mboost-dp1

unknown

Nye licensregler fra Microsoft

-

Microsoft ser gerne at flere privatpersoner har en lovlig udgave af Windows derhjemme, og vil nu gøre noget for at realisere dette.

Ifølge Microsoft er der sjældent problemer når folk køber en komplet PC hvor der så er software med, det er derimod de ‘nøgne’ maskiner der skal fokuseres på. Dette gøres ved at det nu skal blive meget nemmere at købe en licens, f.eks. vil det i fremtiden være muligt at få Windows med når man køber en printer.





Gå til bund
Gravatar #1 - K_Jr
28. mar. 2003 10:35
"Jeg vil gerne have en ny mus.."
"ja så gerne. Skulle det være en gyldig Windowslicens med i købet med det samme ...?"
" ????......."
:D
Gravatar #2 - homeentertainment
28. mar. 2003 10:36
nr 2 jaaaaaaaaaa
Gravatar #3 - stone
28. mar. 2003 10:38

det er jo meget godt med gyldige versioner. men ikke saerligt relevant at faa en windows med til sin printer, og slet ikke hvis det betyder, at printeren bliver saa meget desto dyrer.

/stone
Gravatar #4 - Dreadnought
28. mar. 2003 10:42
Stone, du kan jo også købe en printer uden licens. ;)

Gad vide om man kan få butikken til at sælge en printer el. andet med en Win2K.
Gravatar #5 - The-Lone-Gunman
28. mar. 2003 10:51
Det ville faktisk være MEGET monopol hjælpende hvis man fik Windows med til alle computere...

Men jjeg kan godt følge microsoft, vil gætte på at ca 99,99% af min omgangskreds har "alternativt" Windows...
Gravatar #6 - sKIDROw
28. mar. 2003 10:52
Glimrende idé.
OEM prisen er lige netop spiselig for privatfolk, og derfor burde det være nemmere at få en Windows til en god pris.
De har alt at vinde, og intet at tabe.. ;)
Gravatar #7 - Nec
28. mar. 2003 10:53
Måske var det en ide at nedsætte deres priser så. Jeg vil dælme ikke betale flere 1000 kroner for windows
Gravatar #8 - shduckman
28. mar. 2003 10:53
Har lige regnet lidt på hvad det ville løbe op i hvis jeg skulle have Win2K Pro og Office XP pro lovligt:

Win2k koster ca 3000,- mens Office ksoter ca 4500,-

Jeg bruger begge programmer både på min stationære og min bærbare, og skulle dermed betale ca 15.000,- for software! Med mindre at det er lovligt at installere softwaren på mere end én maskine, det ved jeg faktisk ikke om det er.

Microsoft skal sq ikke bundle deres software med alt muligt ubrugeligt lort, som en inkjet printer, de skal generelt bare sætte deres priser MEGET ned.

Eksempler på rimelige priser:

Win2K 350,- og Office 300,-

Så vare der da en chance for at jeg gad have deres lort på lovlig vis.
Gravatar #9 - Doglike
28. mar. 2003 10:56
Ja og det kan de også sagtens udvikle det for...

rager nu mig en høstblomst, har aldrig betalt for en ms licens, vil aldrig.
Gravatar #10 - sKIDROw
28. mar. 2003 10:57
#8

Jeg mener personligt at man for private, bør sige en licens pr hustand.
Dine priser giver jeg ikke meget for, det er ret urealistisk.
Men ~1000 for OS, og ~1500 for en office ville være et rigtigt godt skridt på vejen.. ;)
Gravatar #11 - phlix
28. mar. 2003 10:59
Duckman: Sjovt at du i et og samme åndedrag både kalder MS' produkter noget lort, og samtidig siger at du bruger to af deres programmer, ikke bare på en, men hele to maskiner.
Gravatar #12 - Code 89
28. mar. 2003 10:59
# 1
LOL
Gravatar #13 - Mirag
28. mar. 2003 11:00
<STRONG>shduckman:</STRONG>
Det er IKKE lovligt at installere den samme kopi af din Windows på din stationær og din bærbar. Medmindre du ligefrem køber en udgave med flere licenser, tillades der kun 1 installation, på 1 maskine ad gangen. Det samme gælder forresten også din Office.
Gravatar #14 - Insight
28. mar. 2003 11:04
#8 - WRONG !!! .. glem din 2k ..og smid XP på hele lortet .. så må du install den på BÅDE din box og din laptop ..
Gravatar #15 - Insight
28. mar. 2003 11:05
#13 NOPE !!!! .. du MÅ GERNE install en XP på BÅDE LAPTOP og din BOX !!! ..
Gravatar #16 - shduckman
28. mar. 2003 11:08
Nej, jeg vil medgive at jeg bruger deres programmer, i og med at jeg ikke mener at der findes noget andet der tilbyder den samme kompatibilitet. MEN mine priser ER realistiske, når jeg ikke vil nøjes med mindre en Pro versionerne af de nævnte programmer. Ligesom jeg heller ikke under nogen omstændigheder vil køre de danske versioner. De reelle priser er faktisk HØJERE end de overslag jeg lige kom med.

Priser taget fra edbpriser.dk:





Windows Professional
2000
Fuld
1
INT
PC
3.308 kr





Office XP Professional
XP
Fuld
1
INT
PC
5.053 kr.

I alt skulle jeg altså bruge 16.722,- på helt elementær og nødvendig software til mine maskiner. Hvis det ikke er en utopi, at tro jeg er villig til at betale de summer, så ved jeg ikke hvad det er!
Gravatar #17 - mojojojo
28. mar. 2003 11:09
er disse regler taget i brug, eller var de bare under opsejling..?
Gravatar #18 - shduckman
28. mar. 2003 11:11
Og nej, jeg vil heller ikke under NOGEN omstændigheder køre med XP. Magen til PlayMobil styresystem skal man godt nok lede længe efter. Hver gang jeg sidder foran en maskine med XP, så føler jeg konstant at der når som helst kan komme en Teletubbie løbende ind fra siden af skærmen og råbe "Da da, Tingiwingi!"
Gravatar #19 - TYBO
28. mar. 2003 11:11
Office XP Professional til 1000kr. taaaaark :)
Gravatar #20 - dynamism
28. mar. 2003 11:12
Ifølge MS licensregler må en Windows installeres på en (1) maskine. En Office derimod må installeres på både en stationær og en bærbar, hvis de bruges af den samme person.
Gravatar #21 - mikbund
28. mar. 2003 11:15
<STRONG>shduckman</STRONG>:Så det ville være okay, at stjæle en ferrari fordi du ikke har råd til andet end en lada?Jeg synes også priserne er for høje. Det reelle pris niveau ville måske også afspejle sig bedre hvis alle betalte. Derved ville folk finde billigere alternativer. eg. linux/staroffice etc. Mac.Vi kan godt blive enige om der er nogle forskrueninger i priserne på software som sansynligvis ikke ville være der, hvis ms ikke havde monopol og ingen piratkopierede. <STRONG>dynamism</STRONG>Mener windows 2k som standard var licens med til stationær og laptop
Gravatar #22 - mikbund
28. mar. 2003 11:19
Skal måske nævne, jeg heller ikke er uskyldig og køber alt min software. Jeg prøver i det mindste altid at finde gratis alternativer til betalingsprogrammer. Linux programmer, GNU gpl, linux osv. Fordi det er et billigt alternativ.
Gravatar #23 - shduckman
28. mar. 2003 11:20
Det jeg mener er at Microsoft kun tilbyder "næsten rimelige" priser på de produkter der er rettet mod den gennemsnitlige familiefar-n00b. Windows XP Home koster ca 1000,-, hvilket stadig er pebret, men det kunne jeg da få råd til hvis jeg ville. Men Home er bare ikke godt nok til mig, der er for få muligheder, og få meget "pædagogik". Det ER et tegneserie OS. Derfor burde MS tilbyde Pro versionerne af deres porgrammer til nogle rimelige priser, evt. med studierabat. Og et "outdated" OS som Win2K burde da også være tilgængeligt til en billlig penge på nuværende tidspunkt, men det er altså ikke tilfældet...
Gravatar #24 - dynamism
28. mar. 2003 11:22
Rent faktisk tilbyder MS jo Xp Pro til studerende til en STÆRKT nedsat pris. Dette er også tilfældet med Office
Gravatar #25 - dynamism
28. mar. 2003 11:24
#21
Nope, ingen styresystemer har licens med til mere en en maskine.... ikke retail eller OEM ihvertfald. Så skal man over i noget multilicens som MOL eller SELECT
Gravatar #26 - mikbund
28. mar. 2003 11:24
Der er så også en ting jeg heller ikke kan acceptere ved betalingssoftware. Det er de kompromiser man må tage med sin frihed.

Kun på en computer, ergo slut med at opgradere den. Jeg synes mange EULA'er begrænser brugerne for meget.

Skal jeg købe noget skal det være MIT! ikke andres.
Gravatar #27 - dynamism
28. mar. 2003 11:33
Og for øvrigt er det vel tyveri ligegyldigt hvad man så end synes om prisen...... #21 Præcis, Ferrari eller Skoda
Gravatar #28 - Insight
28. mar. 2003 11:42
<STRONG>shduckman</STRONG> - nu kan du jo få XP til at ligne en 2k på en prik .. så kan ikk lige se hvad problemet skulle / er !!! at du ikk kan finde ud at sætte den op til det ???
Gravatar #29 - mikbund
28. mar. 2003 11:45
"Og for øvrigt er det vel tyveri ligegyldigt hvad man så end synes om prisen...... #21 Præcis, Ferrari eller Skoda"

Man kan måske diskutere hvorvidt det er tyveri når det er software(imateriel ret). Men udviklerne går selvfølgelig glip af en indtjening.

Sidder og vil prøve at lave en hjemmeside. Kunne sagtens hente frontpage/dreamweaver etc. men prøver nu med de gratis alternativer. Nogle forslag. Har prøvet at hente 1st page 2000, men kunne ikke få lov at hente den :-/(skal kunne highlighte php og html)
Gravatar #30 - Xanthia
28. mar. 2003 11:47
#21

Nu må du fandme lige styre din mors helsegruppe mester mælkeskæg!

Kopiering af software <STRONG>KAN </STRONG>ikke sidestilles med tyveri af fast ejendom!
Gravatar #31 - FatZilla
28. mar. 2003 11:51
I kan kalde det hvad I vil men at stoppe pirat kopiering vil ikke ændre noget tvært imod! hvis man f.eks. laver et system til mp3 filer så det bliver umuligt at kopiere dem (eller film) vil producenterne lige pludselig se at de er de eneste man kan få musik fra nu så de sætter priserne op for at tjene flere penge(som er det eneste de tænker på) lige nu er de faktisk nød til at holde dem "lave" fordi der er et gratis alternativ til dem men hvis de bliver de eneste som kan sælge dette tror i så ikke at de dog vil udnytte dette!
det samme sker nok med de andre programmer og spil! De har ingen intensioner om at "hjælpe" de studerende og fattige i samfundet! Lige nu er de nød til at gøre det for at lokke de få folk til som de kan skaffe.... men hvis piraterne forsvinder dropper de alt det som man har set med gratis sms og så meget andet der engang var en service men som nu er blevet en fed indtjening for folkene bag.
Gravatar #32 - bnm
28. mar. 2003 11:52
God idé, så fremt der stadig vil være ikke bundlede løsninger på hylderne.

Jeg skal da gerne indrømme jeg vil overveje at købe (som i, "betale for") MS produkter hvis prisen var lige så ubetydelig som når det er bundlet med en komplet computer.
Gravatar #33 - Kjellerup
28. mar. 2003 11:52
#24:

Man skal bare være opmærksom på, at man ikke kan få en fuld version af Windows XP (eller hvilken som helst anden version af windows) med studielicens, kun opgradering.

Men office kan man få som fuld version til omkring 1000 kr. med studielicens (svjh).
Gravatar #34 - FatZilla
28. mar. 2003 11:57
Jeg vil dog tilføje at jeg synes piratkopieringen burde begrænses en smule og at jeg selv køber lovligt når jeg har råd.... men som studerende idag med en husleje og nødvendigheden for den rigtige software er det rimelig umuligt at købe det hele selv!
Og til Linux-fanatikerne som utvivlsomt vil komme med kommentarer: Folk uden interesse i Webservere og programmering har ingen brug for Linux for den er kun til de avancerede brugere og siden jeg uddanner mig inden for grafik.... Hvad skal jeg bruge det til?!

FatZilla out!
Gravatar #35 - atrox
28. mar. 2003 12:15
Kan lige se det for mig... Lidt som at stå i en McDonalds:
"You want windows with that?"
Gravatar #36 - mikbund
28. mar. 2003 12:16
<STRONG>#30</STRONG>
Læs mit indlæg 29....

Jeg skrev også det kan diskuteres om det er tyveri! Jeg mener heller ikke selv det er tyveri. det var for at stille det lidt på spidsen.

Piratkopiering er brud på ophavsrettigheder!
Gravatar #37 - sKIDROw
28. mar. 2003 12:28
@ mikbund

Properitær software køber du heller ikke.
Du køber en meget begrænset ret til bestemt brug.
Den ret over produktet du snakker om, får du kun med et GNU GPL produkt.. ;)
Gravatar #38 - mikbund
28. mar. 2003 12:30
<STRONG>skidrow:</STRONG>
"Properitær software køber du heller ikke.
Du køber en meget begrænset ret til bestemt brug."

Suk og det bryder jeg mig ikke om.

Så hellere GPL som du selv nævner :-)
Gravatar #39 - dynamism
28. mar. 2003 12:37
Man køber sgu ikke begrænset brug. Man må bruge softwaren som man vil, bare man ikke ændrer i det....

Jeg er skide træt at folk, som GNU mig her og GNU mig der, og når de så kommer hjem så sidder de på deres piratkopierede Windows Xp og spiller, fordi spillet ikke kører på Linux......

NÅ!!!
Gravatar #40 - shduckman
28. mar. 2003 13:15
-->Insight: Jo, gu fanden kan jeg finde ud af at pille Playmobil-Interfacet af XP, men hvorfor skulle jeg? Når der findes et langt bedre OS, hvor det slet ikke følger med. At MS har valgt dette Teletubbie inspirerede layout er jo også at sende et signal om at XP ikke er et OS for den professionelle bruger.
Gravatar #41 - mikbund
28. mar. 2003 13:16

Man køber sgu ikke begrænset brug. Man må bruge softwaren som man vil, bare man ikke ændrer i det....

Har du læst EULA'en? og du køber ikke softwaren, du køber retten til at bruge det.

Jeg er skide træt at folk, som GNU mig her og GNU mig der, og når de så kommer hjem så sidder de på deres piratkopierede Windows Xp og spiller, fordi spillet ikke kører på Linux......

Og jeg er skide træt af og høre på folk som i det mindste ikke gør en indsats, men blot piratkopierer løs, og ikke betaler, og derved er med til at støtte monopoler!

NÅ!!!
NÅ??
Gravatar #42 - Xanthia
28. mar. 2003 13:21
#36

"Jeg skrev også det kan diskuteres om det er tyveri!"

Nej, det kan ikke diskuteres hvorvidt kopiering kan sidestilles med tyveri.
Gravatar #43 - mikbund
28. mar. 2003 13:25
<STRONG>#42</STRONG>
Under alle omstændigheder er det ulovligt! Og brud på flere rettigheder!
Like it or not! Uanset hvad vi kalder det. Nogle kalder det tyveri, jeg synes det er brud på ophavsrettigheder og det er stadig strafbart.
Gravatar #44 - seahawk
28. mar. 2003 13:39
#16:

Jeg har ellers flere maskiner derhjemme helt uden office og windows - og de virker sgu!

Det er da påingen som helst måde nødvendigt software, du hyler bare og prøver at retfærdiggøre dit tyveri fra andre mennesker - på bålet med det!

Hvis man synes noget er for dyrt må man jo bare lade være med at købe det - længere er den egentlig ikke!

Og tænk over dit eget argument - det kunne jo f.eks. også bruges til at nægte at betale vægtafgift(Du HAR jo en bil, og du SKAL bruge vejen, hvorfor skulle du så betale tusindevis af kroner for at benytte dem!)

Bevares - der er selvfølgeligt nogle fysiske vedligeholdelses udgifter på en vej, men der er nu engang også omkostninger ved at udvikle software - og hvis du mener det er for dyrt, kan du jo bare lade være med at bruge det!
Gravatar #45 - FISKER_Q
28. mar. 2003 13:46
Du må kun have Windows XP på en computer ad gangen.
Office XP må du også kun have én kopi af, og må kun kopieres over til en bærbar der bruges af samme person.

I Office 2003 må du installere det på 5 forskellige computere inden for din hustand. Men da det kun er beta nu så bliver det nok ændret.
Gravatar #46 - dynamism
28. mar. 2003 13:54

#45
ALLE office versioner må installeres på en stationær og en bærbar, som bruges af den samme person. Jeg sidder hos Microsoft, så det er sådan det er!!

Og MikBund: Nej, jeg piratkopierer ikke, jeg har faktisk licens software, og jeg mener ikke det er for dyrt. Som nævnt lidt højere oppe, hvis man ikke kan lide prisen, så lad være med at bruge det!!!
Gravatar #47 - Acro
28. mar. 2003 14:20
#24:Forældre til studerende kan ligeledes købe studie-licenser.

#26:EULA er ikke gældende i Danmark.

#29:Notepad (el. pico, nano, joe ...) - og lær HTML-koderne.

Det tager lidt længere tid, men det bliver til stor gavn.

#30:Nej, men vi kan blive enige om at man har hvad man har penge til.

Jeg har ikke en Dodge Viper 2003 fordi jeg ikke har råd.

Jeg har heller ikke Oracle til privat brug, for jeg har ikke råd.

Hvis man overskrider grænsen, så bruger man andres penge!

#40:Nej, det er et signal om at de følger med tidens trend...

..og ikke gider er tilfredsstille konservative reaktionære klovne!

Det kan jo heller ikke betale sig, du betaler jo ikke alligevel.
Gravatar #48 - dynamism
28. mar. 2003 14:24
Bifald til Acro

Folkeskolelærere har for øvrigt idag fået en Office Xp stillet gratis til rådighed af Microsoft Danmark

Det synes jeg da er flot!!
Gravatar #49 - FISKER_Q
28. mar. 2003 14:31
#46 så vi skal ikke stole på hvad der står i licensaftalen?
Gravatar #50 - mikbund
28. mar. 2003 14:36
Folkeskolelærere har for øvrigt idag fået en Office Xp stillet gratis til rådighed af Microsoft Danmark

Ja, det er det vel, hvis det ikke var for bagtanken bag! Tanken er jo at eleverne derefter kræver det derhjemme og på arbejdspladsen og dermed bibeholdes monopolet på MS office produkter.

Jeg tror ikke MS gør noget som dette for sjovs skyld. Kald mig gerne paranoid.

Sun sælger da heller ikke staroffice for 10 kr for sjovs skyld. de vil da have en bid af kagen og brudt MS monopolet!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login