mboost-dp1

Slukke min stationære PC fra laptop.

Gå til bund
Gravatar #1 - holmen
29. jan. 2007 08:38
Min laptop og min stationære er på samme LAN. Jeg vil gerne kunne slukke min stationære PC fra min laptop. SÅledes at jeg ikke behøver rejse mig for at slukke den. Jeg skal ikke sidde og slukke andres maskiner på andre LAN. Kan jeg på en eller anden måde, når jeg er logget ind som admin på min stationære, give tilladelse til at min laptop kan slukke den stationære?
Gravatar #2 - buch
29. jan. 2007 09:12
kør>cmd skriv shutdown
Gravatar #3 - holmen
29. jan. 2007 09:15
Sidder ikke ved en XP maskine lige nu, men når du siger det, så kan jeg sgu da egentlig godt huske at der er en eller anden feature der hedder noget med "lukke en fjerncomputer" eller noget i den retning.
indtil videre siger jeg tak for hjælpen og vender tilbage hvis jeg ikke kan få det til at virke...
Gravatar #4 - buch
29. jan. 2007 09:19
kan man ikke slukke den via fjernskrivebord også?
Gravatar #5 - holmen
29. jan. 2007 09:39
Det skal jeg ikke forsøge at gøre mig klog på. Jeg er bare ude efter den mest simple løsning. Forstået på den måde at der godt må være lidt forarbejde, men derefter skal det være let at bruge.
Ved brug af cmd -> shutdown, så kan jeg vel bare lave en .bat fil som jeg bare skal dobbeltklikke på. Det ville fandeme være perfekt hvis jeg kunne det.
Gravatar #6 - NFX
29. jan. 2007 11:53
Yep, shutdown kan bruges.
shutdown -s -m \COMPUTERNAVN -t 0 -f

-s betyder at den skal slukke computeren (-r for genstart, jeg tror ikke man kan gå i dvale via shutdown), -m angiver hvilken computer der skal lukkes (ellers er det den man sidder ved), -t er tiden i sekunder før der skal lukkes (standard er 30 sekunder), og -f gennemtvinger lukningen selvom der kører programmer/computeren er låst.

Derudover kræver det at man har administratoradgang til maskinen - dette kan nok gøres ved at tilføje din laptop-bruger som administrator på din desktop, men hvis du bruger samme brugernavn og adgangskode på begge maskiner, plejer den også at kunne finde ud af det.
Gravatar #7 - holmen
29. jan. 2007 12:25
men hvis du bruger samme brugernavn og adgangskode på begge maskiner, plejer den også at kunne finde ud af det.
Det gør jeg ikke.

Skriver lige hvis jeg får bøvl med admin rettighederne.
Indtil videre tak.
Gravatar #8 - amokk
29. jan. 2007 15:50
hvis du laver en remote desktop til XP maskinen, kan du slukke den i en af menuerne i task manager, hvis det ikke også kan lade sig gøre i start menuen
Gravatar #9 - themuss
30. jan. 2007 05:31
#8 Som standard kan det af en eller anden underlig grund ikke lade sig gøre fra start menuen, men som du også skriver, kan man gøre det fra task manager.
Gravatar #10 - hasher.dk
30. jan. 2007 10:19
Eller bare Alt+F4. Den skulle også gøre tricket.
Gravatar #11 - DUdsen
30. jan. 2007 10:47
#6 forhåbentligt da ikke!!! det må da i det mindste kræve at man skriver et admin password eller slår en eller anden feature til.

under unix ssh -e "shutdown -h" adresse
spørger som regel om password med mindre du har sat den op til at bruge signatur-nøgler, men det er noget
Gravatar #12 - holmen
30. jan. 2007 11:28
#11 #6 skriver
Derudover kræver det at man har administratoradgang til maskinen
Havde du set det?
Gravatar #13 - DUdsen
30. jan. 2007 13:10
#12 ja men hvis samme bruger ID på laptop og stationær er nok så har man stadigvæk et problem med sikkerheden med mindre ID kommer fra en AD-server ig ikke lokalt.

man bør simpelt hen ikke kunne sende SMB komandoer og slukke maskinen man er nødt til at have en form for autorisation.

Hvordan opretter man f.eks. remote adgang til administrator kontoen?
Gravatar #14 - NFX
30. jan. 2007 16:00
#13:
Brugernavn OG password.

Hvis jeg har brugeren "Ole Back" og passwordet "123AbC" på min bærbare, og brugeren "Ole Back" og passwordet "Hestebøf" på min stationære, vil den nægte adgang. Hvis de to passwords er ens, vil den stadig nægte adgang, hvis ikke "Ole Back" har administratorrettigheder på desktop.

Man kan også tilføje "\LaptopOle Back" som en administrator på \Desktop, så man ikke behøver have samme passwords/brugernavne.
Gravatar #15 - DUdsen
31. jan. 2007 13:14
#14 hvordan fungere det i praktis sendes passwd og brugernavn over SMB protokollen automatisk som klartekst eller via en eller anden form for forudsigelig kryptering.
Gravatar #16 - amokk
31. jan. 2007 15:03
#15 det gjorde det i win95, siden da er det blevet krypteret nogenlunde effektivt
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login