mboost-dp1
Tråden til dumme spørgsmål
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Mht til guldreserven
Jeg er kommet til den konklusion, at vi i Danmark har en nationalbank som sidder inde med likviditeten af det de trykker, det der siger hvad vi er af værdi som land.
Derfra skal diverse banker "låne" sig ind på det.
Ja en pæn sjat guld, næsten ligeså meget som diverse rappere har af smykker :p
Jeg er kommet til den konklusion, at vi i Danmark har en nationalbank som sidder inde med likviditeten af det de trykker, det der siger hvad vi er af værdi som land.
Derfra skal diverse banker "låne" sig ind på det.
Ja en pæn sjat guld, næsten ligeså meget som diverse rappere har af smykker :p
Dno enkle løsning VMWARE eller lign, men en anden er at du installerer dem "manuelt" til forskellige steder (Mener man godt kan)
madeinrussia (395) skrev:Mht til guldreserven
Jeg tror ikke den er "væk" for i Die Hard har national banken en guldreserve i kælderen, som en "værdi" de har.
Væk er den ikke, nej. Man har en stor mængde guld og valuta.
Ifølge
Wikipedia havde Danmark i 2008 66,5 tons guld i sin guld-reserve.
Vi har også en stor mængde dollars og andet valuta, jeg ved dog ikke hvor meget. http://en.wikipedia.org/wiki/Reserve_currency
madeinrussia (395) skrev:Alt andet ville være mærkeligt, at bankerne i teorien ikke har råd til at betale det vi har hos dem? de må jo have en eller anden form for "værdi" der stemmer overens med hvad folk har liggende hos dem?
Det er altså korrekt at der ikke findes kontanter nok til at alle kan hæve sine penge på én gang.
I forbindelse med Y2K-buggen havde man travlt med at trykke en masse ekstra kontanter, fordi mange hævede sin opsparing, i frygt for at banken glemte folks saldi. (Og banker tager jo ikke backup eller noget.)
Der er kun de kontanter, der er behov for at bruge i praksis. Der er ingen grund til at have en kæææmpe lager af kontanter, bare for at alle kan hæve sine penge, når nu det aldrig vil ske alligevel.
(Og skulle det ske, er mængden af kontanter ikke det største problem.)
Og som jeg kommer ind på lige om lidt, skal man også passe på med at lave for mange penge.
madeinrussia (395) skrev:Der må være en "værdi" i Danmark som siger hvor mange penge Danmark har overfor fx Sverige, ellers kan en af vores banker skrive en million ud og købe noget i Sverige, uden at miste nogen værdi og kun skade Sverige ved købet?
Man blive ikke rigere af at trykke penge. Dvs. jo flere kontanter man laver, jo mindre er de værd. Kursen falder, og priserne stiger (inflation).
Hvis man konsekvens forsøger at skabe penge ved at fremstille, kommer man ud i en frygtelig glidebane. Det ved enhver i Zimbabwe, hvor priserne fordobles gennemsnitligt næsten én gang i døgnet.
madeinrussia (395) skrev:Vinduesviskerne på en bil, hvad er standarden, at man starter dem ved at klikke pinden opad eller nedad? Og hvorfor f... følger alle ikke standarden? ligesom der er en standard med pedaler og ret?
Der ER ikke nogen standard for vinduesviskere. ;-)
Jeg har selv én af hver. Dvs. på visker-armen er der byttet om på op og ned, det med langt lys fungerer helt anderledes og nøglen i døren skal drejes modsat (hurra for fjernbetjening).
Det kunne da være rart hvis det var ens, men hvilken standard er så bedst? (Lige hvad langt lys angår synes jeg da det er den japanske model der er bedst, ikke den franske. Jeg aner ikke hvordan de andre lande gør.)
cazotaro (396) skrev:så findes alle de penge vi spiller rundt elektronisk også kontant? som din historie siger så har de bare overtaget guldets plads.
Som nævnt er der ikke kontanter nok til at udbetale alle saldi.
Et lands værdier er mange ting. Selv en simpel ide kan jo sælges.
#409:
Fra Sydsverige.dk:
"De to mest almindelige glastyper er sodaglas og krystalglas.
Sodaglas
Sodaglas anvendes til emballageglas, ruder og almindelige drikkeglas. Hovedkomponenterne er:
- kvartssand (ca. 75 %),
- kalk (ca. 15 %),
- soda (ca. 10 %).
Krystalglas
Krystalglas anvendes blandt andet til pynte- og serviceglas. Hovedkomponenterne er:
- kvartssand (ca. 60 %),
- blyoxid (ca. 25 %),
- potaske (ca. 15%).
Blyet i krystalglas
Krystalglas findes som hel- og halvkrystal, afhængig af blyindholdet i glasset. Halvkrystal indeholder kun omkring 5% bly. Krystalglas kan kendes på den høje vægt, klang og glans. I dag fremstiller man også såkaldt miljøkrystal, som er fri for bly.
Før i tiden blev der brugt meget store mængder bly til fremstilling af krystalglas. Desuden blev der anvendt arsenik og andre stoffer til at fremstille krystal- og sodaglas. Tungmetallet kadmium blev brugt til at give glasset farve. I dag lider mange af glasværkerne under fortidens produktionsmetoder. Op gennem 1900-tallet blev affaldet ofte smidt direkte på jorden uden for værkerne, og bly og arsenik m.v. blev spredt i omgivelserne."
--
#411:
Man kan i princippet spille på alt glas, men selve tykkelsen er bestemmende for om det går i svingninger når man gnider en våd finger på kanten, hvilket normalt er lettest med krystalglas da det sædvanligvis laves 'tyndt og fint'.
Fra Sydsverige.dk:
"De to mest almindelige glastyper er sodaglas og krystalglas.
Sodaglas
Sodaglas anvendes til emballageglas, ruder og almindelige drikkeglas. Hovedkomponenterne er:
- kvartssand (ca. 75 %),
- kalk (ca. 15 %),
- soda (ca. 10 %).
Krystalglas
Krystalglas anvendes blandt andet til pynte- og serviceglas. Hovedkomponenterne er:
- kvartssand (ca. 60 %),
- blyoxid (ca. 25 %),
- potaske (ca. 15%).
Blyet i krystalglas
Krystalglas findes som hel- og halvkrystal, afhængig af blyindholdet i glasset. Halvkrystal indeholder kun omkring 5% bly. Krystalglas kan kendes på den høje vægt, klang og glans. I dag fremstiller man også såkaldt miljøkrystal, som er fri for bly.
Før i tiden blev der brugt meget store mængder bly til fremstilling af krystalglas. Desuden blev der anvendt arsenik og andre stoffer til at fremstille krystal- og sodaglas. Tungmetallet kadmium blev brugt til at give glasset farve. I dag lider mange af glasværkerne under fortidens produktionsmetoder. Op gennem 1900-tallet blev affaldet ofte smidt direkte på jorden uden for værkerne, og bly og arsenik m.v. blev spredt i omgivelserne."
--
#411:
Man kan i princippet spille på alt glas, men selve tykkelsen er bestemmende for om det går i svingninger når man gnider en våd finger på kanten, hvilket normalt er lettest med krystalglas da det sædvanligvis laves 'tyndt og fint'.
Den Store Danske skrev:potaske, (1. led pot samme ord som potte, 2. led aske, fordi stoffet tidl. blev udvundet af planteaske)
http://www.denstoredanske.dk/Mad_og_drikke/Levneds...
Spørgsmål: Stifterne af TPB står til at få store bøder på flere millioner. Hvis der ikke sker en ændring i dommen.
Hvad vil der ske hvis de havde brugt 500.000 kr. og lavet TPB om til et aktieselvskab for nogle år tilbage?
Så vil stifterne da ikke stå med nogen erstatnings krav? Da et aktiselvskab er begrænset hæftelse?
Det jeg vil frem til: Hvis en torrent site bliver lavet som et aktieselvskab, vil siden stifter ikke kunne risiker bøder?
Da selvskabet bare går konkurs?
Hvad vil der ske hvis de havde brugt 500.000 kr. og lavet TPB om til et aktieselvskab for nogle år tilbage?
Så vil stifterne da ikke stå med nogen erstatnings krav? Da et aktiselvskab er begrænset hæftelse?
Det jeg vil frem til: Hvis en torrent site bliver lavet som et aktieselvskab, vil siden stifter ikke kunne risiker bøder?
Da selvskabet bare går konkurs?
Skak2000 (422) skrev:Hvad vil der ske hvis de havde brugt 500.000 kr. og lavet TPB om til et aktieselvskab for nogle år tilbage?
Ingenting. Når man bryder loven er man personligt ansvarlig.
I øvrigt BRUGER man ikke pengene, når man laver et aktie-selskab. Man investerer dem i firmaet. Dvs. du kan købe kontorinventar, maskineri osv for de penge.
Pointen er nok, at hvis du ikke engang kan smide X kr. i firmaet, så er det ikke stort nok til at være den selskabstype.
Kan man ikke udnytte aktieselvskab begrænset hæftelse, til at forhindrer erstatnings krav?
Hvis IFPI og den samlede film og musik brance så lægger sag an og vinder sagen går firmaet blot konkurs? Uden det går ud over ledelsen?
(TPB folkene har jo haft rigeligt med penge de sidste mange år)
Kan man ikke udnytte aktieselvskab begrænset hæftelse, til at forhindrer erstatnings krav?
Hvis IFPI og den samlede film og musik brance så lægger sag an og vinder sagen går firmaet blot konkurs? Uden det går ud over ledelsen?
(TPB folkene har jo haft rigeligt med penge de sidste mange år)
Hvorfor kan jeg ikke se Diamond på Teilas hjemmeside længere?
Spørgsmål:
Hvorfor skal jeg undværer TDC fuldpakke indtil den 5. maj, fordi de har lavet en fejl og opsagt den pr. 21.04.2009, altså idag?!
Hvorfor skal jeg undværer TDC fuldpakke indtil den 5. maj, fordi de har lavet en fejl og opsagt den pr. 21.04.2009, altså idag?!
Sådan er TDC vist bare.
Da jeg bestilte flytning af ADSL blev den lukket på den gamle adresse på den ønskede dato. Men der gik et par uger før der blev åbnet på den nye adresse.
Hvorfor? Fordi lukninger klarer de da lige med det samme. Men at åbne en forbindelse gør de når det lige passer dem.
"Jamen kunne i så ikke have valgt at lukke samme dag som i åbner på den nye adrese?" "Øhm øh ... ups..."
"Jamen kan i så ikke åbne på den gamle adresse, indtil der er åbnet på den nye adresse?" "Nej, det kan vi skam ikke. Vi åbner jo ikke når som helst."
Sådan er TDC vist bare.
Da jeg bestilte flytning af ADSL blev den lukket på den gamle adresse på den ønskede dato. Men der gik et par uger før der blev åbnet på den nye adresse.
Hvorfor? Fordi lukninger klarer de da lige med det samme. Men at åbne en forbindelse gør de når det lige passer dem.
"Jamen kunne i så ikke have valgt at lukke samme dag som i åbner på den nye adrese?" "Øhm øh ... ups..."
"Jamen kan i så ikke åbne på den gamle adresse, indtil der er åbnet på den nye adresse?" "Nej, det kan vi skam ikke. Vi åbner jo ikke når som helst."
#442 For at noget skal være "godt" må der være noget "ondt"! Ergo er der et behov for en kontrast der kan bekræfte tilstanden.
Hvis alle undetagen en person er mænd, så er kvinden undtagelsen der bekræfter reglen. Hvis alle er mænd, så er det ikke en regl, men en lov!
Hvis alle undetagen en person er mænd, så er kvinden undtagelsen der bekræfter reglen. Hvis alle er mænd, så er det ikke en regl, men en lov!
Norrah (443) skrev:#442 For at noget skal være "godt" må der være noget "ondt"! Ergo er der et behov for en kontrast der kan bekræfte tilstanden.
Fra en tilfældig blog Google foreslog:
http://aggemam.dk/index.php?id=125 skrev:Udtrykket "undtagelsen der bekræfter reglen" bruges som regel, når man har fundet en undtagelse fra en postuleret regel. Men det betyder i reglen implicit, at man har betragtet en række tilfælde og kun fundet én eller få undtagelser, idet man ellers ikke ville kalde det for undtagelser. Og så har man jo netop bekræftet, at et given problemstilling plejer at forholde sig på en given måde, dvs. at der findes en regel.
Jamen jeg har da forsøgt at søge på google, og har da fundet de mere eller mindre abstrakte beskrivelser. Alt jeg nogensinde ønskede mig var blot at få det mejslet ud i granit og skåret ud i pap, med et krystalklart eksempel, for jeg synes stadig det er lidt svært at forholde sig til.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.