mboost-dp1
Tråden til dumme spørgsmål
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Tagwall
wc4 (8298) skrev:Jeg synes det er synd for Oxxy at I ikke svarer på hans indlæg; #8266.
Kunne nemlig selv også bruge svar på det :D
Men mit spørgsmål:
Passer Synology DiskStation 2-Bay (Diskless) Network Attached Storage DS210j sammen med Western Digital 2 TB Caviar Green SATA Intellipower 64 MB Cache Bulk/OEM Desktop Hard Drive WD20EARS og ville de(n) kunne bruges med WD TV Live og er det overhovedet en god kombi?
http://www.synology.com/support/hd.php?lang=enu du kan checke hvilke hardiske der kan være i disk stations her. Jeg ville dog ikke anbefale WDs Green series hvis du kører raid.
Ifølge WD's hjemmeside kan WD TV Live og Live Plus spille fra netværksdrev, så det burde være fjong med en diskstation. HVis du har planglagt at smide eksempelvis dine DVD'er over på diskstationen i iso filer eller sådan noget så burde du nok overveje en Plus da det er den eneste WD TV der understøtter dvd-menuer.
gnarfsan (8303) skrev:Han skriver blinke, ikke blænde op. Det kom jo til for et par år tilbage at man skal blinke med blinklyset for at indikere et kommende vognbaneskift.
Han skriver: "Skal man blinke med langlyset", hvilket (vel) er det samme som at blænde op..
oxxy (8301) skrev:Dog har jeg aldrig hørt det med at blænde op.
Den funktion bilen har med at det lange lys lyser til man slipper armen har jeg ofte hørt omtalt som "overhalingsblink".
Og det giver da også god mening på de lidt mindre landeveje, hvor en overhaling kræver lidt samarbejde.
MiniatureZeus (8304) skrev:Han skriver: "Skal man blinke med langlyset", hvilket (vel) er det samme som at blænde op..
Damn, så læste jeg forkert. Og nej, det skal man ikke. Jeg tror oven i købet at det grænser til at være ulovligt. Jeg ville føle mig provokeret, hvis en eller anden overhalede mig på den måde,.
gnarfsan (8306) skrev:eg tror oven i købet at det grænser til at være ulovligt.
Jeg ville da i hvert fald føle det var irriterende, hvis folk blændede op, inden de overhalte, især når det er mørkt.
Det er meget normalt, at man lige blinker med langt lys på f.eks. en motorvej, hvis man kommer stærkt i overhalingssporet, og der ligger en eller anden bedstefar derude med 110 km/t. Så er der bedre chance for, at han ser det i tide og trækker ind, før man selv skal til at bremse op. Jeg har dog ikke rigtig set nogen gøre det, når det er mørkt :)
Den mere venlige udgave er vist at blinke til venstre, når man ligger i ydersporet og gerne vil forbi en søndagsbilist.
Den mere venlige udgave er vist at blinke til venstre, når man ligger i ydersporet og gerne vil forbi en søndagsbilist.
Emil (8308) skrev:Det er meget normalt, at man lige blinker med langt lys på f.eks. en motorvej, hvis man kommer stærkt i overhalingssporet, og der ligger en eller anden bedstefar derude med 110 km/t. Så er der bedre chance for, at han ser det i tide og trækker ind, før man selv skal til at bremse op. Jeg har dog ikke rigtig set nogen gøre det, når det er mørkt :)
Så er det jo ikke for at overhale, men gøre opmærksom på den forankørende, at hun skal lette røven ind til højre, så man kan komme forbi..
myplacedk (8305) skrev:Den funktion bilen har med at det lange lys lyser til man slipper armen har jeg ofte hørt omtalt som "overhalingsblink".
Og det giver da også god mening på de lidt mindre landeveje, hvor en overhaling kræver lidt samarbejde.
Er det ikke det idioter gør når de vil forbi en på motovejen?
gnarfsan (8306) skrev:Damn, så læste jeg forkert. Og nej, det skal man ikke. Jeg tror oven i købet at det grænser til at være ulovligt. Jeg ville føle mig provokeret, hvis en eller anden overhalede mig på den måde,.
Hvis du føler dig provokeret over det, skal du overveje om du skulle have et kørekort :)
At man dytter eller bruger langt lys, behøver ikke være for at provokere. Hvis man læser reglerne, kan man faktisk se at signalerne skal bruges til at påvise en mulig fare.
Det hedder netop overhalingsblink, for at gøre den forankørende opmærksom på at han/hun bliver overhalet.
Der er alt for mange der aldrig orienterer sig bagud når de befinder sig på vejen, så det er efter min mening ret fornuftigt at gøre i tvivlstilfælde.
MiniatureZeus (8309) skrev:Så er det jo ikke for at overhale, men gøre opmærksom på den forankørende, at hun skal lette røven ind til højre, så man kan komme forbi..
Ja, men jeg har aldrig hørt om folk, der tænder langt lys bare for at skulle overhale. Måske hvis der er tale om en kæmpe stor lastbil, som man gerne lige vil gøre opmærksom på, at man har tænkt sig at overhale, så den ikke uheldigvis tromler en ned.
gnarfsan (8306) skrev:Jeg ville føle mig provokeret, hvis en eller anden overhalede mig på den måde,.
Så vil jeg ikke anbefale en tur til Tyskland (eller ihvertfald Østrig).
Der hvor jeg var i sommerferien (Nordøstrig), dyttede de hver gang de skulle overhale.
Det fungere sikkert fint nok dernede, men som turist var det rimeligt irreterende, da man hele tiden tænkte på om man havde gjort et eller andet forkert.
Jakob Jakobsen (8311) skrev:Det hedder netop overhalingsblink, for at gøre den forankørende opmærksom på at han/hun bliver overhalet.
Ja, hvis den foran kører i overhalingsbanen, eller vil have at den forankørende gør noget aktivt i forbindelse med overhalingen i forhol til hvad han/hun gør i forvejen. Ellers skal du bruge blinklys til at signalere overhaling og vognbaneskift.
Josso (8313) skrev:Så vil jeg ikke anbefale en tur til Tyskland (eller ihvertfald Østrig).
Der hvor jeg var i sommerferien (Nordøstrig), dyttede de hver gang de skulle overhale.
Jeg har ikke oplevet at nogen dytter i tyskland. Der bruger de kun blinklyset. I Schweiz gør man det på bjergveje i sving og ved overhaling, fordi det er umuligt at se hvad der sker længere fremme. Det fungerer helt fint.
Skal jeg blinke, når jeg kører ud på motorvejen?
Ja, fletteregler på motorvejen er omfattet af de nye regler. Det vil sige, du skal blinke, både når du fletter ind og fletter ud på motorvejen.
Gælder det kun på motorveje?
Du skal altid blinke på motorvejen ved vognbaneskift, og når du fletter. På øvrige veje skal du blinke, når det er påkrævet for at vejlede den øvrige færdsel.
Skal jeg blinke, selvom jeg er helt alene på motorvejen?
Ja, du skal altid blinke, når du skifter vognbane på motorvejen, uanset hvor mange andre trafikanter der er. På øvrige veje skal du kun blinke, når det er påkrævet for at vejlede den øvrige trafik.
Kan jeg få en bøde, hvis jeg ikke overholder reglerne?
Ja, du kan få en bøde på 500 kr. hvis du ikke overholder reglerne.
Målet med de nye regler er at forbedre trafiksikkerheden i forbindelse med, at det fra den 30. april 2004 bliver tilladt at køre 130 km/t på visse motorvejsstrækninger. Derfor skal de nye regler først og fremmest ses som en hjælp til hinanden i trafikken.
Ja, fletteregler på motorvejen er omfattet af de nye regler. Det vil sige, du skal blinke, både når du fletter ind og fletter ud på motorvejen.
Gælder det kun på motorveje?
Du skal altid blinke på motorvejen ved vognbaneskift, og når du fletter. På øvrige veje skal du blinke, når det er påkrævet for at vejlede den øvrige færdsel.
Skal jeg blinke, selvom jeg er helt alene på motorvejen?
Ja, du skal altid blinke, når du skifter vognbane på motorvejen, uanset hvor mange andre trafikanter der er. På øvrige veje skal du kun blinke, når det er påkrævet for at vejlede den øvrige trafik.
Kan jeg få en bøde, hvis jeg ikke overholder reglerne?
Ja, du kan få en bøde på 500 kr. hvis du ikke overholder reglerne.
Målet med de nye regler er at forbedre trafiksikkerheden i forbindelse med, at det fra den 30. april 2004 bliver tilladt at køre 130 km/t på visse motorvejsstrækninger. Derfor skal de nye regler først og fremmest ses som en hjælp til hinanden i trafikken.
#Overhalingsblink
http://www.fri.dk/bil/overhalingsblink-de-magelige
"Overhalingsblinket, som man kan kalde det med fare for at forveksle det med det lange lys"
Og det er altså fra 2003, samt første link på google :P
Det med det lange lys hedder hvis ikke overhalingsblink...
http://www.fri.dk/bil/overhalingsblink-de-magelige
"Overhalingsblinket, som man kan kalde det med fare for at forveksle det med det lange lys"
Og det er altså fra 2003, samt første link på google :P
Det med det lange lys hedder hvis ikke overhalingsblink...
Der er stor forskel på det lange lys og overhalingsblink og det har absolut intet med blinklyset at gøre.
Det lange lys er konstant tændt når du har aktiveret det, hvor overhalingsblinket kun er tændt så længe du holder knappen/armen inde.
Desuden aktiverer overhalingsblink, normalt både langt og kort lys.
Se illustration #4
Der er stor forskel på det lange lys og overhalingsblink og det har absolut intet med blinklyset at gøre.
Det lange lys er konstant tændt når du har aktiveret det, hvor overhalingsblinket kun er tændt så længe du holder knappen/armen inde.
Se illustration #4
Jakob Jakobsen (8321) skrev:#8320
Det overhalingsblink der er omtalt i artiklen har alt med blinklys at gøre ;)
Fjolle (8322) skrev:Det overhalingsblink der er omtalt i artiklen har alt med blinklys at gøre ;)
At Torben Arent kalder det for overhalingsblink, gør det ikke mere rigtigt.
En kort aktivering af det lange lys, er altid blevet kaldt for overhalingsblink, lang tid før de nye blinke-regler kom frem.
Prøv at google ordet og se hvor mange 3-4 år gamle artikler, der omtaler blinklys i forhold til overhalingsblink.
Jakob Jakobsen (8323) skrev:Prøv at google ordet og se hvor mange 3-4 år gamle artikler, der omtaler blinklys i forhold til overhalingsblink.
De allerfleste resultater på google omkring overhalingsblink handler om scootere :)
Det er begrænset hvor mange der omtaler langt lys som overhalingsblink i forbindelse med biler.
Det er nøjagtigt den samme funktion om det sidder på en knallert, scooter, motorcykel eller en bil. Så det er fuldstændigt irrelevant.
Desuden kan jeg se mange tråde der omhandler biler og overhalingsblink men som intet har med blinklys at gøre.
Prøv at kigge på linket jeg kom med tidligere, det ligner ikke specielt meget en scooter.
Det er nøjagtigt den samme funktion om det sidder på en knallert, scooter, motorcykel eller en bil. Så det er fuldstændigt irrelevant.
Desuden kan jeg se mange tråde der omhandler biler og overhalingsblink men som intet har med blinklys at gøre.
Prøv at kigge på linket jeg kom med tidligere, det ligner ikke specielt meget en scooter.
Suzuki kalder blinklys for overhalingsblink:
http://suzuki2008.noerd.dk/media/52378/gvt%202008%...
allernederst til venstre.
Jeg tror dog det svinger lidt, hvad det dækker over. Kan ikke forestille mig der findes en fast definition.
http://suzuki2008.noerd.dk/media/52378/gvt%202008%...
allernederst til venstre.
Jeg tror dog det svinger lidt, hvad det dækker over. Kan ikke forestille mig der findes en fast definition.
Jeg ved godt at det er blevet normalt at kalde automatisk blinklys for overhalingsblink, men jeg synes dog det er meget forkert, da os der har haft kørekort i mere end et par år, kender ordet som et kort blink med det lange lys, for at varsko forankørende.
Det jeg lærte var at man skulle bruge det i de tilfælde hvor man ikke var helt sikker på at billisten foran var opmærksom, lå ud over midterstriben osv.
Jeg tror dog jeg har brugt det under 10 gange i de, efterhånden, mange år jeg har haft kørekort.
Jeg tror dog jeg har brugt det under 10 gange i de, efterhånden, mange år jeg har haft kørekort.
#overhalings blink,
Bekendtgørelse af færdselslov, https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22053]
§ 32. Kørende skal, når det er nødvendigt for at forebygge eller afværge fare, ved lyd- eller lyssignal eller på anden hensigtsmæssig måde henlede andre trafikanters opmærksomhed på faren. I lygtetændingstiden skal fører af motorkøretøj anvende lyssignal i stedet for lydsignal, medmindre faren er overhængende. Lydsignal må ikke anvendes uden for de tilfælde, der er nævnt i 1. og 2. pkt., og må ikke vare længere end nødvendigt. Lyssignal gives ved blink med køretøjets fjern- eller nærlys.
Stk. 2. Kørende skal give tegn før igangsætning fra kanten af vejen og før vending og svingning. Ved vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets placering til siden skal kørende give tegn, når det er påkrævet til vejledning for den øvrige færdsel. Tegnet skal gives ved hjælp af blinklys, hvor anbringelse heraf på køretøjet er påbudt eller tilladt, og i øvrigt ved, at en arm rækkes vandret ud til siden.
Stk. 3. Kørende, der standser eller hurtigt nedsætter hastigheden, skal give tegn, når det er påkrævet til vejledning for andre. Tegnet skal gives ved brug af stoplygte, hvor anbringelse heraf på køretøjet er påbudt eller tilladt, og i øvrigt ved, at en arm rækkes i vejret.
Stk. 4. De tegn, der nævnes i stk. 2 og 3, skal gives i god tid før den påtænkte manøvre og på en tydeligt synlig og utvetydig måde. Tegngivningen skal senest være ophørt, når den pågældende manøvre er afsluttet.
Så blink med kort/langt lys = fare
Blink med blinklys = vognbane skift, eller ændring af køretøjes placering til siden som vejledning til anden trafik.
Så er spørgsmålet, om ens henstilling til andre om at skrubbe ind til høre er et fare signal, eller en anvisning om at man gerne vil venstre om dem.
Kommer vel an på hvor hidsig man bliver hvis det ikke skerSaxov (8331) skrev:Så er spørgsmålet, om ens henstilling til andre om at skrubbe ind til høre er et fare signal
Nyt, vigtigere spørgsmål:
Hvad skal jeg æde i dag?
a) Tilsæt-vand-og-varm-pasta-ret
b) McRonson Special™ på McDonalds
c) Økologisk fryse-pizza fra Remoulade 1000
oxxy (8302) skrev:
http://www.synology.com/support/hd.php?lang=enu du kan checke hvilke hardiske der kan være i disk stations her. Jeg ville dog ikke anbefale WDs Green series hvis du kører raid.
Ifølge WD's hjemmeside kan WD TV Live og Live Plus spille fra netværksdrev, så det burde være fjong med en diskstation. HVis du har planglagt at smide eksempelvis dine DVD'er over på diskstationen i iso filer eller sådan noget så burde du nok overveje en Plus da det er den eneste WD TV der understøtter dvd-menuer.
Jeg har tjekket inde på dit link, og der står der; "To use this hard drive, we suggest that you reinstall the system with DSM 2.2-0965 or onward first, then reformat the HDD to adopt the WD Advanced Format Technology."
Hvad betyder dette helt præcist? Og hvorfor ville du ikke anbefale deres Green series til Raid? Regner bare med at starte med den ene 2 TB disk, og så evt. senere udvide med endnu en disk i Raid.
Forresten tak for det med forskellen mellem "normal" live og Plus, så bliver det nok Plus'en grundet det med dvdmenuen.
Som de fleste nok ved er der ~4 lysår til den nærmeste stjerne herfra (solen fraregnet).
Men hvor langt er der mellem de to tætteste stjerner i galaksen (binary systemer fraregnet)?
Jeg går ud fra, at det er inde i centrum af galaksen at det foregår, men jeg kan ikke finde noget info om det.
Men hvor langt er der mellem de to tætteste stjerner i galaksen (binary systemer fraregnet)?
Jeg går ud fra, at det er inde i centrum af galaksen at det foregår, men jeg kan ikke finde noget info om det.
#8337 I en stjernehob så som Omega Centauri er stjerne bedømt til at være i gennemsnit 0,1 lysår fra hinanden.
Emil (8339) skrev:Findes der ikke også sådan nogle tvillingestjernesystemer, hvor to stjerner faktisk roterer omkring hinanden (hvordan det så lige kan lade sig gøre, ved jeg ikke)?
http://en.wikipedia.org/wiki/Binary_star :)
markjensen
Hvad hedder de konditionskmaskiner som er ligesom en cykel, men hvor man bruger hænderne i stedet for fødderne (altså i "pedalerne")?
Hvad hedder de konditionskmaskiner som er ligesom en cykel, men hvor man bruger hænderne i stedet for fødderne (altså i "pedalerne")?
Spørgsmål:
Når Prins Richard, Hertugen af Gloucester, dør, hvem bliver så overhoved for House of Windsor? Jeg har lidt svært ved at gennemskue, om det skal ske gennem en ren mandlig linje, eller om titlen overgår til Prins Charles af Wales, selvom han har arvet sin titel gennem sin moder.
Når Prins Richard, Hertugen af Gloucester, dør, hvem bliver så overhoved for House of Windsor? Jeg har lidt svært ved at gennemskue, om det skal ske gennem en ren mandlig linje, eller om titlen overgår til Prins Charles af Wales, selvom han har arvet sin titel gennem sin moder.
#8347 Needs wtf rating?! Skriv til Kik Ud - eller hvad det hedder :)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.