mboost-dp1

Tråden til dumme spørgsmål

Gå til bund
Gravatar #8351 - Kris
2. sep. 2010 11:48
Hvor stor chance har man på jobmarkedet, hvis man står som ledig i dag og vælger at videreuddanne sig i 2 år og derved er omkring de 29 år når man er færdig og kun har 1½ års erhvervserfaring + elevpraktik?
Gravatar #8352 - zin
2. sep. 2010 12:05
XorpiZ (8343) skrev:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=linksys+wrt&sp=all&pid=705761

Sådan en som den?

Yep. :-)
Gravatar #8353 - myplacedk
2. sep. 2010 12:09
Det er i hvert fald bedre at tage en uddannelse, end at være ledig.

Og om du er 27 eller 29 kan ikke se se skulle være bare kvart så relevant, som 2 års ekstra uddannelse.
Gravatar #8354 - OxxY
2. sep. 2010 12:09
Kris (8351) skrev:
Hvor stor chance har man på jobmarkedet, hvis man står som ledig i dag og vælger at videreuddanne sig i 2 år og derved er omkring de 29 år når man er færdig og kun har 1½ års erhvervserfaring + elevpraktik?

Nu er der jo rigtig mange der først bliver færdige med deres kandidat mellem 27-29 år, og det uden erhverserfaring, så tror ikke man bliver totalt overset pga alderen, din uddannelse er nok pænt meget mere relevant :)

edit: ooog sniped af myplace...
Gravatar #8355 - myplacedk
2. sep. 2010 12:10
oxxy (8354) skrev:
ooog sniped af myplace...

...minder mig om noget hun sagde i går...
Gravatar #8356 - Slettet Bruger [3237728890]
2. sep. 2010 12:11
ZiN (8342) skrev:
#8341: Linksys' WRT54 er stadig den bedste "router" serie jeg har haft i hænderne.

<3
Gravatar #8357 - zin
2. sep. 2010 12:12
#8353+ 8351: Nu skal jeg nok være anti-feminist og sige;
Så længe du kan bekræfte, at du har erhvervserfaring og ikke har tænkt dig at få børn lige forløbig (2 - 4 år) så tror jeg dine chancer er fine. Hvis du derimod har kæreste, lige er flyttet sammen og sådan rigtigt i baby-humør.... Så har du ikke så gode chancer.
Gravatar #8358 - Kris
2. sep. 2010 12:13
ZiN, din røv. Vi to har jo fundet frem til at jeg er en mand, derfor kan jeg slet ikke få børn.
Gravatar #8359 - myplacedk
2. sep. 2010 12:18
myplacedk (8353) skrev:
Og om du er 27 eller 29 kan ikke se se skulle være bare kvart så relevant, som 2 års ekstra uddannelse.

Og så er det enda ikke engang så vigtigt hvor relevant den uddannelse er.

Fx. en af mine kolleger er systemarkitekt, men er også uddannet lærer (el. lign.). Det ser temmeligt irrelevant ud, men det er da ganske praktisk til interne uddannelser.

Og selv en uddannelse hvor det faglige indhold slet ikke kan bruges, så kan det stadig se positivt ud. Jeg ved ikke helt hvorfor. Måske tror nogle at enhver form for uddannelse giver højere intelligens. Eller også mener de at det kræver nogle brugbare personlige egenskaber at studere så meget.
Gravatar #8360 - Slettet Bruger [3237728890]
2. sep. 2010 12:28
Kris (8358) skrev:
ZiN, din røv. Vi to har jo fundet frem til at jeg er en mand, derfor kan jeg slet ikke få børn.

Well. Mænd har også en livmoder ^^ den er bare lille og deaktiveret.

Men tæt på..
Gravatar #8361 - zin
2. sep. 2010 14:13
#8358: Forkert. Vi har kun konkluderet, at du ikke er en kvinde.
Gravatar #8362 - Kris
2. sep. 2010 16:39
Hvad er en bærsymfoni? Og hvordan laver man den om til opvaskemiddel?
Gravatar #8363 - Clauzii
2. sep. 2010 16:43
#8362:
1 - En dessert
2 - Blender den sammen med 582 gram vaskepulver...
Gravatar #8364 - wc4
2. sep. 2010 16:52
Har folk gode oplevelser med Audio-Technica ATH-M50 og kan det anbefales til prisen? De kan nemlig fås billigt på Ebay.com (og jo, jeg er midlertidigt bosiddende i US, så ikke noget problem med fragten).
Gravatar #8365 - Kris
2. sep. 2010 18:33
Clauzii (8363) skrev:
#8362:
1 - En dessert
2 - Blender den sammen med 582 gram vaskepulver...

Det er da røvbesværligt. Så bliver man da helt benovet over at føtex gider lave opvaskemiddel til mig med bærsymfoni i.
Gravatar #8366 - Systran
2. sep. 2010 21:45
Den hjertekarsygdomsramte markjensen

Hvad bruger mest elektricitet? En diodelampe, der "blinker" eller en diodelampe, der bare kører?

Altså kort sagt, hvilken indstilling vil I mene, at mine diodelygter på min cykel skal være på, for at de kan holde i længst mulig tid? På den, hvor den lyser i blinkende intervaller, eller den, hvor den er tændt hele tiden?
Gravatar #8367 - Fjolle
2. sep. 2010 22:19
Øh. Når de ikke lyser bruger de vel ikke strøm, så jo mindre de lyser -> jo længere levetid.
Gravatar #8368 - OxxY
3. sep. 2010 06:57
Fjolle (8367) skrev:
Øh. Når de ikke lyser bruger de vel ikke strøm, så jo mindre de lyser -> jo længere levetid.

Medmindre tænd/sluk kredsløbet bruger mere strøm end dioden :)
Gravatar #8369 - gnаrfsan
3. sep. 2010 07:06
Systran (8366) skrev:
Hvad bruger mest elektricitet? En diodelampe, der "blinker" eller en diodelampe, der bare kører?

Den bruger mindre strøm når den blinker. Så vidt jeg husker, kunne min sidste blinkende diodelygte lyse 3 gange så lang tid med blink.
Gravatar #8370 - Dreadnought
3. sep. 2010 07:43
Mark Fjernbetjening

Er Daytek TV'er mere bambus end bambus skrammel?

Vi har et Daytek TV, hvor vi har mistet fjernbetjeningen. Vi har så fået fat i to forskellige One-For-All fjernbetjeninger. URC-2585 og URC-3415. Ingen af dem kan styre apparatet. Nogen gode anbefalinger?
Gravatar #8371 - Strauss
3. sep. 2010 07:44
.. Det er vel også underordnet, billisterne er jo mere opmærksomme på dig når du blinker, så den der lille forskel i batterilevetiden burde du bare skide på og vælge det mest sikre :)
Gravatar #8372 - myplacedk
3. sep. 2010 08:03
Strauss (8371) skrev:
Det er vel også underordnet, billisterne er jo mere opmærksomme på dig når du blinker

I mit tilfælde er opmærksomheden at jeg hader cyklisten, og tager mindre hensyn.
Hvis der er mørkt vil jeg fanme ikke have en lampe til at blinke mig lige ind i hovedet. Please please lad være med det.

Når det er sagt: Min mindre hensynsfulde kørsel er stadig bedre end gennemsnittet, så de opdager det ikke.
Gravatar #8373 - OxxY
3. sep. 2010 08:36
Dreadnought (8370) skrev:
Mark Fjernbetjening

Er Daytek TV'er mere bambus end bambus skrammel?

Vi har et Daytek TV, hvor vi har mistet fjernbetjeningen. Vi har så fået fat i to forskellige One-For-All fjernbetjeninger. URC-2585 og URC-3415. Ingen af dem kan styre apparatet. Nogen gode anbefalinger?

køb et tv fra et mærke andre end indkøbschefen i kanonpriser har hørt om? :P
Nu findes der jo ret så mange koder til de der fjernbetjeninger, så vil tro du må på google og se hvad de bruger og vælge remote efter det.
Gravatar #8374 - myplacedk
3. sep. 2010 09:01
En Logitech Harmony-fjernbetjening er lidt i den dyre ende, men de kan dælme klare mange obskure apparater. Plus de er helt enormt meget bedre end en almindelig multifjernbetjening.

Fx. når jeg ser tv vil volumeknappen for fjernbetjeningen ramme TV'et. Men når jeg bruger min HTPC (som er sat til samme skærm) vil samme volumeknapper ramme HTPC'en. Og når jeg hører musik er det forstærkeren den rammer.

På hjemmesiden kan du slå op i deres database om dit TV allerede er kendt. De har i hvert fald nogle Daytek TV'er, men jeg ved jo ikke lige hvilken model du har.
Den kan i øvrigt også kodes ved hjælp af den gamle fjernbetjening, men det hjælper dig nok ikke lige her.
Gravatar #8375 - Dreadnought
3. sep. 2010 10:37
#8373 Lige pt. sidder jeg med den ene og bruger dens auto funktion og prøver at tæske mig igennem de 1000 muligheder den har. Men den er så også ret gammel. Den nye af dem tror jeg ikke at den kan det.

#8374 De 7 koder som de foreslår til den ene og den ene kode til den gamle virker ikke.
Gravatar #8376 - markjensen
4. sep. 2010 21:57
markjensen

Der er noget om simpsons på 3+ lige nu. Brugte hun photoshop til at farvelægge? Eller var det illustrator eller sådan noget?
Gravatar #8377 - Jakob Jakobsen
5. sep. 2010 11:19
Jeg have på et tidspunkt en tabel, hvor man ud fra kabellængde og ampere, kunne udregne minimums diameteren på kablet.
Tabellen har jeg selvfølgelig fået smidt væk, men er der nogen der har et link til lignende, eventuelt en lommeregner eller lign.
Gravatar #8378 - coday
5. sep. 2010 11:20
Hvordan virker en Air conditioner?
Jeg har siddet og læst lidt inde på wiki, men forstår det ikke helt..
Gravatar #8380 - zin
5. sep. 2010 16:46
Systran (8366) skrev:
Den hjertekarsygdomsramte markjensen

Altså kort sagt, hvilken indstilling vil I mene, at mine diodelygter på min cykel skal være på, for at de kan holde i længst mulig tid? På den, hvor den lyser i blinkende intervaller, eller den, hvor den er tændt hele tiden?

Dette er et relativt interessant spørgsmål - vi havde i vores festkælder fornyligt en situation, som forårsagede, at nogle diode-lamper vi havde levede længere fordi vi lod dem blinke end hvis lod dem forblive tændt.
Dette var fordi de havde en levetid på 100 timer - og designet til at lave lyseffekter (blinke, skifte farve m.v.), men vi brugte dem som almindelig belysning. Det forårsagede at vi lynhurtigt skulle skifte dem.
Vi har nu sat omtalte lamper i et lyssystem og sat nye i som belysning. Dog betyder dette ikke, at diodelamperne bruger mindre strøm, men godt kan leve længere, hvis de blinker, end hvis de lyser konstant. Det kommer an på, hvad de er lavet til.
Gravatar #8381 - Jakob Jakobsen
5. sep. 2010 17:31
Lysdioder med en levetid på kun 100 timer? Det lyder ikke specielt godt lavet.
Er det for at undgå at lave rigtig køling til dem at de ikke skulle kunne holde længere?
Gravatar #8382 - zin
5. sep. 2010 19:50
#8381:
1) Pris
2) Det er farveskiftende dioder

Dioderne er specifikt lavet til at sidde og lyse op i diskotek-stil. Når man bruger dem sådant så lever de fint i et stykke længere (i al fald fiktivt - de lever i flere dage), og man får dermed mere ud af dem.
Gravatar #8383 - Jakob Jakobsen
5. sep. 2010 20:00
Det må da være en del billigere at bruge powerdioder og så lave et RGB-array.
Det kan godt være at det er en smule dyrere at lave, men hvis det så holder 50.000 timer, kan andet da ikke betale sig.
Det diode-diskotekslys jeg har haft med at gøre, har da også haft en levetid på minimum 5000 timer.
Gravatar #8384 - zin
5. sep. 2010 21:28
#8383: Det kan godt være. Det var dog ikke situationen i vores kælder. Vi havde omtalte dioder da vi overtog kælderen. :)
Vi har sat nogle andre i nu, som har en væsentlig længere levetid. Kan dog ikke huske hvor meget lige p.t. :-)
Jeg ville bare pointere, at der er forskellige designede diodelamper til forskellige ting; Nogle er til at blinke og skabe effekter med - andre til at lyse konstant. :-)
Gravatar #8385 - XorpiZ
6. sep. 2010 18:18
Hvorfor er det at ¨¨ og ´´ insisterer på at lave dobbelt-tegn, når jeg kun trykker en gang?

Jeg har dette keyboard http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=al... og problemet har ikke altid været der.

Det er kun de to taster, der har problemet. Jeg har ikke spildt væske i det, og det ser umiddelbart ikke ud til at der ligger noget skidt, der skulle forårsage det.

Nogle bud?
Gravatar #8386 - doh09
6. sep. 2010 18:29
alternativ AIDS-detection? :P?
Gravatar #8387 - Kris
6. sep. 2010 21:19
XorpiZ (8385) skrev:
Hvorfor er det at ¨¨ og ´´ insisterer på at lave dobbelt-tegn, når jeg kun trykker en gang?

Jeg har dette keyboard http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=al... og problemet har ikke altid været der.

Det er kun de to taster, der har problemet. Jeg har ikke spildt væske i det, og det ser umiddelbart ikke ud til at der ligger noget skidt, der skulle forårsage det.

Nogle bud?

Det er en feature.
Gravatar #8388 - XorpiZ
7. sep. 2010 05:05
:(
Gravatar #8389 - Daniel-Dane
7. sep. 2010 06:57
markjensen

Hvor finder jeg et rigtig godt (og gratis) budgetprogram? Det kan snildt være et Excel macro-ark eller et snalderprogram fra en bank, så længe jeg kan indtaste betalinger med selvbestemte intervaller (ikke bare per måned) samt danne et overblik over budgetoverskridelser.

Jeg har kigget lidt på Microsoft Money, men har I nogle gode bud?

Jakob Jakobsen (8377) skrev:
Jeg have på et tidspunkt en tabel, hvor man ud fra kabellængde og ampere, kunne udregne minimums diameteren på kablet.
Tabellen har jeg selvfølgelig fået smidt væk, men er der nogen der har et link til lignende, eventuelt en lommeregner eller lign.
Er det ikke bare http://en.wikipedia.org/wiki/Resistivity?

XorpiZ (8385) skrev:

Nogle bud?
Min lillebror har samme problem med sin bærbar. Vi har ikke kunne finde noget om featuren nogen steder!
Gravatar #8390 - Zombie Steve Jobs
7. sep. 2010 09:13
#8389 Det er sgu da bare at bruge Excel? Det er lang det mest fleksbile, det program kan alt, hvis du gider sætte dig ind i det :)
Gravatar #8391 - OxxY
7. sep. 2010 09:20
Daniel: Er det ikke nemmest bare at knalde noget sammen selv i Excel? Lav to kolonner eller rækekr per interval du vil have, indtast forventede indtægter, og indtast udgifter løbende, brug sumfunktionen og du ved så hvor meget du bruger i intervallet, og derved om der er rødt eller sort :P

og så har MS enda nogle forslg til at hjælpe dig http://office.microsoft.com/da-dk/templates/CT0101...
Gravatar #8392 - Slettet Bruger [3237728890]
7. sep. 2010 13:17
Jeg skal til at finde info om vores Acces punkt som er smækket op rundt omkring på vores kontor... på utilgængelige steder.

Hvordan gør jeg det nemmest? jeg har adgang til controlleren, hvori jeg kan se MAC addresser osv på alle vores AP'er. Men ikke hvor de er lokaliseret fysisk.

Jeg ved hvor de er... men ikke hvilken der er på en bestemt lokation. Hvis jeg hopper ned i et mødelokale. og kigger i Intel wireless. Får jeg en MAC udleveret. Problemet er at denne ikke stemmer overens med det jeg ser i min controller. Sikkert fordi der jo sidder 3 antenner i hver AP.

halp
Gravatar #8393 - Colapusheren
7. sep. 2010 13:38

Cain and Abel plejer at kunne give en masse god netværksinformation. Men om det lige kan bruges i din situation skal jeg lade være usagt ...
Gravatar #8394 - Strauss
7. sep. 2010 19:38
Er der nogen måde jeg kan finde den kode jeg har brugt for at logge på mit trådløse internet? altså på min computer, eller ved hjælp af den, da jeg har fået en HTC.. something something, og der er wifi i, det vil jeg gerne kunne udnytte, men kan ikke huske koden til det trådløse :P

Håber i forstår :)
Gravatar #8395 - Jakob Jakobsen
7. sep. 2010 19:48

Log på din router/AP, du kan være heldig at det er en af dem der ikke skjuler koderne. Ellers nej.
Gravatar #8396 - Colapusheren
7. sep. 2010 20:04

Ellers må du jo nulstille til factory defaults og sætte en ny kode på netværket ..
Gravatar #8397 - Woller
7. sep. 2010 20:05
hmm, har brugt dette en enkelt gang, mener at jeg havde noget bøvl med at få det til at virke men det er lang tid siden så kan ikke huske så meget af det^^
Gravatar #8398 - Daniel-Dane
7. sep. 2010 20:50
oxxy (8391) skrev:
Daniel: Er det ikke nemmest bare at knalde noget sammen selv i Excel? Lav to kolonner eller rækekr per interval du vil have, indtast forventede indtægter, og indtast udgifter løbende, brug sumfunktionen og du ved så hvor meget du bruger i intervallet, og derved om der er rødt eller sort :P

og så har MS enda nogle forslg til at hjælpe dig http://office.microsoft.com/da-dk/templates/CT0101...
Jeg har fundet en god en, men den fucker op, hvis jeg indtaster et tal større end 999... Desuden ville det være rart at kunne indtaste årlige udgifter som forsikring (jeg kunne også dele den ud manuelt...).
Gravatar #8399 - praktikant muffe AKA pewbe
7. sep. 2010 20:53
#Daniel-Dane
Min lærer i erhvervsøkonomi har lavet dette, kan det bruges?
Gravatar #8400 - Daniel-Dane
7. sep. 2010 21:15
Den ser fin ud! Og så kan den klare >999. Jeg leger med den i morgen.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login