mboost-dp1

Hvilket parti stemte du på til kommunalvalget 15/11/05?

Gå til bund
Gravatar #101 - Onde Pik
19. nov. 2005 21:53

Det lyder som om at du er her for at få en uddannelse som du ikke ville kunne få i det land du stammer fra.

Hvis det er tilfældet synes jeg det er lidt frækt at du stadig mener at det danske samfund har vendt dig ryggen. Giver dig mulighed for at få en gratis uddannelse som du ikke kan få i andre lande.

En plads på universitetet er faktisk en ret stor udgift for staten. Så hvis du kun er her for at få en uddannelse, betyder det jo altså at du tager en bid af kagen uden at betale til kagekassen. Dermed har det danske samfund i realiteten favoriseret dig frem for en eller anden gut der arbjeder 60 år af sit liv i Føtex.
Gravatar #102 - nielsbuus
19. nov. 2005 22:21
Jeg har en bekendt som fatter minus. Hun stemte på Pia Kjærsgaard ved sidste valg, fordi hun havde set en duel mellem Pia Kjærsgaard og Marianne Jelvede, og Pia Kjærsgaard havde klart den pæneste læbestift - derfor.
Gravatar #103 - nielsbuus
19. nov. 2005 22:23
#100, i hvilken forstand har samfundet konkret vendt ryggen til din gruppe?
Gravatar #104 - bugger
20. nov. 2005 02:03
#101 Nu taler mustafa jo udemærket dansk, så mon ikke han flytter fra Danmark fordi han ikke længere kan holde det ud. Hans sætning slutter på en ironisk smiley så jeg går ud fra at han selv kan se ironien i at man bruger penge på ham samtidig med at skubbe ham ud af samfundet.

#103 Vendt ryggen er måske hårdt sagt, men diskrimation er ikke altid helt tydelig og ofte mener de der diskriminerer ikke selv at de diskriminerer. Jeg synes at folk burde se Jane Elliots Blue/Brown Eye undervisningsvideoer. De er et fremragende billede på hvordan diskrimination fungerer.

"I'm not a racist, I don't see you as black."

Vi har klart diskrimination I Danmark og det må vi indse før vi kan behandle det.
Gravatar #105 - mustafa
20. nov. 2005 11:17
Jeg er født og opvokset her i DK. Mine forældre har slidt sig op i fabrikker her i DK. Så jeg har ligeså ret til en uddannelse som alle andre her i DK.

Men når det så er sagt ..

Den hetz og mistænkeliggørelse som politikerne og medierne udsætter muslimer for gider jeg ikke finde mig. Derfor (hvis jeg nu skal være egoist) smutter jeg hvis jeg ikke kan lige lugten i bageriet. Og selvfølgelig har jeg en stærkere kort i hånden med min uddannelse end ham pizza-manden der ikke kan tage sin pizzaria til udlandet .. og som er nødt til at finde sig i alt det gylle politikerne og medierne hælder ud.
Gravatar #106 - k_s_o
20. nov. 2005 11:21
Hold kæft, hvor er det ærgeligt at se så mange der ikke stemmer!!! Har i ingen mening? Eller skal alle de korrupte, bare have lov til at ødelægge landet?

Men det er da op til jer selv... I skal bare IKKE komme og diskutere politik bagefter. Det kunne jo være at i fik spørgsmålet "Jamen, hvad stemte du på da?"
Og helt ærligt.. det lyder fan`me DUMT at få svaret "Jeg stemte ikke, fordi.."
Tænk lige lidt over den!
Gravatar #107 - NFX
20. nov. 2005 11:48
#106:
En del af det kan vel også være den del af newz' brugerskare der er under 18?
Gravatar #108 - k_s_o
20. nov. 2005 12:05

Nej. For de har ikke stemmeret alligevel, i Dansk politik :-)
Gravatar #109 - SmackedFly
20. nov. 2005 13:38

Og hvor meget magt har du når du stemmer, i forhold til den du får udfra hvordan du agerer i hverdagen og hvor du placerer dig selv og dine midler.
Efterhånden er det jo ikke muligt at placere folks reelle hensigter politisk, og som jeg tidligere har sagt, så ender det lidt med at være en stemme på hvem der måske stemmer på noget du måske har en interesse i, hvis personen mener det han siger. Det er temmeligt abstrakt for de fleste af os.

Jeg stemmer gerne når jeg fornemmer at en person jeg er enig med faktisk har en ærlig velment holdning der passer overens med min, OG når personen udviser energi nok til at jeg tror der kan komme noget ud af det. Hvis det ikke er tilfældet vil jeg personligt regne min stemme som værre end spildt, da den skaber mulighed for at personer der ikke har nok fokus på det de laver, kan komme ind og få kontrol.

I sidste ende så stemmer jeg når jeg føler min stemme udretter noget positivt, jeg stemmer IKKE bare for at holde status quo, og hvis resultatet af det bliver at danmark bevæger sig i en retning jeg ikke kan acceptere, jamen så flytter jeg, og hvis det ender med at jeg flytter, så bliver det NETOP der jeg afgiver min største stemme, at politikkerne så ikke forstår hvad det er for nogle stemmer der betyder noget, er vores allesammens tab.
Gravatar #110 - k_s_o
20. nov. 2005 14:10

1. Ikke ret meget magt. Men jeg bruger da i det mindste min stemmeret.

2. Jeg har aldrig hørt om en person, der er 100 % enig med et parti. Ikke engang medlemmerne er 100 % enig... Derfor stemmer man på det parti, man nu syntes mest om/ er mest enig med.

3. Så burde du jo have stemt blankt.
Hvis politikkerne en dag skulle opleve, f.eks. at over 40 % af Danmarks befolkning, stemte blankt.. Så kunne de nok få et indtryk af at der er noget galt med deres politik.
At folk IKKE stemmer, kan ikke/blir ikke betraktet som "boycott". Politikkerne er kun interesserede i dem der stemmer... at få dem til at stemme på dem. Så den eneste der ved, at du IKKE stemte (af protest) er kun dig selv... og dem du senere fortæller det til. (også vil jeg gerne henvise til mit første inlæg igen #106)
Gravatar #111 - SmackedFly
20. nov. 2005 15:32

1:
Om du bruger din stemmeret eller ej er ikke pointen, hvis du mener der er et eller andet åndeligt omkring din stemmeret der kræver at den bliver brugt, jamen så gør det da endelig, men jeg vil tillade mig at se lidt objektivt på det. Din stemmeret er en (omend meget begrænset) mulighed for at påvirke samfundet, hvis jeg ikke føler at min stemme på nogen måde kan påvirke samfundet positivt, så synes jeg ikke der er nogen grund til at bruge den.

2:
Selvfølgelig ikke, det er jo heller ikke vigtigt hvorvidt man er enig, men jeg personligt vil gerne se et perspektiv med en stemme, og det har jeg lidt svært ved. Hvis jeg kan hjælpe en person ind i politik som har en reel vilje til at kæmpe for nogle sager jeg kan se mening med, jamen så er den sag noget værd, så har min stemme en effekt der kan føles på. Hvis jeg stemmer for at få personer ind der ligger sig op af en ideologi der måske kendetegner min, jamen så ved jeg stortset ikke hvad jeg stemmer på, og der synes jeg ikke de 20 minutter det tager at stemme er det værd, så påvirker jeg ærligt talt samfundet mere når jeg vælger imellem økologisk og ikke økologisk mælk.

3:
Og hvem siger jeg nødvendigvis er interesseret i politikkernes reaktion, hvem siger jeg nødvendigvis baserer mit samfund og liv på hvad politikkerne definerer, hvem siger jeg ikke ser bredere og kigger mig omkring i verden efter steder der måske passer bedre til mine idealer, og stemmer derigennem. Hvis politikkerne kun forstår de stemmer der står på en stemmeseddel, så er de ikke deres job værdige, og jeg synes ærligt talt ikke det er mit job som borger at kompensere for deres manglende klarsyn.
Gravatar #112 - k_s_o
20. nov. 2005 16:10
Det ser nu ud som om at du har rimelig tjek på tingene. Men din holdning er da fuldstændig åndsvag...

LOL - Hvis din stemme er for fin til vort samfund, syntes jeg at du skulle få fingeren ud af gaskammeret og skrub af, ud af landet! Det kan ikke gå hurtigt nok. (Siden at det lyder som om, at du ikke engang gider at være her alligevel.)

Ved IKKE at stemme. Snyder man ikke kun sig selv, men også sine medborgere - i sidste ende hele samfundet!

Og så kommer det MEST latterlige... Nu vil du så give din mening til kende bagefter.. <-- kan du se min pointe?
Gravatar #113 - SmackedFly
20. nov. 2005 17:10

Du skal da vist lære lidt diskussionsteknik, og diskussion moral for den sags skyld...Men det er så noget andet.

Jeg er ganske tilfreds med at være i danmark, og hvis du læser hvad jeg har skrevet så står der ingen steder andet, det jeg derimod skriver er at det som borger, efter min mening er min pligt at definere min egen moral og gøre det igennem de beslutninger jeg tager, og ikke kun den mini beslutning som valget egentligt er.
Derfor må det givetvis også følge at HVIS den politik danske politikkere effektiverer går for meget imod mine idealer, jamen så må jeg, ikke mindst for landets skyld gøre det klart at jeg er uenig, og det eneste middel jeg har er at lade være med at købe produktet (dvs. lade være med at bo her.)

Forskellen i vores holdning er klar, du mener, tilsyneladende at stemmeretten er den eneste måde du direkte kan påvirke samfundet på, jeg mener at den bedste måde at påvirke samfundet på ligger i den måde du bruger dine midler på. Vi kan så iøvrigt være nok så enige om at stemmeretten er et udemærket middel til at påvirke samfundet, men fordi jeg vælger (ved det her valg) ikke at benytte den mulighed, jamen så skal du absolut ikke sige at jeg ikke ved hvordan jeg gør min indflydelse gældende. Iøvrigt mht. det med min stemme...Måske synes jeg netop danmark er for fin til min stemme...

Og nej, jeg kan ikke se din pointe, når jeg stemmer på et parti så gør jeg jo ikke direkte en holdning til kende, jeg giver dem støtte, der er jo ikke noget kommentar felt på en stemmeseddel (ikke at jeg siger der burde være et), hvilket jo meget godt viser hvad jeg prøver at sige, en stemme til valget er et meget begrænset værktøj.
Jeg sidder herinde og diskuterer for netop at høre andres holdninger og prøve at lære af det, hvad sidder du mon her for?
Gravatar #114 - bugger
20. nov. 2005 17:26
#112 Kan du ikke lige uddybe hvordan det er man snyder nogen ved ikke at stemme?
Gravatar #115 - koehler
20. nov. 2005 18:25
Har ikke bopæl i Danmark, så jeg har ikke stemmeret til hverken komunal- eller regionsvalget, jeg brevstemte dog til folketingsvalget sidst, da jeg er dansk statsborger!
Gravatar #116 - k_s_o
20. nov. 2005 19:19
For at bruge dine egne ord, "en stemme til valget er et meget begrænset værktøj." Korrekt. Men det er også det eneste værktøj vi har, som alm. borgere. Medmindre at man ligefrem selv stiller op.
At du skriver en annonce i en avis/whatever..udtrykker din mening... er de sgu da ligeglade med, det er jo flertallet der bestemmer.( Men flertallet skal jo lige huske at stemme, for at blive hørt )
Men noget helt andet er, jeg er enig i at det nye Kommune opdelings halløjsa er latterligt.Egentligt burde de slet ikke pille ved gode gamle Danmarks kommune/regioner. Men vi skal "sige vores mening" når vi blir spurgt om den. ( Vi = samfundet )

Snydt på den måde, at hvis alle der har stemmeret, stemte. Ville resultatet muligvis blive anderledes.
Tag USA som et eksempel. De skal være heldige hvis 50 % af befolkningen overhovedet stemmer. Sådan skulle det jo nødigt blive her.

Flot! Se det er en Dansker :) Han stemmer selvom han ikke engang befinder sig i landet.
Gravatar #117 - SmackedFly
20. nov. 2005 19:24
For at bruge dine egne ord, "en stemme til valget er et meget begrænset værktøj." Korrekt. Men det er også det eneste værktøj vi har, som alm. borgere.

Jeg er ganske enkelt ikke enig, du har dine egne hverdagshandlinger og dit eget forbrug som du kan regulere med, og det vil jeg til enhver tid påstå har større magt end det stykke papir du smider i en stemmebox ca. hver fjerde år.

Men selvfølgelig er stemmeretten da en del af det...
Gravatar #118 - k_s_o
20. nov. 2005 19:30
Om du så går i sultestrejke, ville de bare grine ad dig... Slut herfra.
Gravatar #119 - bugger
20. nov. 2005 21:29
#116 Så bliver dem der stemmer da ikke snydt de får tværtimod foræret større medbestemmelse. Jeg kan ikke helt se hvad du mener.

100% af 100 stemmer. Din stemme tæller kun 1,0%
90% af 100 stemmer. Din stemme tæller nu 1,1111..%
Gravatar #120 - m_abs
20. nov. 2005 21:44
Hvis de gør det, så er de ikke en stemme værd.
Gravatar #121 - k_s_o
21. nov. 2005 11:00
Ja, man kan jo ikke andet end grine af Newz.dk`s rating system... Vær glad for at jeg ikke benytter den :D
Se, Dèt var en Flamebait!

Det kunne jo tænkes, at de der ikke deltager i vores demokrati, har en anden politisk mening end dem der deltager, på nuværende tidspunkt. Så hvis at de stemte, kunne hoved resultatet blive anderledes end det gør, som det er nu.
Ellers har du fuldstændigt ret.
Jeg ser det bare som, at de der ikke stemmer, snyder os andre for deres politiske mening. Også skal de ikke komme bagefter og brokke sig/udtrykke deres mening.. De kunne jo bare have udtrykket deres mening ved at stemme. Derfor lyder den slags mennesker dumme, i mine øre.

Du har ret. Men sådan er den hårde realitet bare. Der er bare for dumt at tro at ved at holde sin stemme tilbage, udtrykker man protest. Så må man stemme på det der kommer nærmest ens eget politiske mening. Eller stemme blank, for at give politikkerne en ide om at der er noget galt.

Og min vigtigste point af alle - Det er skuffende at se så mange der ikke deltager i vort demokrati. (det er jo ikke så meget der skal til - et stykke papir eller to, ca. hvert 4 år.)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login