mboost-dp1

got r00t?

Gå til bund
Gravatar #1 - DarX
26. jan. 2008 08:46
Got r00t? Ja..

Got Slack? Ja.. :D
Gravatar #2 - Wikzo
26. jan. 2008 09:13
Gælder det at have en maskine med Ubuntu? Ellers har jeg 5ud0 :P
Gravatar #3 - TGS
26. jan. 2008 09:42
#2 jeg regnede det for at gælde.. da sudo giver dig root adgang. og ja jeg stemte ja :-)
Gravatar #4 - terracide
26. jan. 2008 10:28
Nope, har endnu ikke haft et behov der krævede andet end Windows
"Dos fra helvede" gider jeg ikke, har set venner bruge masser af tid på at rode med, for at få det til gøre noget...uforholdsvis meget tid...bare brugt på at rode...for så kan det gøre én ting mere...efter 10 timers roden...hvorimod jeg bare vil have det virker NU..uden at skulle rode.

At nørde bare for at nørde...kinda defeats the purpose for mig.
Gravatar #5 - Drakhan
26. jan. 2008 10:59
Ja, på VMware ESX'en. Alt andet kører Windows. Så når MS kommer med noget som er bedre end vmware er det slut med det root halløj.
Gravatar #6 - Mukke
26. jan. 2008 11:23
Well.. kommer jo an på hvad man lægger i root. Hvis man er administrator på sin maskine er man jo root...

Windows 2008 Hyper-V? :)

Jeg glæder mig i hvert fald til at prøve det.
Gravatar #7 - Derfor
26. jan. 2008 11:43
Selfølgelig har jeg da r00t, bruger bare ikke maskinen med Ubuntu 7.10 så ofte :)
Gravatar #8 - TuxDK
26. jan. 2008 12:02
#2, #3

Er lidt uenig i jeres logik der.
Sudo giver ikke root adgang. Er langt fra det samme.

super user do

Det kan nærmere betegnes som begrænset adgang.
Du har kun adgang til det som root har givet dig adgang til, så du har langt fra "root access".

Ville bare lige sige det.
Gravatar #9 - Louis
26. jan. 2008 12:15
Sure I got r00t! I live in a Linux-hourse without Windows :p
Gravatar #10 - Pezkus
26. jan. 2008 12:44
WOW "Derfor" udnytter sin signatur og profil til at reklamere for emiladvert. Der står på deres hjemmeside: "# Tjen penge på at hverve andre til vores tjeneste. Emailadvert.dk betaler 1 kr. pr. medlem du hverver." -- Er Derfor virkelig villig til at sælge sin sjæl for 1 kr per medlem han hverver?

Så vidt jeg kan se er han Staff - Er det ikke lidt fucked at sådan en kæmpe idiot repræsenterer newz .
Gravatar #11 - madeinrussia
26. jan. 2008 12:50
#10 What the fuck snakker du nu om?

Skøjter af elefanter er gode som kokoskælke ?

Jeg er vel admin :) men det er ikke så meget for min computer bestemmer det meste selv :( hvis den er træt slukker den selv, hvis den er frisk.. slukker den selv :P osv.
Gravatar #12 - trylleklovn
26. jan. 2008 15:45
Troede got root? relaterede til, om man havde anskaffet sig root access på en maskine man ikke burde have det på :)?
Gravatar #13 - Bateman
26. jan. 2008 18:30
Med gksu nautilus får du da samme rettigheder som root. Derfor stemte jeg ja.
Gravatar #14 - cyandk
26. jan. 2008 18:49
RØDDER ?!?!
Gravatar #15 - fidomuh
26. jan. 2008 19:07

Indeed.

Alle har vel "root" paa deres egne maskiner, ellers har de da gjort et eller andet frygteligt galt :D

#topic

Ja, det er da obligatorisk :P

Jeg har endda en t-shirt med teksten :P
Gravatar #16 - BurningShadow
26. jan. 2008 20:28
Mit gæt ville have været, at det betød på en anden maskine, end ens egen. F.eks. en eller flere servere hvor man arbejder...
Gravatar #17 - themuss
26. jan. 2008 22:30

Ja det er at have root på maskiner hvor man blot har user-adgang til.

:rolleyes:
Gravatar #18 - zin
26. jan. 2008 23:39
Jeg har ikke r00t. :/
Men damn hvor har jeg mange T-shirts med det på. :-)
Så vidt jeg husker er standard proceduren for installation af linux maskiner på mit arbejde at omdøbe r00t-kontoen, ligesom man gør på Windows maskiner. :-P
Gravatar #19 - sKIDROw
27. jan. 2008 01:10
Hvis man vil have root på Ubuntu, kan man da bare skrive sudo -s
Selvfølgelig har jeg root på min egen, men har også på den sambaserver jeg har sat op hos en. Ham vil ikke selv have, så meget stoler han på sin egen dømmekraft... :D

Nope, har endnu ikke haft et behov der krævede andet end Windows

Har modsat ingen krav, som kræver jeg giver mine rettigheder op. Det er jo afhængigt af, hvilken vinkel man kigger på det fra... :P

"Dos fra helvede"...

DOS på steorider?. DOS er generelt bare UNIX' retarderede lillebror.

....gider jeg ikke, har set venner bruge masser af tid på at rode med, for at få det til gøre noget...uforholdsvis meget tid...bare brugt på at rode...for så kan det gøre én ting mere...efter 10 timers roden...

Enten er de komplet clueless, eller også bruger de med vilje, det mest smertefulde de kan finde.

hvorimod jeg bare vil have det virker NU..uden at skulle rode.

UNIX virker da også hurtigt. Der er intet software som virker NU, det skal jo først installeres, og tilpasses til situationen. Men det tager da heller ikke lang tid.

At nørde bare for at nørde...kinda defeats the purpose for mig.

Man roder vel med computere fordi det er sjovt?. Det er da ihvertfald det jeg forbinder med ordet at nørde?...
Gravatar #20 - myplacedk
27. jan. 2008 09:18
Jeg ratede #4 "irrelevant", da det blot er én stor provokation, med nogle enormt negative antydninger. Jeg overvejede en "flamebait", da indlægget næsten kun kan være starten på en OS-krig.

Jeg var selv tæt på at tage næste skridt i OS-krigen. Men jeg vil nøjes med endnu engang at more mig over, at mange af årsagerne til at jeg bruger Linux, er de samme årsager som at har til at vælge Windows.
Gravatar #21 - myplacedk
27. jan. 2008 09:27
Nåh ja: "nogle enormt negative antydninger" ...som ikke har det helt store med virkeligheden at gøre. :)
Gravatar #22 - terracide
27. jan. 2008 09:30
#20:
Cry me a river, jeg gav min ærlige mening, men jeg kom til at sige jeg IKKE havde brug for Linux...BLASFEMI!!!

Terra - *rolling eyes*
Gravatar #23 - owrflow
27. jan. 2008 12:01
Skræmmende 26% ikke ved hvad det er
Gravatar #24 - myplacedk
27. jan. 2008 12:09
Huh? Hvis du ikke har brug for Linux, så er det da fair nok. Hvis du ikke kan lide Linux, fair nok. Whatever.

Men lad nu være med at provokere en OS-krig frem. Dem har vi haft nok af.
Gravatar #25 - myplacedk
27. jan. 2008 12:14
Jeg stemte "Hvad er r00t?". Jeg ved udemærket med "root" betyder inden for unix-verdenen, men jeg ved ikke hvad der bliver spurgt om. Da spørgsmålet er ret useriøst tog det mig ikke mange millisekunder bare at svare et eller andet. :)
Gravatar #26 - terracide
27. jan. 2008 12:42
#24:
Igen, jeg beskrev hvorfor jeg ikke har root, men alt hvad du ser er at jeg ikke gider linux og så må jeg jo være vantro.
Gravatar #27 - terracide
27. jan. 2008 12:44
#19:
"UNIX virker da også hurtigt. Der er intet software som virker NU, det skal jo først installeres, og tilpasses til situationen. Men det tager da heller ikke lang tid."

Igen, jeg gider ikke side og fedte, giv mig en setup.exe...bang-slam...lortet virker.

Jeg vil hellee bruge tid i mine programmer, end bruge tid på at tilpasse dem.
Gravatar #28 - zin
27. jan. 2008 12:49
Uha, ja. "sidde og fedte" aka
./config
make install
make
FUCK! TI TIMER OMG!11!1
Så snart du har styr på linux så kører det hele og intet, jeg gentager, intet tager ti timer, som Terracide så overvurderet prøver at påpege.
Og ydermere, tror jeg vi alle kender fordelen ved ovenstående løsning; Programmet bliver kompileret på computeren - Dette har den fordel at programmet er tunet, drejet og forsåvidt så godt som specielt designet til at køre på din PC - hvilket jo er sejt.
Og det er kun i nogle tilfælde dette skal benyttes - i de fleste vil man bare bruge en package manager, f.eks. i debian bruger man aptitude, f.x.
apt-get install mysqlserver
-> få sekunder senere har man en mysqlserver. Hvis der mangler yderligere programmer for at få mysqlserver til at virke, henter apt også disse - de er beskrevet som "required".
Gravatar #29 - fidomuh
27. jan. 2008 12:52

Okay, lad os lave en test.

Du starter din browser, finder mysqls webpage, henter programmet. Derefter henter du apache. Derefter henter du php5.

Herefter installerer du dem alle og forsoeger at faa det til at spille sammen.

Hvor lang tid tror du det tager?

Jeg skriver:
apt-get install apache2 mysql php5

Jeg venter ~20 sekunder og alting virker og jeg er klar til at dumpe php filer i /var/www/ ......

TI TIMER?!! ZOMG! :D

Saa igen, stop dine flamebait-ignorant-kommentarer.. De hjaelper ikke just paa noget :)
Gravatar #30 - zin
27. jan. 2008 12:59
#29: Han ignorerer os begge. :-)
We really shouldn't bother.
Gravatar #31 - D1sky
27. jan. 2008 13:14
#30: Hvis han gør det så kan jeg da lige gentage det i skriver :)

Fra fidomuh:

Okay, lad os lave en test.

Du starter din browser, finder mysqls webpage, henter programmet. Derefter henter du apache. Derefter henter du php5.

Herefter installerer du dem alle og forsoeger at faa det til at spille sammen.

Hvor lang tid tror du det tager?

Jeg skriver:
apt-get install apache2 mysql php5

Jeg venter ~20 sekunder og alting virker og jeg er klar til at dumpe php filer i /var/www/ ......

TI TIMER?!! ZOMG! :D

Saa igen, stop dine flamebait-ignorant-kommentarer.. De hjaelper ikke just paa noget :)

Og han har ret, det går hurtiger at installere ting i linux. De fleste disto. har inbygget en måde at hente programmerne på, derfor skal jeg ikke ind og hente dem fra fx. en browser. Så det pis med at det tager længet tid, jaa det er noget pis.
Gravatar #32 - fidomuh
27. jan. 2008 13:18

Indeed..

Jeg troede faktisk ikke jeg var paa hans ignore liste, men hvad, han kunne nok ikke taale at man spurgte ind til hans "alviden" eller stillede spoergsmaal ved hans arbejdsgiver :)

Desvaerre saa har du daarlig karma, saa han ser nok heller ikke dine indlaeg :)
Gravatar #33 - terracide
27. jan. 2008 14:27
#32:
Du får den lige her, dine løgne om FR var grund til jeg ikke gad høre på dig.
At Danish Bits så(uden at komme med en undskylding eller forklaring på deres løgne) har lukket op for FR kunder igen, beviste jo bare min pointe...derfor har jeg dømt dig tågehorn og derfor er du på min ignore.
Gravatar #34 - zin
27. jan. 2008 14:31
#31: Nooooezz! Han skulle jo nødigt lære noget. :-O
Gravatar #35 - Wassini
27. jan. 2008 14:57
r00t??? Hmmmm.... Næææhhhh

... men min kæreste får den tit helt til roden!
Gravatar #36 - fidomuh
27. jan. 2008 15:51

Loegne?

I see, du har stadig ikke laert at laese.

Jeg ytrede ingen loegne, derimod paastod du at have indsigt i noget du umuligt kunne have.

Jeg forsoegte blot at forklare dig at det var _MULIGT_, ikke at det noedvendigvis var sandt.

Men forblaendet af din ignorance, gaetter jeg mig til, valgte du at saette mig paa ignore..

Hvad Danish Bits har gjort og ikke gjort er jeg ligeglad med, det var paa ingen maade min pointe i debatten.
Pointen var at du paastod at vide noget, men ikke havde belaeg for at vide det.

Saa om nogen, saa er det dig der lyver :)
Gravatar #37 - Lakrids
27. jan. 2008 16:10

... men min kæreste får den tit helt til roden!
Der skal vel heller ikke meget til? ;)
Gravatar #38 - themuss
27. jan. 2008 16:58
OK så vil jeg være med...

Jeg skal installere Apache22, Mysql PHP og et ton af php-moduler.

# cd /usr/ports/lang/php5-extensions

#make config (får fin curses-baseret menusystem hvor jeg kan checke hvilke moduler jeg vil ha med (bzip2, mysql etc).

#make install

Vent til maskinen er færdig med at installere.
Gravatar #39 - themuss
27. jan. 2008 16:59
Nårh ja det er FreeBSD forresten.
Gravatar #40 - myplacedk
27. jan. 2008 19:16
Igen, jeg beskrev hvorfor jeg ikke har root, men alt hvad du ser er at jeg ikke gider linux og så må jeg jo være vantro.

Nej. Og jeg gider ikke forklare det igen.

Igen, jeg gider ikke side og fedte, giv mig en setup.exe...bang-slam...lortet virker.

Jeg vil hellee bruge tid i mine programmer, end bruge tid på at tilpasse dem.

Som sagt før, dine holdninger er fine, men dine argumenter er altså underlige. Hvad er det du siger du vil med en setup.exe?
Lad os da bare sige, at der på magisk vis ligger en setup.exe på dit skrivebord. Vi ser bort fra alt det med at finde en hjemmeside, finde download-siden, evt. registrering, evt. vælge en udgave, måske betale, måske vente på registrering, downloade og finde filen. Og lad os især se bort fra at skulle gå i en butik efter softwaren.

Du HAR setup.exe til rådighed. Hvad gør du så? Min erfaring er noget i stil med:

- Kør filen.
- Velkomst, tryk næste.
- Læs licens og tryk næste. (Yeah right. Bare tryk næste.)
- Vælg installations-sti. (Hvad rager det mig? Sammen med de andre programmer vel.)
- Mappen findes ikke, vil du oprette? (Ja, hvad fanden havde du regnet med?)
- Indtast evt. lang og besværlig registreringskode
- Vælg evt. hvilke dele du vil have installeret. (Office, anyone?)
- Programmet er nu installeret. Tryk OK.

Yep. Det er da klart den nemme vej. Langt nemmere end:

(Vi forudsætter at jeg har valgt programmet på en liste, men så heller ikke andet.)
- Vælg installer
- Vent. (Downloader, pakker ud, konfigurerer. AKA bang-slam.)
- Vælg mellem "luk" og "start programmet nu".

Ja, ih hvor er jeg da misundelig over hvor nemt det er i Windows. Men jeg lever med den besværlige vej, hvor jeg selv må vælge mig en hobby.
Gravatar #41 - ZaphyR
27. jan. 2008 19:16
got r00t? Nehej...
got root? Jepps

wtf er r00t?
Gravatar #42 - BurningShadow
27. jan. 2008 19:20

Poptøzerne fra Railgun skulle jo også gerne forstå spørgsmålet ;-)
Gravatar #43 - SpYkE112
27. jan. 2008 21:49
omg self har jeg root på min mini server... O.o
Alt for bøvlet uden 8-)

Men på mine windåser er jeg da også Admin, vil så ikke bruge System useren da det nok er at trække det lige langt ud... Det er jo trodsalt Windows, man ved aldrig hvad man støder på ;)
Gravatar #44 - TheThufir
27. jan. 2008 21:50
#40 For ikke at snakke om forskellen på at opdatere en windowsmaskine og en linux maskine.. Du kan godt sætte Windows på auto-update.. Men tilgengæld får du så fra tid til anden en dejlig popup som tvinger dig til 1. at trykke på "vent 30 minutter og spørg igen" eller 2. "Du skal genstarte! Tryk genstart eller jeg gør det for dig om 10 sekunder!".. Kan man trykke annuller? Nej det kan man ikke ^^

Kan ikke se hvordan det kan være rarere/nemmere/mere tilfredsstillende end at skrive f.eks: "apt-get upgrade && apt-get update" eller "emerge --update" bare for at tage 2 forskellige linuxdistros..

Det der er svært for windowsbrugere at finde ud af er f.eks. hvorfor man ikke kan ændre skærmopløsningen ved at højreklikke på skrivebordet og sige egenskaber.. (For sådan plejer det jo at være i windows)...

Jeg tror hvis en person der aldrig har brugt en computer før, starter ud med en Ubuntu 7.10 installeret på sin computer så tror jeg personen får ligesåmeget (for ikke at sige mere) ud af computeren som han ville få hvis han startede med windows. Jeg tror det har noget at gøre med om man 1. Gider lære linux... Og 2. Hvad man har været vant til tidligere...

Der er også nogen når de endelig prøver Linux der har valgt deres holdning til det inden.. Og hvis man ikke er openminded overfor at lære nyt så er det klart man ikke kommer igang med Linux.

Jeg har selv "r00t".. Selvom jeg nu også selv betegner det som root med o'er istedet for 0'er da det somregel virker bedre når man logger ind ;)
Gravatar #45 - kasperd
28. jan. 2008 00:01
Jeg har root på alle mine egne maskiner, det siger sig selv. Jeg har også root på nogle af mine venners maskiner. På arbejdet har jeg root på et antal maskiner der ikke snakkes højt om. Og jeg har da også en T-shirt. Jeg tror ikke der er mange newz læsere, der har sådan en T-shirt: http://kasperd.net/pictures/p1284134.jpg
Gravatar #46 - myplacedk
28. jan. 2008 06:16
Kan ikke se hvordan det kan være rarere/nemmere/mere tilfredsstillende end at skrive f.eks: "apt-get upgrade && apt-get update" eller "emerge --update" bare for at tage 2 forskellige linuxdistros..

På nogle distributioner (fx. Ubuntu) kan man konfigurere det fleksibelt og endnu nemmere for de prompt-forskrækkede.

I Ubuntu:
Man vælger hvor tit den skal tjekke: Dagligt, hveranden dag, ugentligt eller hveranden uge.
Så vælger man hvad der skal ske, når der er opdateringer: Installer sikkerhedsopdateringer uden at spørge, download opdateringer i baggrunden og notificer, eller notificer inden downloade.
Notificering sker med et fint lille ikon ved uret og vist nok en "bobbel" eller noget.

Og ja, det er noget man konfigurerer med GUI! Og der har endnu ikke været en genstart, som ikke kunne vente til jeg alligevel skulle lukke ned.
Gravatar #47 - karga
28. jan. 2008 06:54
Svarede altså bare "rødder?".. som et par andre har været lidt inde på, så kan man ikke rigtigt gætte sig til at det er om man bruger Linux..

Jeg har da en rod i min Internet Information Service..
Gravatar #48 - gnаrfsan
28. jan. 2008 08:07
Tæller en jailbroken iPod Touch 1.1.3 med BSD subsystem og et terminal program, på den?
Gravatar #49 - carstenht
28. jan. 2008 09:00
Mangler muligheden:
"Alt for mange latterlige afstemninger på newz.dk"
Gravatar #50 - Magten
28. jan. 2008 09:17
Men tilgengæld får du så fra tid til anden en dejlig popup som tvinger dig til 1. at trykke på "vent 30 minutter og spørg igen" eller 2. "Du skal genstarte! Tryk genstart eller jeg gør det for dig om 10 sekunder!".. Kan man trykke annuller? Nej det kan man ikke ^^
Ahh, du kan jo også bare sætte den til at hente opdateringerne, og vælge at installere dem når den lukker ned.. Enhver der siger ok til at den blot installerer alle opdateringer uden selv at kigge dem igennem skulle dickslappes, medmindre det er en person uden den mindst pc-viden :)

På nogle distributioner (fx. Ubuntu) kan man konfigurere det fleksibelt og endnu nemmere for de prompt-forskrækkede.

I Ubuntu:
Man vælger hvor tit den skal tjekke: Dagligt, hveranden dag, ugentligt eller hveranden uge.
Så vælger man hvad der skal ske, når der er opdateringer: Installer sikkerhedsopdateringer uden at spørge, download opdateringer i baggrunden og notificer, eller notificer inden downloade.
Notificering sker med et fint lille ikon ved uret og vist nok en "bobbel" eller noget.
Det kan man også i Windows.. Dunno om du skrev det fordi du mente det var en af de smartere ting i Ubuntu.. Anyways, ville bare sige det ^^

Ikke på en pc jeg ikke burde have det på.. Men på min egen, ja.. På mit arbejde, ja..
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login