mboost-dp1

Tråden til dumme spørgsmål

Gå til bund
Gravatar #351 - gentox
29. mar. 2009 10:33
Prøv at formulere dit spørgsmål igen, tilsat lidt tegnsætning, eventuelt med stavekontrol slået til, og stil så spørgsmålet igen i support delen af forumet.

Er ment som et venligt råd.
Gravatar #352 - Bjørn
29. mar. 2009 12:21
Hvem dælen har tænkt at lave en [url= version[/url] af The Streets´ Everything Is Borrowed. Den er da ganske fordærdelig... Lige hørt den på P3
Gravatar #353 - Dreadnought
29. mar. 2009 14:52
#352 Det er han selv. Den er lavet i mange versioner hvor omkvædet synges af et for ham udenlandsk kor.
Gravatar #354 - Lss_1405
29. mar. 2009 20:45
Hvorfor tror store firmaer at de ikke behøver at opdatere deres hjemmesider?
Gravatar #355 - Clauzii
29. mar. 2009 20:48
#354:
Fordi PR-afdelingerne allerede har fået forbrugerne til at tænke på alt muligt andet :)

Hvem tænker du specielt på?
Gravatar #356 - Lss_1405
29. mar. 2009 21:03
Yousee og deres frekvenser på kanalerne. Puls var ikke opdateret i går
Gravatar #357 - Dreadnought
29. mar. 2009 21:05
#356 Den ligger på Ekstrakanalen.
Gravatar #358 - Lss_1405
30. mar. 2009 08:11
Ja, jeg fandt den.
Gravatar #359 - Lss_1405
30. mar. 2009 15:09
Hvad er forskellen på Nudler, og meget tynde spagetti?
Gravatar #360 - Dreadnought
30. mar. 2009 16:10
Er rigtige nudler ikke lavet af ris?
Gravatar #361 - Lss_1405
30. mar. 2009 18:12
wikipedia skrev:
Asiatiske nudler eller bare nudler er tynde pastatråde, som kan købes enten tørre eller ferske. Fordi de er tynde har de meget kortere kogetid end f.eks. spaghetti. Typisk kogetid er 2-3 minutter. Med nudler kan også menes korte pastavarer (fx. pastastjerner, pastahjul) der kan koges med i en suppe[Kilde mangler][1]. På danske betegner nudler ikke helt samme som lignende ord på andre sprog, fx. er Nudeln på tysk et meget mere alment begreb for pastavarer.
Både kineserne, araberne og italienerne hævder at de var de første som opfandt trådlignende mad. De første skrevne beskrivelser af nudler er fra Han-dynastiet mellem år 25 og 220 e.Kr. I oktober 2005 blev de ældste nudler som er opdaget, fundet på den arkæologiske udgravingen af landsbyen Lajia, som var en del af Qijia-kulturen, ved Den gule flod i Qinghai-provinsen i Folkerepublikken Kina.
Legenden siger at nudlerne blev bragt til Italien fra Kina af Marco Polo.

Hmm!
Gravatar #362 - Ronson ⅍
31. mar. 2009 17:41
Hvorfor er det lige man "kigger alle steder" på et billede, hvis man glor i linsen når man tager billedet?
Gravatar #363 - Dreadnought
31. mar. 2009 17:54
#362 Det er nok fordi at hjernen sammenligner mængden af hvid på hver side af hornhinden, som altid er konstant ligegyldigt hvilken retning man betragter billedet fra.
Gravatar #364 - markjensen
31. mar. 2009 20:19
Hvorfor "låses" browsere når der kommer en alert (javascript)?
Gravatar #365 - LinguaIgnota
31. mar. 2009 20:23
Hvad er indholdet af den operatøropdatering, iTunes vil lokke mig til at installere på min iPhone?
Gravatar #366 - Wassini
31. mar. 2009 22:47
Hvorfor indeholder denne tråd så mange forskellige spørgsmål i stedet for en tråd pr. spørgsmål, så det er muligt at holde sig til emnet?

PS) Ovenstående er egentligt ikke et spørgsmål ;-)
Gravatar #367 - markjensen
3. apr. 2009 20:29
Spørgsmål: Hvorfor er der ikke længere nogen som skriver i denne tråd? Der er ubesvarede spørgsmål!
Gravatar #368 - Dreadnought
3. apr. 2009 21:12
#367 Fordi vi har brug for en som dig til at lave et bump

Spørgsmål
Hvor stor en lort laver en blåhval? Jeg synes ikke at David Attenborough har dækket det emne i hans 50+ års karriere.
Gravatar #369 - LinguaIgnota
3. apr. 2009 21:26
Dreadnought (368) skrev:
Spørgsmål
Hvor stor en lort laver en blåhval? Jeg synes ikke at David Attenborough har dækket det emne i hans 50+ års karriere.

Det er tilsyneladende temmelig svært at måle, men de estimater jeg har fundet ligger på omkring 2% af dyrets kropsvægt pr. dag.
Og så ligger der et skræmmende stort antal billeder af blåhvalens lort på nettet.
Gravatar #370 - Dreadnought
4. apr. 2009 08:24
Hvorfor har man ikke et optisk medie format, der benytter sig af en variabel mængde af paritetsinformationer? Hvis man for eksempel brænder 2GB data ned på en DVD, så kunne man fylde resten ud med paritetsdata, og skiven kan nu holde til mange flere ridser. Det vil jo selvfølgelig blive langsommere, men kun når der opstår store ridser.
Gravatar #371 - Ronson ⅍
4. apr. 2009 12:49
#370: Det er vel ikke værre end at smide de 2 GB data på 2 gange manuelt?

Det andet ville være smartere men så skulle alle apparater jo understøtte det ekstra. Forestil dig at spille en film og den skulle kompensere ved at springe rundt på skiven.

Derfor har det lidt begrænset anvendelsesmuligheder som jeg ser det.
Gravatar #372 - Dreadnought
4. apr. 2009 14:37
Hvis jeg har nogle vigtige data som jeg gemmer på en skive fylder jeg altid resten ud med paritets filer.
Gravatar #373 - dradrach
4. apr. 2009 15:30
Hvornår bliver Windows 7 RC 1 udgivet?

Har kun fundet gamle nyheder omkring det, som siger måske 10 april. Kan det være sandt?
Gravatar #374 - myplacedk
4. apr. 2009 15:37
markjensen (367) skrev:
Spørgsmål: Hvorfor er der ikke længere nogen som skriver i denne tråd? Der er ubesvarede spørgsmål!

Måske fordi det er skide svært at finde rundt i spørgsmålene, når de er blandet sammen på den måde. Brug forumet i stedet for tråden, hvis du rent faktisk gerne vil have et svar.
Gravatar #375 - milandt
8. apr. 2009 09:05
Spørgsmål: Hvad er gennemsnitslængden?
Gravatar #376 - LinguaIgnota
8. apr. 2009 09:40
milandt (375) skrev:
Spørgsmål: Hvad er gennemsnitslængden?

32/34/35 inches.
Gravatar #377 - madeinrussia
8. apr. 2009 10:01
Spørgsmål:

Hvad ligger banken inde med af penge? hvordan ved man hvor meget en bank har hvis de selv trykker penge?
Hvis man har en million milliard stående på en konto, så må det tilsvarende beløb vel være til rådighed kontant?
Gravatar #378 - milandt
8. apr. 2009 10:23
LinguaIgnota (376) skrev:
32/34/35 inches.

Takker!
Gravatar #379 - Emil
8. apr. 2009 10:56
#377 > Nu er det jo kun Nationalbanken, der kan trykke penge. Og nej, de penge, du låner banken, investerer de i andre ting, f.eks. udlån.

Hvis du f.eks. kommer ind og sætter 10.000 kr. ind på din konto til en rente på 2 %, og der efterfølgende kommer en, som gerne vil låne 10.000 kr. til et nyt fladskærmsfjernsyn, og han vil give 13 % i rente, så låner banken ham pengene og scorer de 11 % i difference. Naturligvis kan du altid hæve dine penge igen, da banken har en rimelig stor mængde penge liggende, ellers kan de typisk låne dem hos andre banker eller hos Nationalbanken.

Og hvad angår en million milliard, så er der jo ikke nogen, der har så mange penge, så det er ret simpelt. Men selv hvis vi antager, at Bill Gates havde alle sine ~300 mia. kr. i kolde kontanter, så ville det være en dårlig plan at sætte dem alle i én bank. Banken ville nemlig investere pengene igen - jf. tidligere eksempel - og hvis han kom og skulle hæve 300 mia. kr. fra den ene dag til den anden, så ville banken nok gå konkurs, hvorved hans penge ville være helt og aldeles tabte (med undtagelse af de få hundrede tusinde kr., som statens garanterer for, at du får). På samme måde ville pengene også være tabte, hvis banken investerede pengene dårligt i første omgang, og derfor gik konkurs.

Derfor spreder man sine millioner milliarder til mange forskellige typer investeringer, såsom obligationer, aktier, fast ejendom osv.
Gravatar #380 - myplacedk
8. apr. 2009 13:47
madeinrussia (377) skrev:
Hvad ligger banken inde med af penge?

Så få som muligt. Skal du hæve et stort beløb, kan det være nødvendigt at give dem en dags varsel. (Eller er det to?)

hvordan ved man hvor meget en bank har hvis de selv trykker penge?

Hvis de selv trykker sine penge, så vil der formentlig slet ikke være nogen bank kort efter, og så er det problem løst. ;-)

Hvis man har en million milliard stående på en konto, så må det tilsvarende beløb vel være til rådighed kontant?

Så skal du have dem i en bankboks, ikke en bankkonto. Men så ville du gå glip af temmelig mange renter. På den anden side, det gør vel ikke noget, der er jo penge nok.
Gravatar #381 - myplacedk
8. apr. 2009 14:09

Lidt historie, frit fra hukommelsen, stærkt forenkelt og fyldt med faktuelle fejl fordi jeg husker forkert:

Mønter blev indført fordi det var så upraktisk at veje guld hele tiden. Først brugte man rene guldmønter, hvor værdien var præcist det guldet var værd.

Men selv som mønter var guld upraktisk, når man snakkede om større beløb. Så begyndte man at opbevare guldet i en boks, og gå rundt med papir som bevis på at man ejede noget guld. Dvs. hvis man havde en "X-dollar seddel", betød det at man havde guld i banken, til en værdi af X dollars. Et lille stykke papir, havde altså den værdi der stod på det, fordi man altid kunne gå hen i banken og få den byttet til det guld den repræsenterede.

Efter noget tid havde man nogle enorme guld-reserver, og man indså at man alligevel ikke ville opleve at ALLE indløste sine sedler på én gang. Der var ikke behov for så stor en guld-reserve. Til gengæld ønskede man at få lidt mere "gang i hjulene", at få lidt mere sving i økonomien. (Minder det nogen om noget?)

Så begyndte man at trykke flere sedler, end man havde guld til. Der var stadig garanti for, at man altid kunne få byttet sine sedler til guld. Det var dog en udfordring at overbevise befolkningen om at denne garanti kunne overholdes, og at pengene stadig havde den værdi, der stod på dem.

Med tiden blev man vant til at pengene i sig selv havde værdi, og man begyndte at glemme guldet. Garantien for at man kunne få sit guld blev mindre og mindre værd, for man havde ikke noget at bruge guldet til. Sælgerne ville jo have kontanter, ikke guld.

Så droppede man "guld-garantien" (eller hvad de nu kaldte den).

Ligesom guldet forsvandt, er kontanterne så småt på vej væk. Om de forsvinder helt kan vi kun gætte på, men allerede nu bruges kontanter mindre og mindre når der handles. Det er ikke længere kontanterne der har værdi, vi udveksler blot informationer om hvem der har hvor meget stående på en eller anden konto.

Vi aftaler med hinanden (og vores banker), at "nu har jeg 1.000 kr. mindre på min konto, og du har 1.000 kr. mere på din". Bankerne er knap nok noget vi tænker over. Hvordan bankerne overhovedet finder ud af det med hinanden er det de færreste der ved.

.

Så kort sagt: Bare fordi du har X kr. på din konto, betyder det ikke at din bank-filial har X kr. i kontanter med din navn på. Hvis du vil have dine formue udbetalt kontant (og du ikke er stinkende rig) kan det godt arrangeres, men hvis alle gør det på én gang kan det ikke lade sig gøre. Der er ikke kontanter nok. (Og alle bankerne ville lukke, for de kan ikke have for meget udlån i forhold til indlån.)

Og endnu kortere: Who cares? Hvad fanden skal du med kontanter anyway?
Gravatar #382 - MiniatureZeus
8. apr. 2009 15:30
myplacedk (381) skrev:
Og endnu kortere: Who cares? Hvad fanden skal du med kontanter anyway?

Coinflip...
Gravatar #383 - frygtl0s
8. apr. 2009 15:33
Hvor kommer udtrykket 'bondefangeri' fra? Altså var det noget med at fange bønder, eller var det noget bønder fangede? Er det en jagt/sports-gren?
Gravatar #384 - myplacedk
8. apr. 2009 16:10
Jeg mener det er noget med at snyde bønder. Den kloge narrer den mindre kloge.

Engang var det jo sådan, at et mindre tal "var noget", og resten var bønder. Dvs. de u-uddannede (og udannede).

Lidt phishing-agtigt, kan man vel sige. ;-)

En bondefanger var altså én som snyder bønder, og bondefangeri er at snyde bønder.
Gravatar #385 - Clauzii
8. apr. 2009 19:40
#384:
Du skriver engang!? Prøv at søge på bondefangeri på Google :D

Ellers har du fuldstændig ret :)

Jeg kunne iøvrigt forestille mig at ordet kunne være opstået allerede tilbage fra fæstebøndernes tid. Der skal nok være en kæk gut eller gutinde der i en forsamling har råbt ordet op mod en godsejer.
Gravatar #386 - Lss_1405
8. apr. 2009 19:51
Hvorfor findes der frekvenser der får mine bas enheder til at svinge helt vildt, som jeg ikke kan høre eller mærke?
Gravatar #387 - MiniatureZeus
8. apr. 2009 20:54
Lss_1405 (386) skrev:
Hvorfor findes der frekvenser der får mine bas enheder til at svinge helt vildt, som jeg ikke kan høre eller mærke?

http://en.wikipedia.org/wiki/Brown_note

Spørgsmål
Hvad skal man egentlig bruge en Apple TV til i DK? Man kan ikke leje film (med DK subs), man kan ikke (svjv) bruge den som hdd-optager og man kan heller ikke bruge den som dvd-afspiller...
Gravatar #388 - myplacedk
8. apr. 2009 21:00
Lss_1405 (386) skrev:

Det er nok fordi din bas kan gå længere ned, end du kan høre.

Man plejer at sige at mennesker kan høre fra 20 til 20.000 hertz, som en tommelfingerregel. I praksis kan du måske kun høre fra 30, og de frekvenser du snakker om kan være under 20.
Gravatar #389 - Clauzii
8. apr. 2009 21:34
Lss_1405 (386) skrev:

Som #388, plus lidt flere muligheder:

1: Din forstærker spiller så højt at den så at sige taber pusten, hvilket KAN vise sig som langsomme, nær DC bevægelser, hvilket nogle forstærkere er beskyttet imod, og bør derfor slå fra.

2: Dit digitale medium sender 'nær-DC' ud på udgangen, tilsigtet eller ej..

3: Du bruger en pladespiller og hopper helt vildt ved siden af den :D

4: Du bruger en båndoptager, der desværre 'wobbler' lidt for meget :D

Hvad lytter du til? (og på)
Gravatar #390 - Lss_1405
9. apr. 2009 15:45
Den kørte en film via min mac, ikke noget højt. Det skete via et jack ind i en NAD forstærker og videre ud i to helt nyt (og yderst lækre) B&W højtalere..

Kunne svagt høre det, men bas enhederne hoppede helt vildt :)

Btw, hvad er DC? Kender kun byen :/
Gravatar #391 - Ronson ⅍
9. apr. 2009 16:05
Gravatar #392 - Clauzii
9. apr. 2009 16:41
#390:
Ahh, du satte stikket i mens der var tændt for forstærkeren og skruet lidt op?!?
Gravatar #393 - Lss_1405
9. apr. 2009 18:51
Nope.Eller brummer det hummeren til :P Tror det har noget at gøre ned de der frekvenser
Gravatar #394 - praktikant muffe AKA pewbe
10. apr. 2009 01:28
Spørgsmål
Kan man have ie6, ie7 og ie8 installeret på den samme maskine, på samme tid?
Gravatar #395 - madeinrussia
10. apr. 2009 09:01
#394 Ja

Mht til guldreserven

Jeg tror ikke den er "væk" for i Die Hard har national banken en guldreserve i kælderen, som en "værdi" de har.

Kan godt være det "bare" er en film, men syntes nu det lyder rigtig nok.

Alt andet ville være mærkeligt, at bankerne i teorien ikke har råd til at betale det vi har hos dem? de må jo have en eller anden form for "værdi" der stemmer overens med hvad folk har liggende hos dem?

Der må være en "værdi" i Danmark som siger hvor mange penge Danmark har overfor fx Sverige, ellers kan en af vores banker skrive en million ud og købe noget i Sverige, uden at miste nogen værdi og kun skade Sverige ved købet?

Anyhow rigtig god "historie" undervisning, vidste faktisk ikke hvor penge stammede fra, tak :)

Og har et spørgsmål til

Vinduesviskerne på en bil, hvad er standarden, at man starter dem ved at klikke pinden opad eller nedad? Og hvorfor f... følger alle ikke standarden? ligesom der er en standard med pedaler og ret?

som ex.

Nissan Sunny 94, nedad
Citroen Saxo 03, Opad
Gravatar #396 - cazotaro
10. apr. 2009 09:31
mht 'guldreserven'

så findes alle de penge vi spiller rundt elektronisk også kontant? som din historie siger så har de bare overtaget guldets plads.

Og alligevel ikke helt for umiddelbart vil jeg tro at den mænge 'guld' et land/person besidder og altså hvor 'rige' vi er ligger nationalproduktet eller personens ejendom (uden at vide ret meget om dette). Tror ikke der er den mængde guld som vi har penge til, men der skal nok være ting der dækker værdien og beviset for disse er så i cash, spredt rundt i alverdens banker, bokse, skattekister, punge og madrasser..

spørgsmål
Hvorfor hedder det egentligt at 'vaske op' og 'rydde op'? Ja jeg rydder og vasker men da ikke op? Nogle bud? :P
Gravatar #397 - Clauzii
10. apr. 2009 11:08
#393:
Nu kommer vi så til humlen

Der er stort set ikke nogen lydkort eller cd eller mp3 afspillere der spiller en disse under 20 Hz...... ;)
Gravatar #398 - Lss_1405
10. apr. 2009 11:21

Måske fordi at man tager sine ting og sætter dem op på plads, ligeså med de ting du vasker op. Mange har deres glas og tallerkner oppe i skabe.
Gravatar #399 - Dreadnought
10. apr. 2009 16:23
#395 fordi franskmændene er nogle snotdumme arrogante idioter. Hvad de beslutter sig for kan ikke ændres, fordi de er jo verdenshersker og alle burde snakke fransk.
Gravatar #400 - freesoft
10. apr. 2009 19:32
madeinrussia (395) skrev:
Mht til guldreserven

Jeg tror ikke den er "væk" for i Die Hard har national banken en guldreserve i kælderen, som en "værdi" de har.

Kan godt være det "bare" er en film, men syntes nu det lyder rigtig nok.

I Die Hard, er det ikke Federal Reserve Bank of New York de røver?

Som jeg husker det, siger de også i filmen er der ligger mere guld end Fort Knox:

http://en.wikipedia.org/wiki/Federal_Reserve_Bank_of_New_York#33_Liberty_Street skrev:

Currently, it is reputedly the largest gold repository in the world (though this cannot be confirmed as Swiss Banks do not report their gold stocks) and holds approximately 5,000 metric tons of gold bullion ($160 billion as of March 2008), more than Fort Knox.

5K tons guld er alligevel en del, men det er jo så ikke USAs det hele :-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login