mboost-dp1

unknown

Nye licensregler fra Microsoft

-

Microsoft ser gerne at flere privatpersoner har en lovlig udgave af Windows derhjemme, og vil nu gøre noget for at realisere dette.

Ifølge Microsoft er der sjældent problemer når folk køber en komplet PC hvor der så er software med, det er derimod de ‘nøgne’ maskiner der skal fokuseres på. Dette gøres ved at det nu skal blive meget nemmere at købe en licens, f.eks. vil det i fremtiden være muligt at få Windows med når man køber en printer.





Gå til bund
Gravatar #51 - dynamism
28. mar. 2003 14:37
#49:

Jeg ved, at du ikke kan blive retsforfulgt for at have en office installeret på både en stationær og en bærbar, hvis begge maskiner bruges af den samme person på forskellige tidspunkter.

Hvordan du tolker EULA'en er op til dig.....
Gravatar #52 - dynamism
28. mar. 2003 14:38

"Sun sælger da heller ikke staroffice for 10 kr for sjovs skyld. de vil da have en bid af kagen og brudt MS monopolet!"

Det var derfor de ændrede det fra gratis til omkring 500 pr. pakke??
Gravatar #53 - mikbund
28. mar. 2003 14:40
"Og MikBund: Nej, jeg piratkopierer ikke, jeg har faktisk licens software, og jeg mener ikke det er for dyrt. Som nævnt lidt højere oppe,"

Der tror jeg så vi er uenige!

"hvis man ikke kan lide prisen, så lad være med at bruge det!!!""
Præcis det jeg prøver på! Men en hvis MS mand hagler jo straks alle GNU tilhængerne ned!
Gravatar #54 - dynamism
28. mar. 2003 14:41
MikBund

Ingen grund til at tage det som et personligt angreb.

Jeg angreb kun piratkopiering af MS software.
Gravatar #55 - FISKER_Q
28. mar. 2003 14:42
#51 det var det jeg mente, men jeg kom lige til at erstatte person med computer.
Gravatar #56 - Simm
28. mar. 2003 14:52
#48: "Folkeskolelærere har for øvrigt idag fået en Office Xp stillet gratis til rådighed af Microsoft Danmark
Det synes jeg da er flot!!"

Flot?! - Ja, det er da et skridt på vejen - men hvad med at Microsoft DK forærede Word til folkeskoleeleverne i stedet for (Office er nok lige en tand for dyrt)? Det er trods alt næsten et krav at man afleverer maskinskrevet materiale i folkeskolen - og så kunne I muligvis score jer nogle kunder senere hen
Gravatar #57 - dynamism
28. mar. 2003 14:52
#56

Mer' vil ha' mer'!!?

;-)
Gravatar #58 - Simm
28. mar. 2003 14:57
dynamism: Selvfølgelig, hvem vil ikke det? :)
Gravatar #59 - MightyPalm
28. mar. 2003 14:59
#50
Har du (eller arbejder du i) et firma der smider x millioner ud af vinduet for sjovs skyld??
Jeg er ked af at hive dig ud af din drømmeverden, men man reklamerer altså for at skaffe kunder, og Microsfts reklame i forbindelse med skolelærerne er den bedste man kan lave. Hvis man lader brugerne få softwaren så kræver de også at deres firmaer bruger dette..
Gravatar #60 - xect
28. mar. 2003 15:00
Prøv lige at høre på jer selv en gang. "Jeg synes det er dyrt så det er fair at jeg piratkopierer". Den holder for helvede ikke, "jeg synes bilen er for dyr, så jeg stjæler den", "jeg synes det er for slapt at man kun må køre den ene vej på ensrettede motorveje, så jeg kører bare begge veje. Så må dem der kører den anden vej bare acceptere det". Hvis I ikke vil betale for deres produkter så brug nogle andre, eller lad i det mindste være med at prale med at I synes I har ret til at gøre hvad der passer jer.
Gravatar #61 - DUdsen
28. mar. 2003 15:01
#34 med mindre du lver i en jordhule ville du have bemærket af animations branchen er igang med at skifte til linux

Og til jer med officeXP pro osv. bryger i forskellende fra det og konkurende systemer til noget som helst eller er er det bare for føle jer som avancerede brugere at i vil have det.

Dette indlag er skrevet fra en 5 år gammel PC med linux og jeg syntes det er skremmende så få barierer jeg løber ind i.
Hvad gør jeres dyre pc'ere med det nyeste ms-office egentligt for jer min 300mhz linux box med koffice ikke kan ud over spil self.

#48 Sun stiller staroffice gratis til rådighed for alle med forbuindelse til skole miljøet MS halter bare efter og forsøget at få ingenting til at se ud af meget intet nyt fra den front ;)
Gravatar #62 - dynamism
28. mar. 2003 15:09
#61

Tjo, men der jo delte meninger om, hvilket produkt der er det bedste, så jeg mener at de fleste ville bruge MS Office, hvis de begge var gratis
Gravatar #63 - kaeT
28. mar. 2003 15:17
#3 "saa meget desto dyrer", kan man overhovedet sige det? - Hvem har i øvrigt sagt noget om priser?- Der er jo ikke nogen der tvinger dig til at købe en printer/Windows pakke, hvis du bare vil have en printer.- "men ikke saerligt relevant at faa en windows med til sin printer", en klassisk "Alt hvad M$ laver skal sables ned! Linux (som jeg ikke fatter at installere og bruge) rules!"-kommentar! Hvorfor lede efter en negativ indgangsvinkel? Hvad med at se sådan på det, at du kan få eks. Windows XP til en brøkdel af den oprindelige pris?

#7 Du vil ikke betale mere end 1.000 for et OS, hmm? Har du nogensinde købt software (ikke spil)? Prøv at check priserne, og se hvad eks. Adobes produkter koster!

#8 (shduckman) Nu er din baggrundsviden uden tvivl ikke den samme som min, men hvis du kendte omkostningerne ved at udvikle eks. et OS, så ville også du kunne se, at 350 kr for et OS er helt i skoven.- Jammen Linux er jo gratis!- Og hvad så? Windows er testet! Testet i en masse forskellige miljøer med en masse forskellig hardware!

#14 + #15 I er helt i skoven! ;-)Windows: Må installeres på én maskine!Office: Må installeres på licensindehaverens desktop og laptop.

#18 (shduckman) Har du hørt om, at man kan skifte udseende på systemet? Se evt. #28.

#26 "Kun på en computer, ergo slut med at opgradere den. Jeg synes mange EULA'er begrænser brugerne for meget." Jeg forstår ikke helt hvad du mener, men jeg tror der er noget du har misforstået!

#29 "Man kan måske diskutere hvorvidt det er tyveri når det er software" - Nej!

#30 "Kopiering af software KAN ikke sidestilles med tyveri af fast ejendom!" - JO!!! Læs dog EULA!

#44 "Og tænk over dit eget argument - det kunne jo f.eks. også bruges til at nægte at betale vægtafgift(Du HAR jo en bil, og du SKAL bruge vejen, hvorfor skulle du så betale tusindevis af kroner for at benytte dem!)" - Spot on! :-)

#50 Siden hvornår har markedsførring været forbudt? Det er jo ikke nogen varmestue det her! ;-)
Gravatar #64 - dynamism
28. mar. 2003 15:20
Stort bifald til keaT
Gravatar #65 - mikbund
28. mar. 2003 15:24
<B>#59 #63</B>
Vi er ikke uenige med markedsværdi og reklame ved det stunt.... Det var jo ligesom det jeg kommenterede.

Min holdning som måske ikke fremgik, er at jeg ikke altid bryder mig metoderne! Det kan jo skævride markedet ;-)

Der hvor jeg synes det kan være problematisk er når virksomheden i forvejen har monopol. Dette er en hel sikker metode til at fastholde monopol ;-)
Gravatar #66 - dynamism
28. mar. 2003 15:28
MS har jo ikke monopol på Office markedet, der er både Corel WordPerfect Office og StarOffice.

Ms er bare bedre... ;-)
Gravatar #67 - Acro
28. mar. 2003 15:31
#49:Hvorfor skal vi overhovedet tage stilling, når vi alligevel ikke kan bruge EULA til noget som helst?

#50:Selvfølgelig er der en bagtanke, ingen gør noget for deres blå øjnes skyld. Der findes da ingen virksomheder der bare forærer noget væk - uden at regne med at få det igen, på den ene eller den anden måde.

Det er jo lidt det samme som når Microsoft selv ser igennem fingre med at elever bruger ulovlige versioner, for de ved godt at sålænge de gør det - så vil skolen og deres fremtidige arbejdspladser også være nød til at benytte dette - da det er her kompetence grundlaget ligger.

Og bare fordi man er paranoid kan man jo godt være forfulgt.

#56:Maskinskrevet betyder, så vidt jeg husker, ikke i Microsoft Word-format, du kan bruge notesblok - eller noget helt andet, det er op til den enkelte elev.
Gravatar #68 - seahawk
28. mar. 2003 15:33
#66: Så bør du slå ordet monopol op i en ordbog - monopol betyder ikke man er det eneste produkt på markedet...
Gravatar #69 - dynamism
28. mar. 2003 15:39
Main Entry: <B>mo·nop·o·ly</B>Pronunciation: m&-'nä-p(&-)lEFunction: <I>noun</I>Inflected Form(s): <I>plural</I> <B>-lies</B>Etymology: Latin <I>monopolium, </I>from Greek <I>monopOlion, </I>from <I>mon- + pOlein </I>to sellDate: 1534<B>1</B> <B>:</B> exclusive ownership through legal privilege, command of supply, or concerted action<B>2</B> <B>:</B> exclusive possession or control<B>3</B> <B>:</B> a commodity controlled by one party
Altså hvis man er alene.....
Gravatar #70 - kaeT
28. mar. 2003 15:47
Seahawk for pokker, stay in school! ;-)
Desuden: The Wall Street Journal (May 16, 2002): "StarOffice 6.0 is fair," writes Walter S. Mossberg. "It's usable, but it's definitely inferior to Microsoft Office."
Gravatar #71 - Simm
28. mar. 2003 16:00
Acro: nu er "maskinskrevet" jo indforstået med at du har sat din tekst op i et tekstbehandlingsprogram.. Selvfølgelig kan du godt skrive din rapport i notepad, men den er ikke særlig "sjov" at læse, og ser ud af h... til typografisk.

Notesblok? Dermed mener du alm. blyant og papir? Jeg kan love dig for at du får verbalt tæsk af din lærer, hvis du afleverer dine rapporter sådan på en gymnasiel/akademisk uddannelse (og seriøs skrivekrampe i nallerne)


--

Hvorfor er der ingen, der nævner OpenOffice i denne sammenhæng? Den er gratis, og kan bruges til de fleste formål.. Vil da klart opfordre folk til at bruge den! :)
Gravatar #72 - The-Lone-Gunman
28. mar. 2003 16:02
BTW. hvem læser de der licens ting :)
Gravatar #73 - zephid
28. mar. 2003 16:06
#39
Nu bruger jeg sådan set Debain Linux fordi jeg er en fattig efterskole elev uden nogen som helst form for indkomst ud over det min mor og far sponsorer, jeg er selv den hardcore gamer der ikke ville bruge et OS der ikke kunne kører spil, jeg brugte Win2k, men min nabo blev bustede af APG derfor skulle det bare lykkes at skifte til et andet os, jeg havde læst at Linux er bedre til at håndtere større opgaver end Win2k, der iblandt spil, jeg brugte 3 dage på at få det op og kører, men nu virker det og jeg har tror ikke selv på at jeg skifter over til Windows igen. Det skal så også lige siges at jeg er stødt på ét program der ikke virker i Linux, og det er TSW WebCoder 3, men ellers alle de spil og programmer jeg brugte før virker efter hensigt og jeg behøver ikke frygte at mit OS bliver bagud kompitapel, da Linux bliver løbende opdateret, mere end Windows og desuden er det mere sikker at bruge og en del mere bruger venlig hvis man altså gider at læse en manual uden at få alt severet på et sløvfad... Så den med at alle smutter hjem til der ulovlige WinXP holder altså ikke....

PS. Du er en skaller :D
Gravatar #74 - DUdsen
28. mar. 2003 16:13
Hvad det opslag ikke siger at at monopol på gade plan er en synonym for "firma med dominerede position på markedet".

#62 og #70 - Hvorvidt MS-office er bedre end staroffice kommer an på bedømmelses kriterierne.
Staroffice troff-like formel editor og ms-office's mangel på tilsvarende var afgørende for mit skift tilbage i forige århundrede.

#67 Det er ikke 100% korekt at EULA'er ikke er gyldige i DK der, der er om sagen er at visse klausuler i en EULA må omgå's etc må OEM licenser "genbruges" og selvom EULA sagde andet, derudover var der før infosec ingen der kunne forbyde dig at ændre i software bare du ikke videregav ændringene.
Men selve EULA begrebet er ikke ugyldig og mange af de virkeligt underlige EULA'er forbliver gyldige, så du er ikke på sikker grind før domstolene har talt.''

#71 tjaa nu er staroffice jo gratis for skoleelever...
Gravatar #75 - seahawk
28. mar. 2003 16:19
Ikke at jeg synes der er stort behov for at ordkløve, men iflg. den nudanske ordbog er et monopol når man ikke har nogen konkurrenter - og jeg mener ikke at openoffice/staroffice er reelle konkurrenter når de sidder på en så lille del af markedet!

Men det ville måske være mere præcist udtrykt hvis jeg havde sagt at ms i <STRONG>praksis</STRONG> har et monopol - my bad! :)
Gravatar #76 - Acro
28. mar. 2003 16:29
#71:Nej, med notesblok mener jeg det program som du henviser til ("notepad") - forskellen er at jeg bruger den danske titel. Desuden kan man godt sætte ting op med WordPad, og som tidligere nævnt er der mange gratis alternativer - man behøver IKKE et Microsoft-produkt.
Desuden kender jeg flere der på HTX-uddannelsen har afleveret i hånden, så det kan sagtens lade sig gøre - og det er muligt at det er sværere at få en god ordens karakter, men indholdet vægter det samme - ellers bør man klage over læreren.
Gravatar #77 - mikbund
28. mar. 2003 16:58
"Desuden kender jeg flere der på HTX-uddannelsen har afleveret i hånden, så det kan sagtens lade sig gøre - og det er muligt at det er sværere at få en god ordens karakter, men indholdet vægter det samme - ellers bør man klage over læreren."

Nu ved du ligeså godt mig, at førstehåndsindtrykket tæller med. Det giver ikke særlig godt indtryk at aflevere håndskrevet! Alene det at håndskrift er sværere at læse, og derved et irritationsmoment for enhver lærer, vil trække karakteren ned.

Like it or not :-)
[min holdning]

Det hedder læserservice :-)
Gravatar #78 - bnm
28. mar. 2003 17:17
notepad og TeX markups. Det e' billi' næ'?
Gravatar #79 - mr.muffin
28. mar. 2003 17:19
Hmm! ligner typisk flamewar dette her ;(

Man kan få en XP Pro til max 2000,- kr. Men så skal du købe den sammen med dit usbkort til 100,- kr (prisen for dette kort er så includeret i de 2000,- kr)

Eller du kan købe en XP home for ca. 1000,- kr. Men så skal du købe den sammen med dit usbkort til 100,- kr eller netkort til 100,- kr eller RAM til 200,kr (prisen for dette kort er så includeres i de 1000,- kr)

Men alt i alt må man nok se i "røven" at M$ ikke vil supportere W2K i særligt lang tid, og man nok derfor måske skulle overveje at bruge penge på XP (spy & bloat enabled) OS med det samme. ;(

NB. 2000,- kr for en OEM Xp Pro er stadig et for dyrt OS, 1000,- kr er en OK pris flere ville kunne akseptere.
Gravatar #80 - bitnissen
28. mar. 2003 19:58
<STRONG>#29: </STRONG>
Den utvivlsomt bedste HTML, XHTML, XML, CSS, XSL, JavaScript, VBScript, ASP, PHP, JSP, Perl, Python, Ruby, Java, VB, C/C++, C#, Delphi / Pascal, Lisp, SQL, m.m. freeware editor er <STRONG>HTML-Kit</STRONG>.

edit: notepad er da også udemærket, men vil faktisk påstå at denne editor kan lidt mere/er lidt bedre ;)
Gravatar #81 - MightyPalm
28. mar. 2003 21:35
#77
Om det er håndskrevet eller ej må ikke få nogen inflydelse på karakteren, hvis du har mistanke om det, så klag til din lærer og herefter til undervisningsministeriet.

Men når det er sagt, så har jeg ikke lyst til at aflevere en 40 maskinskrevne siders lang teknologirapport i hånden.. (vel ca. 60 håndskrevne sider.. nas)
Men der er ingen der siger at man SKAL bruge word når det nu skal afleveres på papir alligevel.. Hvis du har lyst til at danse med et freeware tekstbehandlingsprogram (eller andre tekstbehandlingsprogrammer for den sags skyld), så er der ingen skole der kan stoppe dig i det. (Jeg har endnu ikke set en printer der kun ville skrive Word dokumenter ud :D )
Gravatar #82 - FISKER_Q
29. mar. 2003 06:28
#76, læreren skal vel også være i stand til at åbne dokumentet?
Så et eller andet sted må der jo være en grænse for hvilke programmer det skal skrives i.
Gravatar #83 - dynamism
29. mar. 2003 11:03
# 79 "Men alt i alt må man nok se i "røven" at M$ ikke vil supportere W2K i særligt lang tid"

Microsoft supporterer alle produkter i mindst 5 år, dvs Windows 2000 og Office 2000 er supporteret mindst frem til 2005..... så du behøver ikke opdatere foreløbigt... ;-)
Gravatar #84 - TWFH
29. mar. 2003 23:40
Det er noget fis at bundle Windows med for eksempel en printer. At bundle Nero med brændere er en god idé, men det har også relevans. Hvis de vil have flere lovlige Windows XP-installationer, må de sænke prisen. Det udrydder naturligvis ikke de nødder der nægter at betale for MS-produkter af princip (men stadigvæk bruger dem).
Gravatar #85 - The-Lone-Gunman
29. mar. 2003 23:42
#84

Jeg betaler ikke for noget... af princip
:P
;)
Gravatar #86 - dynamism
30. mar. 2003 17:38
For øvrigt er det tåbeligt overhovedet at diskutere denne såkaldte "nyhed", da man har kunnet købe legale Windows versioner sammen med hardware i en del år efterhånden...Det hedder OEM-versioner....
Gravatar #87 - <3Thinkpads
30. mar. 2003 17:41
Vis mig lige en printer hvor der følger WindowsXP med?
Gravatar #88 - sKIDROw
30. mar. 2003 18:00
Vi har så længe solgt OEM uden hardware, det er der jo ikke noget ulovligt i jo... ;)
Og skaffer MS flere lovlydige kunder.. :)
Gravatar #89 - Yasw
30. mar. 2003 19:25
Har ikke gidet at læse hele tråden, og det er sikkert sagt før.
Men det er sgu latterligt at man skal købe licenser til ALLE sine computere i huset. Som private burde en hustandslicens være nok. Og firmaer kunne vel også købe løsninger der giver dem ret til at installere programmerne på en masse maskiner, uden at de behøver at skaffe licens til hver enkelt.
OEM er også noget latterligt noget. Sætter du et nyt grafikkort i, så duer din licens ikke mere. Det kan man da kalde optrækkeri, eller noget.

Men back to topic. Ganske fin ide, så længe man stadig kan købe hardware til rimelige priser uden at får MS licenser oveni.
Gravatar #90 - Raenil
30. mar. 2003 20:16
@Yasw

Og firmaer kunne vel også købe løsninger der giver dem ret til at installere programmerne på en masse maskiner, uden at de behøver at skaffe licens til hver enkelt.

Hvor går grænsen? 10 maskiner? 100 maskiner? 1000 maskiner?

Egentlig synes jeg, at det er ret smart, at selskaberne kan købe licenser til det antal maskiner de nu har brug for. Blot står softwarefirmaerne overfor nogle licensmæssige udfordringer (hyperthreading, partitionering af store maskiner, terminal services - serverlicenser er noget rod).
Gravatar #91 - Yasw
30. mar. 2003 20:27
#90 - Ja, men kan vel nok lave pakker i forskellige størrelser. Men har firmaet fx købt 90 licenser og så lige får 2 nye maskiner, så skal de IGEN have fat i Microsoft osv. osv. Sådan noget kunne være smart at formindske. Det gør det jo kun mere besværligt for firmaet at udvide.
Gravatar #92 - Raenil
30. mar. 2003 20:32
#91
Vi har fx en lejeaftale. Vi lejer software pr mand, og indrapporterer en gang om året, hvor mange mand vi er ansat. Jeg er en mand, vi betaler leje for en. Og det er ligegyldigt hvor mange maskiner jeg bruger (jeg bruger forøvrigt fire, men betaler stadigt kun for et hoved).

Det er selvfølgeligt fordi vi har en god forhandler, men mindre selskaber kan gøre det samme - og det er nemt, ingen tvivl om det.
Gravatar #93 - Yasw
30. mar. 2003 21:02
#92 - Det med at betale for pr. mand lyder ikke helt dumt. Man køber vel trods alt oftere nye maskiner end man ansatter flere folk.
Gravatar #94 - kaeT
1. apr. 2003 12:27
#88 (sKIDROw) Hvem er "Vi"? Jeg er sikker på Microsoft gerne vil diskutere OEM reglerne med dig. Ud fra din formulering, tyder det på du er OEM forhandler, og som sådan burde du kende OEM-reglerne fra ende til anden. Skulle der være noget der er fløjet over hovedet på dig, så kan du evt. læse mere her: http://www.microsoft.com/oem/licenseagreement.asp

#89 (Yasw) Hvis du eks. går hen til den lokale bilforhandler, og køber en Fiat Uno til dig selv, skal din kones/kærestes/søns/datters/fars/mors Fiat Uno så også være gratis? Der er mange, der ikke betragter software som et produkt på ligefod med alt andet, fordi man ikke kan føle på det. Men ikke desto mindre, så er én licens = ét produkt!At der så kunne være en fordel ved eks. en familie-licens, som koster lidt mre, men man får flere licenser, det er en anden sag.I øvrigt har firmaer længe kunnet købe Select elelr Open licenser, som giver ret til at installere på flere maskiner.

#91 Se svaret ovenfor.
Gravatar #95 - Acro
1. apr. 2003 13:30
#89:
Så lader du simpelthen bare være med at blande dig, der er ingen grund til at folk der ikke gider deltage aktivt overhovedet forsøger, det er kun til gene for de der tager en debat seriøst.

Udover det findes der mange forskellige MOL- og SELECT-løsninger, som du sikkert ville kende til hvis du faktisk havde undersøgt tingene og ikke bare antog at de var som du troede - blot fordi du troede det.
Gravatar #96 - kaeT
1. apr. 2003 15:24
#89 (Yasw)"OEM er også noget latterligt noget. Sætter du et nyt grafikkort i, så duer din licens ikke mere." Det er jo ikke noget Microsoft bestemmer, det er OEM forhandleren der sætter de krav. I forhold til den vare du har købt, kan jeg godt se det logikken i det.OEM forhandleren har muligvis lavet en restore/genetablerings CD, som er fulgt med computeren. På denne CD er der sikkert et image af harddisc'en, som den så ud "ved fødsel". Der er sikkert en driver til det grafikkort maskinen er født med, og derfor kan OEM forhandleren ikke garantere, at systemet virker korrekt, hvis du skifter grafikkort. Jeg siger ikke det er en fed løsning med genetablerings CD'er, men for de knapt så tekniske kan det være en god løsning.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login