mboost-dp1

Hvilken linux distro.

Gå til bund
Gravatar #1 - Zehnox
9. jan. 2007 10:49
Hej alle sammen!

Jeg skal til at sætte et embedded test system op, og fik med det samme den tanke, at det skal køre på linux :D

Det er et VIA EPIA N-800 MHZ motherboard, med 512 mb ram, og et Intel IPW-2100 trådløst netkort. Derudover, så er "harddisken" et Disk-on-module på 2gb, så hvis det er muligt at køre den swapless vil det være at foretrække.

hvad skal den kunne:
1. Der skal være basal X support (fluxbox?)
2. Fuld windows server miljø integration (Samba, AD osv)
3. Mono og apache, da der skal køre .net apps og noget ASP webinterface.

Den skal køre 24/7!

Så mit spørgsmål til jer: Hvilken distro skal jeg vælge??

Jeg har overvejete SuSE, da jeg kender det, men synes der kommer for meget ekstra snaks med, som jeg ikke umiddelbart mener der er brug for.

Jeg er åben for forslag! - og det er ikke noget problem hvis jeg skal i gang med at compile selv og lignende.
Gravatar #2 - themuss
9. jan. 2007 11:14
Jeg ville installere FreeBSD og blive imponeret over hvor nemt det er at installere x og fluxbox og apache osv på den ;)
Gravatar #3 - mrmorris
9. jan. 2007 11:15
Max ydelse presser du jo ud af en Gentoo, alternativt ville jeg så nok gå efter noget Debian hvis du er presset i tid.
Gravatar #4 - Zehnox
9. jan. 2007 11:41
Hehe, okay! Har aldrig prøvet at arbejde med FreeBSD. Men jeg skal tage det til overvejelse :D

Ja, Gentoo har jeg også kraftigt overvejet, så den tror jeg at jeg går efter, da jeg har MASSER af tid (eller, det har man jo aldrig, men jeg er ikke presset)

Og det er muligt at få alle mine ovenstående krav opfyldt på begge platforme? (BSD og Gentoo)
Gravatar #5 - Zehnox
9. jan. 2007 11:51
Når vi snakker Gentoo, så er vi ude i at jeg skal compile alt (drivere, programmer osv) selv ik' ?
Gravatar #6 - Cyrack
9. jan. 2007 14:08
Zehnox: nej, men din computer skal (hvilket sådanset er en meget stor forskel).
Med den maskine du har sat på der, så ville det nok være en fordel hvis du enten to Debian (sagde en Gentoo man lige det?!) eller lade en anden maskine compile for dig (søg efter distcc).
Gravatar #7 - Zehnox
9. jan. 2007 15:01
Ja okay! :P Det var også det jeg mente ;) (compile alt selv -> Skrive 'make all' og vente på at maskinen får snøvlet sig færdig)

Ja, kunne nemlig også godt forestille mig, at det ville tage en krig at compile på den.

Men jeg prøver at kigge på Debian så - hvis der da ikke er nogle der har andre konstruktive forslag :D
Gravatar #8 - Zehnox
9. jan. 2007 15:32
#3 og #6

Men hvad er det ved Debian, der får jeg til at foreslå det? For umiddelbart synes jeg at det virker som om det er en dist. i stil med SuSE?
Gravatar #9 - DUdsen
9. jan. 2007 16:50
#8 hardwaren debian er den dist der kører best med lidt akavet hardware(ikke wintel) og så er det en af de mest fleksible distroer, hvis man ellers kan håndtere en unix komandoprompt og cfg-filer.
Debians Apt-get gør software management rimeligt nemt selvom alle distroer idag har noget tilsvarende.

SuSE er mere stiv i det med en mere windows lignende one size fits all tilgang til tingene, det er hurtigt at sætte op hvis man bare wil have en wintel erstatning men ikke så godt hvis man vil noget meget specielt.
Basalt set gør det ikke så meget bare der er en fuldt supportet port til din arkitektur kan alle distroerne stort set bruges.

Jeg ville personligt gå efter en af de større komersielle hvis jeg ikke havde erfaring med unix, det vil sige mandriva, suse eller rethat, og sekundært debian primært fordi det er dem flest folk har erfaring med at tweake.
Gravatar #10 - mrmorris
9. jan. 2007 18:21
Jeg anbefalede Debian fordi den er klippestabil og nem at have med at gøre (nok derfor *buntu forker den hvert ½ år). Efterlyste du desktop distro var Suse, Ubuntu eller Mandriva et oplagt valg.
Gravatar #11 - m_abs
9. jan. 2007 19:23
På gentoo skal det meste kompileres på ens egen maskine, MEN man skal ikke ud i configure, make og make install, man skal heller ikke manuelt rode med afhængigheder det klare portage (pakkesystemet for en).

Gentoo er ret tungt at komme i gang med, ikke bare tager det lang tid at kompilere softwaren, men man skal også lære og forstå hvad man gør.

Jeg bruger gentoo, fordi det er den distribution der opfylder mine behov bedst og ikke pga. den angivelige bedre performance for den føler jeg ikke.
Portage er IMO genialt (dog ikke perfekt).

Man har noget der hedder use-flags, disse er options til hvilke features man ønsker og ikke ønsker.

Fx. jeg er KDE-bruger og har derfor ikke brug for noget use-flags til "kde -gnome" hvilket kort sagt betyder byg kde integration/features hvor disse kan tilvælges og undlad gnome integration/features hvor disse kan vælges fra.

Hvis jeg så vil have et basis kde-skrivebord op at køre på min maskine gør jeg blot følgende;
emerge kdebase-meta

Det betyder at jeg ønsker alle de programmer der udgøre kdebase (grundlæggende KDE skrivebord), og portage finder så selv ud af afhængighederne til KDE, fx. Qt, X11, hal (hvis tilvalgt), arts, alsa(hvis tilvalgt, god ide) osv.

Det jeg godt kan lide ved gentoo, er at jeg føler det er mit helt eget system fordi jeg har selv valgt og fravalgt features jeg vil have, og jeg ved også at 9 ud af 10 gange det går galt har jeg gjort noget forkert, og selv kan/skal rette op på det.

Desuden har gentoo et af de største pakketræer jeg har oplevet, og skulle det ske at en pakke ikke er i portage, kan man vha. værktøjet layman nemt få overlays som har endnu flere pakker.

Jeg mener kun andre bør bruge den, hvis den passer dem eller bør de finde noget andet.
Jeg vil dog anbefale at læse gentoo håndbogen http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/index.xml og nogle af guidesne på deres wiki http://gentoo-wiki.com/Main_Page for at få en ide om hvad det handler om.
Gravatar #12 - Zehnox
9. jan. 2007 20:11
Jeg har en smule erfaring med Unix, og har også prøvet krafter med Slackware 10.x. Det har "lykkedes" mig at compile nye kernels selv og lignende.

Og Nano CPU'en er en x86, så det er ikke noget problem, den hører bare ikke til de hurtigste i verden.

Okay, men nej, det skal ikke være en desktop distro. Jeg vil have et system, til denne "embeddede" enhed, der kun har de pakker der er brug for, og ikke noget som helst andet, da jeg "kun" har 2gb at lege med, og fordi at eksta tingeling der skal loadese tager ram.

men det ser vidst ud til at jeg skal prøve både Gentoo og Debian!

Jeg tror jeg kigger på deres handbooks inden jeg går i gang.

Hvis jeg går helt kold, så regner jeg med at du er der til at hjælpe :D
Gravatar #13 - Cyrack
9. jan. 2007 20:18
m_abs: tak for ref om layman, kendt jeg ikke :-) men ellers en god, kort beskrivelse af hvad gentoo blandt andet kan. Og ja, portage er guld værd.
Gravatar #14 - themuss
10. jan. 2007 06:04
#11 Ja det lyder umiskendeligt som FreeBSDs port-system... altså portage til Gentoo... ;)

Desuden har gentoo et af de største pakketræer jeg har oplevet, og skulle det ske at en pakke ikke er i portage
Jeg er bare nysgerrig, der er pt. 16032 programmer i ports, hvor mange er der i portage?
Gravatar #15 - hundeboll
10. jan. 2007 09:23
http://packages.gentoo.org/categories/
A total of 11451 packages exist in portage.

Men jeg ved ikke om det er med eller uden de forskellige versioner af hver pakke. Gætter på det er med.
Gravatar #16 - Zehnox
10. jan. 2007 09:57
Hvor "nemt" er det at komme i gang med freeBSD i forhold til de to andre dists. der er blevet anbefalet her?

For hvis det ikke er helt umuligt, så tror jeg også, at jeg tester med den.
Gravatar #17 - Zehnox
10. jan. 2007 13:58
Hmm, det ser ud til at freeBSD har lidt vanskeligheder med Mono, så i første omgang prøver jeg med Gentoo og Debian

http://www.mono-project.com/Mono:FreeBSD
Gravatar #18 - Zehnox
10. jan. 2007 20:49
HJÆLP!

Nårh, jeg var inde for at downloade Gentoo, og hentede så "Gentoo-x86-minimal" i håb om, at den kunne finde alt mit hardware, det gik også fint, indtil den kom til netkortet - der ligesom skal bruges til resten af installationen.

Det er et Via Rhine II gigabit.

Er det muligt at tilføje et kernel modul selv (har ikke håndbogen endnu) eller downloade en offline version, så jeg ikke skal på nettet for at installere????

@Debian
Kan det være rigtigt at det "kun" er kernel 2.4.X der er med i 3.1r4?
Gravatar #19 - Zehnox
10. jan. 2007 21:22
DOH! My bad, Gentoo har opdaget netkortet (jaja, jeg læste i håndbogen ;)
Gravatar #20 - Cyrack
10. jan. 2007 21:31
Zehnox:

Der anvendes svjh kun 2.4 da det er den der bedst understøtter al hardware, men du kan bede den om at starte med 2.6 (tryk F1 når CD'en starter op).

I konsolen kan du skrive
lspci | grep Ethernet
Så burde dit netkort gerne dukke op (med det generiske navn). Post det her hvis det ikke giver mening for dig.

Ud fr ahvad andre har skrevet på forums.gentoo.org lader det til du skal have en 2.6 kerne og så
modprobe via_rhine

----------

Hvis du ikke har manualen så ligger der en (ganske vist svagt forældet) version på CDen (kan ikke huske placeringen, men igen tryk F1 ved boot af cd)

Generelt set er det en _meget_ god ide for førstegangs gentoo'er at have en udskrift af guiden liggende ved siden af sig. Hjalp i hvert fald mig meget.

[Edit]:

Grrr.....! :-D
Gravatar #21 - Zehnox
11. jan. 2007 09:51
#20 CyRacK:

Det ser også ud til at Gentoo starter med 2.6 kernel, og den har fundet ethernet kortet ;) Den havde bare ikke fået nogen ipconfiguration, og dukkede derfor ikke op, da jeg skrev "ifconfig"

Med hensyn til manualen, så er jeg så heldig at have to skærme, så den kører på min anden maskine ;) (og ja, den er guld værd! der er jo ikke nogen decideret setup til Gentoo, som jeg er vant til med SuSE :D )

Tak for hjælpen indtil videre!

... jeg vender nok tilbage...
Gravatar #22 - Cyrack
11. jan. 2007 10:07
Zehnox: nu har jeg ikke installeret gentoo i over to år(!) men kørt med samme install. Er der ikke kommet en grafisk installer endnu? Syntes ellers der var rygter om det...
Gravatar #23 - Zehnox
11. jan. 2007 10:58
Ikke sådan umiddelbart. Jeg har downloaded dist. 2006.1, og efter den har loaded drivers, står den bare i console og venter på kommandoer :)

og i deres manual til 2006.1, er der også guide til hvordan man sætter netværk op, partitionerer osv - nåede dog ikke længere :) Så det kan godt være at der derefter er noget setup der kan startes.
Gravatar #24 - frostic
11. jan. 2007 12:22
Hvis det skal være et dekstop ville jeg forslå dig at vælge ubuntu.
Gravatar #25 - Cyrack
11. jan. 2007 13:48
Wrong topic :-/
Gravatar #26 - Benjamin Krogh
13. jan. 2007 15:32
Hvis du hentede "Gentoo liveCD" så er der grafisk brugerflade [gnome] og grafisk installer. IMHO er den gamle metode med kommandoprompt og Gentoo Handbook bedre at bruge end den nye.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login