mboost-dp1

Bedste styresystem?

Gå til bund
Gravatar #101 - DUdsen
2. mar. 2006 11:07
Nu taler i om 6000 brugere hvor mange af dem laver dagligt andet end 2-10 siders memo'er med masser af diagrammer og flere forfattere, og har i ikke lige afskåret jer fra en del af argumenterne ved at vi taler 6000 identiske setups og ikke forskellige setups hvilket er der jeg har opserveret alle mine word problemer, og i taler om en fastfrosset situation af udannede brugere ikke om hvad de brugere har værret igennem af problemer i deres lære process.
At mange problemer også kommer ved versions forvirring hvor word's systemer simpelt hen er skrøbelige og ufleksible, jeg har adskillige gange oplevet at versioner forsvinder i processen, ja det er en fejl 40 men en CVS/LaTeX kompensere for og word forstærker.

Der er setups hvor word virker, jeg har faktisk aldrig påstået at det var helt til hundene jeg har bare påpeget at jeg aldrig har set noget der modsiger at word ikke nødvendigvis er den mindst besværlige måde at skrive de ønskede dokumenter på.

#77 #87 My point exactly det sekundt du begynder at tale om folks kendskab til word erkender du at programmet muglgivis har en ret stejl lærekurve, altså at man ligeså godt kunne have lært folk at bruge LaTeX og CVS, og igen der er ikke lavet nogle undersøgelser der viser at word giver færre problemer end LaTeX, den eneste GUI vs markup undersøgelse jeg så var FrameMaker vs Troff og faldt meget klart ud til Troff's fordel.

Problemet med word er at ikke at det er rent til pis men at det har sit breaking point hvor det faktisk kræver mere arbejde end LaTeX for at komme til samme resultat, som følge af de to dybt forskellige dogmer, du skal have avancerede templates og alt mugligt og man skal fravælge ½ delen af de features word giver en promenent plads i UI'et for at det fungere optimalt med templates, og igen så er LaTeX bare et sæt macro'er eller et set templates for at bruge samme terminologi, og de kan self ændres af den rutinerede bruger uden at man ofre noget.

Det er nemlig også en fejl 40 når folk laver ens LaTeX dokumenter systemer understøtter templates, og er faktisk mindre stift hvad det angår.

Det jeg godt vil frem til er at word's dogme på ingen måde kan siges at værre LaTeX model overlegent i alle situationer.

Iøvrigt er der lavet undersøgelser der til dels faktisk udfordre ideen om at de grafiske PC tools faktisk øjer folks produktivitet, men igen det er ikke mange fordi tidstudier og den slags er blevet meget umoderne og ingen rigtigt har nogle ideer om hvor produktive den før GUIsianske verden var.

PS jeg bruger faktisk word til dagligt og også med templates, og mine problemer kommer som regel af at jeg hver eneste gang jeg har haft et dokument til revision hos en anden får et dokument tilbage, hvor min dejligt konsekvente formatering ligner lort med 3 forskellige stilarter i dokumentet og alle spor af gamle versioner er helt væk.
Gravatar #102 - wizax
2. mar. 2006 11:24
#101:

Nu taler i om 6000 brugere hvor mange af dem laver dagligt andet end 2-10 siders memo'er med masser af diagrammer og flere forfattere

af dem på min arbejdsplads er der mindst halvdelen der overholder de kriterier. Men det var ikke de kriterier der var sat op for dine 2/98% (som jeg endnu ikke har set en undersøgelse der påviser).

Vi har (bare her i firmaet, og som jeg kender til) 2-5 (alt efter definitionen af interface) "ikke MS"-systemer der har interface mod Word og MANGE tilrettelser til alm. Word brug. Så det er ikke fordi det "bare" er moster Olga's opskrifts samling.

Jeg siger ikke at Word er Uber-guden inden for tekstbeh. men det er heller ikke så skrammel som du siger, og hvis I har så store problemer med det på din arb. plads, vil jeg da foreslå at finde en edb-medarbejder, der ved hvad han/hun laver og forstår hvad standardisering er.
Gravatar #103 - DUdsen
2. mar. 2006 13:24
#102 kan du ikke se hvad du gør hele tiden hæves nivouet for hvad udannelse og tilpasning der er lagt i jeres word, hvilket igen beviser at word i sig selv bare ikke er suverent brugervenligt,

Jeg sidder på et universitet, standardisering er tabu sådan nogle steder da folk selv er nødt til at skaffe sig deres udstyr, og man derfor kommer til at arbejde med temmeligt uhomogene systemer, hvilket ingen rigtigt har arbejdet med, og er det virkeligt brugervenligt at word tilsyneladene ikke er til at betjæne i den slags situationer.

#102 igen må jeg påpege at den sidste seriøse usability undersøgelse jeg kender til sammenlignede troff med Framamaker, hvis du kender til senere må du gerne komme med dem men indtil da er både min påstand om at det kun er 2% der aldrig har alhvorlige problemer med word og din modsatte påstand totalt udokumenterede.

Iøvrigt reagere du med den typiske fanatikers opfindelse af ståmænd at argumentere imod, jeg har flere gange sagt at jeg ikke mener word er rent skrammel bare at der er situationer hvor det absolut ikke behøver værre en særlig optimal løsning.
Gravatar #104 - wizax
2. mar. 2006 14:35
#103:: jeg læser:
well jeg kender ingen der kan finde ud af det og folk har masser af bøvl ud af det så snart det man skriver er lidt mere komplekst end et 2 siders brev til moster gerda.

somom du mener Word er noget skrammel.

Jeg har endnu ikke set et link til den undersøgelse..

jeg fattede desværre ikke den første sætning af sidste del..
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login