mboost-dp1
Tråden til dumme spørgsmål
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
Spørgsmål:
Hvordan fjerner man en røglugt fra en trøje? Den har været vasket mindst 10 gange siden en grillfest i sommers, men den begynder at lugte kraftigt af røg efter få timers brug.
Hvordan fjerner man en røglugt fra en trøje? Den har været vasket mindst 10 gange siden en grillfest i sommers, men den begynder at lugte kraftigt af røg efter få timers brug.
Som Emil foreslår, så vask den som normalt men brug eddike i stedet for skyllemiddel.
Som Emil foreslår, så vask den som normalt men brug eddike i stedet for skyllemiddel.
Skytsbål:
Hvad koster det for forretningerne i Danmark at tage imod Dankort-, VISA Electron-transaktion, Mastercard- og Mastercard Direct-transaktioner?
Er der en fast månedlig ydelse, er der et startgebyr pr. transaktion og er der en promille/procentdel af transaktionsbeløbet, som bankerne æder?
Hvad koster det for forretningerne i Danmark at tage imod Dankort-, VISA Electron-transaktion, Mastercard- og Mastercard Direct-transaktioner?
Er der en fast månedlig ydelse, er der et startgebyr pr. transaktion og er der en promille/procentdel af transaktionsbeløbet, som bankerne æder?
http://www.dankort-forretning.dk/wwcm/resources/fi...
http://www.pbs-international.dk/19C4E897-5C24-4CAD...
ca. 4.500 kr. i alt i gebyr, plus fra 1.10 kr. til ca. 2 kr. pr. transaktion.
Spørgsmål:
Hvis man forestiller sig, at man har en tidsmaskine, hvor man indstiller tidspunktet man vil rejse tilbage til og trykker på en knap "GO", hvorefter der går et lille splitsekund før man bliver ført tilbage i tiden, vil man så kunne havne i en uendelig løkke, hvis man indstiller tidspunktet til at være nøjagtigt det øjeblik, hvor man trykkede "GO"?
Hvis man forestiller sig, at man har en tidsmaskine, hvor man indstiller tidspunktet man vil rejse tilbage til og trykker på en knap "GO", hvorefter der går et lille splitsekund før man bliver ført tilbage i tiden, vil man så kunne havne i en uendelig løkke, hvis man indstiller tidspunktet til at være nøjagtigt det øjeblik, hvor man trykkede "GO"?
#1767 du kan jo ikke opleve det? hvis du flyver i cirkler går tiden langsommere men den går ikke baglæns. Min pointe var at vores syn jo såvidt jeg ved er lys der bliver reflekteret, så hvis man kunne se det lys der er på vej væk fra jorden kunne man observere tidens gang derude.
#1770:
Faktisk eksistere nutiden >kun< på jorden. Selv månen er jo over et sekund gammel, når vi kigger på den.
Og skal man være rigtig firkantet, er >alt< vi ser noget der >er< sket, altså fortid, hvis man kigger på selv små lysafstande som f.eks. 2 meter hvilket er nede i nanosekund-området. Og derfor nok er det man vil kalde nutid :)
Faktisk eksistere nutiden >kun< på jorden. Selv månen er jo over et sekund gammel, når vi kigger på den.
Og skal man være rigtig firkantet, er >alt< vi ser noget der >er< sket, altså fortid, hvis man kigger på selv små lysafstande som f.eks. 2 meter hvilket er nede i nanosekund-området. Og derfor nok er det man vil kalde nutid :)
#1771 Det er vel et filosofisk standpunkt.
Alt eksisterer i nutiden, og vi som tænkende individer kan sagtens forestille os alt i nutiden, men det betyder ikke, at vi kan interagere med alt i nutiden.
Hvis man tager dig argument, så eksisterer intet i nutiden, fordi vores hjerne er en fysisk størrelse med et omfang. Den er ikke en entitet, og derfor vil der stadig være en tidslig adskillelse af hjernecellerne, hvorfor man kun kan sige, at vi har én hjerneceller, der eksisterer i nutiden. Resten af hjernecellerne må derfor eksistere i fortiden qua dit argument.
Så det passer vist ikke helt, vel? :)
Alt eksisterer i nutiden, og vi som tænkende individer kan sagtens forestille os alt i nutiden, men det betyder ikke, at vi kan interagere med alt i nutiden.
Hvis man tager dig argument, så eksisterer intet i nutiden, fordi vores hjerne er en fysisk størrelse med et omfang. Den er ikke en entitet, og derfor vil der stadig være en tidslig adskillelse af hjernecellerne, hvorfor man kun kan sige, at vi har én hjerneceller, der eksisterer i nutiden. Resten af hjernecellerne må derfor eksistere i fortiden qua dit argument.
Så det passer vist ikke helt, vel? :)
#1772:
Men er nok også en af grundene til at hjernen er parallelt opbygget. Serielt ville ikke have funket ligesågodt. Ligesom en CPU, hvor afstanden jo faktisk er en af faktorene for HVOR hurtigt det hele kan køre.
Clauzii (1771) skrev:Og derfor nok er det man vil kalde nutid :)
Men er nok også en af grundene til at hjernen er parallelt opbygget. Serielt ville ikke have funket ligesågodt. Ligesom en CPU, hvor afstanden jo faktisk er en af faktorene for HVOR hurtigt det hele kan køre.
#1774 Det har jeg ikke set, så det må du næsten have tilføjet, efter jeg skrev mit indlæg - men det er jo rimelig svært at bevise nu, hvor jeg faktisk er i fremtiden og skriver om fortiden. :)
Ellers har du ret i, at det er for firkantet, og at vi generelt accepterer ting, som får vores hverdag til at fungere, men som ikke er stringent videnskabeligt korrekt. Bl.a. at vi anser tiden for at være konstant, hvilket er forkert.
Ellers har du ret i, at det er for firkantet, og at vi generelt accepterer ting, som får vores hverdag til at fungere, men som ikke er stringent videnskabeligt korrekt. Bl.a. at vi anser tiden for at være konstant, hvilket er forkert.
Spørgsmål:
Kan det virkelig passe, at EDBpriser.dk's nye søgemaskine ikke inkluderer værdien "skærmstørrelse", når man søger efter nye bærbare. Det er ellers nok tidens vigtigste parameter jf. opblomstringen af subnotebooks, netbooks, desktop-replacements osv.
WTF?!
Kan det virkelig passe, at EDBpriser.dk's nye søgemaskine ikke inkluderer værdien "skærmstørrelse", når man søger efter nye bærbare. Det er ellers nok tidens vigtigste parameter jf. opblomstringen af subnotebooks, netbooks, desktop-replacements osv.
WTF?!
Du skal bare trykke "tilføj/fjern værdier" under "Display størrelse"
Jeg kan godt lide deres nye layout, for mig er det blevet meget hurtigere at navigere rundt og finde det jeg skal bruge.
Du skal bare trykke "tilføj/fjern værdier" under "Display størrelse"
Jeg kan godt lide deres nye layout, for mig er det blevet meget hurtigere at navigere rundt og finde det jeg skal bruge.
Emil (1762) skrev:Skytsbål:
MiniatureZeus (1763) skrev:http://www.dankort-forretning.dk/wwcm/resources/file/eb2dfe0316b0f7d/Prisliste-Dankort-0809.pdf
Apropos - Hvis ikke det er dyrere for forretnnger at acceptere MasterCard, hvorfor gør de det ikke allesammen? Er det fordi de så skal betale for både Visa og Mastercard?
vandfarve (1778) skrev:Spørgsmål:
WTF?!
Et ord, old.edbpriser.dk dvs, det blev vist til mere end et ord :)
Til enhver tid vil jeg foretrække det tidligere design de kørte med, søger man feks efter ram klodser i det nye design, kan man ikke vælge hvilken min. størrelse klodser man vil kigge på, skrammel!
Jeg er overbevist om, at hvis nogle af gutterne her på Newz.dk gik sammen, kunne de lave et edbpriser der sparkede røv !
Spørgsmål:
På blandt andet Ny Ellebjerg (S-tog) station, er der, imellem de 2 almindelige togskinner, 2 skinner. Hvad bruges de til?
På blandt andet Ny Ellebjerg (S-tog) station, er der, imellem de 2 almindelige togskinner, 2 skinner. Hvad bruges de til?
#1785 Jeg har tit undret mig over det, men jeg har altid nået at glemme det, inden jeg kunne komme hjem og skrive til BaneDanmark.
Jeg støtter hermed vedkommende, som skriver til BaneDanmark og spørger dem om de ekstra skinner, med et uendeligt antal "Informativ"-stemmer.
PS: Mit bud er, at de skal sikre ekstra stabilitet, da de ligger igennem et sving, men det giver ingen mening, når toget alligevel køre relativt langsomt ved en station.
Jeg støtter hermed vedkommende, som skriver til BaneDanmark og spørger dem om de ekstra skinner, med et uendeligt antal "Informativ"-stemmer.
PS: Mit bud er, at de skal sikre ekstra stabilitet, da de ligger igennem et sving, men det giver ingen mening, når toget alligevel køre relativt langsomt ved en station.
vandfarve (1786) skrev:PS: Mit bud er, at de skal sikre ekstra stabilitet, da de ligger igennem et sving, men det giver ingen mening, når toget alligevel køre relativt langsomt ved en station.
ifølge denne hjemmeside, er det for at forhindre afsporing på kritiske steder af Jernbanenettet, nu har jeg ikke meget viden om kjøffenhavn området, og da slet ikek om S togs nettet :), så jeg skal ikke kunen sige om det er rigtigt hvad de skriver :)
Eller ved kontakt med dyr.
Jeg så en dokumentarudsendelse med Richard Attenborough (mener jeg det var), hvor han fortalte, at mange dyr bærer rundt på sygdomme, der ikke påvirker dem - men at disse sygdomme kan være dødelige, hvis de bliver overført til mennesker.
Eller ved kontakt med dyr.
Jeg så en dokumentarudsendelse med Richard Attenborough (mener jeg det var), hvor han fortalte, at mange dyr bærer rundt på sygdomme, der ikke påvirker dem - men at disse sygdomme kan være dødelige, hvis de bliver overført til mennesker.
#1792 ... hovedsageligt grundet genetisk mutation, når virussen eller bakterien springer fra en dyreart til dyreart.
Det samme gør sig gældende, når man spørger, hvordan det første menneske blev født, eller om hønen eller kyllingen kom først. Svaret findes i genetisk mutation igen.
Det samme gør sig gældende, når man spørger, hvordan det første menneske blev født, eller om hønen eller kyllingen kom først. Svaret findes i genetisk mutation igen.
Ifølge en gammel afstemning var ~1% af de deltagende kvinder. Det var så ud af knap 5000 stemmer. Så svaret vil nok være: ikke mange :)Rasmus064 (1795) skrev:Hvor mange kvinder er der på newz.dk?
27% valgte så at stemme "ja" ..........
Spørgsmål:
Når man har natarbejde og drikker en masse kaffe for at holde sig vågen, så man kan tænke klart, hvad gør man så når man er færdig og i grunden godt vil sove igen - men stadig er "påvirket" at kaffen?
Når man har natarbejde og drikker en masse kaffe for at holde sig vågen, så man kan tænke klart, hvad gør man så når man er færdig og i grunden godt vil sove igen - men stadig er "påvirket" at kaffen?
Læg dig ned og luk øjnene?
Nu drikker jeg ikke særlig meget kaffe, men Cola.
Har erfaring med at hvis man laver noget aktivt, som måske tage en spiller.
Dette ville gøre dig trættere og din krop ville slappe af.
Plejer at virke hvis jeg ikke kan sove efter en nattevagt.
Læg dig ned og luk øjnene?
Nu drikker jeg ikke særlig meget kaffe, men Cola.
Har erfaring med at hvis man laver noget aktivt, som måske tage en spiller.
Dette ville gøre dig trættere og din krop ville slappe af.
Plejer at virke hvis jeg ikke kan sove efter en nattevagt.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.