mboost-dp1

Newz
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
#1 Det er der vil ikke noget konkurrenceforvridende i?
Jeg undre mig stadig over, at Tyskland er det første land som tager et skridt imod Apples udelukkelse af andre betalingstjenester på deres nfc chip. Det er i den grad konkurrenceforvridende eller at alle europæer ikke betaler det samme i itunes, hvilket bryder mod det indremarkeds grundlæggende princip...
Jeg undre mig stadig over, at Tyskland er det første land som tager et skridt imod Apples udelukkelse af andre betalingstjenester på deres nfc chip. Det er i den grad konkurrenceforvridende eller at alle europæer ikke betaler det samme i itunes, hvilket bryder mod det indremarkeds grundlæggende princip...
Der er forskel på at have et monopol, og så fastholde et monopol.
At have et monopol på ellers frie markedsvilkår betyder at folk har besluttet sig for at dine produkter er bedre, og alle er bevet enige om at købe dine produkter frem for nogen andres.
At fastholde monopoler er dér, hvor det bliver mere prikært. Her bruger virksomheder ufine og til tider ulovlige metoder til at fastholde kunder i en ufrivillig kontraktuel forpligtigelse.
At have et monopol på ellers frie markedsvilkår betyder at folk har besluttet sig for at dine produkter er bedre, og alle er bevet enige om at købe dine produkter frem for nogen andres.
At fastholde monopoler er dér, hvor det bliver mere prikært. Her bruger virksomheder ufine og til tider ulovlige metoder til at fastholde kunder i en ufrivillig kontraktuel forpligtigelse.
Ni (2) skrev:#1 Det er der vil ikke noget konkurrenceforvridende i?
Jeg undre mig stadig over, at Tyskland er det første land som tager et skridt imod Apples udelukkelse af andre betalingstjenester på deres nfc chip. Det er i den grad konkurrenceforvridende eller at alle europæer ikke betaler det samme i itunes, hvilket bryder mod det indremarkeds grundlæggende princip...
Lige præcis ting som video og musikindhold er undtaget for det frie marked, af samme grund koster Netflix heller ikke kke det samme - og virksomheder må geofence deres produkter med teknologiske løsninger.
I forhold til betalingstjenester
Så kræver jeg heller ikke at American express får adgang til chippen i mit dankort.
.
Samsung laver jo desuden samme stunt med dele af deres Samsung Pay teknologi og deres markedsandel af telefoner er over 40% af europæiske telefoner, hvor Apple ligger på omkring 14%
Hvis man som forbruger er oplyst om at betalinger over NFC kun kan fungere igennem ApplePay så kan jeg virkeligt ikke se problemet, Det er jo ikke som med Google eller Microsoft, hvor de sidder på hele markedet for bestemte produkter, selvom at hypevognen Apple kører på godt kunne foranlede en til at tro det fra tid til anden.
#Apple-monopol
I basal økonomisk teori er monopol et kendt begreb.
Men i virkelighedens verden er det ofte sværere at definere.
Hvad er markedet?
Apple har 100% af iPhone markedet men kun ca. 20% (eller er det nede på 15% idag) af smartphone markedet.
Skal man kigge på "iPhone markedet" eller "smartphone markedet"?
Det afhænger af hvor meget konkurrence der er mellem Apple og andre smartphone leverandører.
Det virker ret åbenlyst at der er konkurrence mellem Android smartphone leverandørerne. Det er ret almindeligt for folk at skifte mærke, hvis de synes at er andet mærke leverer mere værdi for pengene. Og man kigger på forskellige muligheder inden man køber. Samsung er store på markedet, men andre mærker specielt de kinesiske giver dem kamp til stregen.
Hvor mange skifter fra iPhone til Android eller den anden vej? Det er ikke mit indtryk at det er så mange.
Naturligvis er der grænser. Fordoblede Apple prisen, så ville en masse iPhone brugere skifte til Android. Halverede Apple prisen, så ville en masse Android brugere skifte til iPhone. Men ændrer de prisen +/- 5%, så tror jeg at den største effekt på salget vil være hvornår eksisterende iPhone brugere opdaterer og ikke skift mellem iPhone og Android.
Så jeg betragter Apple som værende tæt på monopol status indenfor et vist pris-interval.
I basal økonomisk teori er monopol et kendt begreb.
Men i virkelighedens verden er det ofte sværere at definere.
Hvad er markedet?
Apple har 100% af iPhone markedet men kun ca. 20% (eller er det nede på 15% idag) af smartphone markedet.
Skal man kigge på "iPhone markedet" eller "smartphone markedet"?
Det afhænger af hvor meget konkurrence der er mellem Apple og andre smartphone leverandører.
Det virker ret åbenlyst at der er konkurrence mellem Android smartphone leverandørerne. Det er ret almindeligt for folk at skifte mærke, hvis de synes at er andet mærke leverer mere værdi for pengene. Og man kigger på forskellige muligheder inden man køber. Samsung er store på markedet, men andre mærker specielt de kinesiske giver dem kamp til stregen.
Hvor mange skifter fra iPhone til Android eller den anden vej? Det er ikke mit indtryk at det er så mange.
Naturligvis er der grænser. Fordoblede Apple prisen, så ville en masse iPhone brugere skifte til Android. Halverede Apple prisen, så ville en masse Android brugere skifte til iPhone. Men ændrer de prisen +/- 5%, så tror jeg at den største effekt på salget vil være hvornår eksisterende iPhone brugere opdaterer og ikke skift mellem iPhone og Android.
Så jeg betragter Apple som værende tæt på monopol status indenfor et vist pris-interval.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.