mboost-dp1

unknown

Tiscali flatrate – nu med begrænsninger

- Via Tiscali - , redigeret af Pernicious

Tiscali indfører den 15. februar nye betingelser for en række produkter, heriblandt deres Bredbånd-produkter. De fleste af dem er ganske almindelige, som regler for opsigelse, overdragelse osv, men punkt 18 må siges at være ny.

Punktet omhandler hvad de kalder ‘Fair Use Politik’, og går ud på at selv om du har betalt for en flat rate linie, så kan Tiscali “reagerer” hvis du downloader markant mere end gennemsnittet.

Hvad denne reaktion går ud på er ikke nævnt, men en advarsel af en art kunne være et realistisk bud, eller måske lukning af linien. Ligeledes er definitionen af ‘markant mere end gennemsnittet’ heller ikke specificeret.





Gå til bund
Gravatar #1 - Jazzy182
12. jan. 2004 11:32
Flot klaret...endnu et godt tiltag fra DK's værste ISP.
Gravatar #2 - kiwi
12. jan. 2004 11:35
Hehe, forza Tiscali!

Det skal nok tiltrække nye kunder. :P
Gravatar #3 - XorpiZ
12. jan. 2004 11:36
Så ryger pointen med Flat rate vel :D
Gravatar #4 - Bubel
12. jan. 2004 11:36
Et gennemsnit består både af højt og lavt forbrug, hvis de så skærer de høje fra har de et nyt gennemsnit osv.

En regel med så blød formulering bør de ikke kunne bruge juridisk.
Gravatar #5 - cockmuffin
12. jan. 2004 11:37
Ja, det er fandme smukt. Hvis du bor i et område, hvor folk primært kun bruger deres linier til at hente og sende mails, så kan du risikere at få lukket din linie, hvis du hører netradio eller spiller et eller andet onlinespil, da dit forbrug så vil være over gennemsnittet i det område.

Og indtil videre er der blevet lukket 5 linier, og de siger, at der vil blive lukket mange flere..

Endnu en grund til at skifte til en anden isp.
Gravatar #6 - KaLiFfEn
12. jan. 2004 11:38
hmm... deres punkt 18... er det ikke lidt, lige som at komme ind på en restaurant hvor der står: tag selv buffét:100 kr,- men hvis du spiser mere end de andre gæster, kan overtjeneren gribe ind!
Sygt nok... endnu en grund til ikke at vælge Tiscali!
Gravatar #7 - Ahlforn
12. jan. 2004 11:48
Enig, det holder ikke. Men dog ikke noget nyt, som der står i nyheden. Jeg har set folk fra blandt andet USA, brokke sig på diverse fora over ISPer der har gjort det samme.
Gravatar #8 - setien
12. jan. 2004 11:59
SÅ er jeg skredet.
Jeg overvejede Tele2 i sin tid, pga deres billigere priser, men gad ikke deres skillefilter-mangel-på-router helvede.

Men det er her er det sidste strå. Hvad fanden kan jeg bruge flat rate til hvis jeg ikke kan fylde min forbindelse op med pr0n 24/7?

CyberCity, her kommer jeg!
Gravatar #9 - setien
12. jan. 2004 12:02
#4:
"En regel med så blød formulering bør de ikke kunne bruge juridisk."

Det behøver de heller ikke. De kan bare lukke min forbindelse i en enkelt dag, så har jeg overgivet mig pga abstinenser.
Gravatar #10 - TullejR
12. jan. 2004 12:09
den regel har fx danskkabeltv da haft længe, og med mit nuværende forbrug på 950MB hver 5. dag mister jeg nok alligevel ikke min forbindelse, hehe
Gravatar #11 - Disky
12. jan. 2004 12:10
setien:
Hvad er det for et tele2 helvede du snakker om ?

Jeg har en tele2 2Mbit/s forbindelse, og den kører bare hele tiden som den skal.

har købt en dlink router og smækket efter deres modem, fungerer perfekt, og så må jeg lovligt pille alt det jeg ønsker og ikke som ved ProAccess hvor man kan hacke routeren men ikke må.
Gravatar #12 - Spurn
12. jan. 2004 12:11
Jeg syntes det er et glimrende tiltag, godt nok er det et flatrate produkt, men skærer du de værste warezgutter fra så vil det måske i længden betyde billigere priser for os andre.
Gravatar #13 - Kandis
12. jan. 2004 12:12
Hvis de gerne vil miste de få i forvejen utilfredse kunder de har, så be my guest. Fanme glad for at jeg valgte CC i tidernes morgen, dem har der ALDRIG været probs. med. Plus at de sænker priserne hele tiden og opgradere og opgradere ens linier.. startede med en flex 256/1024 forbindelse, og sidder nu med en fast 1536 forbindelse hele ugen.. til samme pris.. det skørt! ;)

"Life is great.. derfor vælg CyberCity"

..Citat Slut.
Gravatar #14 - Visse
12. jan. 2004 12:19
Erm de har simpelthen tænkt sig, at slå sig selv ihjel, det er sq da fair nok, det har jeg intet imod "go Tiscali!!!!!"
Gravatar #15 - z.francois
12. jan. 2004 12:30
hvor latterligt.. jeg har selv tiscali, og jeg må da inrømme at jeg i længere perioder af gangen, dl'er 24/7.. nu har jeg da en grund til at skifte til en billigere isp.. og så kommer spørgsmålet (har ik læst artiklen) bliver den mængte man nu må dl, større hvis man har en større forbindelse.. og hva med upload.. er der også begrænsning på dette.. nej, jeg tror bare jeg vælger at få en ny isp.!
Gravatar #16 - Nielsen
12. jan. 2004 12:31
#10
Ja fandt reglen lige her ->
http://www.danskkabeltv.dk/Default.asp?ID=222
kan Dansk Kabel TV efter forudgående varsel opsige og lukke abonnementet.

Men hos Tiscali står der kun at de vil reagerer
alså ikke opsige.
Gravatar #17 - nielsbuus
12. jan. 2004 12:38
CyberCity Ciger:
Tiscali er en ceriøst cyret cerviceprovider.
Citat Clut.
Gravatar #18 - ada
12. jan. 2004 12:42
Kære Tiscali.
Tak for dit konsekvente selvmord.
Det har været yderst sjovt i de tider hvor jeg har siddet på jeres 2mbit linje og overvejet om det ikke ville gå hurtigere hvis jeg skiftede tilbage til 56k modem.
Og kan du huske da dit support team bad mig om at pinge 127.0.0.1 for at jeg selv kunne se at det er mit eget netværk der var nede?
De gutter er da også yderst kvalificerede, de fortjener årets medalje.
Siden jeg skiftede til TDC Proacces har jeg priset mig ulykkelig med alt for lav ping og en meget kedelig "alting virker" hverdag, jeg savner også at sidde i de lange telefonkøer da hele jeres net gik i sort fordi en bumset dreng i havde som praktikant fandt det sjovt at spille "kauntar" på serverene.

Tak for alt, med venlig hilsen.
En Tidl. Tiscali Kunde.
Gravatar #19 - Pagan
12. jan. 2004 12:45
Tele2 kører det gennem tiscali ???? Ellers ville det være rimlig ærgeligt nu når man lige har bestilt det. >_
Gravatar #20 - The_Menace
12. jan. 2004 12:46
vil det få betydning for kunder som allerede er der.... kan de bare skrive punkter på uden at man skal skrive under på det ???
Gravatar #21 - kg
12. jan. 2004 12:49
#12, at en betingelse er så løst formuleret finder jeg mildest talt afskyeligt. Warez download eller ej, betaler man for et produkt, som man kun kan få lov til at udnytte hvis alle bruger det ligesåmeget som en selv (hvorved der måske ikke ville være båndbredde tilbage). Det er endnu en måde at "spare penge" på fordi de ikke kan lide kunderne.

#15 det er nok gennemsnitsforbruget for andre brugere med samme type linie som dig.

#16. Nu er jeg så for doven til at læse det hele igennem... hvilken regel er det lige du hentyder til?
Edit : glem det, fandt den


#18 og glem nu ikke de efterfølgende regninger efter at man har opsagt linien.

#20 ja de kan, sålænge de giver kunderne besked om det

Alt i alt er jeg glad for min 3072/768 kbit linie hos CC
Gravatar #22 - ada
12. jan. 2004 12:50
#20 Hvis der i kontrakten står at tiscali kan ændre reglerne uden varsel så ja, hvis der ikke gør... så ja, det kommer til at få betydning :)
Gravatar #23 - ada
12. jan. 2004 12:50
#21 sorry, inkluderer lige :p
edit: ups det kan jeg ikke :(
Gravatar #24 - kgp43
12. jan. 2004 12:52
#19: Blev også i tvivl, så var lige inde og checke:

Virksomheden
Tele2 AB - som Tele2 A/S er en del af - blev stiftet i 1993 og er i dag blandt Europas førende telekommunikationskoncerner. Tele2 AB opererer i 22 lande og har 17,7 millioner kunder fordelt på fastnet- og mobiltelefoni, data- og internettjenester.

I 2002 var Tele2 den hurtigst voksende teleoperatør i Europa. Det viser, at privatpersoner og virksomheder overalt deler et ønske - om smart, billig og enkel kommunikation.

Tele2's selskaber
Tele2, Tango og Comviq - teletjenester
Datametrix - systemintegration
3C Communication - online betaling, kreditkorttransaktioner og telefonbokse
Transac - databehandling af kreditkorttransaktioner og fakturering
C3 - forudbetalte taletidskort til fastnettelefoni
Optimal Telecom - lavprisgarantier på teleservices
Gravatar #25 - CrimsonTwilight
12. jan. 2004 12:55
#12:
Nu er det sådan at jeg bruger min computer som webserver for min egen hjemmeside. Desuden henter jeg en del anime/manga og deler det på IRC. Dette resulterer i at jeg faktisk bruger min 2048/512 forbindelse fuldt ud for det meste af tiden.

Så det er ikke kun "warezgutterne" som bliver ramt af dette.
Nu har jeg TDC OnCable, så håber bare at dette ikke spreder sig til andre internet udbydere.
Gravatar #26 - kiwi
12. jan. 2004 12:57
#21 Det er vist "kun" 2560/768, har også for nylig fået opgraderet min CC forbindelse til samme hastighed, rigtig lækkert! :)
Gravatar #27 - [EF]DKWolf
12. jan. 2004 12:59
#19
Nej Tele2 har ikke noget med Tiscali at gøre
Gravatar #28 - demolition
12. jan. 2004 13:04
Flatrate med ubegrænset forbrug...så længe du ikke bruger linjen alt for meget. Temmeligt useriøst. Så kan de i det mindste skrive hvad deres smertegrænse er.
Gravatar #29 - Phearaz
12. jan. 2004 13:11
Jeg har netop modtaget endnu en inkasso påmindelse fra Intrum Justitia på 1860kr. for en Tiscali linie jeg aldrig har haft. Jeg synes det bliver fedt at se hvor hurtigt de kan skyde deres firma i sænk på den måde. De er ihvertfald godt fra start.
Gravatar #30 - Mort
12. jan. 2004 13:13
Inden folk er alt for hellige, så huske lige at cybercity har haft samme regel.

Om de stadig har den regel ved jeg ikke men da jeg for nogen år siden tegnede mit abonnement stod det som et af punkterne. Det var på det tidspunkt også oppe i pressen, som mente at der ikke var juridisk grundlag for at skrive en sådan begrænsning.
Gravatar #31 - bleze
12. jan. 2004 13:27
#6 lol

Der vel ingen nørder på newz.dk der seriøst bruger TIScali?

Jeg vil også kun tro at det er dem der downloader pron dagen lang der ligger "markant over gennemsnittet"...
Gravatar #32 - kg
12. jan. 2004 13:33
#26.... nej ... jeg har fået et BREV om at den nu er 3072/768

da jeg fik den i sommerferien, blev den boostet, og som julegave blev den boostet igen
Gravatar #33 - sonicwave
12. jan. 2004 13:36
Jeg har selv en 256/256 forbindelse fra Tiscali - som der endnu ikke har været problemer med overhovedet (bortset fra oprettelsen, hvilket jeg dog mere giver TDC skylden for...). Desuden er den billig - 345kr om måneden, med en Cisco677 router og en fast IP - og desuden slipper jeg for at have en fastnettelefon...

Så alt i alt er jeg sådan set fint tilfreds med Tiscali - og da jeg ikke ser mig selv som én der downloader mere end gennemsnittet, håber jeg også at jeg fortsætter med at være det... (frygter dog lidt den dag jeg siger mit abonnement op...:)
Gravatar #34 - tveskaeg
12. jan. 2004 13:38
Først fik vi Internet, nu vil vi have Tiscali.

Sådan lød deres forrige reklamegejls kampagne. Det er gået støt og roligt ned af bakke for det firma siden Frank Rasmussen solgte det og forlod det.

Jeg husker selv alt det bøvl og besvær jeg måtte igennem da jeg opsagde mit DSL hos dem. Det tog dem 9 måneder før de måtte slippe mig og jeg måtte true dem med en advokat før de fattede at jeg ikke længere ønskede at være kunde hos dem.
Gravatar #35 - kg
12. jan. 2004 13:42
#30, de har ikke den regel i det nuværende regelsæt ("standard abonnementsbetingelser v 1.4")
Gravatar #36 - myplacedk
12. jan. 2004 13:44
Har de ikke altid haft sådan en klausul? Det mener jeg da bestemt der var, da jeg købte min Tiscli ADSL for... et antal år siden.

Sidst jeg regnede på det var Tiscali stadig den billigste, med den hastighed jeg bruger. Den er ikke faldet en krone (den er faktisk steget lidt, fordi jeg vil have fast ip), mens Cybercity har nedsat deres priser gang på gang.
Gravatar #37 - bnm
12. jan. 2004 13:53
Jeg kan godt se sagen fra begge sider.

På den ene side er ISP'erne som simpelthen er nød til at oversælge deres kapacitet. Det er de af den enkle grund at på et hvert givent tidspunkt bruger ca. 5% af deres kunder deres forbindelse, så hvis de ikke oversolgte deres forbindelse skulle de hen og kunne garantere 20x så meget kapacitet og det medfører en garanti på 20x så meget throughput, og det har ingen ISP råd til at betale for, vedmindre selvfølgelig de sætter priserne 20x op, men så er den ISP ikke i branchen særligt længe.

På den anden side er kunden som føler han har betalt for en flatrate forbindelse og mener flatrate betyder ubegrænset forbrug (men det betyder fastpris per data enhed). Men lige præcis i den her sag, står jeg på kundens side. Når en ISP, ganske naturligt, har brug for en øvre grænse for hver meget throughput deres kunder må have hver måned, for at 1 ikke "ødelægger" det for hundredevis, så må de spille med åbne kort, så kunderne har noget at forholde sig til. Hvis de vil sætte en grænse så lad den være kendt. Et tal. Det tal kan de så ændre fra dag til dag hvis det er nødvendigt, men det bør alle tider være en konkret værdi.
Gravatar #38 - zaggi
12. jan. 2004 13:53
33# sonicwave /
Jeg har 2mbit/512 fra CC til 595 kr. Der er heller ingen problemer. Samt fast ip og router.. Kom nu over til os. Du vil blive glad for det i længden ;) Må sige Tiscali ikke imponerer mig på nogle måde. Da slet ikke deres "flotte" stunt de prøver at lave nu. "Nå boss hvad skal vi lave idag?, tjaa vi kunne jo gribe skovlen og grave vores egen grav..."
Gravatar #39 - kg
12. jan. 2004 14:04
#38 du glemte : "do you want a balloon?.... they all float down here"
Gravatar #40 - FlyveHest
12. jan. 2004 14:18
Hvordan fungerer det med opsigelse når der er skift i betingelserne for produktet? Man kan vel dårligt blive bundet yderligere når der nu forekommer en forringelse af det produkt man originalt har bestilt (og betalt/er for), så jeg går ud fra at man mere eller mindre kan opsige med virkning den 15/2?

Hvor hurtigt kan man konvertere til en CC linie, nogen der har erfaringer/inputs omkring det?
Gravatar #41 - haj
12. jan. 2004 14:22
Det foreligger fra pålidelige kilder at gennemsnitsforbrugt bliver beregnet ved hjælp af denne formel: kvardratroden af Tiscali-chefernes IQ * PI

// Hans ;o)
Gravatar #42 - Joe Bob
12. jan. 2004 14:25
Det bedste ved punkt 18 'Fair Use Politik' er vel Tiscali's afsluttende kommentar:

"Fordelen er, at abonnenten lejlighedsvis kan downloade meget betydelige datamængder når blot ikke det gennemsnitlige forbrug over en længere periode er markant større end andre abonnenters."

Havde man ikke den fordel før de gennemførte de nye betingelser. De får en begrænsning til at lyde som en fordel. Den går ikke.

Jeg har selv Tiscali (256/256) til 295,-, hvilket skulle være det billigste på markedet. Derfor bliver jeg (indtil Tiscali evt. opsiger mig).
Gravatar #43 - B3
12. jan. 2004 14:25
Det er næsten ligesom at læse Anders And det her.. Et FUP (Fair Use Politik), blir det solgt som. Et FUP nummer er det at kalde det Flat Rate, og FUP er det også at kalde det bredbånd.

Jeg elsker at man må sælge ting under benævnelser der ligger og tipper rundt på grænsen til hvad der er FUP, hvis bare det er noget der omhandler tele/data kommunikation :D
Gravatar #44 - VIA
12. jan. 2004 14:31
"Fordelen er, at abonnenten lejlighedsvis kan downloade meget betydelige datamængder når blot ikke det gennemsnitlige forbrug over en længere periode er markant større end andre abonnenters." (C/P fra Tiscalis bestemmelser)

Hvor fanden ligger fordelen idet? Med en 'normal' forbindelse må du jo hele tiden hente store mængder data. Det er da absolut ingen fordel ved deres "fair use politik". Det er nærmere en ulempe hvis man sammenligner med en alm. forbindelse.

Fair Use Politik?? nææ Fucked Up Politik.

Eeeeeeeeeeeeeeeeelsker CC :D
Gravatar #45 - cmv
12. jan. 2004 14:40
Det må vist være os der er noget galt med.....
Har været lidt rundt og kigge på forskellige IPS'er..

Gældende for dem allesammen (dog med lidt forskelligt ordvalg)

1) På internettet 24 timer i døgnet
2) Ubegrænset forbrug

Med ubegrænset forbrug forstår jeg at man kan bruge sin linie maksimalt i 24 timer (eneste BEGRÆNSNING er hastigheden på linien - dvs at man nok for svært ved at hente 10 gigz prOn på et døgn på et 56k -NB. ved godt at de ik har noget med bredbånd :) )

Som #4 skriver: Et gennemsnit består både af højt og lavt forbrug, hvis de så skærer de høje fra har de et nyt gennemsnit osv.

(tror jeg skal ha' en snak med min matematiklærer)
... men ikke et REELT gennemsnit for netop den forbindelse

cmv
Gravatar #46 - bnm
12. jan. 2004 14:43
#41: og hvis vi antager de har en gennemsnits IP bliver svaret 10pi, 10pi hvad? Tebibyte i minuttet? :p
Gravatar #47 - Hakkeren
12. jan. 2004 14:47
Aaargh jeg hader tiscali og jeg hader mig selv for at være kunde hos dem. :)

Sendte dem da også en mail til dem da jeg så deres nye lorte betingelser. At kalde den nye fair use politik en fordel er jo en stærk fornærmelse af en intelligens. Fuck jeg brækker mig. Troede ellers de var ved at komme på bedre tanker nu da de ville sætte min abonnementspris ned... men ak nej.
Gravatar #48 - sonicwave
12. jan. 2004 14:48
33# zaggi /
Heh... Ville skam gerne - men det er lidt svært at grave 150kr ekstra ud af en i forvejen ikke specielt stor SU...:)
Gravatar #49 - MBG
12. jan. 2004 14:52
#30:

Jo, CC har også haft noget lignende i deres betingelser, men det var dengang de havde det produkt hvor man med modem (ISDN (kan ikke huske om det kaldt 56K også)) kunne bruge linien så meget som man nu havde lyst til for 500kr. om måneden. Der skrev de bare at man ikke måtte misbruge det ved f.eks. bare at lade linien stå åben for at alle på ens ICQ kunne læse at man sover eller at man bare lader sin mail klient stå og tjekke post hvert 5. min.!
Gravatar #50 - Hakkeren
12. jan. 2004 14:54
Opfordrer alle tiscali kunder til, at skrive til Kontant (dr.dk/kontant) så de forhåbentlig vil tage sagen op.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login