mboost-dp1

Linux hvilken version skal man vælge?

Gå til bund
Gravatar #1 - Zealot87
3. aug. 2006 10:45
Hej til alle jer newz.dk bruger...

Jeg er ved at overveje om jeg skal have gang i lidt linux igen...

men vil lige høre hvilken man skal bruge pt?

sidst jeg havde gang i linux brugte jeg Ubuntu, men det er jo ikk sjovt bare at tage den igen..

hvilken skal man bruge?
er ikk super geek til linux! så den skal os være lidt burger vennelig, og med skrivebord så man ikke bare har sin consol!

plz help!

Zealot
Gravatar #2 - JesperJ
3. aug. 2006 10:50
2.6.17.7 er vist meget passende. ;)

Lame til side, men hvorfor ikke SuSE distroen? Du kan også prøve Debian, der ligeså er forholdsvis let at installere. KDE/Gnome kan du jo altid merge så du får et "skrivebord" - det er ikke det du skal vælge distro ud fra.
Gravatar #3 - Zealot87
3. aug. 2006 10:58
oki... men er ved at prøve at hente fedora som er en redhat. er det noget vær?
Gravatar #4 - mrmorris
3. aug. 2006 11:32
- Suse og Mandriva er nogle af de bedste til bare "at komme i gang" og de funger bare.
- De debian baserede distroer (*buntu) er dog klart bedst når det kommer til vedligeholdelse pga. deres pakkemanagementsystem.
- Har du tiden og vil du virkelig lære noget, så prøv Gentoo.
Gravatar #5 - DUdsen
3. aug. 2006 12:03
#4 mandriva's urpmi.pm matcher debians apt-get temmeligt godt, altså det er mindst ligeså godt som umbunto når det kommer til at vedligeholde et system. SUSE har et tilsvarende system indbygget eneste begrensning er at der ikke findes ret mange uoffisielle servere man kan opdatere imod, det samme gælder svjv for Redhat(Fedora).

Det er en myte at debian er så meget nemmere at vedligeholde pga apt-get, alle de store distributioner kommer med en velfungerende pakke manager/updater, debian er ikke alene om at have den slags.

Fedora er mindst ligeså nemt at bruge vedligeholde og instalere som ubuntu, der iøvrigt efterhånden er ligeså debian baseret som suse er redhat, altså der er større forskelle på ubuntu og debian end selve navnet, det er på alle måder to forskellige distributioner.

Eller for at give et kort råd det er ikke så fantastisk vigtigt hvilken distribution du vælger, de er ikke nødvendigvis bedre end hinanden, bare hold dig fra de små distributioner uden et aktivt bruger/udvilket samfund.

Det eneste du egentligt bør fokusere på er om du ønsker at bruge KDE eller gnome, mandriva er primært KDE, redhat(fedora) er primært gnome, men det betyder ikke at alle distributioner ikke kan bruges med alle windows managere.
Gravatar #6 - themuss
3. aug. 2006 12:07
Jeg vil foreslå dig, at prøve at installere en FreeBSD istedet. 6'eren har efterhånden rigtig god understøttelse og du kan installere X direkte fra installeren.
Gravatar #7 - DUdsen
3. aug. 2006 12:11
#6 var der ikke nogle der udgav en desktop orienteret freeBSD distribution, men det er stadigvæk ikke ligeså simpelt som de desktop orienterede linux'er hvor selv installeren er grafisk og du faktisk kan konfugurere de 90% af systemet du har akut brug for at konfigurere via GUI.
Gravatar #8 - themuss
3. aug. 2006 12:30
Jeg tror måske, det er PC-BSD, den hedder.

... *google* ...

Det var det:
PC-BSD has been designed with the "casual" computer user in mind. Installing the system is simply a matter of a few clicks and a few minutes for the installation process to finish. Hardware such as video, sound, network and other devices will be auto-detected and available at the first system startup. Home users will immediately feel comfortable with PC-BSD's desktop interface, with KDE 3.5 running under the hood. Software installation has also been designed to be as painless as possible, simply double-click and software will be installed.

http://www.pcbsd.org
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login