mboost-dp1
Hvad er din yndlingstast på tastaturet?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Command-tasten på mit Mac tastatur, fordi den, i modsætning til ctrl-tasten på et PC tastatur, er den geniale og velplacerede genvejstast til alle de vigtige funktioner: Copy, Paste, Undo osv.
Det må være tabulatoren. Når man først er begyndt at arbejde som grafiker er der utroligt mange ting man bruger den til. For slet ikke at tale om alt+tab, som jo er uundværligt.
#3, ja command tasten er 10 gange nemmere at bruge end crtl, arbejder i begge os, og har altid svært ved at vænne mig til windows, men aldrig omvendt
#3, ja command tasten er 10 gange nemmere at bruge end crtl, arbejder i begge os, og har altid svært ved at vænne mig til windows, men aldrig omvendt
Til jer med mac (jeg har aldrig brugt en... andet i Fona): hvordan er command-genvejene bedre? er det ikke bare command + c for kopier osv? Det kan da være det samme som ctrl + c
Ctrl FTW!!!
Den kan bruges til næsten alt. Min ynglings kombination er Ctrl+Esc, som åbner start-menuen. Selv på min bærbar som har windows-tasten, bruger jeg stadig Ctrl+Esc.
Den kan bruges til næsten alt. Min ynglings kombination er Ctrl+Esc, som åbner start-menuen. Selv på min bærbar som har windows-tasten, bruger jeg stadig Ctrl+Esc.
Alt Gr, helt klart. Alle de geniale tegn den kan lave i samarbejde med bogstavtasterne er blevet uundværlige for mig. For eksempel bruger jeg hele tiden den flotte pil på Alt Gr+I når jeg tager notater →.
Jeg stemte Ctrl.
Jeg er blevet ret hooked på Google Desktop - to tryk på ctrl i træk, og du har adgang til praktisk talt alt - hjemmesider, dokumenter, programmer, mapper, internetsøgning ...
Jeg er blevet ret hooked på Google Desktop - to tryk på ctrl i træk, og du har adgang til praktisk talt alt - hjemmesider, dokumenter, programmer, mapper, internetsøgning ...
Stemte, "En særlig genvejstast". Men der er mange favorit genvejs taster. Her er nogen af dem jeg bruger allermest.
[list][li]Ctrl+Tab[/li] - Alt+Tab erstatning i Adobe og Firefox for at skifte rundt i Vinduer/Tabs.
[li]Ctrl+S[/li] - Tjahh den er vidst ikke så ukendt
[li]Ctrl+Mousewheel[/li] - Zoom i PS
[li]Ctrl+D[/li] - Deselect
[li]Space+Left Click & Drag[/li] - Træk placering
[li]Shift+Left Click & Drag[/li] - Holder linjer/objekter låst på linje.
[/list]
Plus en hel masse andre dejlige genveje i Adobe pakken.
[list][li]Ctrl+Tab[/li] - Alt+Tab erstatning i Adobe og Firefox for at skifte rundt i Vinduer/Tabs.
[li]Ctrl+S[/li] - Tjahh den er vidst ikke så ukendt
[li]Ctrl+Mousewheel[/li] - Zoom i PS
[li]Ctrl+D[/li] - Deselect
[li]Space+Left Click & Drag[/li] - Træk placering
[li]Shift+Left Click & Drag[/li] - Holder linjer/objekter låst på linje.
[/list]
Plus en hel masse andre dejlige genveje i Adobe pakken.
Hvis man havde mulighed for at stemme "Super-tasten" (Win-knappen) havde jeg gjort det. Den er da langt sejere end andre taster.
Helt klart Enter (eller egentlig Return), der er ikke noget som at hamre den ned efter at have skrevet en god kommando, linje kode eller for at sætte whatever i gang, f.eks. en installation.
Og Caps Lock er nok min hadetast, jeg bruger den aldrig og den er kun i vejen. Når jeg en gang i mellem kommer til at ramme den og pludselig opdager jeg har skrevet et par ord i caps og skal skrive dem om igen... *grr*
Hvis jeg endelig skal skrive all-caps så bliver det hængende shift!
Og Caps Lock er nok min hadetast, jeg bruger den aldrig og den er kun i vejen. Når jeg en gang i mellem kommer til at ramme den og pludselig opdager jeg har skrevet et par ord i caps og skal skrive dem om igen... *grr*
Hvis jeg endelig skal skrive all-caps så bliver det hængende shift!
jeg HADER skolens bærbare pga den manglende windows tast!
jeg HADER skolens bærbare pga den manglende windows tast!
ahh.. stemte ESC. men i virkeligheden har jeg to yndlinge. nemlig pause og escape. disse to burde virke i virkeligheden dengang man gik i skole. derudover har jeg på mit job limet en F1 (med påskriften help på) og en pause og en escape på min computer. sad tit og håbede på at de ville virke i virkeligheden :-D
Jeg savner lidt Home- og End-tasterne. Det er i hvert fald nogen jeg er meget glade for fordi de hjælper mig til hurtigt og smertefrit at komme fra den ene ende af en lang, lang linie til den anden in no time.
... og så går de også godt med Shift og Delete ;)
... og så går de også godt med Shift og Delete ;)
Nu bliver I altså nødt til at forklare hvad der er så godt ved den cmd/æble knap! Jeg tåler ikke at vente et minut mere!
Har taenkt lidt over det og er kommet frem til, at det er fordi man(i mit tilfaelde) bruger tommetfingeren istedet for lillefingeren. Saa ja en vanesag.
Og saa det faktum at jeg foeler mig totalt handicappet naar jeg sidder ved et "almindeligt" tastatur. Hvilket jeg goer nu.
Har taenkt lidt over det og er kommet frem til, at det er fordi man(i mit tilfaelde) bruger tommetfingeren istedet for lillefingeren. Saa ja en vanesag.
Og saa det faktum at jeg foeler mig totalt handicappet naar jeg sidder ved et "almindeligt" tastatur. Hvilket jeg goer nu.
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.