet-app til Android. Der er det samme gif-logo-hologram-noget, dog.
Gravatar #32 - fidomuh
15. jun. 2011 21:07
Hvorfor ville man dog risikere en sigtelse for dokumentfalsk?

Tag dog telefonen frem og koeb billetten lige for naesen af kontrolloeren.
Hvad vil de goere? Ringe til politiet og forklare dem at du har koebt en lovlig billet, men at de hellere vil have 750kr i kontrolboede?

Good fucking luck with that in court DSB :D
Gravatar #33 - LinguaIgnota
15. jun. 2011 21:18
Der står klokkeslæt på billetten og du må ikke stå på toget uden gyldig billet - så ser de at du står og bestiller den i toget, kan de sagtens skrive en kontrolafgift. Og ja, den holder så i retten.
Gravatar #34 - Windcape
15. jun. 2011 22:03
Alrekr (31) skrev:
Jeg benytter mig udelukkende af at købe billetter vha. DSB's billet-app til Android
De reklamere kun med den til iPhone :p troede ikke den var til Android.
Gravatar #35 - arne_v
15. jun. 2011 22:05
#34

http://www.dsb.dk/kundeservice/mobiltjenester/


DSB Billet app'en kan hentes i App Store og Android Market
Gravatar #36 - arne_v
15. jun. 2011 22:06
#34

Reklame folk er traditionelt ret Apple glade, så DSB's reklam folk tror nok at iPhone er den eneste smartphone.

:-)
Gravatar #37 - fidomuh
15. jun. 2011 22:10
#33

Der står klokkeslæt på billetten og du må ikke stå på toget uden gyldig billet - så ser de at du står og bestiller den i toget, kan de sagtens skrive en kontrolafgift.


Jada.
Hvad goer de saa naar du naegter at underskrive?
Det eneste de kan, er at tilkalde politiet, som ser at du har en lovlig billet.

Om den holder i retten er reelt set ligegyldig, naar DSB aldrig nogensinde vil lade det gaa saa vidt.
Gravatar #38 - arne_v
15. jun. 2011 22:12
#37

Hvorfor skulle de ikke lade det gå så vidt. De har da en sikker sag.

Politiet vil nemlig se at de ikke har en ulovlig billet via tidsstemplet.
Gravatar #39 - fidomuh
15. jun. 2011 22:16
#33

En passager, der ikke er i besiddelse af gyldig billet eller kort, skal på forlangende af DSB’s personale opgive sit fulde navn, adresse og fødselsdag og -år samt legitimere sig ved kørekort eller andet retsgyldigt dokument med foto. Passageren får udstedt et indbetalingskort inkl. gebyr på 100 kr. Passageren skal kvittere for modtagelsen med navn,adresse, fødselsdato og underskrift samt legitimere sig som beskrevet ovenfor. Nægter passageren at modtage indbetalingskortet kan passageren sættes af toget. Passageren har ikke krav på tilbagebetaling af eventuel allerede foretaget betaling.


LOL.
Saa man kan i princippet bare sige FUCK YOU og saa bliver man sat af toget uden boeden. GG :D
Gravatar #40 - fidomuh
15. jun. 2011 22:18
#38

Hvorfor skulle de ikke lade det gå så vidt. De har da en sikker sag.


Har de?
Jeg er ikke sikker.

Politiet vil nemlig se at de ikke har en ulovlig billet via tidsstemplet.


Politiet vil nok naermere se et kaempe spild af resourcer, for en kunde som *har* betalt for at komme med toget.
Gravatar #41 - Cloud02
15. jun. 2011 22:21
fidomuh (40) skrev:
#38

Har de?
Jeg er ikke sikker.

Politiet vil nemlig se at de ikke har en ulovlig billet via tidsstemplet.


Politiet vil nok naermere se et kaempe spild af resourcer, for en kunde som *har* betalt for at komme med toget.

Du skal have en gyldig billet når du stiger på. Har du ikke det, kan der med rette udstedes en kontrolafgift til dig, uanset om du efter påstigning sidenhen har købt en billet.
Gravatar #42 - Windcape
15. jun. 2011 22:22
Man kunne jo forhelvede også bare købe stjæle en cykel. Det er jo så hip i Købencykelhavnby lige for tiden, hvis man skal tro Aok.
Gravatar #43 - fidomuh
15. jun. 2011 22:24
#41

Du skal have en gyldig billet når du stiger på.


Tjek.
Det tror jeg ogsaa jeg har.

Har du ikke det, kan der med rette udstedes en kontrolafgift til dig, uanset om du efter påstigning sidenhen har købt en billet.


Ja.
Spoergsmaalet er ikke om de kan, men om de goer det.
Det goer de naeppe.

Desuden kan, ud fra deres regler, bare naegte og saa bliver man sat af toget.
Gravatar #44 - Windcape
15. jun. 2011 22:28
#43

De kan også bede politiet hente dig på stationen :)
Gravatar #45 - LinguaIgnota
15. jun. 2011 22:31
Du kan være stensikker på, at kontrollørerne i Metroen får fat i politiet, hvis de finder det nødvendigt. Jeg har også flere gange oplevet, at man gør det i regionaltogene. At rejse uden billet er generelt ikke noget, som hverken togrevisorer eller politiet tager let på.

Som bonus kan nævnes, at hvis du skubber til en togrevisor, så bliver du sigtet for vold mod tjenestemand.
Gravatar #46 - Chewy
15. jun. 2011 22:34
@43
Ja.
Spoergsmaalet er ikke om de kan, men om de goer det.
Det goer de naeppe.
Desuden kan, ud fra deres regler, bare naegte og saa bliver man sat af toget.


Du kan jo prøve, og så vil du opleve at:
1. Din nyindkøbte billet er ikke gyldig og du vil blive pålagt kontrolafgift du skal betale, og i den forbindelse skal de registrere hvem du er.
2. Hvis du nægter at oplyse hvem du er, bliver du bedt om at stige af sammen med kontrollørene, og vente indtil politiet indfinder sig. Hvis du prøver at stikke af, så bliver det til en civilanholdelse. (Og de har nogle ret store brød imellem deres kontrollører, specielt om aftenen)..
3. Politiet ankommer og hvis du stadig ikke vil oplyse hvem du er bliver du arresteret indtil de kan bekræfte din identitet. Hvorefter du vil blive pålagt den omtalte kontrolafgift, samt en bøde for ikke at efterkomme politiets befalinger.

Og så kan du ellers sige hvad du vil, men sådan fungere det i s-togene...
Gravatar #47 - arne_v
15. jun. 2011 22:47
fidomuh (40) skrev:
#38

Har de?
Jeg er ikke sikker.


De har en sikker sag.

Dit forslag har været prøvet før uden success.

http://www.abtm.dk/files/AFGORELSER/XXAFG2009-0090...
Gravatar #48 - arne_v
15. jun. 2011 22:48
fidomuh (40) skrev:
Politiet vil nok naermere se et kaempe spild af resourcer, for en kunde som *har* betalt for at komme med toget.


De vil se det som et resource spild for en kunde som ikke her betalt som vedkommende skulle.

Men hvis DSB er lidt heldige rykker de ud alligevel.
Gravatar #49 - arne_v
15. jun. 2011 22:51
fidomuh (39) skrev:
#33

LOL.
Saa man kan i princippet bare sige FUCK YOU og saa bliver man sat af toget uden boeden. GG :D


fidomuh (43) skrev:
Desuden kan, ud fra deres regler, bare naegte og saa bliver man sat af toget.


De regler giver dem mulighed for at sætte en passager af.

De udelukker ikke at de kan vælge at tilkalde politiet.

Det er der også faldet afgørelse på;

http://www.abtm.dk/files/AFGORELSER/xx2009-0047_54...

Hjemlen til dette er i straffeloven og ikke i DSB's forretningsbetingelser.

Gravatar #50 - kasperd
15. jun. 2011 22:55
Der er meget forskel på hvordan personalet håndterer sådan en situation. Jeg har engang oplevet at være med et tog hvor en dame havde hjulpet sin mor ombord og var ikke selv nået at komme af igen. Hun slap for at betale afgift.

Tilgengæld har jeg selv prøvet at blive smidt af toget efter at konduktøren havde kaldt mig en svindler og en løgner, og jeg havde faktisk en gyldig billet. Efterfølgende klagede jeg både til DSB (det var deres tog jeg rejste med på det tidspunkt) og til SBB (de havde solgt mig billetten).

DSB syntes det var fuldstændig acceptabelt at deres personale kommer med den slags beskyldninger overfor betalen de kunder, og ser ikke noget problem i at de engang imellem kommer til at smide folk af toget, som har en gyldig billet.

SBB var af en anden opfattelse og sendte et brev hvor de beklagede hændelsen, og returnerede en del af beløbet.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login