mboost-dp1

Luk PC'er på netværket.

Gå til bund
Gravatar #1 - holmen
2. jul. 2007 13:24
På min fars request, som egentlig er fair nok nu han betaler strømmen, så vil jeg forsøget at skaffe ham et stykke software, så han kan lukke de andre PC'ere i huset.
Det er IKKE mig der vil sidde på et eller andet netværk og lukke andre menneskers PC'ere ned.

Jeg foretrækker at det er en application der skal installeres på samtlige computere, hvor så man kan slukke de andre computere, evt. ved at indtaste et password først.

Har forsøgt med det her uden held. Brokker sig over at jeg ikke har admin rettighedder. Det stykke software jeg linker til, kræver, mig bekendt, ikke at man installerer ngoet på de computere man vil lukke ned. Derfor kan jeg mistænkes for at jeg vil sidde og lege haxor, hvilket ikke er min plan.

Nogen der kender noget jeg kan bruge?

Det er noget tid siden jeg har forsøgt mig med lantrick's software, måske prøver jeg senere. Måske kan jeg få det til at virke nu...
Gravatar #2 - peter_m
2. jul. 2007 13:42
Hvis det drejer sig om Windows maskiner, er det såvidt jeg ved, obligatorisk, at brugeren, der sender forespørgslen om shutdown, er enten lokal administrator på maskinen eller domain admin på domænet.

Man kan også benytte den indbyggede shutdown kommando i windows, virker på samme måde som LANTRICK -> kør Shutdown.exe -i fra "RUN" i start menuen, så får du den interaktive version med GUI.
Gravatar #3 - holmen
2. jul. 2007 13:50
Sorry. Det drejer sig om 4 stk XP pro maskiner.
Alle maskinerne er medlem af samme arbejdsgruppe, de er ikke medlem af et domæne.
Er jeg nødt til at gøre dem alle medlem af samme domæne, med min fars PC som admin (yaiks)? Eller kan jeg få en løsning hvor man bliver bedt om at indtaste adminpasswordet fra den PC man prøver at lukke?

Sidder ikke på et windows-netværk nu, så jeg kan først afprøve forskellige muligheder senere.
Gravatar #4 - siliankaas
2. jul. 2007 14:04
Jeg ved godt det er lidt mere bøvlet, men kunne VNC eller remote desktop ikke være en løsning, mener man kan sætte VNC til at udføre en kommando / script når man logger på?

edit: Det med VNC kan jeg så godt se nok ik passer :-/
men mon ikke et andet remote tool kan gøre det?
Gravatar #5 - Mort
2. jul. 2007 15:22
#3 Tag din fars brugernavn og password som han bruger på sin egen maskine og opret identiske brugere med samme passwords på alle de maskiner han skal være administrator på. Gør derefter denne bruger til administrator på maskinen.

Har du gjort dette vil du kunne bruge det førnævnte shutdown program til at lukke maskinerne over netværket.
Gravatar #6 - holmen
2. jul. 2007 17:07
Gør derefter denne bruger til administrator på maskinen.
På hvilken maskine? Samtlige maskiner, eller bare min fars maskine?
Gravatar #7 - Mort
2. jul. 2007 18:26
Den bruger du opretter på alle maskinerne skal også være administrator på de maskiner du opretter den på.

Idéen er at når din fars maskine prøver at få adgang til en anden maskine så sender den hans brugernavn og password afsted til den. På den anden maskine vil den så slå brugernavnet og passwordet op i sin egen liste over brugere og finde ud af at den bruger er administrator. Fordi han er administrator har han lov til at lukke maskinen ned.
Gravatar #8 - holmen
2. jul. 2007 18:31
#7 Fedt. Det prøver jeg. Tak for hjælpen.
Gravatar #9 - siliankaas
3. jul. 2007 17:37
#7 Det lyder meget logisk, men rent teoretisk: Hvis man er til Lan party og kalder sig for eks. gustnearne og har pass bajer, og en anden bruger også har det - så vil de 2 brugere kunne lukke hinandens maskiner?

Eller hvad nu hvis man bare har en bruger der hedder, Administrator uden password, og en anden bruger har samme setup?
Gravatar #10 - kinaholm
3. jul. 2007 17:49
#9 - Ja og måske, kan ikke huske hvordan det er med administrator accounts uden kodeord.
Gravatar #11 - Cyrack
3. jul. 2007 17:55
En hurtig net-app på tyve linjer burde da kunne gøre det for dig?
Gravatar #12 - holmen
3. jul. 2007 20:17
#11 ?
Gravatar #13 - Cyrack
4. jul. 2007 11:08
holmen:

Forstår ikke du leder efter programmer og lignende eller sætter adminskonti op når det kan ordnes med en windowsservice (som er latterligt let at programmere i .NET) som du så kan indrette som du selv vil. Fx. auto nedlukning på bestemte tidspunkter osv...
Gravatar #14 - holmen
4. jul. 2007 11:15
Jeg er ikke programmoer. Jeg kan ikke programmere. Men hvis det er saa latterlig let, kan du saa ikke programmere det til mig? Det skal bare give min far mulighed for at lukke de andre cmoputere i huset fra sin egen PC. Det skal ikke kraeve commandoer. Efter jeg har sat det op, saa skal han kunne [bne et program, markere et compuernavn og vaelge "luk ned". Det maa godt vaere lidt mere kompliceret, men ikke ret meget. min far er meget ny til computere.
Der skal ikke vaere auto nedlukning, bare mulighed for at lukke de resterende computere paa netvaerket remotely.
Gravatar #15 - Mort
4. jul. 2007 11:31
#9: Hvis to personer til et LAN party bruger samme brugernavn og password og brugeren er administrator på begge personers maskiner, ja så vil de begge kunne lukke hinandens computere ned over netværket.

#11: Hvorfor lave en "hurtig net-app" hvis Windows i forvejen kan hvad der er brug for ?
Gravatar #16 - holmen
4. jul. 2007 11:36
Jeg ville foretraekke at jeg ikke skulle oprette nye admmin brugere, men bare havde en applikation der bad om admin passwordet.
Gravatar #17 - Mort
4. jul. 2007 15:29
#16 Så du ville hellere til at skulle downloade, installere og konfigurere et program og derefter konfigurere firewall settings for at åbne for dette program på hver computer end at sætte en bruger op ?

Jeg ville nok have valgt den lette løsning, men sådan er vi jo så forskellige :o)
Gravatar #18 - holmen
4. jul. 2007 21:13
downloade, installere og konfigurere et program
Det er der formentlig ikke ret mange ben i.
konfigurere firewall settings for at åbne for dette program på hver computer
Det er ikke engang sikkert at det ville være nødvændigt med firewall settings. Det kommer vel an på hvilken port applikationen benytter? Men du har da ret, der kan blive en masse arbejde ved at gøre det på den måde.

Den eneste betænklighed jeg har ved at oprette brugere på maskinerne, er at jeg er ikke sikker på at jeg vil kunne tænde min computer, forlade den og vende tilbage senere og se den stå på skrivebordet. Jeg har ikke undersøgt om man skal vælge bruger hver gang, såfremt der er flere brugere.

Jeg kører uden PW herhjemme, for jeg kan godt li' at jeg bare kan starte PC'en og så komme tilbage senere og så står den klar.
Gravatar #19 - themuss
5. jul. 2007 08:12
Jeg kører uden PW herhjemme, for jeg kan godt li' at jeg bare kan starte PC'en og så komme tilbage senere og så står den klar.
Du kan godt lave auto-login med en bruger der bruger password... TweakUI kan gøre det.
Gravatar #20 - holmen
5. jul. 2007 11:34
#19 Fedest. Så bliver det løsningen. Så behøver ham den gamle ikke bevæge sig eller brokke når han mener at PC'erne står tændt uden grund.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login