mboost-dp1
Tråden til dumme spørgsmål
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Tømmermænd er egentlig en gruppe af symptomer på diverse former for misbrug af kroppen.
Det værste plejer at være hovedpine, som kommer af væskemangel. Så længe jeg husker at få vand nok (fx. 1 sodavand pr. øl) får jeg aldrig ondt i hovedet. (Husk at kaffe også er vanddrivende, så hvis du slutter af med kaffe eller starte næste dag med kaffe, kræver det også ekstra vand.)
Mange kombinerer det nok med dårligt mad. Mens man er i byen bliver det måske i bedste fald til en pizzaslice el. lign., hvor sælger er udemærket klar over at kunden er ret ligeglad med kvalitet. Dagen derpå har mange sære madvaner, som ikke er godt for kroppen, som i forvejen er svækket af alkohol. Så spis gerne bare nogenlunde fornuftigt, og gerne lidt ekstra salt. (Især hvis du har svedt meget.)
Hvad der så ellers er ved jeg ikke helt. Men med disse to ting i baghovedet har jeg ikke egentlige tømmermænd, jeg er bare meget træt dagen efter, hvis jeg drikker meget. (Dagen efter druktur er reserveret til sofahygge.)
Anyway, hvis det er dine drukture som er skyld i at du har det dårligt i dag, så kan det vel være fordi du havde væske nok søndag, men kroppen ikke er færdig med at omsætte endnu. Og måske har du ikke spist fornuftigt, så der heller ikke er nok at arbejde med der.
Tømmermænd er egentlig en gruppe af symptomer på diverse former for misbrug af kroppen.
Det værste plejer at være hovedpine, som kommer af væskemangel. Så længe jeg husker at få vand nok (fx. 1 sodavand pr. øl) får jeg aldrig ondt i hovedet. (Husk at kaffe også er vanddrivende, så hvis du slutter af med kaffe eller starte næste dag med kaffe, kræver det også ekstra vand.)
Mange kombinerer det nok med dårligt mad. Mens man er i byen bliver det måske i bedste fald til en pizzaslice el. lign., hvor sælger er udemærket klar over at kunden er ret ligeglad med kvalitet. Dagen derpå har mange sære madvaner, som ikke er godt for kroppen, som i forvejen er svækket af alkohol. Så spis gerne bare nogenlunde fornuftigt, og gerne lidt ekstra salt. (Især hvis du har svedt meget.)
Hvad der så ellers er ved jeg ikke helt. Men med disse to ting i baghovedet har jeg ikke egentlige tømmermænd, jeg er bare meget træt dagen efter, hvis jeg drikker meget. (Dagen efter druktur er reserveret til sofahygge.)
Anyway, hvis det er dine drukture som er skyld i at du har det dårligt i dag, så kan det vel være fordi du havde væske nok søndag, men kroppen ikke er færdig med at omsætte endnu. Og måske har du ikke spist fornuftigt, så der heller ikke er nok at arbejde med der.
Det var mere et generelt spørgsmål, fordi jeg tit har hørt folk sige at de har fået tømmermænd en dag senere. I mit tilfælde skyldes det vist mere en omgang forkølelse at jeg er sløj i dag, som igen måske er forårsaget af drukturene ;)
Ellers tak for de gode råd, selvom jeg dog ikke var i tvivl om de ting :)
Vil du ikke uddybe den sidste paragraf? Mener du væske = alkohol, eller bare væske generelt?
Ellers tak for de gode råd, selvom jeg dog ikke var i tvivl om de ting :)
Vil du ikke uddybe den sidste paragraf? Mener du væske = alkohol, eller bare væske generelt?
Jeg oplever også forholdsvist tit, at hvis man drikker to dage efter hinanden, bliver ens tømmermænd "udskudt", således at de ikke træffer ind før nogen dage efter.
På festival kan jeg godt gå en hel uge uden at have tømmermænd, og så kommer jeg hjem og har lyst til at tage livet af mig selv tre dage.
På festival kan jeg godt gå en hel uge uden at have tømmermænd, og så kommer jeg hjem og har lyst til at tage livet af mig selv tre dage.
fjols (4902) skrev:Vil du ikke uddybe den sidste paragraf? Mener du væske = alkohol, eller bare væske generelt?
Jeg mente væske, som kan bruges til at tilføre kroppen væske.
Alkohol er vandfortrængende. Selv om der er vand i øl, bruger kroppen mere vand til at omsætte øllen, end øllen indeholder. (Drik én øl, tis to.)
Så drik hvad der svarer til en sodavand, for hver genstand du drikker. Et stort glas vand, saftevand, juice, sodavand...
Mælk hjælper ikke på væskebalancen, af en eller anden årsag. Og nogle steder er de blandede drinks så tynde, at der er væske nok i. (Det er derfor nogle påstår at blandede drinks ikke giver tømmermænd. Halvt alkohol svarer jo det dobbelt sodavand.)
myplacedk (4905) skrev:Alkohol er vandfortrængende.
Ehh nej?
Vand og alkohol kan faktisk godt lide hinanden :D
Det er derfor kroppen mister en stor del væske i forsøget på at komme af med alkoholen.
Ja det er det rigtige ord.
Det er vanddrivende fordi vand har en tendens til at binde sig til akohol som så trækker væsken med ud af kroppen.
Fedtstoffer er vandfortrængende idet de slet ikke kan blandes under normale omstændigheder.
Ja det er det rigtige ord.
Det er vanddrivende fordi vand har en tendens til at binde sig til akohol som så trækker væsken med ud af kroppen.
Fedtstoffer er vandfortrængende idet de slet ikke kan blandes under normale omstændigheder.
myplacedk (4910) skrev:Oh ja. Det var også det ord jeg brugte i første omgang. Tanketorsk. :)
Jeg forstod godt hvad du mente :)
Iøvrigt, så siges det, at man kan komme langt, i kampen mod tømmermænd, ved at drikke en 1½ L sodavandsflaske med vand, når man er ude at drikke sig stiv. Men jeg har ikke prøvet det selv. Så klart tænker jeg ikke efter de første 5 drinks.
Den der dims mange går rundt med, som kan telefonere, SMS og mange andre ting... Den bliver kaldt:
- Mobil
- Mobi
- Telefon
- Mobiltelefon
eller...
- iPhone
Hvorfor er det så vigtigt for Apple-fans at specificere det? Jeg hører enda ofte at folk siger "iPhone 3G" eller "iPhone 3G S", hvor andre bare ville have sagt "telefon".
Det er jo nærmest som om de ubevidst(?) føler at produktet er hævet over de normale begreber.
Og ja, spørgsmålstegn efter "ubevidst". Jeg har lidt for ofte mødt folk som ligefrem synes at deres elskede iPhone er det eneste apparat som kan selv de mest grundlæggende ting.
Why is that?
- Mobil
- Mobi
- Telefon
- Mobiltelefon
eller...
- iPhone
Hvorfor er det så vigtigt for Apple-fans at specificere det? Jeg hører enda ofte at folk siger "iPhone 3G" eller "iPhone 3G S", hvor andre bare ville have sagt "telefon".
Det er jo nærmest som om de ubevidst(?) føler at produktet er hævet over de normale begreber.
Og ja, spørgsmålstegn efter "ubevidst". Jeg har lidt for ofte mødt folk som ligefrem synes at deres elskede iPhone er det eneste apparat som kan selv de mest grundlæggende ting.
Why is that?
Nu er jeg ikke ekspert på området, men mon ikke det handler om, at man gerne vil fremstå som en med smag - en der ved lidt mere om de gode ting i livet, end folk, der ikke har en iPhone.
Apple har jo formået at gøre en hel livsstil ud af deres produkter. Min erfaring er, at mange der har en Mac eller en iPhone/iPod/etc. ikke har meget til overs for andres valg. Det er _kun_ deres valg, der er det rigtige.
Måske man skulle begynde at gå rundt og sige "har du set min tattoo?" eller "har du set min htc tattoo touch-telefon med 3g og wifi?". Måske man kunne starte en trend. :)
Nu er jeg ikke ekspert på området, men mon ikke det handler om, at man gerne vil fremstå som en med smag - en der ved lidt mere om de gode ting i livet, end folk, der ikke har en iPhone.
Apple har jo formået at gøre en hel livsstil ud af deres produkter. Min erfaring er, at mange der har en Mac eller en iPhone/iPod/etc. ikke har meget til overs for andres valg. Det er _kun_ deres valg, der er det rigtige.
Måske man skulle begynde at gå rundt og sige "har du set min tattoo?" eller "har du set min htc tattoo touch-telefon med 3g og wifi?". Måske man kunne starte en trend. :)
Det er et fint navn, der ligger godt i munden. Jeg vil langt hellere have, at folk kalder deres iPhone for iPhone, end at de kalder den fon, mobi eller mobilos.
HTC Hero Euro er ikke et fint navn og det ligger ikke godt i munden.
myplacedk (4916) skrev:#4915
"Min HTC Hero Euro med Android og 8 GB SD-kort (og udskifteligt batteri) ringer, jeg er lidt nødt til at tage den."
HTC Hero Euro er ikke et fint navn og det ligger ikke godt i munden.
gnarfsan (4919) skrev:Android siger ikke noget om telefonen,
"Android" siger da næsten lige så meget om telefonen som "iPhone" gør: Det er en moderne smartphone, og hvilket OS der bruges. (Og om det er et Apple-produkt.)
Det siger ikke noget om hvilket mærke det er, men det betyder ikke så meget for mig. Hvis jeg vil lave et statement med min telefon, så er det at det er en Android, ikke hvem der har lavet hardwaren.
gnarfsan (4919) skrev:hero siger ikke at det er en telefon.
Hvis jeg er nødt til at smutte fordi min Hero ringer, og man hører en telefon ringe i min lomme, så ved folk jo nok godt at det ikke er en appelsin. ;-)
Men jo, i nogle tilfælde har du da ret.
XorpiZ (4915) skrev:Måske man skulle begynde at gå rundt og sige "har du set min tattoo?" eller "har du set min htc tattoo touch-telefon med 3g og wifi?". Måske man kunne starte en trend. :)
Jeg købte en Tattoo for godt og vel en måned siden, og jeg har allerede hørt et par gange, "Neeeeej, har du fået en iPhone?". Shrugs.
myplacedk (4920) skrev:"Android" siger da næsten lige så meget om telefonen som "iPhone" gør: Det er en moderne smartphone, og hvilket OS der bruges. (Og om det er et Apple-produkt.)
Android siger ikke noget om det er en touch telefon, om den har keyboard, om det er en Samsung, LG, Google, HTC osv. Intet om udseendet, intet om versionen (der p.t. er låst til telefonen), intet om kvaliteten.
Alle iPhones ligner hinanden, har nogenlunde samme egenskaber, og hvis folk holder dem opdateret, også samme version af OS'et.
Nexus One og HTC Desire har forskellige brugsoplevelser og forskellige individuelt tilpassede GUI'er.
myplacedk (4922) skrev:Nogle tror jeg ville have haft en iPhone, men ikke havde råd.
Som om der i det hele taget var en mærkbar prisforskel...
LinguaIgnota (4845) skrev:og man kan justere styrken på F5 og F6, zomg
... ligesom på billige Dell Business modeller :P
myplacedk (4922) skrev:bla. derfor er jeg ked af, at jeg kun kunne få min Hero i hvid. Nogle tror det er en iPhone. Nogle tror jeg ville have haft en iPhone, men ikke havde råd.
Min Tattoo er den grå version. Så meget desto større undren over, at folk tror det er en iPhone.
gnarfsan (4923) skrev:Android siger ikke noget om det er en touch telefon, om den har keyboard, om det er en Samsung, LG, Google, HTC osv. Intet om udseendet, intet om versionen (der p.t. er låst til telefonen), intet om kvaliteten.
Njaæh. Men hvorfor er det vigtigere for iPhone-ejere at udtrykke dette, end alle andre?
gnarfsan (4923) skrev:Som om der i det hele taget var en mærkbar prisforskel...
I dunno. Der hvor jeg kan handle billigt, koster en iPhone mindst godt det dobbelte af en HTC Hero.
Spiderboy (4927) skrev:Min Tattoo er den grå version. Så meget desto større undren over, at folk tror det er en iPhone.
Ja, så er det ikke meget håb. Det er vel resultatet af alle de Aplle-fanboys som går og flasher deres iPhone, mens andre går rundt og er glad for sin smartphone i stilhed.
Det er kun sejt, hvis man siger "har du set min Signature Diamond", så viser man både, at man har totalt meget lort i låget, men i det mindste har så mange penge, at det ikke gør noget, i modsætning til " har du set min iPhone", der bare viser, at man har købt en telefon, der ikke er specielt dyr eller speciel længere , så det kun signalerer, at man har lort i låget, men ikke nødvendigvis den bankkonto, der gør det faktum ligegyldigt.
Spøjst nok har jeg aldrig mødt et menneske, der sagde, har du set min 760Li eller har du set min S-Klasse, eller sådan noget.
Jeg kalder konsekvent min bærbare datamat fra Apple for "Min PC", "PC'en" og andre afarter deraf, samtidig deler jeg lykkeligt ud af mine negative oplevelser med OS X og M@k-K0mPu7€r3, hvilket synes at være til gene for nogle Appleejere, hvorfor ved jeg ikke. Men det varmer mit hjerte. Ret så meget, faktisk.
Spøjst nok har jeg aldrig mødt et menneske, der sagde, har du set min 760Li eller har du set min S-Klasse, eller sådan noget.
Jeg kalder konsekvent min bærbare datamat fra Apple for "Min PC", "PC'en" og andre afarter deraf, samtidig deler jeg lykkeligt ud af mine negative oplevelser med OS X og M@k-K0mPu7€r3, hvilket synes at være til gene for nogle Appleejere, hvorfor ved jeg ikke. Men det varmer mit hjerte. Ret så meget, faktisk.
myplacedk (4928) skrev:Njaæh. Men hvorfor er det vigtigere for iPhone-ejere at udtrykke dette, end alle andre?
Jeg ved det ikke. For mig kom det helt af sig selv, men da jeg blev bevidst om at jeg sagde det, holdt jeg op.
Jeg skriver det dog stadig her, fordi det jo typisk er relevant for diskussionen.
Fra tid til anden ser jetg bærbare med én USB indgang som har et lyn eller et batteri symbol ved siden af sig... på en T400 er den samtidig gul.
Betyder dette at man kan trække mere strøm ud af dem?
Betyder dette at man kan trække mere strøm ud af dem?
Det er sjovt, i nævner det, for jeg havde præcis samme oplevelse i 1990'erne - men med noget helt andet.
Alle, børn som voksne, store som små, var enige om, at min Nintendo 64 "selvfølgelig" var en PlayStation. "Næææh, sikke en flot PlayStation! Må jeg spille på den?"
Ja, det er jo klart, for alle konsoller er selvfølgelig PlayStations, fordi Sony er jo de eneste, der producerer dem, og de er selvfølgelig meget bedre end alle de andre modeller, som i ikke anerkender...
... forpulede møgidioter. Det er en Nintendo.
Alle, børn som voksne, store som små, var enige om, at min Nintendo 64 "selvfølgelig" var en PlayStation. "Næææh, sikke en flot PlayStation! Må jeg spille på den?"
Ja, det er jo klart, for alle konsoller er selvfølgelig PlayStations, fordi Sony er jo de eneste, der producerer dem, og de er selvfølgelig meget bedre end alle de andre modeller, som i ikke anerkender...
... forpulede møgidioter. Det er en Nintendo.
Tror måske det ligger i at en iPhone er så anderledes en resten af telefonerne og så tilpas kendt (ligesom PlayStationen) at folk bare anerkender det som en afart af mobil.
For helt ærligt så er det den eneste der skiller sig rigtigt ud, de andre producenter prøver, men de er stadig bare 'mobiler'. Eller hvad?
Folk kalder ofte også deres Apple computer for deres "Mac" el. lign.
Har Apple brugt dette i kendte reklamer? ja, de bruger det fx ved deres PC vs Mac reklamer. Også en grund.
Desuden er iPod, iPhone, Mac osv. lette at integrere som ord, hvor de færreste andre producenter benytter sådanne navne, men i stedet benytter sig af noget det ofte mere minder om en 'modelkode'.
Samme sker faktisk med biler: Toyota Corolla, Mercedes CLS.
Toyotaen kan også kaldes Corolla og folk vil forstå det, hvor færre folk forstår CLS uden bilmærket foran..
Det handler vel om hvad der ligger godt i munden og så selvfølgelig om hvordan genstanden opfattes.
For helt ærligt så er det den eneste der skiller sig rigtigt ud, de andre producenter prøver, men de er stadig bare 'mobiler'. Eller hvad?
Folk kalder ofte også deres Apple computer for deres "Mac" el. lign.
Har Apple brugt dette i kendte reklamer? ja, de bruger det fx ved deres PC vs Mac reklamer. Også en grund.
Desuden er iPod, iPhone, Mac osv. lette at integrere som ord, hvor de færreste andre producenter benytter sådanne navne, men i stedet benytter sig af noget det ofte mere minder om en 'modelkode'.
Samme sker faktisk med biler: Toyota Corolla, Mercedes CLS.
Toyotaen kan også kaldes Corolla og folk vil forstå det, hvor færre folk forstår CLS uden bilmærket foran..
Det handler vel om hvad der ligger godt i munden og så selvfølgelig om hvordan genstanden opfattes.
cazotaro (4935) skrev:Det handler vel om hvad der ligger godt i munden og så selvfølgelig om hvordan genstanden opfattes.
Helt enig i dit indlæg, men det handler også om, at særligt amerikanere (vi er dog ikke for gode selv) er gode til at bruge produktets navn om hele markedets lignende produkter.
Alle internetsøgninger hedder nu "at google", som stammer fra navnet Google
Alle lommetørklæder i USA bliver nu kaldt "kleenex", som stammer fra navnet Kleenex
Alle støvsugere kaldes for "hoovers", som vist nok også stammer fra et produktnavn eller producent, der hed Hoover.
Osv.
Det er ikke altid lige sprogligt kønt, men visse producenter elsker det selvfølgelig. Det er jo deres produktnavn, der nu bruges om generiske produkter og handlinger!
Alle søgninger på Google hedder "at google", hvilket også er optaget i ordbogen. Man siger normalt bare "søge", når det er en anden hjemmeside.vandfarve (4936) skrev:Alle internetsøgninger hedder nu "at google", som stammer fra navnet Google
Daniel-Dane (4937) skrev:Alle søgninger på Google hedder "at google", hvilket også er optaget i ordbogen. Man siger normalt bare "søge", når det er en anden hjemmeside.
Ikke hvis du bevæger dig i den virkelige verden... Jeg hører nok "at google" lige så ofte som "at søge", hvis ikke oftere. Det er svært at dokumentere det, men mit netværk bruger "at google" fuldstændigt synonymt med "at søge" - selv på arbejdet.
For lige at tilslutte mig tømmermænds koret, vil jeg lige præcisere et par ting:
Tømmermænd skyldes flere ting. Det primære er at alkohol (ethalnol) i leveren omdannes til Ethanaldehyd, der er giftigt for kroppen og derfor giver en række symptomer - leverskade, hovedpine, generel dårligdom. Ethanaldehyd omdannes i leveren til ethansyre af det samme enzym som også omdanner alkohol til aldehyd, men alkohol foretrækkes af enzymet, hvorfor den virkelig store omdannelse af aldehyd til syre først sker når al alkohol er omdannet, derfor varer det som regel et godt stykke tid før al aldehyd er ude af kroppen.
En anden køn effekt ved alkohol, er at det hæmmer hypofysens udskillelse af ADH (anti diuretiusk hormon) der ellers vil sørge for at nyrene i kroppe udskiller koncentreret urin - når det hæmmes udskiller nyrene urin med højt vandindhold, og kroppen mister derfor vand . og bliver dehydreret - vi føler tørst og får yderligere hovedpine
Tømmermænd skyldes flere ting. Det primære er at alkohol (ethalnol) i leveren omdannes til Ethanaldehyd, der er giftigt for kroppen og derfor giver en række symptomer - leverskade, hovedpine, generel dårligdom. Ethanaldehyd omdannes i leveren til ethansyre af det samme enzym som også omdanner alkohol til aldehyd, men alkohol foretrækkes af enzymet, hvorfor den virkelig store omdannelse af aldehyd til syre først sker når al alkohol er omdannet, derfor varer det som regel et godt stykke tid før al aldehyd er ude af kroppen.
En anden køn effekt ved alkohol, er at det hæmmer hypofysens udskillelse af ADH (anti diuretiusk hormon) der ellers vil sørge for at nyrene i kroppe udskiller koncentreret urin - når det hæmmes udskiller nyrene urin med højt vandindhold, og kroppen mister derfor vand . og bliver dehydreret - vi føler tørst og får yderligere hovedpine
Pikkuk (4939) skrev:For lige at tilslutte mig tømmermænds koret, vil jeg lige præcisere et par ting:
Så konklusionen er at ansætte en bedre lever, evt. to.
Gud, lytter du efter? Det er vigtigt det her...
troede een af grundene til tømmermænd det at alkohol dehydrere ^^ derfor drikker jeg en del vand hver gang jeg er på lokum til fester
Nogen helt andet
http://www.opel.dk/koretojer/opel-program/personbi...
Hvad er forskellen på 4 og 5dørs modellen. umildbart er det kun bagklappen jeg kan se er anderledes.
Hvad er forskellen på 4 og 5dørs modellen. umildbart er det kun bagklappen jeg kan se er anderledes.
Den bedste sikring imod tømmermænd er et stort glas vand med sukker, salt og citron.
Sukkeret for smag og energi.
Saltet binder vandet i dit væv.
Citron er primært for smag, men det siges at det også hjælper.
Og selvfølgelig vand for at hydrere.
Den primære grund til at vi får tømmermænd er at vi dehydrerer samtidig med at vi mister en del salte og mineraler igennem urinen. Specielt saltet er vigtigt da det er det der binder vandet i kroppen.
Sukkeret for smag og energi.
Saltet binder vandet i dit væv.
Citron er primært for smag, men det siges at det også hjælper.
Og selvfølgelig vand for at hydrere.
Den primære grund til at vi får tømmermænd er at vi dehydrerer samtidig med at vi mister en del salte og mineraler igennem urinen. Specielt saltet er vigtigt da det er det der binder vandet i kroppen.
SlettetBruger (4944) skrev:Nogen helt andet
Netop. I en 4-dørs (sedan) kan du ikke tilgå bagsædet, og vice versa, ved at åbne bagsmækken - der er bagagerummet et seperat rum.
I en 5-dørs (hatchback) åbner bagsmækken helt op også op til bagsædet (hvis man altså fjerner en eventuel hattehylde), og har derved funktion som en dør.
Jeg ved ikke, om der er en teknisk defineret forskel. Har ikke kunnet finde en.
Med 75 millioner på lommen kan du jo tage den danske 16 millioner kroner billige elsportsbil.
Med 75 millioner på lommen kan du jo tage den danske 16 millioner kroner billige elsportsbil.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.