mboost-dp1

opdelt net?

Gå til bund
Gravatar #1 - McQueen
14. feb. 2007 16:31
Læste for et stykke tid siden, en tråd den omhandlede opdeling af et netværk, hvor et program (eller flere) blev foreslået. Har nu siddet og ledt efter denne tråd, men uden held.
Så er der nogen, som kender det/de programmer eller har nogen erfaringer men opdelt netværk, håber jeg i kan hjælpe.
Gravatar #2 - hundeboll
14. feb. 2007 19:48
Jeg skrev en opgave om det på 1. semester. Du kan finde rapporten her.

Løsningen er i korte træk:
En Asus WL-500gP router
OpenWRT
(eller anden router med Linux)
Traffic Control

Og så nogle kommandoer, som gerne skulle være forklaret i rapporten.
Gravatar #3 - themuss
14. feb. 2007 20:09
Er det ikke den om QOS? Der kommer du vel ikke ind på segmentering eller hvad? Ellers meget sjov og interessant læsning.
Gravatar #4 - hundeboll
14. feb. 2007 20:29
Så må du lige definere "opdelt net" for mig. Efter jeg har brugt 3 mdr på at dele båndbredde retfærdigt mellem to eller flere brugere, er det efterhånden det første jeg tænker på, når nogen siger "delt net". :)
Gravatar #5 - McQueen
14. feb. 2007 21:57
Altså det er ikke mellem flere husstande, kun hjemme hos mig. Har lige smækket en D-Link "Dl-524" router op, og vil gerne dele nettet op, så der begrænset hvor meget hver forbindelse kan bruge. F.eks. så de får 1 mbit hver. Læste der var et program, som godt nok kostede penge, der kunne opfylde dette ønske.
Vi havde før en trådles "router" og så modtagere ved hver pc, men er nu skiftet til at køre over netkabel.
Gravatar #6 - gentox
14. feb. 2007 22:31
Tror det er denne tråd du søger, men er selvfølgelig ikke sikker ;)
http://newz.dk/forum/item/68374/
Gravatar #7 - hundeboll
14. feb. 2007 22:32
Well. Løsningen i rapporten tager udgangspunkt i to hustande, men reelt er det bare sorteret på ip adresser.

Det ser ud til at OpenWRT kan installeres på din router. Med OpenWRT kan du installere tc (traffic control). Som du kan læse i rapporten eller på denne side, skal du oprette en root class, en "main" class og så en clas for hver af dine computere. Med filters baseret på ip adresser, kan du sørge for at alt traffik fra og til en bestemt computer bliver smidt i den rigtige klasse.

Syntaksen er lidt besværlig, men hvis du først får installeret OpenWRT på din router, kan du skrive her igen. Så skal jeg nok hjælpe dig med at konfigurere tc.
Gravatar #8 - McQueen
15. feb. 2007 14:02
#6 lige præcis, takker.

#7 Vil prøve "netlimiter" og hvis det ikke er tilfredstillende, vil jeg gå igang med tc og der vil nok komme nogen spørgsmål i den forbindelse så.
Gravatar #9 - gentox
15. feb. 2007 16:05
Har selv prøvet programmet, og for mig at se virker den "gamle" v1.3 bedre end v2.0.
Virker som om den bruger færre ressourcer. Men vil da anbefale at du prøver begge.
Gravatar #10 - hundeboll
15. feb. 2007 18:53
#8 McQueen:
Fordelen ved tc, er at hvis den ene computer kun bruger 25% af forbindelsen, så kan den anden tage 75%. Menne begge computere er stadig sikret 50%, hvis de skal bruge det...

Held og lykke med det :)
Gravatar #11 - McQueen
15. feb. 2007 21:54
#9 Læste godt lidt om det, efter jeg havde kigget i din rapport. Skulle bare bruge en hurtig og nem løsning, lige der. Men jeg har et problem med min router, som gør mig lidt usikker på om tc ville fungerer. Softwaren kunne nemlig ikke installeres, så den er nærmest bare en switch. Kan styre den gennem en web-browser og så dens ip, men ved ikke om jeg kan køre OpenWRT. Og som du nok kan læse, er min viden på dette emne meget begrænset:)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login