mboost-dp1

Microsoft

Vista med antipirat system

- Via Ars Technica - , redigeret af peter_m

Windows Vista kommer tilsyneladende til at indholde et nyt antipirat system, der langsomt lukker ned for funktioner på systemet.

Til sidst er systemet næsten uanvendeligt, men dog vil Microsoft ikke helt lukke for brugen af systemet.

Selve systemet bliver forbundet med Windows Product Activation, og systemet sættes derfor igang, hvis Windows ikke er aktiveret inden for de første 30 dage efter installationen.

Det bliver linket sammen med et system meget lignende, det vi idag kender som Windows Genuine Advantage, hvor man gør brugere med en ikke legal udgave opmærksom på, at deres Windows licens er ugyldig.





Gå til bund
Gravatar #1 - Praetorian
5. okt. 2006 08:26
Synes det er noget fis. Men som alt andet MS har udgivet skal det nu nok lykkedes for folk at få brudt den sikkerhed også
Gravatar #2 - alive
5. okt. 2006 08:36
#1: kan ikke se at det er noget fis. De laver et produkt som hvis folk så vil bruge, skal betale for. Piratkopiering er, udover alle de sædvanlige undskyldninger og kommentarer, ulovligt - så jeg syntes egentlig det er meget pænt af dem at de ikke lukker lortet helt!
Gravatar #3 - BurningShadow
5. okt. 2006 08:40
#1

Hvorfor er det noget fis?
Har du nogen som helst ide om hvad det kræver, at udvikle et OS? Det tager oceaner af tid, og de har bogstaveligt talt tusindvis af programmører til at arbejde millioner af timer, for at kunne levere et produkt. Og så mener du at det er noget "fis" at du skal betale???
Gravatar #4 - neglesaks
5. okt. 2006 08:45
Well... alternativet hedder Linux. Hvis jeg nogensinde skal bruge Vista, så skal alt DRM-lortet være kirurgisk fjernet fra systemet. Og hvis det ikek kan, så dropper jeg windows, og kører Ubuntu linux med Wine. Farveller Microsoft!!!
Gravatar #5 - Yasw
5. okt. 2006 08:46
Det bliver jo nok cracket som alt andet. Så dem der vil skal nok komme udenom det. Ellers er det da helt fair med sådan en ordning.
Gravatar #6 - haj
5. okt. 2006 08:50
#1: Som alt andet.. fx. Xbox 360 der stadig ikke er hacket fuldt ud? ;)
Gravatar #7 - TuxDK
5. okt. 2006 08:50
Syntes grunden til at de gør det er ganske fin.
Beskytter jo bare deres "vare".

Dog er jeg imod den mængde DRM og andet form for beskyttelse vi er begyndt at se på markedet idag.
Gravatar #8 - sg17a
5. okt. 2006 08:55
Helt i orden

Man skal dog være opmærksom på at et system kan pludselig blive ulovligt ved en fejl (ved ikke hvordan, men måske er der nogen som stjæler licensen og frigir den ellger lignende), og hvis der nu er kritisk data på den maskine som egenligt er legal, og den så ikke virker mere, så må microsoft jo tage ansvaret for de konsekvenser der nu er
Gravatar #9 - |shadowMan|
5. okt. 2006 09:01
Det er helt fair nok at de inkluderer sådan et antipirat system i Vista.
De går jo KUN udover, dem som bruger illegal version af windows. Så det er helt orden med mig!
Gravatar #10 - fidomuh
5. okt. 2006 09:01
#8

Ja, hvilket giver sjove problemer allerede idag ..

Ikke fordi det er helt "serioese" problemer, men det er dog lidt irriterende at fx min mor faar afvide hendes windows er ulovlig, og at jeg saa skal tage ud og ringe til MS for at faa den aktiveret igen .. Sigh.. ( Det er en Dell hun har ... Med lovlig windows ;) )

Men dette er jo nok ogsaa aarsagen til at systemet ikke lukkes helt.. Saadan at data kan reddes uanset hvad..

#Topic..

Tjah, en fin gestus, men lad os nu hellere se hvad det kommer til at betyde for de lovlige kunder.. Jeg mener, om de ulovlige kunder kommer til at kunne bruge det eller ej er vel 100% irrelevant.. Hvor meget det kommer til at genere betalende kunder er jo det vigtige ;)
Gravatar #11 - sguft
5. okt. 2006 09:01
#8: Nu vil du jo så få 30 dage til at få reddet dine kritiske data og det var også mit indtryk at man stadig havde adgang til sine data herefter, det var primært de mere avancerede programmer i Vista der ikke længere ville være tilgængelige.

Se evt. nyhedskilden så vil du nok få en bedrer forståelse af hvordan det virker.

Og skulle man være så uheldig at en lovlig version skulle begynde at få advarsler, så er man vel klog nok til at gribe knoglen og ringe til Microsoft support.
Gravatar #12 - Simm
5. okt. 2006 09:02
Synes også det er helt fair at Microsoft gør dette. Der ligger MANGE timer og penge bag udvikling af et operativssystem og ja et softwareprodukt generelt, så kan godt forstå, at man tager nogle skridt for at forhindre at folk der har produktet på ulovlig vis, ikke får glæde af det.
Gravatar #13 - xandax
5. okt. 2006 09:02
Så længe amoralske mennesker findes der vil eksempelvis benytte software uden at betale for det, så må vi andre desværre finde os i at vores lovlydighed bliver mere og mere besværlig.
Gravatar #14 - OPY
5. okt. 2006 09:07
Jeg menen nu også ms er i sin ret til det, og som sagt har man købt den lovligt kommer man kun i sjældne tilfælde ud for at skulle reaktivere sin flintstones.
Gravatar #15 - ronnipedersen
5. okt. 2006 09:17
Jeg syntes også at det er en helt fin ordning. Især fordi den vil forhindre at nogle forhandlere sælger pirat kopier til brugere der tror de har købt en lovlig kopi.
Folk der bevidst bruger en ulovlig kopi, har jeg ikke noget tilovers for.
Gravatar #16 - TYBO
5. okt. 2006 09:26
Synes også det er fint MEN: Det er noget pis hvis det afholder folk fra at bruge vista og de sidder tilbage med nogle gamle versioner af windows som ikke bliver opgarderet og de ryger i nogle botnets der ødelægger nettet.

Det bliver endnu federe hvis de holder prisen for vista til samme pris som XP som jeg synes er meget fair + giver os som allerede har købt XP en fair opgarderings pris.
Gravatar #17 - kriss3d
5. okt. 2006 09:27
#6.. Nu er der jo også bare en LILLE forskel.
Der sidder nok en hel del flere programmøre der interessere sig for, eller arbejder med windows frem for xbox360.
Jeg mener, Windows ER trods alt en del mere udbredt end Xbox eller andre konsoller for den sags skyld. Desuden kan der jo være større interesse i at knække en software som windows frem for noget til en spillekonsol.


Jeg er ikke det mindste urolig for at windows skulle blive umuligt eller bare svært at piratkopiere.. Dels bruger jeg lovlig windows og dels synes jeg ligesom at vi har hørt den fra MS om at de laver alle mulige nye krumspring for at forhindre det. Bare se deres genuine advantage. På min arbejdsplads hvor vi lige har fået nye serials og samtlige maskiner skulle skifte keys fandt nogen da også hurtigt en måde at omgås WGA på så opdatering ikke var noget problem.
Det er gav os lige lidt ekstra tid til at få skiftet nøgler rundt omkring.
Gravatar #18 - neiro
5. okt. 2006 09:33
Skulle nogen få lyst til at prøve rc1 i vmware, så skal i tilføje følgende 2 linier til jeres vmx fil - ellers virker den grafiske del af installationen ikke. Kan fjernes når vmware er installeret.

svga.maxWidth = "640"
svga.maxHeight = "480"
Gravatar #19 - neiro
5. okt. 2006 09:37
#17 Ifølge microsoft skal man bare deaktivere wga modulet i internet explorer indstillinger - programmer - administrer (kun sp2) og man er videre i systemet. Det er ikke noget specielt hemmeligtholdt workaround.
Gravatar #20 - cazper33
5. okt. 2006 09:39
#6 & #17

og i xbox360'en er noget af kopisikringen vist også kodet i hardwaren, er den ikke?! Det er lidt svært (læs : umuligt) at gøre med Vista, da det jo ikke sælges som en samlet løsning med hardware...
Gravatar #21 - giraff
5. okt. 2006 09:42
#18... jeg har kørt den install flere gange i VMware unden de linjer!
Gravatar #22 - Modvig
5. okt. 2006 09:58
Jeg håber på Vista bliver noget brugbart så det måske er værd at betale for.
Jeg syntes det er et godt initiativ microsoft tager, at de stadigvæk lader det være muligt at bruge systemet :)
Gravatar #23 - Zleep-Dogg
5. okt. 2006 09:58
nøjjj.. lær det pirater - næh vent, de bliver nok ikke skadet...
Så kan I sgu lære at lade være med at betale for jeres windows ;)

piratkopiering eller skift til et alternativ - så slipper man for det skidt... personligt vil jeg anbefale det sidste...
Gravatar #24 - KaW
5. okt. 2006 09:59
Al jeres snak om amoralske mennesker osv. får mig til at spekulere, har i nogensinde brugt XP? Deres aktiveringsprocedure er jo helt i skoven. Jeg har været ude for at den har nægtet at aktivere, så skal jeg ringe ind til en telefon medarbejder, det er fint.
Jeg får afvide det er anonymt (Jeg kan registrere det anonymt? Kan en evt. pirat ikke også gøre det?).
Jeg har kun prøvet at få fat på svenskere, og en enkelt nordmand, og når man har snakket med dem sender de en videre til en maskine der læser en kode højt.

Er det ovenstående virkelig den "service" som Microsoft vil yde til deres kunder som betaler for deres software?
Gravatar #25 - Kadann
5. okt. 2006 10:06
#24 -

Jep, jeg bruger såmænd XP på både min stationære og min bærbare. Mine forældres XP Home OEM har nægtet at aktivere, da deres bundkort/CPU/grafikkort blev skiftet, da det gamle brændte af. Det tog mig 5 min. at få den aktiveret via telefonen omkring kl. 23.00 om aftenen.

Og jo, en pirat kan da sagtens aktivere en XP, men det kræver jo at vedkommende har en gyldig licenskode, hvilket normalt ikke er noget man har, når man bruger en ulovlig kopi, ikke? :)
Gravatar #26 - Qualon
5. okt. 2006 10:12
Sjovt, hvad hvis man IKKE er på internettet? - virker ens vista så kun en måned af gangen?

Hvad jeg kommer til at tænke på er, er det overhovedt lovligt?
Intel prøvede jo at lave noget i den dur, med processorer som "ringede hjem" - det må jo være noget af det samme som sker i Vista?
Gravatar #27 - Coma
5. okt. 2006 10:21
Jeg håber priserne bliver fair for så skal jeg nok købe..
Gravatar #28 - Flameanden
5. okt. 2006 10:33
#9 Bortset fra at det er Microsoft der definere hvad der er en ulovlig kopi, og hvad der ikke er. Har du læst og forstået Windows EULA? Hvis ikke, hvordan ved du så at du ikke har en ulovlig kopi? Så er der også en pointe om at man i Danmark har visse ufravigelige rettigheder omkring software. Tror du Microsoft tager hensyn til dem? Det tror jeg næppe.

Men jeg synes da det er positivt at i fremtidige Windows versioner er det kun piratkopierne der er ubrugelige.

#23 Nemlig. Piraterne er ligeglade, de skal ikke aktivere deres software. I 40 år har software producenter prøvet med de mest absurde kopibeskytellsesmetoder, og alle som en er de blevet brudt - de fleste på væsentlig kortere tid end det tog at lave dem i første omgang.

Måske dette var et dårligt tidspunkt at påpege at Microsoft kun er i den position de er i idag på grund af piratkopiering. Uden software pirater sad vi alle og brugte OS/4 HyperWarp.
Gravatar #29 - desvaerre
5. okt. 2006 10:33
Fair nok, folk må betale for tingene hvis de vil have dem. Skal ud og have Vista her når det kommer.. Glæder mig til noget nyt.
Gravatar #30 - lorric
5. okt. 2006 10:37
#27 Jeg sad lige og tænkte på det. Betyder ovenstående initiativ så at Windows Vista bliver billigere end Windows XP?
Gravatar #31 - Kadann
5. okt. 2006 10:39
#26 -

Gøre det samme som man gør i XP, gribe telefonen og ringe til Microsoft..?
Gravatar #32 - sguft
5. okt. 2006 10:51
Jeg håber blot MS har lært af historien at man har et problem når det er mere besværligt at køre med en lovlig end en pirat-version af deres produkt. Med andre ord håber jeg ikke at alle disse foranstaltninger gør livet mere besværligt for os der rent faktisk betaler for deres produkt.

Jeg er f.eks. enormt træt af at skulle ringe ind til MS hver gang jeg skal installere XP fordi OS'et er købt i 2001 og jeg altså har skiftet maskine rimelig mange gange siden (hvilket betyder at jeg ikke kan gennemføre en normal aktivering)
Gravatar #33 - MiniatureZeus
5. okt. 2006 11:02
Reelt kan det jo ikke betale sig at kører ulovligt XP mere når du kan få XP Pro for ~600kr helt lovligt... Personligt syntes jeg derfor ikke at det er værd med alle de problemer med pirat XP..
Gravatar #34 - neiro
5. okt. 2006 11:17
#21 sikker på det er rc1 ? beta 2 virkede 'fint' i vmware, så det er ikke alle releases som ikke duer.
problemet med rc1 er at microsoft tilsyneladende har ændret et eller andet i måden den skifter fra tekst til grafisk mode, så vmware ikke opdager det. Fejlen ses ved at den bliver stående ved 'copying windows files' i starten af installationen - hvor den jo burde starte grafisk så snart de filer er kopieret over på ramdisken
Gravatar #35 - juggalo
5. okt. 2006 11:20
#33 - 600 kr for en Pro?! Mener du ikke en Home? (ellers smid da lige link til forhandler)
Gravatar #36 - Mr.VTEC
5. okt. 2006 11:27
Uh i er så hellige. :) "så kan man bare betale for sit OS". nu er det jo ikke ukendt at en lovlig licens bliver dømt ulovlig af en eller anden grund og så skal man have åbnet den igen. Det er heldigvis så ikke sket med den licens jeg har købt.


Den eneste grund jeg har for at skulle skifte til Vista, skulle være for at kunne bruge directx v10 til et evt. nyt grafik kort.
Men nu spiller jeg stort set ikke mere. så jeg tror ikke jeg gider.


#33 Hvor kan man få en XP pro til 600? Jeg har kun set home version til den pris og pro versionen til ca 900-1000. Men den er måske sat ned pga vista?
Gravatar #37 - Quake
5. okt. 2006 11:29
#32 Har lige et spørgsmål. min xp er også fra 2001. og ringer til MS hvergang jeg har lagt xp om. hvilket jeg er ved at få total spasma af!!

Vil jeg kunne blive fri for at skulle ringe til dem hvis jeg køber en nyer version af XP?? så ville jeg fandeme bliver en glad mand!!!
Gravatar #38 - neiro
5. okt. 2006 11:30
jeg ved det ikke med sikkerhed, men jeg tror ikke microsoft behøver sætte prisen på xp ned foreløbig. vista er stadig så tungt et system at danse med, at de fleste computere ikke ville være i stand til at udnytte det effektivt alligevel, hvorfor xp nok stadig bliver solgt til alt andet end highend systemer
Gravatar #39 - sguft
5. okt. 2006 11:57
#37: Jeg vil da skyde på at køber du en ny XP så kan den nok igen installeres under 3 forskellige hardwarekonfigurationer (mener jeg det er), men 1) det kan ikke være rigtigt at man skal betale for et produkt 2 gange pga. anti-piratforanstaltninger og 2) så er der ifølge forlydender ikke andet end 2 måneder til Vista release, så det kan vel ikke rigtig svare sig at invistere i en XP'er nu.
Gravatar #40 - Man in Black
5. okt. 2006 12:44
#16
Ja, det kan ikke sammenlignes med xbox. Windows er 1000x mere udbredt!

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at få dage efter udgivelsen vil der findes ganske udemærkede crack´s til Vista... som ethvert barn kan finde ud af at bruge. (lige som med xp).

Jeg ville nok købe Vista, hvis den version jeg købte kunne bruges indtil der kom et nyt styresystem. Og at prisen er på 1000-1500 kr som med XP. -Men da min pc bliver skiftet ca. hver 1.-2.år (i stumper), ville jeg skulle købe en OEM hver gang.

Synes det er fair nok at MS beskytter deres produkter så godt de kan!
Gravatar #42 - juggalo
5. okt. 2006 13:06
#33 + #41

Ja okay... fair enough - 600 kr. for en upgrade under studielicens.... Så hellere 1000 kr. for en fuld OEM ;)
Gravatar #43 - mkh
5. okt. 2006 13:34
Og så er der os der skal ned og hente en mac mini i morgen.
Gravatar #44 - neiro
5. okt. 2006 13:41
ikke alle folk er jo studerende, så der skal nok bruges flere penge.
desuden er studenter den gruppe som er mindst villige til at betale for de ting de bruger, så selv til 600 stykket er lovlige xp'ere nok mindre udbredt blandt studerende end 'normale' folk vil jeg skyde på.
Gravatar #45 - hy
5. okt. 2006 14:35
Hmm... Jeg har også selv brugt pirat kopier indtil for få år siden. Ikke fordi min moral ændret sig meget siden. Men har da konstateret at det er meget nemmere at have med de lovlige ver. at gøre.
Og ligesåvel som jeg vil have min løn når jeg udfører et stykke arbejde, syntes jeg også det er fair at MS medarbejderne får det de skal have...
Jeg sætter dog som forventning at den lovlige ver. så også virker som den skal, og der overhovedet ikke er noget bøvl der...
Gravatar #46 - zeon
5. okt. 2006 15:03
syntes det fair nok. det eneste støre problem jeg har med windows. er at man næsten ikke kan købe en computer uden at betale for en windows. jeg har flere homes. flere 98 version, som jeg aldrig bruger. hvis jeg nu ikke have betalt for 5 windows de sidste par år. ville jeg nok have købt en lovlig version.

men overvejer os linux. problemet er bare at det tager tid. og er meget besværligt at køre mange ting. og at det hele skal emuleres..
Gravatar #47 - myplacedk
5. okt. 2006 15:30
#45
Men har da konstateret at det er meget nemmere at have med de lovlige ver. at gøre.

Sjovt, min erfaring er lige modsat - piraterne har det nemmere. Det er da også derfor jeg ofte har brugt piratudgaver, keygens, no-cd-cracks osv. på software jeg ellers har en licens til.
Simpleste eksempel er det der med at man skal skrive en halv novelle som licens-nøgle. Piraterne kan i værste fald bruge udklipsholderen, i bedste fald springes det trin helt over.

Og den der med at man har en fungerende nøglefil el. lign., som pludselig en dag stopper med at fungere. Det oplever jeg forholdsmæssigt oftere når jeg bruger softwaren som designet. Piratløsningerne er mere pålidelige.
Gravatar #48 - myplacedk
5. okt. 2006 15:32
#46
men overvejer os linux. problemet er bare at det tager tid. og er meget besværligt at køre mange ting. og at det hele skal emuleres..

Hvis du vil bruge Linux med det ene formål at køre Windows-software, så beder du om problemer. Windows-software kører (generelt) bedst i Windows.
Start med at udskifte dine applikationer. Brug så vidt muligt software der fungerer i både Windows og Linux, fx. Firefox og OpenOffice.org. Det gør skiftet meget lettere.
Gravatar #49 - C#
5. okt. 2006 16:24
Med min lovlige XP pro, har jeg ærligt talt ikke haft nogen problemmer overhovedet, eneste tidspunkt man har skulle tænke på WPA/Key var under installationen, skrive cdkey ind tager max nogle få sekunder, at trykke på Activate over the internet, 4 sek, og har aldrig skulle have noget med WPA at gøre siden, alt virker bare.

Hvor mange af dem jeg kender der kører ulovlig udgave af windows ofte skal bruge flere timer på løbende at få deres version til at køre som det skal, pga de skal finde cracks til wpa tit etc.

Tvivler ærlig talt meget på at folk der brokker sig så meget over WPA reelt har en lovlig udgave, at bruge ca 20 sek max under install er virkelig ikke det vilde imho.
Gravatar #50 - ziphnor
5. okt. 2006 17:22
Det overrasker mig at folk er så accepterende over for dette. Personligt har jeg haft masser af problemer med beskyttelsen i XP(Og JA! det var originale udgaver med korrekt licens). Reelt ender det jo altid med at være de betalende kunder der får balladen og piraterne der går fri(fordi de har et crack der omgår hele lortet).

Klassikeren er at man skifter noget hardware ud(det sker tit herhjemme) og så skal til at genaktivere. Det vil sige at man skal ringe ind til Microsoft, som mistænksomt spørger om man nu er helt sikker på at man kun bruger det på en maskine(selvom man startede med at forklare at man skiftede et netkort ud). Derefter skal man så rode med en lang aktiverings kode. Sådan gider jeg ikke finde mig at blive behandlet som betalende kunde.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login