mboost-dp1
Tråden til dumme spørgsmål
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Qw_freak (23301) skrev:Dreadnought (23300) skrev:
F.eks. en der ikke er stempelbaseret.
Sådan en har jeg ikke umiddelbart set før, findes det?
Scroll-kompressorer, der virker med et par skruer, som dem der sidder på biler med kompressor.
Det er dog ikke noget der kan anskaffes billigt.
Jeg har fundet denne der ikke støjer mere end 40dB, men til en pris på 7000,-.
Jeg gætter på at det ikke er en stempelkompressor, men er dog ikke sikker.
Dreadnought (23303) skrev:Jeg har fundet denne der ikke støjer mere end 40dB, men til en pris på 7000,-.
Svært at sige. Stempelkompressorer kan sagtens være støjsvage. Der skal bare flere stempler til, så den ikke ryster så meget.
markjensen bager
Hvorfor falder mit franskbrød sammen? Nej, det var ikke en eufenisme.
Jeg bruger en hel pakke tørgær (11,8g) som der står i diverse online franskbrød i bagemaskine-opskrifter. Og denne gang er der også brugt en teske bagepulver, bare for at prøve et eller andet.
Men det hæver fint og falder så sammen igen før det er færdigt.
Jeg bruger en hel pakke tørgær (11,8g) som der står i diverse online franskbrød i bagemaskine-opskrifter. Og denne gang er der også brugt en teske bagepulver, bare for at prøve et eller andet.
Ronson (23305) skrev:markjensen bager
Du har ikke æltet det godt nok, så der er store lokale koncentrationer af gær der lave store luftbobler der går hul på....
Er det tørgær du bruger aktiveret?
Noget tørgær skal aktiveres i lunkent vand, før det virker.
Det kan heller ikke tåle at blive opløst sammen med salt eller sukker og alt for varmt vand dræber også gærcellerne.
Bagepulver skal du generelt holde dig fra, det har det med at give et meget tørt brød.
Til sidst kan jeg anbefale at bruge almindelig "våd" gær, halv dosis og så lade brødet stå og hæve natten over.
Det kan heller ikke tåle at blive opløst sammen med salt eller sukker og alt for varmt vand dræber også gærcellerne.
Bagepulver skal du generelt holde dig fra, det har det med at give et meget tørt brød.
Til sidst kan jeg anbefale at bruge almindelig "våd" gær, halv dosis og så lade brødet stå og hæve natten over.
Ronson (23307) skrev:Nu er det maskinen der ælter så det skal jeg ikke kunne afvise, brødet er dog meget kompakt og ensartet når det er færdigt, så der må være andre ting der spiller ind også
Når dej hæver fint, men falder sammen igen, er det typisk fordi gærets gasudvikling er forgået samlede steder, istedet for jævn fordelt i dejen...
markjensen siger konnichiwa
Hvis jeg køber en bog på Amazon.co.uk som sendes fra Japan, skal jeg så betale alt muligt ekstra crap, eller giver man den pris der står? Den koster over 80 kr btw.
Hvis jeg køber en bog på Amazon.co.uk som sendes fra Japan, skal jeg så betale alt muligt ekstra crap, eller giver man den pris der står? Den koster over 80 kr btw.
markjensen (23311) skrev:markjensen siger konnichiwa
ja, fordi amazon.co.uk er bare mellemmand for pengetransaktionen, du køber sådan set varen fra japan og derfor skal du betale moms og gribbegebyr til omdereleren.
Tørt må det gerne være, brødet har - indtil jeg puttede en teske bagepulver i i dag - været meget fugtigt når det var færdigt. Men det tørgær vi har brugt skal blandes med melet før det æltes sammen med lunken vand.Jakob Jakobsen (23308) skrev:#05
Det der med friske (rå)varer er ikke så godt, det er vi slet ikke modne nok til at håndtere her på arbejdspladsen.. Så tørgær it is.
Hvad ville en realistisk brugtpris på en computer med følgende hardware ligge på? Nypris står i parentes
Cooler Master HAF X - Udvidet ATX Sort (1105 kr)
Intel Core i3 3220 (953 kr)
XFX Radeon HD 7950 Black Edition (2409,5 kr)
Asrock Z77 Extreme6 (1233 kr)
750 Watt Cooler Master GX RS-750-ACA (681 kr)
RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL (357 kr)
Kingston HyperX 3K SSD 120GB (849 kr)
Western Digital Desktop Black 1TB (649 kr)
Samlet nypris 8236,5 kr
Maskinen er ~4 måneder gammel uden synlige tegn på at den har været brugt.
Samlet nypris 8236,5 kr
Ronnie. Til ca. 1kg brød skal du kun bruge en halv pakke gær eller 6-7g tørgær.
Hvordan lyder din opskrift egentligt
Hvordan lyder din opskrift egentligt
franskbrød.docx skrev:FRANKS MINIBRØJ! v0.9 RC1
1. Hæld 3 dl vand i bageformen
2. Hæld 8 dl hvedemel oven i vandet
3. Hæld 4 poser (kaffe)sukker i
4. Tilsæt ½ teske salt
5. Lav en fordybning i melet og hæld 1 pose (11,8g) tørgær i
6. 2 teske bagepulver tilsættes
7. Bagemaskine indstilles til:
o Program: 1
o Color: Light
o Loaf Size: 1.0 LB
8. Så tryk dog Start!
edit: det er i hvert fald det jeg prøver næste gang.
"x poser (kaffe)sukker" er en valid måleenhed her i køkkenet.
Drop sukkeret og brug 3,5-4 dl mælk eller 40g mælkepulver og så 7g tørgær. Det giver et bedre brød.
color = medium kan også hjælpe på at brødet holder formen.
color = medium kan også hjælpe på at brødet holder formen.
Woller (23314) skrev:Hvad ville en realistisk brugtpris på en computer med følgende hardware ligge på? Nypris står i parentes
Samlet nypris 8236,5 kr
Du skal nok lige notere at den nypris du har skrevet, må være nyprisen for ~4 måneder siden.
Normalt ville jeg sætte brugtprisen på cirka ½ pris af den nuværende nypris, når tingene er cirka et år gamle.
Jeg vil gætte på at du kan få mellem ½ og 2/3 af den nuværende nypris, hvis du sælger det, og det er 4 måneder gammelt.
Fjolle (23319) skrev:Hvad ville være et synligt tegn på at en stationær computer har været brugt?
Støv indvendigt, feks på blæsere.
Når vi snakker om en brugt computer er det dog ikke så meget slitage som nedsat varighed af garanti og "følelsen af helt ny" som mangler.
kig under strømforsyningen(hvis den sider for oven så kig over den) et sted folk som regel glemmer at gøre ren
kig under strømforsyningen(hvis den sider for oven så kig over den) et sted folk som regel glemmer at gøre ren
Markjensen Mobil Abonnement
Hvordan kan Colour Mobile reklamere med fri surf og alligevel begrænse det med 500 mb, er det ikke falsk markedsføring?
http://colourmobile.dk/forside/
Hvordan kan Colour Mobile reklamere med fri surf og alligevel begrænse det med 500 mb, er det ikke falsk markedsføring?
http://colourmobile.dk/forside/
Det er vel fri surf så.
http://colourmobile.dk/produkter/fri-mobilsurf/ skrev:Fri Mobilsurf giver dig fri 500 MB datatrafik med 1024 Kbit/s hastighed i 7 eller 31 dage. Bruger du mere end 500 MB pr. gyldighedsperiode, sætter vi hastigheden ned på din forbindelse til 256 Kbit/s. Du skal have mere end 10 kr. på din saldo for at kunne benytte fri mobilsurf.
Det er vel fri surf så.
Du glemmer lige de tre næste linjer.
Du glemmer lige de tre næste linjer.
http://colourmobile.dk/produkter/fri-mobilsurf/ skrev:Bruger du gentagne gange mere end 500 MB datatrafik pr. gyldighedsperiode forbeholder vi os retten til at lukke for dit nummer.
Lylover (23326) skrev:markjensen siger fatter ikke en brik af hvorfor markjensen skal stå med fed
Hvor koldt er det i Universet?
Hvis du mener i rummet er den gennemsnittelige temperatur -270,4°C.
Kilde
Tumleren (23328) skrev:asdfghghgj
Hvorfor kan man ikke finde ud af hvor længe teaterstykket 'Honningkagebyen' varer? De må da have en eller anden form for tidsramme når de opfører det?
Mon ikke, at du opdager det, når alle de andre teatergængere klapper til sidst? B-)
Jeg planlægger at købe et DSLR kamera til en rejse i maj.
Jeg har fundet frem til at Canon EOS 1100D er et godt (og billigt) køb til en nybegynder, men jeg har lige et par spørgsmål.
Canon EOS 1100D (Sort) (EF-S 18-55 mm IS II objektiv) - Dette kommer med en linse med billed stabililsator, perfekt til en nybegynder tænker jeg.
Canon EOS 1100D (Sort) (EF-S 18-55 mm og EF 75-300 mm objektiver) - Dette kommer med en normal linse uden billedstabilisator, men også med en zoom linse.
Er billedstabilisator vigtigt?
Er den zoom linse noget værd? En fotograf kammerat mente den var ubrugelig og man bør ofre penge på en "rigtig" zoom linse, men det får jeg næppe gjort før rejsen.
Pakken med zoom linsen koster mig ca. 600 kr. ekstra.
Hvad synes I kloge hoveder?
Jeg har fundet frem til at Canon EOS 1100D er et godt (og billigt) køb til en nybegynder, men jeg har lige et par spørgsmål.
Canon EOS 1100D (Sort) (EF-S 18-55 mm IS II objektiv) - Dette kommer med en linse med billed stabililsator, perfekt til en nybegynder tænker jeg.
Canon EOS 1100D (Sort) (EF-S 18-55 mm og EF 75-300 mm objektiver) - Dette kommer med en normal linse uden billedstabilisator, men også med en zoom linse.
Er billedstabilisator vigtigt?
Er den zoom linse noget værd? En fotograf kammerat mente den var ubrugelig og man bør ofre penge på en "rigtig" zoom linse, men det får jeg næppe gjort før rejsen.
Pakken med zoom linsen koster mig ca. 600 kr. ekstra.
Hvad synes I kloge hoveder?
Canons 75-300 er meget dårlig, så jeg ville personligt købe kittet uden og så senere investere i et bedre objektiv.
fjols (23332) skrev:Canon EOS 1100D (Sort) (EF-S 18-55 mm IS II objektiv) - Dette kommer med en linse med billed stabililsator, perfekt til en nybegynder tænker jeg.
Udmærket starter kit, hvor du får forholdsvis meget for pengene. 18-55 er fin at starte med, og billedstabiliseringen er et plus.
fjols (23332) skrev:
75-300 uden IS er værdiløs, specielt hvis det ikke er et hurtigt objektiv.
fjols (23332) skrev:Er billedstabilisator vigtigt?
Både og. Hvis objektivet er hurtigt eller har meget kort brændvidde, har det ikke så meget at sige, men det kan typisk kompensere med 2-3 f-stops.
Derudover lige to ting:
- Det hedder objektiver, ikke linser :)
- Begge objektiver er af zoom typen, den ene kaldes dog en tele-zoom.
fjols (23336) skrev:Kan I foreslå en billig zoom linse der kan bruges?
Det kommer lidt an på, hvad du mener med billigt, men Canons EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM er god til prisen.
apkat (23337) skrev:Linse http://multimedia.ekstrabladet.dk/archive/00871/Ke... ?
.. og du fandt endda en billig en af slagsen! B-)
Jeg mener at der står på kortet at du bør modtage et nyt inden du løber tør
Edit: Jeg har lige tjekket. Der står: "Du modtager automatisk et nyt nøglekort, inden du har brugt alle nøglerne på kortet"
Edit edit: Så jo, du bør nok hive lidt i dem.
Edit: Jeg har lige tjekket. Der står: "Du modtager automatisk et nyt nøglekort, inden du har brugt alle nøglerne på kortet"
Edit edit: Så jo, du bør nok hive lidt i dem.
markjensen (23343) skrev:Jeg mener at der står på kortet at du bør modtage et nyt inden du løber tør
Står der også, men har nu i lidt over 2 uge kun haft en enkelt login tilbage, og da jeg kontaktede dem for 2 uger siden sagde de bare at det vil komme inden for kort tid.
makloka (23344) skrev:Står der også, men har nu i lidt over 2 uge kun haft en enkelt login tilbage, og da jeg kontaktede dem for 2 uger siden sagde de bare at det vil komme inden for kort tid.
Du kan indstille hvornår de sender et nyt kort til dig og du kan også selv bestille et nyt kort. Men hvis der er gået to uger så er det nok blevet væk i posten.
Hvis du vil bruge din sidste kode, så kan du logge på selvbetjening på nemid.nu og selv bestille et nyt nøglekort. Så kan du også tjekke om de har den rigtige adresse.
Der står også at det tager ca. tre hverdage for et kort at komme frem, samt at man selv kan hente et nyt nøglekort i sin bank eller på borgerservicecenter/skattecenter.
Der står også at det tager ca. tre hverdage for et kort at komme frem, samt at man selv kan hente et nyt nøglekort i sin bank eller på borgerservicecenter/skattecenter.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.