mboost-dp1

newz.dk

PBS vil have 10 år gammelt domæne efter navneskifte

- Via Computerworld DK - , indsendt af -N-

PBS kunne i går melde ud, at de ikke længere vil hedde PBS, men i stedet vil skifte navn til Nets. I forbindelse med navneskiftet har de dog ikke sikret sig, at domænet nets.dk er ledigt, for det er det ikke.

Computerworld kan oplyse, at domænet ejes af Sten Kristian Axelsen, der købte domænet tilbage i år 2000. Domænenavnet er Stens navn stavet bagfra, og han anvender det i forbindelse med sin bibeskæftigelse som webdesigner.

PBS forsøgte i første omgang at købe domænenavnet via en stråmand for 100 kroner, men det var Sten ikke interesseret i. Senere blev tilbuddet forøget væsentligt, til 50.000 kroner, men idet Sten ikke agter at skille sig af med domænet, takkede han fortsat nej.

Det har fået PBS til at skrue bissen på, og en marketingsmand fra firmaet kunne således fortælle, at de rådede over de bedste erhvervsadvokater og nok skulle få vristet domænet fra ham.

Næste skridt bliver sandsynligvis domæneklagenævnet, men dem frygter Sten ikke, idet han mener, han har en god sag. Computerworld har fosøgt at få en kommentar fra PBS om sagen, men uden held.





Gå til bund
Gravatar #101 - nold-i-spolen
10. sep. 2010 23:52
Rantanrave (79) skrev:
Det her er da fuldstænding latterligt.

Hvor er det bare uprofessionelt af et firma at skifte navn, UDEN at have rettighederne til domænet først!

PBS og BBS var allerede klar over at domænet var optaget tilbage i 2007: http://www.computerworld.dk/art/101283?a=rssreader...

Det kan da kun være PBS' egen skyld det her, og jeg håber at de taber sagen.

Det kan ikke være ret eller rimeligt at man skal have sit domæne taget fra sig, bare fordi et firma har skiftet navn til noget som de vidste var optaget.


Hvis man følger linket kan man bla. læse:
"Han forklarer endvidere, at navnet var en af grundstenene til samarbejdet mellem PBS og BBS"

Shit, så har man et spinkelt grundlag for samarbejde hvis et navn "er en af grundstenene"!!

Håber PBS bliver tvunget til at skide i havet!
Gravatar #102 - squad2nd
11. sep. 2010 00:13
Han udtaler i nyheden:
Først troede jeg, at det var et kristent norsk sangkor, som man finder, når man går ind på Nets.no.


Hvis man går ind på Nets.no kommer man direkte til PBS's organ! Det er altså lykkedes dem at tryne et stakkels kristent norsk sangkor for at få deres webside!

Det er sateme store kræfter der er på spil mht. PBS, når ikke engang Gud kan stoppe dem!
Gravatar #103 - nubus
11. sep. 2010 17:00
Hvad er der lige med danske monopoler som skal lyde internationale. Dansk Olie og Naturgas er blevet til DONG Energy... en dong er jo - eh - en dildo, så deres ansatte er internationalt til grin hver gang de deltager på seminarer eller på anden måde "vifter med flaget".

Og nu "Nets" - udenlandsk-lydende, koldt, anonymt og ikke noget som giver folk den tryghed der er afgørende ved betalinger. Deres første handling er at tryne "den lille borger" med deres kobbel af glubske rottweilere iført juridisk kandidateksamen. Så ved vi da hvad Nets står for. Bvadr.

Trist at ejeren af sitet sikkert giver efter og går efter pengene.
Gravatar #104 - ZanZan
13. sep. 2010 07:51
ValueMan (50) skrev:
Det kan ikke være meningen, at enkeltpersoner, som har valgt sig ét eller andet "legedomæne", kan bremse udviklingen for forskellige firmaer.


Nu er nets.dk ikke eget af en enkeltperson, men af et firma. Det kan godt være at det er et firma med kun 1 ansat, men det er stadigt et firma.
Gravatar #105 - Justin
13. sep. 2010 08:35
ValueMan (50) skrev:
Så holder det op !

Det kan ikke være meningen, at enkeltpersoner, som har valgt sig ét eller andet "legedomæne", kan bremse udviklingen for forskellige firmaer.


hvilken krav skulle han have opfyldt for af have lov til af beholde sit domæne ??

vil gerne høre hvordan du adskiller "legedomæne", fra et "seriøst domæne"
Gravatar #106 - DrHouseDK
13. sep. 2010 09:21
Skift nu bare navn, så Pernilles Bæskubber Service kan få en lettere adresse end www.pernillesbaeskubberservice.dk :P
Gravatar #107 - Pistolprinsen
14. sep. 2010 12:11
Der er noget fuldstændig galt og korrupt med det danske domain system, hvis man kan blive fravristet et domain navn mange år efter man har rigistreret det, bare fordi et eller andet firma får en "fiks" ide!!!

Har man ejet domainet i flere år inden et firma forkøler sig på det, så kan man ikke beskyldes for at have registreret domainet for at udnytte et "strakkel" firma, men fordi man virkelig selv ønsker navnet, og så burde den sag ikke være længere!

Der må godt nok sidde nogle korrupte indforståede selv-skludre-klappende røvhuller i det klageudvalg for domainer!

Tænk, at man ikke engang kan vide sig sikker på en ejendom man har ejet i mange år - er det et anarki vi lever i!
Hvor er den private ejendomsret?!?

Hvis et firma klokker så eftertrykkeligt i det, at de ikke engang kan finde ud af at registrer eller kontroller et domainnavn inden de navngiver sig selv, så er de da så lamme i roen, at de ikke har fortjent bedre!!!

Jeg tror, vi skal have startet en hjemmeside, hvor de firmaer, der tryner de oprindelige ejere på den måde bliver oplistet, så vi kan fravælge dem, når vi handler ind!
Gravatar #108 - Pistolprinsen
14. sep. 2010 12:14
ValueMan (50) skrev:
Så holder det op !

Det kan ikke være meningen, at enkeltpersoner, som har valgt sig ét eller andet "legedomæne", kan bremse udviklingen for forskellige firmaer.
Uden firmaers fortrinsret til, at få de relevante domænenavne, så bremser vi al udvikling og fremdrift.
Hvorved vi bremser økonomien for de firmaer, der er med til, at øge kvaliteten af det samlede Internet.
Til glæde for os alle !
Så derfor må Sten pænt aflevere, så PBS kan komme videre.
Bag PBS, DanID, NemID står bankerne og de er altså noget mere vigtige for vores samfund, end Sten !


Så, hvis jeg mener, at mit firma vil have langt bedre gang af at drive forretning fra dit hus i stedet for nuværende lokaler, så er du villig til kvit og frit at give mit firma dit hus til "glæde for økonomien og dermed fælles gavn"?!?

Sikken en gang fis!!!

Enten er du en flamer eller osse er det indlæg planet for så torksenaiv og dum er der vel ingen normalt begavede der er!
Gravatar #109 - Jakob Jakobsen
14. sep. 2010 12:37
#107

jeg er enig i dit indlæg, men du skal huske på en ting. Man ejer ikke domænet, man lejer det. Derfor kan du ikke snakke om ejendomsret.

Men ja, det er noget svineri at et firma kan tvinge sig til et domænenavn, som har været i brug længere end firmaet har eksisteret.
Gravatar #110 - BlackFalcon
14. sep. 2010 13:39
Jeg vil lige starte med at jeg ikke holder med PSB/Nets i denne sag, men jeg er nødt til at kommentere på indlæg #107.

Pistolprinsen (107) skrev:
Der er noget fuldstændig galt og korrupt med det danske domain system, hvis man kan blive fravristet et domain navn mange år efter man har rigistreret det, bare fordi et eller andet firma får en "fiks" ide!!!

Har man ejet domainet i flere år inden et firma forkøler sig på det, så kan man ikke beskyldes for at have registreret domainet for at udnytte et "strakkel" firma, men fordi man virkelig selv ønsker navnet, og så burde den sag ikke være længere!


Altså i det øjeblik du indleder forhandlinger om at videre-sælge et domæne-navn lægger du under for begrebet 'cybersquatting' aka 'domain squatting'. Det er ligegyldigt om domænet er blevet pludseligt interessant eller om du i 1989 tænkte at pepsi.dk lød godt. Du går på en tynd line hvis du siger nej til et fornuftigt tilbud og prøver at presse prisen. Edit: Heldigvis for indehaveren af nets.dk har han ikke forsøgt at handle, men min pointe er, at reglerne er der for at forhindre det.

Pistolprinsen (107) skrev:
Der må godt nok sidde nogle korrupte indforståede selv-skludre-klappende røvhuller i det klageudvalg for domainer!


Altså den slags ubegrundede bemærkninger har jeg ikke meget til overs for. For det første så er der ikke afsagt kendelse endnu. For det andet er medlemmerne højt uddannede, jeg lister lige titlerne på de personer der sidder i rådet:
domaeneklager.dk skrev:

Formand: Højesteretsdommer
Suppleant for formanden: Landsdommer
Medlem med særligt kendskab til immaterialret: Professor, dr.jur.
Medlem med særligt kendskab til immaterialret: Advokat
Suppleanter for medlemmer med særligt kendskab til immaterialret: Cand. jur. + Professor, dr.jur, ph.d.
Forbrugerrepræsentant: fra Danmarks Aktive Forbrugere
Suppleant for forbrugerrepræsentant: fra Forbrugerrådet
Erhvervsrepræsentant: fra IT-Branchen
Suppleant for erhvervsrepræsentant: fra DI og ITEK

For det tredje kan jeg ikke se hvordan en afgørelse personligt kan gavne disse personer, medmindre du er ude i en injurie-sag og snakker om bestikkelse.

Pistolprinsen (107) skrev:

Hvis et firma klokker så eftertrykkeligt i det, at de ikke engang kan finde ud af at registrer eller kontroller et domainnavn inden de navngiver sig selv, så er de da så lamme i roen, at de ikke har fortjent bedre!!!


Hvorfor skal man slås om et domæne? Prøv at se på Paint.net og se hvor fredeligt det kan gøres. :). Derudover er man nødt til at acceptere at der ikke er et uendeligt antal brugbare domænenavne, og at der naturligvis er sammenfald i de ofte brugte akronymer.

Pistolprinsen (107) skrev:

Jeg tror, vi skal have startet en hjemmeside, hvor de firmaer, der tryner de oprindelige ejere på den måde bliver oplistet, så vi kan fravælge dem, når vi handler ind!

Faktisk en spændende tanke, men du mener at man i DK kan/vil fravælge brugen af PBS? :)
Gravatar #111 - milandt
14. sep. 2010 14:22
I stedet for at indgå i en forhandling om domænenavnet burde Sten tilbyde PBS at opkøbe hans virksomhed for 10 milioner.

Vi ved fra orango.dk sagen at det er en meget dårlig ide at indgå i forhandlinger om domænenavnet, da det vil blive brugt imod dig over for domæneankeklagenævnet. Til gengæld står det da Sten frit for at sælge sin virksomhed med alle aktiver inkluderet i handlen, inkl. retten til nets.dk.
Gravatar #112 - Fjolle
14. sep. 2010 14:38
#111
Der findes ikke noget firma de kan opkøbe.
Gravatar #113 - BlackFalcon
14. sep. 2010 14:49
#112
Er det en betingelse at have et CVR-nummer for at kunne sælge et firma og dets værdier? Uanset hvad kan han jo genåbne CVR-nummeret rimelig hurtigt.
Gravatar #114 - noise
15. sep. 2010 20:43
"Det har fået PBS til at skrue bissen på, og en marketingsmand fra firmaet kunne således fortælle, at de rådede over de bedste erhvervsadvokater og nok skulle få vristet domænet fra ham."

ROFL, hvor er det bare en fed kommentar at komme med.

...fordi alle ved jo at blot man har de bedste advokater, så kan alt lade sig gøre... eller NOT din fucking spade. Vedkommen skulle have slag med en skovl i fjæset for at komme med sådan en kommentar.
Gravatar #115 - JeremyClarckson
1. nov. 2023 13:42
Du kommer med nogle gode pointer om, hvordan gæsteposter kan bruges til at forbedre en hjemmeside design placering på Google. Jeg kan især godt lide, at der lægges vægt på at sikre, at gæsteindlæg er relevante for målgruppen. Hvis de ikke er det, vil de ikke generere trafik til hjemmesiden, og de vil heller ikke have nogen positiv indflydelse på rangeringen.

Jeg er også enig i, at gæsteindlæg skal være af høj kvalitet. Hvis de er dårligt skrevet eller uinformative, vil de reflektere dårligt på webstedet og kan endda skade dets troværdighed.

Her er et par ekstra tips til at bruge gæsteindlæg til at forbedre et websteds placering på Google:

Sørg for, at gæsteindlæg er optimeret til søgemaskiner. Det betyder at inkludere relevante søgeord og nøglesætninger.
Link tilbage til dine egne sider fra gæsteindlæg. Dette vil hjælpe Google med at forstå, at dine gæsteindlæg er relateret til dine egne sider.
Få gæsteindlæg fra autoritative kilder. Dette vil hjælpe Google med at vurdere kvaliteten af dine gæsteindlæg.

Samlet set er gæstepostering en god måde at forbedre et websteds placering på Google. Ved at følge tipsene i dette blogindlæg kan du få mest muligt ud af gæstepostering.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login