mboost-dp1

unknown

Enhedslisten: Windows skal være opensource

- Via Comon - , redigeret af amokk

Frank Aaen mødes i dag med Microsofts danske direktør Jørgen Bardenfleth. Årsagen er, at Aaen har kritiseret, at Microsoft som den eneste repræsenterer IT-branchen i regeringens globaliseringsråd.

Frank Aaen så gerne, at der sad flere repræsentanter fra open source miljøet i dette råd.

»Hvis man vil fremme iværksætteri, så burde man i stedet se i retning af brugen af open source, der skaber noget nær optimale vilkår for IT-iværksættere.« siger Frank Aaen.

Det har fået Bardenfleth til at indkalde til møde, hvor Frank Aaen forventer at lufte sine synspunkter om bl.a. Windows.

»Da Microsoft nu en gang sidder i Globaliseringsrådet, så vil vi foreslå virksomheden at melde sig ind under open source-fanerne og frigive kildekoden til Windows og deres øvrige monopol-software,« siger han.





Gå til bund
Gravatar #101 - Disky
18. jun. 2005 08:23
#98
Det glæder mig du også havde læst den side du linker til, lad os lige gennemgå deres ideer til hvem der skal betale:

• Ekstraindtægt som følge af de øgede oliepriser i Nordsøen indkasseres i velfærdskassen.

Fair nok.

• Besparelser på militæret.

Når man sparer skal der fyres mennesker, disse skal så på overførselsindkomst.

En helt anden ting er at vi har brug for et forsvar, at tro alt er roligt i evig fremtiden efter den kolde krig er absurt.

• Arveafgiften fordobles fra 15 til 30 pct. for nære slægtninge og fra 30 til 60 pct. for fjerne slægtninge. Arv på under 150.000 beskattes ikke.

Hvorfor pokker skal man betale skat af det ?
Vores slægtning betalte skat af deres penge da de tjente dem, de betalte skat af renterne, de betalte skat af deres huse osv.
Så arven må vi vel havde i fred.

• De multinationale selskaber skal alle betale skat i Danmark.

Fair nok, endeligt et realistisk forslag.
Som desværre nok fører til de trækker deres firmaer ud af landet, med fyringer til følge og flere på overførselsindkomster.

• Genindførelse af formueskatten.

Ligesom ved arven har vi allerede betalt skat af vores løn engang.

• Nedlæggelse af Kirkeministeriet og stop for støtten til folkekirkens religiøse aktiviteter.

Den kristne tro er en del af vore kulturgrundlag, den må man ikke fjerne. Jeg er selv ikke medlem af kirken, men den gavner utroligt mange mennesker.

• Afskaffelse af partistøtten i forbindelse med folketingsvalg

Fra det offentlige ja, fra det private (friviligt) nej.

Som du kan se ville mange af deres ideer, fører til arbejdsløshed, hvilket igen fører til flere der skal havde penge fra det offentlige, og så er vi tilbage hvor vi startede, hvor skal disse penge komme fra.

Som jeg ser det er deres ideer til finansering starten på en 'skrue uden ende'.

Vi har i forvejen et af verdenens højeste skattetryk, det skal for gudsskyld ikke blive højere. Det har vores nuværende regering da indset og holdt fast på.
Gravatar #102 - Trentors
18. jun. 2005 10:09
#31
Nej det var selvfølgelig våbenkapløbet der i sidste ende fik dræbt USSR. Men fungerede planøkonomien? Der var rimelig lange køer foran tomme butikker hvis jeg husker rigtigt. Og rent teoretisk virker det jo heller ikke. Eksempel : For at styre produktionen af svin kan man via planøkonomi sætte produktionen af grisefodder ned, samtidig vælger man ofte at have en høj produktion af brød fordi folk ikke skal sulte. Det der så vil ske er at svineproducenter køber brød til deres svin i stedet. Lige pludselig brænder man så inde med en masse svinefodder og intet brød til folk. Sker dette vælter kabalen.

#46
Kommunisme kræver jo en form for diktatur i deres idelogi-form. Kommunisme kræver at der en elite der tager sig af alle politik indtil at folk er blevet "parate" til et kommunistisk demokrati. USSR var jo også en form for diktatur - Der var ikke skide mange folkeafstemninger og hvor var oppostionen?

#80
Fordi han foreslår sådan noget. Det er total urealistik og gør ham til en lallende idiot - folk burde grine af ham. Frank Aaen er gammel kommunist - hvis du ikke kender dine idelogier nok til at vide at dette slet ikke holder så er det bare med at sætte sig ind i tingene. Historisk set burde du dog vide at kommunistisker regimer ikke funker skide godt.



#101
Endelig en der viser hvad Enhedslisten står for og som du selv påpeger er det urealistik og mangler fuldstændig evnen til at forstå hvordan verden hænger sammen. Hvem gider f.eks. at bo i Danmark hvis man aldrig ville tjene mere end 25.000 kr om måneden fordi skatten åd det hele?
Gravatar #103 - mat
18. jun. 2005 11:08
Om man kan lide Frank Aaen eller Enhedslisten ændrer ikke på at pointen er fuldkommen valid. Det er grotesk at Microsoft skal repræsentere hele IT-branchen i globaliseringsrådet! Microsoft har jo trods alt demonstreret gang på gang at de ikke formår at tænke på andet end sig selv. Det er fair nok, de er en virksomhed. Men det er ikke ok når de skal rådgive på vegne af branchen som helhed - dertil er de komplet inhabile IMHO.
Gravatar #104 - Disky
18. jun. 2005 13:07
mat:
Hvem skulle ellers være i det råd ?

Vi kan jo ikke havde en fra ethvert IT firma i Danmark.
Gravatar #105 - SmackedFly
18. jun. 2005 13:17
#104

Øhm, tillad mig at foreslå at man vælger et firma der ikke har interesse i hvert eneste lille bitte del af markedet. Microsoft har jo enten tungen eller pisken på hvert eneste marked, og det er ikke særligt heldigt at vælge en repræsant der er inhabil i samtlige tilfælde.

IBM ville ikke være bedre, men et mindre dansk firma eller eventuelt et par større firmaer der er uenige. jeg ville hverken tage IBM eller Microsoft alene, men dem begge på samme tid ville være mere optimalt. Og lad os stadigvæk huske på at IBM er verdens største IT firma, så hvis du skulle vælge et firma på baggrund af størrelse så skulle det være IBM. MS er 'bare' det mest profitable.
Gravatar #106 - Kadann
18. jun. 2005 13:54
#101 -

Behøver man at havne på overførelsesindkomst, hvis man bliver fyret? Og.. er det ikke lettere sovjet-tankegang at man bliver nødt til at holde liv i militæret for at folk ikke mister jobbet?

#102 -

"Kommunisme kræver at der en elite der tager sig af alle politik indtil at folk er blevet "parate" til et kommunistisk demokrati."

Nej, Kommunismen kræver det ikke, det du snakker om her er en af Lenins teorier omkring vejen til et demokrati i rusland.. altså en idé rettet mod et specifikt land, hvor måske 90-95% af befolkningen på det tidspunkt ikke kunne læse og skrive. Den tankegang vil du ikke finde i andre teorier omkring kommunisme.. mange af Lenins teorier gik jo netop kun på rusland, da det var landet han havde mulighed for at få indflydelse i, så de kan ikke uden videre tages ud af sammenhængen og gøres til generel kommunistisk politik.
Gravatar #107 - SKREWZ
18. jun. 2005 14:17
#102 --
Og rent teoretisk virker det jo heller ikke. Eksempel : For at styre produktionen af svin kan man via planøkonomi sætte produktionen af grisefodder ned, samtidig vælger man ofte at have en høj produktion af brød fordi folk ikke skal sulte. Det der så vil ske er at svineproducenter køber brød til deres svin i stedet.
Du tager fejl. Planøkonomi er fuldstændig fritaget for at spekulere i kausalvirkninger. Hvis svineproduktionen er for stor, sætter man svineproduktionen ned, og genberegner eksempelvis behovet for svinefodder.

USSR var jo også en form for diktatur - Der var ikke skide mange folkeafstemninger og hvor var oppostionen?
Historisk set burde du dog vide at kommunistiske regimer ikke funker skide godt.
... Dette virker ikke selvmodsigende, i dine øjen?
Hvem gider f.eks. at bo i Danmark hvis man aldrig ville tjene mere end 25.000 kr om måneden fordi skatten åd det hele?
Dem, som mener at livskvalitet handler om andet end kapital, eksempelvis. Desuden ville en indkomst på det nævnte beløb have en anden realværdi: Mængden af statslige ydelser ville være betragteligt anderledes.
Desuden har hans væren kommunist intet at sige, idet han udtaler sig på vegne af et socialistisk parti. Ved du, hvad moderne socialisme er, eller antager du blot, at det er lig med sovjettisk kommunisme?

#104 -- Mener du seriøst, at Microsoft kan udfylde pladsen i det råd, alene?

#106 -- I øvrigt vil jeg påstå, at Lenins teorier om proletariatets bevægelighed (og hans taktik om at udnytte dette, på en måde han mente var til deres eget bedste) bliver mere og mere relevante. Den store analfabetisme i Rusland kan sammenlignes med den store skare TV3-seere der er, for tiden.

En lille sidekommentar.
Gravatar #108 - ulrikn
18. jun. 2005 15:02
Uha.. det er stoooore aktører der er på banen. Er ret sikker på at Gates og co NU vælger at lave Open Source... Det er jo ENHEDSLISTEN ( de mest magtfulde på kloden - EVER )
-----> ironi
Gravatar #109 - Disky
18. jun. 2005 15:02
#105
Hvad ville du ellers gøre med de tusinde af folk fra forsvaret ?
Kan du måske finde arbejde til dem ?

Jeg tvivler, men kom med realistiske forslag.

Jeg sagde ingen steder man skulle opretholde forsvaret bare for at folk havde et arbejde, man skal bibeholde forsvaret fordi vi har brug for et forsvar. At tro der aldrig kan blive krig igen er absurt, det viser historien jo tydeligt.

#107:
Det sagde jeg ikke, men folk kritiserer Microsoft sidder i det råd, men kommer ikke med brugbare alternativer.

Det er typisk folk piver og piver, men kommer ikke med brugbare alternativer.
Gravatar #110 - mat
18. jun. 2005 15:14
#109

Man kunne jo forestille sig en (eller flere) der repræsenterede de små og mellemstore virksomheder, kunne tjene danske interesser bedre end en repræsentant fra verdens største softwarevirksomhed (med en historie udi monopolmisbrug)?

Du kan jo prøve at tænke selv, fremfor bare at råbe og skrige af alle, der kritiserer din komplet ukritiske tilgang til alt andet end newzindlæg (edit: og enhedslistens partiprogram)?
Gravatar #111 - Kadann
18. jun. 2005 15:27
#109 -

Det lød ellers som et argument fra din side, at man skulle holde liv i forsvaret p.g.a. man mister arbejdspladser.. der er jo kun en idé i at holde liv i det, hvis der er et reelt behov.

Nu er det så ikke min opgave at finde arbejde til de mennesker, hvis vi skulle komme i den situation at man beslutter sig for at fjerne forsvaret, men som du jo sikkert ved, så sker sådan noget jo aldrig fra den ene dag til den anden, så man fra dag til dag står med x-antal tusind folk uden arbejde.

Som ved andre nedskæringer, er der jo mulighed for at tage en procentdel fra naturlig afgang, altså pension, efterløn o.s.v. Desuden er der mulighed for omskoling, videreuddannelse og hvad der ellers foregår ved nedskæringer.

Du er vel klar over at man i dagens danmark sjældent bare smider f.eks. 10.000 mennesker væk fra arbejdsmarkedet sådan lige pludselig og så regner med at staten tager sig af dem.

Selvfølgelig vil der altid være en procentdel som har svært ved at finde et nyt job igen, det kan jo aldrig undgås, men det er vel ikke anderledes end fiskere der ikke kan få nyt arbejde, fordi de altid har opholdt sig på en båd, landmænd som ikke kender andet end en gård, akademikere som nægter at arbejde under det uddannelsesniveau de har o.s.v?
Gravatar #112 - bugger
18. jun. 2005 16:08
Er jeg den eneste der ved at man skal starte med at byde over når man vil sælge noget?
Gravatar #113 - Haut
18. jun. 2005 18:20
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA...............................................................

Hvor længe har fjolset sovet i timen? Microsoft frigiver sq da ikke deres kildekode før alle verdenens computere er blevet afskaffet!

Never in a million years!
Gravatar #114 - SKREWZ
18. jun. 2005 18:27
#113 -- Stemmer du?
Gravatar #115 - sKIDROw
18. jun. 2005 20:11
Jeg stemmer ikke EL. Men har et par detaljer, jeg gerne vil forsvare.

Enhedslisten har ganske rigtigt kig, på de store virksomheder som ikke betaler skat. Kan ikke forstå nogen kan protestere over dette. Stor eller lille, må satme betale som alle os andre.

Og så er det SELVFØLGELIG meget beklageligt, at den eneste plads i dette råd besiddes af verdens softwaremonopol. Var der flere pladser, så var Microsoft da velkommen til at få EN plads. Men med en plads, burde firmaer på Microsfts størrelse være udelukket.

Desuden er der et par cliche'er i tråden:

"Hvis koden blev frigivet, ville det være risikabelt for brugerne, når folk kan læse hvor fejlene er..."

Det er mere risikabelt som det ser ud i dag, så nej det er ikke nogen risiko.

"Hvis Microsoft gav deres kode fri, så ville de jo ikke kunne tjene nogen penge mere!..."

Fejl igen!.
Andre klarer dette ganske fint. Så nej det er intet problem.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login