mboost-dp1

Hvilket pakkeprogram bruger du?

Gå til bund
Gravatar #1 - DiZaster
22. aug. 2006 19:02
Stemte og bruger dagligt Winrar...

/edit
Bruger dog også Windows Commander dagligt på arbejdet, da vi næsten udelukkende bruger dette program til filhåndtering.
Gravatar #2 - MadsKaizer
22. aug. 2006 19:06
7-zip, mest af alt fordi det er opensource. Har kun positive oplevelser med det.

Har ikke brugt andet siden vi på It-ingeniør uddannelsen under et af vores projekter kun brugte opensource programmer.
Gravatar #3 - Derfor
Lige nu bruger jeg Winrar, men nu emnet falder på tænkte jeg faktisk på at skifte til 7-zip da jeg har hørt at det skulle være bedre til at pakke filer med, nogen der kan bekræfte dette ?
Gravatar #4 - Cyrack
Tar og gzip

Windows zip-funktion hvis jeg skulle have forvildet mig i skole... :-)
Gravatar #5 - nicker
22. aug. 2006 19:07
Helt sikker WinRar...
Gravatar #6 - nikse
22. aug. 2006 19:07
WinRar er nu godt - supernem brugergrænseflade med gode funktioner (kan fx passwordbeskytte så man ikke kan se filnavne). Godt integreret med windows stifinder.

Pakke evnen er vel også ganske meget bedre end standard zip... 7-zip kan måske pakke en anelse bedre, men ikke så meget, at jeg gider at skifte.

Bare synd rar ikke er indbygget i windoze ;)
Gravatar #7 - nerddk
22. aug. 2006 19:13
Kæft viste ikke der var så mange Zip programmer dammn, men stemte winrar da jeg har brugt det lige så længe jeg husker..
Gravatar #8 - MadsKaizer
22. aug. 2006 19:15
#3 ja, det kan i visse tilfælde pakke en del bedre end andre "mainstream" zippere.
Gravatar #9 - sKIDROw
22. aug. 2006 19:15
Tar er altså KUN en archiver. (Komprimerer ikke.)

Komprimeringen foregår med gzip eller bzip2.
Derfor filerne hedder .tar.gz eller .tar.bz2... ;)

Bruger enten gzip eller bzip2 til mine tarballs.
Gravatar #10 - Juhl
22. aug. 2006 19:24
7-zip til hverdag, og KGB-archiver når jeg keder mig, http://kgbarchiver.sourceforge.net/
Gravatar #11 - coolmcgrrr
22. aug. 2006 19:26
Bruger 7-zip da det er free free free, og så er jeg vild med at det bare gemmer sig i højrekliks menuen så der ikke er en millard punkter hver gang man højre klikker på filerne...

Vidste ikke det var open source, men det er da kun en ekstra fjer i hatten!!!

fantastisk program!
Gravatar #12 - themuss
22. aug. 2006 19:28
#9 Skidrow, nu er der jo nogle af os, der har den dejlige -z switch, som netop gzipper for os med tar.

Min forundring var stor da -zxvf lort.tar.gz ikke virkede under solaris/linux.

(jeg skal dog ikke udelukke tar kalder gzip via den der -z switch og det derfor reelt ikke er tar, der pakker)
Gravatar #13 - m_abs
22. aug. 2006 19:34
Jeg bruger, KDEs ark fra GUI og "tar xvfj"/"tar cvfj" fra kommandolinien.

#12 themuss
Skidrow, nu er der jo nogle af os, der har den dejlige -z switch, som netop gzipper for os med tar.

Og derfor kan sige at vi bruger tar som pakkeprogram ;)

Min forundring var stor da -zxvf lort.tar.gz ikke virkede under solaris/linux.

Prøv uden "-", jeg bruger aldrig bindestrengen til de parametre.

(jeg skal dog ikke udelukke tar kalder gzip via den der -z switch og det derfor reelt ikke er tar, der pakker)

Det er præcis hvad tar gør, den kalder gzip ved -z og bzip2 ved -j.
Gravatar #14 - SprælleMarx
22. aug. 2006 19:35
Et pakkeprogram er vel et pakkeprogram. Og så er der selvfølgelig Winzip som jeg ikke kan forestille mig nogen skulle have lyst til at bruge :P.

Bruger selv Winrar. Det pakker fint ind og ud, no big deal.

Var dog ikke klar over at man kunne bruge en teksteditor til at pakke filer Ö
Gravatar #15 - arne_v
22. aug. 2006 19:36

man siger sikker noget a la:

-z, --gzip, --ungzip
filter the archive through gzip
Gravatar #16 - makob
22. aug. 2006 19:45
#12:
z-switchen piper ganske rigtigt bare tar-filen igennem gzip (eller gunzip). Og så virker dette ikke på Solaris med mindre du bruger GNU's tar (normalt hedder den "gtar") :-)

#15:
Jep. Og "-j" switchen piper igennem bzip2...
Gravatar #17 - terrak
22. aug. 2006 20:00
WinRAR? Det overrasker mig godt nok, for det er jo en trial som udløber efter 40 dage.

Hvis jeg husker tilbage, kan jeg dog huske at jeg ikke kendte andre alternativer til at udpakke rar filer, end winrar, så derfor brugte jeg dette. Så vidt jeg husker kunne man ikke tilføje genveje til kontekst menuen, så da jeg langt tid efter fik brug for mere end zip understøttelse, fandt jeg 7-zip, som jeg bruger i dag.

Gratis, kompakt og simpelt.
Gravatar #18 - mb
22. aug. 2006 20:00
tar, gzip, andet og winrar måske der skulel laves mulighed for at vælge mere end en i sådan polls som den her

/MB
Gravatar #19 - arne_v
22. aug. 2006 20:04

Du kan godt få en command line unrar utility.
Gravatar #20 - procrastinator
22. aug. 2006 20:09
Jeg vil da mene, at tar er et pakkeprogram, og gzip bare er et komprimeringsprogram/-algoritme.

Når det er sagt, bruger jeg som oftest file-roller i Gnome, men jeg stemte tar, fordi det er den pakketype jeg for det meste bruger i file-roller, og den jeg bruger i terminalen når jeg føler mig energisk nok til at flytte hånden fra musen til tastaturet.
Gravatar #21 - f-style
22. aug. 2006 20:11
Jeg bruger altid winrar da det er så let at bruge :), og så fylder tingene ofte lidt mindre :D...

btw. nu vi er ved emnet, hvad er det absolut bedste komprimerings program hvis man ser bort fra tidsforbrug men bare den %-vise komprimering af en stor multimedie-fil?

musik / video / billeder?

er det overhovedet muligt fx. at komprimere en musikfil på fx. 50-100 mb ned til det halve?
uden tab af bit-rate m.m.
Gravatar #22 - Dan
22. aug. 2006 20:14
# zip -v
Copyright (C) 1990-2005 Info-ZIP
Type 'zip "-L"' for software license.
This is Zip 2.31 (March 8th 2005), by Info-ZIP.

Jeg bruger åbenbart Info-ZIP, det var jeg faktisk ikke klar over. Man kan selvfølgelig heller ikke komme udenom gzip og bzip2 (og tar).
Gravatar #23 - arne_v
22. aug. 2006 20:14

Normalt vil man kalde noget der "bundter" et antal filer
for et arkiv program, mens noget der komprimerer for et
pakke program.
Gravatar #24 - Montago.NET
22. aug. 2006 20:16
#17 - Trial ??

kommer vel an på hvor du henter den fra ;)

Jeg har brugt winrar i næsten 7 år... intet andet fungere bedre for mig....

men nu vi snakker om komprimering... så er JPEG også et "pakke program" dvs. alle de programmer som kan pakke billeder... her findes der jo nærmest uendeligt mange...

desuden bruger de fleste personer bag en computer, en masse andre "pakke programmer" hele vejen igennem internettet ;)
Gravatar #25 - XERXES
22. aug. 2006 20:18
Bruger selv WinRAR, men bruger det ikke til at komprimere med, men til at dekomprimere downloadede filer ud med.
Gravatar #26 - arne_v
22. aug. 2006 20:18
info-zip er faktisk på mange måder et meget logisk valg

det kombinerer arkiv og pakke funktionaliteten

standardiseret algoritme

programmet findes til rigtigt mange platforme

fremragende programmatisk support via zlib/java.util.zip/#ZipLib etc.

komprimeringen er OK - ikke bedst men acceptabel
Gravatar #27 - Doyle
22. aug. 2006 20:21
uhm.. Total Commander ? måske?
Gravatar #28 - Lobais
22. aug. 2006 20:22
Utroligt man kan have så lang en liste, og så ikke have gnomes standard udpakker file-roller med.
Gravatar #29 - ZOPTIKEREN
22. aug. 2006 20:25
#21 Sidst jeg tjekkede var Uharc med ALZ algoritme bedst til at pakke ting. 7zip er dog vist næsten lige så godt.
Gravatar #30 - Dan
22. aug. 2006 20:36
#21, jeg synes at kunne huske noget om en algoritme, der reducerede filstørrelsen op til 100%, og den var ganske effektiv til det.

Det var måske en RFC, og det var måske første april.
Gravatar #31 - Benjamin Krogh
22. aug. 2006 20:37
#21 sidste test jeg så vandt StuffIt fra www.stuffit.com/win/index
Den brugtedobbelt så lang tid som de andre, men pakkede 20-30 % bedre*

Husker det ikke, så forskelle kan forekomme. :)
Gravatar #32 - BurningShadow
22. aug. 2006 20:38
Jeg har stemt "Zip Unzip", men jeg er kommet lidt i tvivl om det faktisk er "Info-ZIP" jeg bruger.

Er der nogen der ved hvor man kan finde en opdateret liste over zip host-numbers?
Jeg har googlet det, men de lister jeg kan finde er forældede.
Gravatar #33 - thile
22. aug. 2006 20:56
Gravatar #34 - kasperd
22. aug. 2006 21:15
Som #9 påpeger, så bliver tar for det meste brugt i kombination med enten gzip eller bzip2. Derfor synes jeg også det var lidt en mangel, at man kun kunne vælge en af dem og ikke en kombination.

Jeg var noget i tvivl om, hvorvidt jeg skulle vælge andet, men jeg endte med at vælge tar, for det er nok den fra listen, jeg bruger mest. Hvad komprimering jeg så bruger afhænger af situationen.

Det kan faktisk give mening at lade tar pakke filerne ud med det samme igen uden at gemme nogen tar fil ind imellem. Sådan gør jeg næsten altid, når jeg skal kopiere større mængder filer mellem to computere. Afhængig af CPU hastighed og båndbredde kan det være hurtigere helt at lade være med at komprimere.

Til komprimering er bzip2 meget langsommere end gzip, men til gengæld giver den også næsten altid en bedre komprimering. Til nogle meget redundante data kan det faktisk betale sig at først komprimere med gzip og derefter komprimere med bzip2.

Hvis jeg lige hurtigt skal lave en tar fil plejer jeg næsten altid at bruge gzip.

Til backupkopiering laver jeg tar filer og komprimerer dem med tstore, der er et program jeg selv har skrevet til formålet. Knap to års daglig backup af min server ville fylde 3.2TB ukomprimeret, men komprimeret med tstore fylder det blot 15.4GB.
Gravatar #35 - GoBBLeS666
22. aug. 2006 21:32
Ehm nu er Windows commander jo ikke et pakkeprogram, men en filmanager med bl.a. zip rar ace osv. Det hedder også Total Commander forresten -MS gik grasat på dem.

Jeg bruger Winrar btw.
Gravatar #36 - Doyle
22. aug. 2006 21:49
#35 Synes sq stadig at det er rimmelig godt klaret, med alle de forskellige pakke mulighedere, presset ned til godt 2,5MB i TotalCmd. Iforhold til winrar som ligger på 3MB (ihvertfald på min maskine) :D

Og det er jo sådan set bare formaterne der understøttes af TotalCmd.
Gravatar #37 - haj
22. aug. 2006 22:14
bzip2 er jo åbentbart ikke nødvendig at have med her på newz.dk, nyheder for gamere.......

// haj
Gravatar #38 - flywheel
23. aug. 2006 03:41
#36 Pakkeprogrammerne fylder i sig selv ikke ret meget, den rar3.6 jeg hentede tidligere på ugen fylder i sig selv kun 561.156 bytes (Det er først når der skal sådan noget som en grafisk skal - der naturligvis er komplet ubrugelig uden tema support og et dusin forskellige temaer inkluderet).
Noget andet er at TC sandsynligvis via en licens har værktøjerne indbygget - nok samlet i en dll, eller også skal de bare ligge i path (Hvad ved jeg, sidst jeg brugte den var den 16-bit).

Hmmm

tar komprimerer ikke (Samler kun)
Når der næsten er et dusin forskellige zip-værktøjer, hvorfor er det så kun Windows versionerne af rar og ace der er listet, og hvad med WinARJ ?

Total Commander og Windows ???
Benytter explorer og Total Commander (Ja microsoft forebeholder sig jo rettigheden til alle vinduer, benævnt i flertal) ikke bare en std pakkedims nedenunder ??

Benytter selv RAR og ARJ i flæng og engang imellem Infozip - dog kun RAR til mine backupscripts.
Gravatar #39 - Kadann
23. aug. 2006 04:28
WinRar her - jeg har ikke rigtigt haft behov for at skifte.

#17 -

Man kan jo betale for den, eller benyttet det tilbud der var for en måneds tid siden, hvor man kunne få en gratis registrering af programmet.
Gravatar #40 - Cossins
23. aug. 2006 05:11
Fedt at der er listet en million pakkeprogrammer til Windows som ingen bruger, men det eneste brugbare pakkeprogram til Mac er der ikke: StuffIt.

Så jeg stemte "andet".

- Simon
Gravatar #41 - BurningShadow
23. aug. 2006 05:38

bzip2 (og gzip, hvis jeg husker rigtigt) er ikke et pakkeprogram, det er et komprimeringsprogram.
tar er et pakkeprogram...

Langt de fleste programmer på listen er både pakkeprogrammer og komprimeringsprogrammer.
Gravatar #42 - Bjizzel
23. aug. 2006 05:55
Hvad er foreskellen på et pakkeprogram og et komprimeringsprogram? Grunden til jeg spørger er flg. Bunzip/bzip kan mig bekendt begge både pakke og/eller komprimere.

Stemte selv WinRAR, da jeg ikke så andre seje muligheder ;D
Gravatar #43 - stodderen
23. aug. 2006 05:59
pakke=flere filer i en, komprimering=fil fylder mindre end før
Gravatar #44 - xelajd
23. aug. 2006 06:00
Bruger selv winrar til dagligt og evt Total commander som GUI til mine zippede filer...

#38;
Jo Total commander er bare et GUI der kalder en ekstern applikation, som default bruger den nogle interne udpakke-dll'er, er dette ikke muligt, så kalder den en ekstern fil (arj.exe, lha.exe, ace32.exe osv...)
Gravatar #45 - Bjizzel
23. aug. 2006 06:08
bzip2 and bunzip2 are file compression and decompression utilities.

Jeg tog fejl. Mente ellers jeg havde brugt bunzip/bzip uden komprimerings parametre. Den tager jeg på min kappe.
Gravatar #46 - morgenkaffe
23. aug. 2006 07:09
Gravatar #47 - Disky
23. aug. 2006 07:12
Helt klart Total Commander, det bedste fil håndteringsprogram på markedet, og samtidigt håndterer det en masse arkiv formater enten internt eller externt.

På mine servere, tar + zip til at pakke med, og til udpakning det program som nu kau udpakke det som skal udpakkes.
Gravatar #48 - _VeNtUrAx_
23. aug. 2006 07:34
Bruger Total commander, men det er jo blot en wrapper af de andre algoritmer.

Kan dog huske da man ARJ'ede alt og i 1,4mb, så man kunne smide det på mange disketter. Har vis MS office liggende et sted på 24 disketter... Tror dog ikke de virker mere :-) Hov... jeg har sgu da ikke engang et floppydrev mere i nogen af maskinerne.. oh well..
Gravatar #49 - Zombie Steve Jobs
23. aug. 2006 08:07
Tar og gzip.
#48 Ja... hehe, arj -a v 1440... eller noget i den sti
Gravatar #50 - freesoft
23. aug. 2006 08:14
7-zip, findes der andet? ;)
Kommer an på hvad det er, men pakker for det meste i gzip, bzip2 eller 7z.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login