mboost-dp1
Kan Windows Vista køre med andre OS?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Software
Hejsa..
Jeg er pt. i gang med at hene den seneste release af Vista, men hvis man kigger lidt i customer support står der følgende:
Betyder dette at Vista ikke kan køre sammen med andre OS'er, selv hvis de ligger på hver sin partition??? For det ville da unægteligt være rart at kunne boote fra min gamle XP, som jeg ved kører som jeg gerne vil have det...
Mvh Thomas
Jeg er pt. i gang med at hene den seneste release af Vista, men hvis man kigger lidt i customer support står der følgende:
Begrænsninger i forbindelse med installationen
Der findes følgende to installationsscenarier for Windows Vista Beta 2:(og RC1)
1. Du kan udføre en ren installation. Den fremgangsmåde overskriver alle de data, du har på din harddisk eller på din installationspartition. De data, der overskrives, er tabte og kan ikke gendannes.
2. Du kan opgradere et eksisterende Windows XP-operativsystem.
3. Du kan opgradere en eksisterende installation af Windows Vista Beta 2.
Der understøttes ikke andre installationsscenarier end de, der er nævnt ovenfor. Hvis du vil opgradere til denne betaversion fra en anden Windows-version, skal du udføre en ren installation som beskrevet under den første valgmulighed ovenfor. Du skal være opmærksom på, at når du først har installeret Windows Vista RC1, kan du ikke gå tilbage til dit gamle operativsystem igen—du skal enten købe og installere den endelige version af Windows Vista eller geninstallere en tidligere version af Windows. Opret en sikkerhedskopi af alle dine filer, inden du installerer Windows Vista RC1 på din computer.
Betyder dette at Vista ikke kan køre sammen med andre OS'er, selv hvis de ligger på hver sin partition??? For det ville da unægteligt være rart at kunne boote fra min gamle XP, som jeg ved kører som jeg gerne vil have det...
Mvh Thomas
Lies! Those damnable lies!
Ahem .. :)
Jeg sidder emd en laptop som har ( havde ) Vista beta2, WinXP og Win2003 koerende og multibootende ..
Nu har jeg saa installeret Vista RC1 istedetfor beta2, og vupti, ingen multiboot.. Jeg kan ikke se hverken XP eller 2003 i "startup and recovery" .. Og det eneste umiddelbare vaerktoej ellers er "bcdedit", men det kraever at jeg kan huske "NTLDR" bootstring for begge os'er .... Hvilket jeg sjovt nok ikke kan.. :)
Nogen ideer? :D
Lies! Those damnable lies!
Ahem .. :)
Jeg sidder emd en laptop som har ( havde ) Vista beta2, WinXP og Win2003 koerende og multibootende ..
Nu har jeg saa installeret Vista RC1 istedetfor beta2, og vupti, ingen multiboot.. Jeg kan ikke se hverken XP eller 2003 i "startup and recovery" .. Og det eneste umiddelbare vaerktoej ellers er "bcdedit", men det kraever at jeg kan huske "NTLDR" bootstring for begge os'er .... Hvilket jeg sjovt nok ikke kan.. :)
Nogen ideer? :D
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /sos /NOGUIBOOT /noguiboot /fastdetect
Sådan ser min boot.ini "selvfølgelig" ud... http://en.wikipedia.org/wiki/NTLDR Send en PM hvis du ikke kan finde ud af det... Jeg aner ikke om din extra install ligger på samme disk og næste partition, men hvis den gør, er det en temmelig triviel opgave at skrive den ind i boot.ini
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /sos /NOGUIBOOT /noguiboot /fastdetect
Sådan ser min boot.ini "selvfølgelig" ud... http://en.wikipedia.org/wiki/NTLDR Send en PM hvis du ikke kan finde ud af det... Jeg aner ikke om din extra install ligger på samme disk og næste partition, men hvis den gør, er det en temmelig triviel opgave at skrive den ind i boot.ini
... Lol? :)
Jeg kan godt finde ud af at fixe boot.ini, det eneste problem jeg har er at boot.ini ikke eksisterer i vista.. Hence the problems :)
Vista bruger "bcdedit.exe" til at konfigurere bootloaderen, men den vil kun acceptere en lang string af "random" bogstaver og tal, hvilket jeg gaar ud fra er noget jeg kan finde i registry'et, problemet er jo bare at Vista ikke har detected de nuvaerende OS'er.. So i'm fucked :)
... Lol? :)
Jeg kan godt finde ud af at fixe boot.ini, det eneste problem jeg har er at boot.ini ikke eksisterer i vista.. Hence the problems :)
Vista bruger "bcdedit.exe" til at konfigurere bootloaderen, men den vil kun acceptere en lang string af "random" bogstaver og tal, hvilket jeg gaar ud fra er noget jeg kan finde i registry'et, problemet er jo bare at Vista ikke har detected de nuvaerende OS'er.. So i'm fucked :)
#8 Sådan går det når man lever i fortiden :)
Sorry, hehehe, slap af et tåbeligt indlæg jeg fik serveret der.
Anyway, jeg har lige siddet og skimmet lidt info om det der bcdedit.exe-helvede og lur mig om jeg ikke fandt dette stykke info:
Så hvis du nu siger til din bcdedit.exe at den skal boote {466f5a88-0af2-4f76-9038-095b170dc21c} så skulle den gerne boote dit operativ-system på "c-drevet" (first disk first pri partition).
Håber jeg har reddet min ære bare en anelse.
Sorry, hehehe, slap af et tåbeligt indlæg jeg fik serveret der.
Anyway, jeg har lige siddet og skimmet lidt info om det der bcdedit.exe-helvede og lur mig om jeg ikke fandt dette stykke info:
For example, the following command lists all entries:
bcdedit /enum all /v
How to change the default operating system entry
At the command prompt, type:
bcdedit /default ID
Option Explanation
ID
Specifies the default GUID to be used when the time-out expires.
{466f5a88-0af2-4f76-9038-095b170dc21c} is the predefined GUID for NTLDR.
You can find the ID for a particular object by specifying bcdedit /enum all.
Så hvis du nu siger til din bcdedit.exe at den skal boote {466f5a88-0af2-4f76-9038-095b170dc21c} så skulle den gerne boote dit operativ-system på "c-drevet" (first disk first pri partition).
Håber jeg har reddet min ære bare en anelse.
Examples
The following command sets the specified entry as the default boot manager
entry:
bcdedit /default {cbd971bf-b7b8-4885-951a-fa03044f5d71}
The following command sets the legacy Windows loader (Ntldr) as the default
entry: {466f5a88-0af2-4f76-9038-095b170dc21c} is the predefined GUID for Ntldr.
bcdedit /default {466f5a88-0af2-4f76-9038-095b170dc21c}
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.