mboost-dp1

SAMBA eller NFS

Gå til bund
Gravatar #1 - Knightmare
10. jul. 2007 05:49
Nu har jeg kastet mig over Ubuntu og har installeret en steam server, VNC og KDE.
Jeg har dog også behov for at kunne tilgå diverse ting i min steam fra en windowsmaskine (ligge maps ind, rette cfg filer osv.)
Hvad er nemmest at kaste sig over?
NFS, SAMBA, OpenAFS, hvad jeg lige kan finde ud af skulle NFS være native og derfor meget lettere at sætte op, men hvordan med sikkerheden?
Gravatar #2 - BurningShadow
10. jul. 2007 05:54
NFS er langt det letteste at sætte op, og jeg ville helt klart anbefale det, hvis bare der havde været en ordenlig NFS client til Windows. Det er der bare ikke (og hvis der er, så er det tydeligvis ikke en "try before you buy"...), derfor bliver jeg nok nødt til at anbefale SAMBA. Jeg fortrækker selv NFS, men bruger SAMBA, pga. de elendige Windows clienter.
Med "elendig" mener jeg elendig hastighed. De er så frygteligt langsomme, så der kan være problemer med f.eks. at se en film. Og jeg giver Windows clienterne skylden, da problemet ikke eksisterer med clienter på andre platforme, jeg har prøvet.

OpenAFS kender jeg ikke.
Gravatar #3 - sKIDROw
10. jul. 2007 06:37
Det er nemmere at integrere GNU/Linux med Windows CIFS med Samba, end det er at fo Windows til at kunne lide NFS.
Gravatar #4 - fidomuh
10. jul. 2007 06:46

OpenAFS er en aaben udgave af AFS som Apple ynder at bruge til netvaerkshurlumhej :)

Samba.
Der er ingen vej udenom.. NFS er super nice, men windows har ikke native support for det og det sucks aerlig talt at skulle hente en client til det.. SAa kan du ligesaa godt koere ftp tbh..

SAMBA er super nemt at saette op og de har mange guides paa deres hjemmeside :)
Gravatar #5 - Knightmare
10. jul. 2007 10:25
Tror jeg ender med ftp, det ved man da hvad er :-D
Nogle forslag til ftp-server til Ubuntu?
Gravatar #6 - Wird
10. jul. 2007 10:27
Proftpd er vel næste altid et hit, hvis man bare skal have en simpel ftp server :)
Gravatar #7 - BurningShadow
10. jul. 2007 10:54

Æhh, ikke for noget, men så tror jeg at du vil få mere ud af at bruge SAMBA.
Gravatar #8 - fidomuh
10. jul. 2007 10:59

Brug SAMBA.

Det er super nemt at saette op, standard opsaetning har naesten gjort det hele for dig.

Ubuntu?
apt-get install samba
Skulle goere jobbet.

Ftp, jeg bruger ProFTPd, men med en masse fancy moduler da jeg gerne vil have lidt shaping og saadan :)
Gravatar #9 - Wird
10. jul. 2007 11:14
Jeg vil nu også siger at samba er super nemt, og Ubuntu har sikkert nogle smarte garfiske værktøjer til at konfigurer samba med.
Gravatar #10 - themuss
10. jul. 2007 12:31
Lad nu bare manden installere ftp.
Gravatar #11 - Knightmare
11. jul. 2007 08:03
Der nu ikke særligt meget grafisk over Ubuntu - Server :-D
Har dog installeret KDE men kan ikke lige få den til at vise skærmbilledet i 1280x1024_60 eller 800x600_60 den skifter til en standard 75Hz, så jeg skal lige have en ordentlig skærm koblet til den før jeg har noget grafisk :-D
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login