EU’s konkurrencemyndighed er begyndt at undersøge, om der er blevet aftalt høje priser på markedet for e-bøger. Det er især forhøjelsen af priser på e-bøger, siden iPad og iBookstore blev lanceret i 2010, der har fået EU på benene.
Med indførslen af iBookstore tillod Apple en ny prismodel, Agency-aftaler, hvor forlagene selv kan sætte prisen, som bogen bliver solgt til forbrugerne online. Før denne prismodel solgte forlagene bøgerne til onlinebutikker som Amazon, hvor butikkerne så selv kunne sætte en pris.
EU frygter at Agency-aftaler underminerer konkurrenceevnen, da forlagene fjerner onlinebutikkernes mulighed for at køre med blandt andet discountpriser.
Siden Apple indførte Agency-aftalerne med forlagene, er de andre online-boghandler derudover blevet tvunget til at indføre de samme aftaler for at få lov til at sælge populære bøger.
Udviklingen på e-bog-markedet er ifølge EU bekymrende hvorfor de nu vil undersøge dette nærmere.
EU skrev:
The Commission has concerns that these practices may breach EU antitrust rules that prohibit cartels and restrictive business practices.
Undersøgelsen omfatter Apple og forlagene Hachette Livre, Harper Collins, Simon & Schuster, Penguin og Macmillan.
Undersøgelsen følger i kølvandet på et fælles søgsmål i USA mod de samme parter, som tidligere omtalt på MacNation, og en lignende undersøgelse i Storbritannien, der dog nu er stoppet.