mboost-dp1

Myten om Android's åbenhed

Gå til bund
Gravatar #101 - moisen
29. jul. 2010 13:50
først og fremmest vil jeg gerne starte med at takke for et godt grin

vis du har en HTC Hero så vil jeg ikke brokke mig vis jeg var dig og slet ikke sammelign den med en Iphone, en Hero er en telefon du kun giver det halve for så der kan ikke forventes det samme

du bruger på et tidspunkt jailbreak/rooting som argument, dette er et lidt dårligt et, da den mest solgt android enhed i verden er motorola droid og det speciele ved motorola droid er at den ikke har en krypteret ROM, dette gør at den er meget nem at få adgang til, der ved gør folk det også
stod det til google er jeg sikker på at de synes at alle enheder med android ikke skulle være krypteret, lige som deres egen nexus one ikke er det

angående ågenhed er android stadigvæk et af de mest åbne, kan godt være der er dele som er lukket software men selve OS'et er åben, som sådan er en android enhed ikke en telefon, det er en somputer enhed med telefon funktion, lige som det er perfekt at bruge til tables og andre som computer
Gravatar #102 - Slettet Bruger [3105701610]
29. jul. 2010 14:10
moisen (101) skrev:
motorola droid og det speciele ved motorola droid er at den ikke har en krypteret ROM, dette gør at den er meget nem at få adgang til, der ved gør folk det også

Milestone, ved ikke om det gælder droiden også, har en bootloader der kun vil installere Motorola signerede roms.

Denne kan selvfølgelig nemt omgås. men det er alligevel et forsøg på at begrænse.
Gravatar #103 - moisen
29. jul. 2010 14:16
den store forskel på milestone og droid er deres ROM og bootloader, droid er lige så åben som nexus one
Gravatar #104 - Taxwars
29. jul. 2010 15:14

Ja, den er open source, for du kan tage android source og lave dit helt egen version af operativet på din telefon.

At der er telefon fabrikanter som har taget de åbne system og forsøgt at lukke de ned har intet med operativ systemet at gøre.
Gravatar #105 - Windcape
30. jul. 2010 00:07
rasmussen (100) skrev:
Kender du Openmoko?
Ja. Og jeg ved også at der er tæt på nul telefoner der bruger det.

Taxwars (104) skrev:
Ja, den er open source, for du kan tage android source og lave dit helt egen version af operativet på din telefon.
... som ikke kan benytte telefonnettet!

Så kan jeg jo ligeså godt bruge Symbian!

Android telefoner er ligeså meget open source som iPhones. Hvis i benægter det, benægter i at Android er open source.
Gravatar #106 - Magten
30. jul. 2010 05:23
Windcape (105) skrev:
... som ikke kan benytte telefonnettet!

Taxwars (104) skrev:
og lave dit helt egen version af operativet på din telefon.

Hvis du laver din egen version af Android, og udgiver det hele som open source, så kan den jo godt..
Gravatar #107 - rasmussen
30. jul. 2010 06:04
Windcape (105) skrev:

Det var svar nok. Openmoko udbyder telefoner, der kører Android. Alt er open source. Selv hardwaren er åben. Der følger bl.a. en vejledning med til at splitte telefonen ad. Kan ikke huske, om der er en til at samle den igen :S

Det er en rigtig Stallman telefon.

Min pointe er, at de ikke bruger hverken lukket hardware eller software og de er skiftet til Android. Det kan være man skal ringe til holdet og fortælle dem, at deres telefon ikke kan ringe op!

Edit: Det er klart at andre telefoner ikke kan være med. Som regel er GSM modulet jo ret lukket.
Gravatar #108 - Trentors
30. jul. 2010 06:11
Hmm jeg tænker på om bitterheden fuldstændig har brændt Windcape sammen?

Vi starter med en "nyhed" fra TiPb - The #1 iPhone, iPad and iPod touch blog!. Allerede her knækker filmen jo fuldstændig og den var ALDRIG blevet godkendt som nyhed.

Så er der selve artiklen. Ja det er godt nok noget af det dummeste jeg længe har læst. Ja camera, GPS, Wifi, Sensors, 3D, Bluetooth og Market virker ikke! DOH! Tager vi crazy pills? Hvad sker der? Drivere er næsten altid close-source. Nvidias linux drivere er også close-source - Så denne logik siger at Linux ikke er open source. Det er jo sindsygt! Market er en service som ejes af Google så ja den er close-source. Men modsat iPhone er det IKKE den eneste måde at få programmer ind på Android uden hack! Du kan frit lave din egen, ligesom andre laver alternativer til andre Google tjenester som f.eks. Maps.

Lad os grave ind artiklens kilde:
As it turns out, Android is *always* proprietary in its implementation on a phone. The reason for this is twofold; the software layer that bridges the operating system to the hardware is often closed source because certain optimizations in that software stack may give that particular OEM a competitive advantage – say improved 3D gaming performance – while the other has to do with regulatory issues. The FCC, for example, mandates that cellular phone hardware run within certain parameters, necessitating OEMs to implement code that people can’t easily break into or reverse engineer.

"The software layer that bridges the operating system to the hardware". Ja!!!! Driverne er close-source. Surprise surprise! De er lavet af hardware-producenten. Hvis du nogen endda lavede en "åben" hardware platform som f.eks. PC'en er så er det bare at give driverne med men de er stadig ikke open source. Lige nu er der ikke en åben hardware platform og det er IKKE Androids skyld.

Og så er der myndighedskrav. Ja og de er hemmelige. Dog dækker de kun telefon-delen og det betyder stadig ikke at du ikke selv kan tilføje dette til Android eller lade være hvis du ikke laver en mobil. Det er bare at lave en aftale med f.eks. FCC og det er det samme vilkår for alle.

Så konklusionen ifølge dette desperate korstog er altså at der ikke findes rigtigt open-source OS'er fordi de KAN alle benytte en close-source driver og OSX/Windows er ligeså åbent som Linux. Held og lykke med det.
Gravatar #109 - myplacedk
30. jul. 2010 06:21
Windcape (105) skrev:

Jeg ved ikke hvad du prøver at sige om Openmoko her. Men husk at det samme gælder Windows Phone. ;-)
Gravatar #110 - Windcape
30. jul. 2010 06:28
rasmussen (107) skrev:
Som regel er GSM modulet jo ret lukket.
Netop! Og derfor er det jo fjollet at kalde et system til mobil-telefoner for åbent, hvis der ikke er noget open source GSM modul!

Trentors (108) skrev:
Vi starter med en "nyhed" fra TiPb - The #1 iPhone, iPad and iPod touch blog!. Allerede her knækker filmen jo fuldstændig og den var ALDRIG blevet godkendt som nyhed.
Artiklen er nu fin nok, hvis du gider læse den.

myplacedk (109) skrev:
Jeg ved ikke hvad du prøver at sige om Openmoko her. Men husk at det samme gælder Windows Phone. ;-)
Der er omkring 100-50k WP7 telefoner i omløb allerede. (En til de 90k Microsoft ansatte, og så en god del til nyhedssider, udviklere, events, og så videre.)

Mon ikke der er flere end OpenMoko!
Gravatar #111 - myplacedk
30. jul. 2010 06:30
Windcape (110) skrev:
Der er omkring 150k WP7 telefoner i omløb allerede.

Det er også tæt på nul.
Gravatar #112 - Magten
30. jul. 2010 06:30
Windcape (110) skrev:
Der er omkring 150k WP7 telefoner i omløb allerede.
Nu følger jeg ikke med i WP7 telefoner, men udkommer WP7 ikke først til Oktober?
Gravatar #113 - Windcape
30. jul. 2010 06:32
Magten (112) skrev:
Nu følger jeg ikke med i WP7 telefoner, men udkommer WP7 ikke først til Oktober?
Jeps.

Men det forhindre jo ikke en enorme mængde telefoner i omløb allerede, til udviklere og Microsoft ansatte.

I var lidt for hurtige, opdaterede min post for at uddybe hvad jeg mente.
Gravatar #114 - myplacedk
30. jul. 2010 06:34
Windcape (113) skrev:
I var lidt for hurtige, opdaterede min post for at uddybe hvad jeg mente.

Et vindue til Windcapes sjæl: Han trykkede "send" før han var færdig med at skrive, og VI er for hurtige. :-P
Gravatar #115 - Trentors
30. jul. 2010 06:35
Windcape (110) skrev:
Artiklen er nu fin nok, hvis du gider læse den.

Nej den er ej. Jeg HAR læst den som det tydeligt fremgår af mit indlæg som du skulle læse istedet for at leve i benægtelse. Kan du ikke læse? Der er endda et hint i udtrykket "Vi starter med".

Jeg har endda læst artiklens kilde og citerer den endda. Og den er direkte dum og jeg argumentere hvorfor. Så drop den slags latterligt retorik og svar på argumenterne!

LÆS-TÆNK-SKRIV! Du får ikke point for bare at poste løs...
Gravatar #116 - Windcape
30. jul. 2010 06:40

Latterlig retorik er at kritisere en artikel, bare fordi den er postet på en side omkring mobiler, som tilfældigvis har iPhone som hovedetema, da det nu engang er et populært emne når det kommer til smartphones.

Du kan finde den samme kritik af Androids "åbenhed" flere steder på nettet. Det er dybt latterligt at ingen ser det som et kritikpunkt at Android er mindre open source end f.eks. Symbian, når Google gør så meget ud af at markedsføre det som open source.

Det er generelt for Google, og folk burde vide bedre. Der er også mange som tror at Google Chrome er open source, uden at den er det.
Gravatar #117 - Spiderboy
30. jul. 2010 06:46
Windcape: Mener du også, at Linux med proprietære drivere er lige så closed source som Windows?
Gravatar #118 - myplacedk
30. jul. 2010 06:51
Windcape (116) skrev:
Latterlig retorik er at kritisere en artikel, bare fordi den er postet på en side omkring mobiler, som tilfældigvis har iPhone som hovedetema,

Prøv at læse forbi de første 2-3 sætninger. Det er ikke "bare derfor".

Windcape (116) skrev:
Du kan finde den samme kritik af Androids "åbenhed" flere steder på nettet.

Prøv at finde en GOD kilde så.

Windcape (116) skrev:
Der er også mange som tror at Google Chrome er open source, uden at den er det.

Hvem tror det? Nogen der er værd at høre på? Jeg har aldrig hørt nogen påstå det, Google eller brugere.

Det meste af verdens befolkning aner ikke hvad hverken Chrome eller opensource er. Selvfølgelig er der nogle som blander tingene sammen. Og hvad så? Der var også en gang jeg ikke anede hvad forskellen på fettuccine og tagliatelle var. I dag gider jeg ikke tagliatelle, men spiser en del fettuccine.
Gravatar #119 - Windcape
30. jul. 2010 06:52

Hvis proprietære drivere var påkrævet for at mus, keyboard og skærm ville virke (grundlæggende funktionalitet!), så ville jeg mene det, ja.

Et open source "mobile phone OS" skal have support for telefon funktionalitet. Ikke bare være "Linux with a custom UI framework."

Selv Google's "app bundle" (Android market, GMail app, Google maps, osv.) er closed-source. Du skal købe en license for at må distributere dem.
Gravatar #120 - Trentors
30. jul. 2010 06:53
Windcape (116) skrev:
Latterlig retorik er at kritisere en artikel, bare fordi den er postet på en side omkring mobiler, som tilfældigvis har iPhone som hovedetema, da det nu engang er et populært emne når det kommer til smartphones.

Nej nej nej nej. Kritikken er hovedsaglig baseret på at det eneste lukkede i Android er drivere og myndighedskrav. Det samme gælder Linux OG Symbian. Kan du ikke læse? Eller dropper du det når det tager mere end 2 sekunder? Det ville også forklare du poster den slags uden at læse dens kilder først!

LÆS-TÆNK-SKRIV. Mit indlæg har over 30 linier uden citatet. Du har kun læst 3. Gå tilbage og start med LÆS.

Spiderboy (117) skrev:
Windcape: Mener du også, at Linux med proprietære drivere er lige så closed source som Windows?

Hov hov. Ikke så store ord ;-) Du kan jo se han ikke har læst den del af mit indlæg endnu (eller gravet dybt i sin egen artikel) eller desperat snakker uden om.

Men det er i hvert fald det hans artikel skriver.
Gravatar #121 - Windcape
30. jul. 2010 06:59
@Trentors: Så hvorfor mener du ikke at iPhone må kalde sig open source, når en del er open source, og en del er closed-source?
Gravatar #122 - myplacedk
30. jul. 2010 07:00
Så dum tror jeg altså heller ikke på du er. Lad nu være med dit trolleri.
Gravatar #123 - Trentors
30. jul. 2010 07:03
Windcape (119) skrev:
Hvis proprietære drivere var påkrævet for at mus, keyboard og skærm ville virke (grundlæggende funktionalitet!), så ville jeg mene det, ja.

Hvis du installerede Linux direkte på f.eks. en iPad eller en HTC Desire ville den grundlæggende funktionalitet heller ikke virke uden drivere. Det er KUN på en PC at det er sådan. Så ergo mener du ikke at Linux er open-source.

Held og lykke med at overbevise verden at Linux ikke er åbent.

Windcape (119) skrev:
Et open source "mobile phone OS" skal have support for telefon funktionalitet. Ikke bare være "Linux with a custom UI framework."

Glædeligt at høre at det er dig som bestemmer disse definitioner så vi ved hvem vi skal spørge. Android er et OS til mobile enheder SÅSOM telefoner. Desuden indeholder Android MEGET andet end UI - det er jo skørt at forsimple det sådan.

Windcape (119) skrev:
Selv Google's "app bundle" (Android market, GMail app, Google maps, osv.) er closed-source. Du skal købe en license for at må distributere dem.

Du er virkelig så tung at danse med som dit profil-billede antyder. Android != Google Apps
Gravatar #124 - Windcape
30. jul. 2010 07:03

Det er et valid spørgsmål! Enten må i acceptere at det er komplet meningsløst at have et open source OS til mobiler, eller acceptere at iPhone også kan kaldes for en open source telefon.
Gravatar #125 - Windcape
30. jul. 2010 07:05
Trentors (123) skrev:
Android != Google Apps
Android uden Google Apps er fuldstændig meningsløst, men whatever floats your boat.

Men jeg kan se du tydeligvis er enig med at Android ikke giver mening som open source.
Gravatar #126 - Spiderboy
30. jul. 2010 07:05
Eller at vi er uenige i din definition af et open source OS.
Gravatar #127 - Windcape
30. jul. 2010 07:12

Hvad er pointen med open source software der ikke kan bruges uden closed-source komponenter? Tænk lige den igennem.
Gravatar #128 - Trentors
30. jul. 2010 07:13
Windcape (121) skrev:
@Trentors: Så hvorfor mener du ikke at iPhone må kalde sig open source, når en del er open source, og en del er closed-source?

What? Jeg håber myplace.dk har ret i du bare er en latterlig troller.

Webkit må kalde sig open-source fordi det i sin helhed er åbent. iOS må ikke for det i sin helhed ikke åbent selvom det indeholder Webkit som er. Android må kalde sig open-source fordi det som sin helhed ER. Driverne er ikke en del af selve OS'et (hint når du f.eks. køber dit nye grafikkort så installerer du en driver ved siden af).

Linux er open source selvom Nvidias drivere ikke er. Har vi nu de bagerste i klassen med?

De så er forbandet enkelt at selv abe kan finde ud af det: Hvis man kan downloade hele kildekoden i sin helhed så er det open-source. Det kan man med Linux, Symbian, Android, Webkit men IKKE iOS!

Windcape (125) skrev:
Android uden Google Apps er fuldstændig meningsløst, men whatever floats your boat.

Din mening. Så er Symbian uden Nokia Apps også meningsløst?

Windcape (125) skrev:
Men jeg kan se du tydeligvis er enig med at Android ikke giver mening som open source.

Hvor kan du det? Du er jo ikke i stand til at læse hverken indlæg eller din egen artikel og nu kan du simpelthen læse ting som ikke står nogen steder. Dyyyyyygtig!
Gravatar #129 - Windcape
30. jul. 2010 07:14

Så hippier er dobbeltmoralske. Oki
Gravatar #130 - Trentors
30. jul. 2010 07:16
Windcape (127) skrev:
Hvad er pointen med open source software der ikke kan bruges uden closed-source komponenter? Tænk lige den igennem.

Det kan det jo også! Du kan bare lave din EGEN erstatning for disse komponenter. Det svarer til at sige hvad er ideen med open-source software når man ikke selv kan lave hardware?

Eller det svare til at sige: Hvad er ideen med at Webkit er open-source når du i sidste ende er afhængig af close-source hardware? Det er jo skørt. Du har vist ikke fattet ideen med open-source.
Gravatar #131 - Magten
30. jul. 2010 07:16
Din mor er dobbeltmoralsk.
Gravatar #132 - Trentors
30. jul. 2010 07:24
Altså alting peger på at du ikke fatter en dyt af tingene og nu kommer du bare med bitre bemærkninger uden argumenter? Hvordan syntes du selv det går?

Vi har fattet at du har været nærig nok til at købe en Tattoo selvom enhver kunne regne ud den ikke var pengene værd og nu føler du dig bitter og trådt på. HTC har ikke lovet du opdateringer men alligevel føler du dig snydt som viser du bare ikke sætter dig ind i ting.

Så du skyder i alle vegne og jo mere du bliver trængt op i krog jo mere latterlig troller du frem. Men tillykke. Der er INGEN herinde som nogensinde vil tage dig seriøst og hvis andre gør kan man altid henvise til denne diskussion...
Gravatar #133 - myplacedk
30. jul. 2010 07:33
Det er en Hero, dvs. han HAR fået (eller gør meget snart) den opgradering han regnede med at få da han købte den, selv om han ikke blev lovet det.
Gravatar #134 - Windcape
30. jul. 2010 07:39
Den har fået opdateringen. Men det er sjovt at kigge på custom ROMs, og se hvordan de overhovedet ikke får noget ud af at Android er open source -- udover trusler om at blive sagsøgt !

Og Hero'en var nu engang "state of the art" Android-telefon da jeg købte den.

Jeg burde dog have købt en iPhone!
Gravatar #135 - rasmussen
30. jul. 2010 07:49
Windcape (134) skrev:
Jeg burde dog have købt en iPhone!

Det ville vi andre have været glade for :)
Gravatar #136 - Spiderboy
30. jul. 2010 07:50
Trentors (132) skrev:
(...) og hvis andre gør kan man altid henvise til denne diskussion...

Der er adskillige andre diskussioner herinde også. Spørg bare myplacedk. ;-)
Gravatar #137 - myplacedk
30. jul. 2010 07:55
Windcape (134) skrev:
Men det er sjovt at kigge på custom ROMs, og se hvordan de overhovedet ikke får noget ud af at Android er open source -- udover trusler om at blive sagsøgt !

Jesus fucking christ, nu må du sgu snart tage dig sammen. Der er ingen der er blevet sagsøgt for at lave en Android-rom.

Hvis nogen er blevet sagsøgt for at lave en rom, så er det fordi de har noget med på den som ikke er fri software. Eller fordi de efterfølgende gør noget ulovligt med den rom.
Gravatar #138 - sissy
30. jul. 2010 08:09
myplacedk (137) skrev:
Jesus fucking christ, nu må du sgu snart tage dig sammen. Der er ingen der er blevet sagsøgt for at lave en Android-rom.

Tror det er CyanogenMod han hentyder til, men det er jo bare Google-apps de ikke må distribuere resten må de jo godt... De er også nogle af dem der virkelig benytter sig af at Android er open-source...

Og hvis du kigger på alle de winmo telefoner der har fået en Android port, det kan da kun lade sig gøre fordi det er open-source....
Gravatar #139 - Windcape
30. jul. 2010 08:11

Trusler. HTC er selv ude med riven, prøv at læse nyhederne på forsiden engang imellem?

sissy (138) skrev:
Og hvis du kigger på alle de winmo telefoner der har fået en Android port, det kan da kun lade sig gøre fordi det er open-source....
Og alle de Android telefoner der har WinMobile port er fordi det er open-source... oh wait!
Gravatar #140 - rasmussen
30. jul. 2010 08:13
#138 - Vores pandaven siger at iOS også er open source og jeg vil derfor gerne opfordre ham til at lave en port, så vi kan køre det på vores telefoner.

Så slipper du også for Android på din HTC telefon Windcape.
Gravatar #141 - Bundy
#139: Det var fordi folk SOLGTE HTC mobiler med custom roms.
Fuck, din idioti er jo fuldstændig off the scale med den her tråd, jebus tittyfucking christ.
Gravatar #142 - Windcape
rasmussen (135) skrev:
Det ville vi andre have været glade for :)
Hvis i hippier har et problem med at man poster et link der kritisere Android, så kan i jo forhelvede lade være med at deltage diskussionen, og leve på jeres lyserøde sky i troen om frihed og åben sovs, der hvor det ikke giver mening.
Gravatar #143 - Windcape
30. jul. 2010 08:14

Nix, de har også brokket sig over distributionen.
Gravatar #144 - sissy
30. jul. 2010 08:18
Det HTC brokkede sig over var at hjemmesiden http://shipped-roms.com/ havde originale HTC roms liggende

Windcape (139) skrev:

Og alle de Android telefoner der har WinMobile port er fordi det er open-source... oh wait!

Det giver jo ingen mening det der, winmo er ikke open-source, så derfor kan du ikke porte det..
Gravatar #145 - Trentors
30. jul. 2010 08:21
Windcape (142) skrev:
Hvis i hippier har et problem med at man poster et link der kritisere Android, så kan i jo forhelvede lade være med at deltage diskussionen, og leve på jeres lyserøde sky i troen om frihed og åben sovs, der hvor det ikke giver mening.

Hvis vi er hippier så er du jo fascist!

Anyways så har vi et problem med at dit link er idiotisk og latterligt idet dets argumentation også siger at Linux ikke er open-source. Et argument som du slet ikke forholder dig til. Som et lille barn der holder sig for begge øre, lukker øjnene og messer "jeg kan ikke høre jer, jeg kan ikke høre jer...". Bliv dog voksen!

Så med andre ord, argumenterer du ikke men flamer og troller uden nogen form for argumentation og det er vi mange som har problemer med. Det er nemlig ikke særligt begavet...
Gravatar #146 - Windcape
30. jul. 2010 08:26
sissy (144) skrev:
Det giver jo ingen mening det der, winmo er ikke open-source, så derfor kan du ikke porte det..
Det lader dog til at være muligt :p

Custom Android ROMs er jo ikke bygget fra Android's source kode, det er modifikationer af eksisterende ROMs.

Derfor folk også porter closed-source ROMs, ligeså vidt som open-source, da "open source" er ligegyldigt.

Android er kun "open source" for hardwareproduceterne. For alle andre er det et marketingsstunt, som i alle er hoppet i med begge ben.
Gravatar #147 - sissy
30. jul. 2010 08:27
Hvorfor findes der så ikke nogen winmo roms til Android telefoner??
Gravatar #148 - myplacedk
30. jul. 2010 08:30
Du ved godt at der er forskel på "muligt" og "lovligt", ik'?

Windcape (146) skrev:
Android er kun "open source" for hardwareproduceterne. For alle andre er det et marketingsstunt, som i alle er hoppet i med begge ben.

For langt de fleste har det ingen direkte betydning, om et produkt er open source. Sådan har det altid været med al open source, og det ved du godt.

Det interessante er den indirekte konsekvens. Et lille eksempel er nogle gode (lovlige, frit tilgængelige, også på Android Market) apps, som er forbedringer af de originale Android-apps.

Fx. LauncherPro. Det er én mand som benyttet sig af at Androids home-app er open source. Der er estimeret over 6 millioner downloads, bare fra Android Market. Dvs. der er nogle hundrede tusinde (hvis ikke millioner), som har fået indirekte glæde af det, bare i det ene tilfælde.
Gravatar #149 - Windcape
30. jul. 2010 08:37

Der er da også planer om at porte WP7 til HTC HD2 og Nexus One (Snapdragon CPU er påkrævet).

Der er heller ikke lovligt at lave custom Android ROMs, da man distributere proprietær software (f.eks. Sense UI, eller Google Apps).
Gravatar #150 - rasmussen
30. jul. 2010 08:45
Windcape (142) skrev:

Så så så. Lad os holde en sober tone.

1) Når du taler om os, må du gerne skrive "I" med stort.

2) Vi er ikke alle hippier. Vi er nogen, der tilhører højrefløjen og rent faktisk har gode, vellønnede jobs, men bare bruger Linux, fordi vi synes, det er bedre og kan lide idéen om open source. Vidensdeling gavner alle og sætter skub i udviklingen.

3) "Det ville vi andre have været glade for :)" var ment som en joke. Jeg er desværre ikke så god til smilies. Ville ";)" understrege det bedre?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login