mboost-dp1
Tråden til dumme spørgsmål
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
SlettetBruger (8448) skrev:Det man skal tænke over er at der ikke er noget der flytter sig.
Tyngdekraft er ikke en ting der skal sendes fra solen til os.
Det svare vel til at have en pind der er 600000km lang og skubbe til den i ét sekund. ligesåsnart man skubber i den ene ende vil man mærke det i den anden.
Hvis jeg tænder lyset, bliver hele rummet oplyst på én gang. Sådan er det også hvis rummet er 600000km langt. Ligesåsnart man tænder lyset i den ene ende, er der også lys i den anden ende.
Right?
Mig bekendt er argumentet lige ubrugeligt i alle tre tilfælde, og formentlig lige forkert.
Spørgsmål 1:
Er der nogen i Københavnsområdet, der ligger inde med en ekstra Nokia-oplader (den lille)? Vores kat har lige gnavet min egen over...
Spørgsmål 2:
Når man køber en trådløs mus, er receiveren så ultimativt bundlet til den mus, man køber den sammen med?
Min gamle receiver er gået i stykker, og nu har jeg lige købt en skod-trådløs i føtex for 130,- Kan jeg bruge min gode mus på den receiver, der virker? De er begge Logitech.
Er der nogen i Københavnsområdet, der ligger inde med en ekstra Nokia-oplader (den lille)? Vores kat har lige gnavet min egen over...
Spørgsmål 2:
Når man køber en trådløs mus, er receiveren så ultimativt bundlet til den mus, man køber den sammen med?
Min gamle receiver er gået i stykker, og nu har jeg lige købt en skod-trådløs i føtex for 130,- Kan jeg bruge min gode mus på den receiver, der virker? De er begge Logitech.
Xorp->
Nice takker :)
Myplace -> Que? Nej jeg ved skam godt lyset ikke bevæger sig uendelig hirtigt. Jeg anede blot ikke at man skubber en pind med lydens hastighed.
Myplace -> Que? Nej jeg ved skam godt lyset ikke bevæger sig uendelig hirtigt. Jeg anede blot ikke at man skubber en pind med lydens hastighed.
Einstein tænkte også tyngdekraft som bølger. Dem har man ikke endelig bevist endnu.myplacedk (8447) skrev:XorpiZ (8445) skrev:Einstein påstod, at tyngdekraften rejser med lysets hastighed, og i så fald så vil der gå 8 minutter, før vi ville mærke det, hvis Solen forsvandt.
Så vidt jeg kan se, så er der endnu ikke lavet eksperiment, der kan bevise det ene eller det andet.. så spørgsmålet er vel hvad man tror mest på.
Der er foretaget observationer som tyder på at Einstein har ret, men intet er bevist mig bekendt.
At skubbe = at påvirke en genstand med en hvis kraft. Lydens hastighed i et materiale afhænger fx af dens tæthed. Du skubber til det først atom, som så skubber videre. Det er nogenlunde definitionen på lyd.SlettetBruger (8454) skrev:Xorp->
SlettetBruger (8457) skrev:Hvordan ved du om kraften er vis Lingu? IQ tests?
Tror bare han rettede en stavefejl.
Hr. Ignota virker som en yderst fornuftig ung mand, og jeg vil tro, at han er træt af at der er SÅ mange mennesker, der ikke kan se forskel på hvis og vis.
Hithlum (8463) skrev:Min kæreste står lige nu og hælder færdig kagedej i en skål som jeg har tænkt mig at fråde råt.. Dør jeg?
Er der æg i? Ja.
Er der ikke æg i? Nej.
P.S.
Lingu, jeg lader mig falde i din fælde denne gang; Kommaet er sat forkert i dit indlæg.
P.P.S
Jeg kom lige i tanke om en hændelse under newz.dk 2010 LAN-begivenheden, hvor Zhadu (Rene) sagde "forummer", og jeg rettede ham. Dødsblik. Åh ja - det var tider.
P.P.P.S
Da jeg sad i bussen i dag på vej til uni, overhørte jeg en samtale, hvor to af mine medpassagerer diskuterede, hvordan man matematisk finder antallet af cifre i et tal. De ville dividere med 10 og tælle hvor mange gange, det skulle gøres. Tsk, tsk. Jeg havde lyst til at bryde ind og rette, men meh... (Svaret er jo åbenlyst log10.)
Daniel-Dane (8464) skrev:P.S.
Lingu, jeg lader mig falde i din fælde denne gang; Kommaet er sat forkert i dit indlæg.
Jamen, for helvede, det er jo patologisk. Du har brug for hjælp, Daniel. Hjælp og medicin.
Ahem...
Nu fik jeg klaret 1'eren midlertidigt, men spørgsmål 2 står stadig uklart for mine øjne.
Systran (8453) skrev:Spørgsmål 1:
Spørgsmål 2:
Nu fik jeg klaret 1'eren midlertidigt, men spørgsmål 2 står stadig uklart for mine øjne.
Systran (8470) skrev:Ahem...
Ifølge Logitech Support og mien egne erfaringer, så kan du parre de fleste nyere Logitech muse med andre reciever.
Prøv dig frem :)
Systran (8470) skrev:Når man køber en trådløs mus, er receiveren så ultimativt bundlet til den mus, man køber den sammen med?
Nu er det så jeg undrer mig over hvorfor du ikke bare prøver ad? Hvis du allerede har indkøbt både mus og receiver? Am I missing something? Eller prøver du at slå newz-rekorden i dovenskab?
Anders Feder (8472) skrev:
Nu er det så jeg undrer mig over hvorfor du ikke bare prøver ad? Hvis du allerede har indkøbt både mus og receiver? Am I missing something? Eller prøver du at slå newz-rekorden i dovenskab?
Jeg ville lige høre, om det kunne betale sig, før jeg gravede min anden mus frem fra gemmerne.
Nu har jeg prøvet i en 20 minutters tid frem og tilbage, bl.a. med hjælp fra Bachys link og er ikke blevet meget klogere.
Jeg kan ikke få "koblet" den anden mus af og Device Manageren hjælper mig ikke meget videre...
Strauss (8451) skrev:#8445: XorpiZ
Instant = øjeblikkelig :)
var ude i en 5. klasse og undervise i engelsk, hvor eleverne skulle og oversaette bla. flg tekst:
[...]and then the girl instantly left the game.
en dreng havde oversat det til flg.
og saa forsvandt pigen pulverlig fra spillet.
Det var saa fordi hans far havde 'laert' ham at instant coffee betoed pulverkaffe, hvilket jo ikke er forkert i den sammenhaeng..
MiniatureZeus (8479) skrev:
Det var saa fordi hans far havde 'laert' ham at instant coffee betoed pulverkaffe, hvilket jo ikke er forkert i den sammenhaeng..
Du kan godt se frem til mange timers fornøjelse. At undervise i folkeskolen er en sand guldgrube af sjove kommentarer, hvor man ikke altid ved, om man skal grine eller græde.
Jeg havde f.eks. en elev i geografi, der mente, at svin var Danmarks vigtigste afgrøde :)
#8479+8480
Da jeg underviste rollinger var det stort set altid "grine", ikke "græde". Måske fordi det var en privatskole. Den eneste gang jeg mente "græde" var mest på sin plads, var da jeg underviste en 5. klasse i dansk, og ikke kunne forstå en af deres opgaver. :-(
Det var tre i træk som har undervist i folkeskole el. lign. Hvor mange er vi mon?
Da jeg underviste rollinger var det stort set altid "grine", ikke "græde". Måske fordi det var en privatskole. Den eneste gang jeg mente "græde" var mest på sin plads, var da jeg underviste en 5. klasse i dansk, og ikke kunne forstå en af deres opgaver. :-(
Det var tre i træk som har undervist i folkeskole el. lign. Hvor mange er vi mon?
Jeg har undervist et år på en folkeskole, hvor jeg havde et fuld vikariat for en, der var på barsel. Så det er +1 :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Housewarming_party skriver, at jeg ikke behøver at forberede en skid. Så jeg køber bare et par kasser øl, og så er den vel klaret!snesman (8495) skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/House_Warming
No wait, what?
Hihihi. Fælleskøkken ftw. Og jeg skal bare køre en fiberklud over gulvet.snesman (8497) skrev:Skulle mene at du bør støvsuge og evt. se på opvasken, men det er nok bare mig...
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.