mboost-dp1

Fra NTFS til FAT32

Gå til bund
Gravatar #1 - Derfor
25. mar. 2007 10:59
Hej

Jeg har efterhånden ledt et godt stykke tid efter et program der kan opfylde mine ønsker desværre uden held, det jeg søger er et gratis program der kan konvertere en partition fra NTFS til FAT32. Håber at i kan hjælpe.

På forhånd tak
Simon
Gravatar #2 - trylleklovn
25. mar. 2007 11:45
Kan du ikke bare flytte dine data over på en anden disk, og så reformatere disken?
Gravatar #3 - Derfor
25. mar. 2007 12:13
#2 Det var selvfølgelig det nemmeste men har ikke lige nogen ekstra disk, eller ekstern ved hånden. Jeg har en masse data som skal brændes ned på dvd'er hvis det er. Synes selv det var smartere hvis der var et sådant lille program, det drejer sig jo om en partition ved siden af den med Windows på.
Gravatar #4 - hundeboll
25. mar. 2007 13:10
Hvorfor vil du have FAT32 ?
Gravatar #5 - themuss
25. mar. 2007 13:28
Sikkert for Linux dualboot eller lignende.
Gravatar #6 - arne_v
25. mar. 2007 13:32
En af grundene til at det er svært at finde et sådant program er
jo nok at det ikke altid kan lade sig gøre (fil størrelse,
filer per directory, compresssion etc.).
Gravatar #7 - Derfor
25. mar. 2007 14:08
#4 #5 - 2 point til themuss for korrekt svar :)
Gravatar #8 - themuss
25. mar. 2007 14:36
Jeg tror, vi er ude i noget med Partition Magic, men du bør SERIØST overveje at backe dit data op først...
Gravatar #9 - sKIDROw
25. mar. 2007 15:06
@ Derfor

Jeg ville ikke lave en sådan konvertering, uden fuld backup at de data, medmindre du kan tåle at tabe dem. Men okay hvis du havde en backup, ville du jo blot reformatere til det nye filsystem.
Gravatar #10 - BurningShadow
25. mar. 2007 15:16
Det er altid farligt at konvertere ét filsystem til et andet, men gør du det alligevel, så husk på de grundlæggende forskelle på filsystemerne.
Hvis du konvertere fra FAT til NTFS, så kan du være nogenlunde sikker på at der ikke opstår nogle konflikter, fordi FAT er et ufatteligt primitivt filsystem, der stortset intet understøtter, og NTFS kan alt hvad FAT kan.
Hvis du konvertere fra NTFS til FAT, så kan der være problemer med filstørrelser. Hvis jeg husker rigtigt, så understøtter NTFS metadata, og selvom det muligvis er lidt primitivt, sammenlignet med andre filsystemer, så er det altså væsentligt medre end hvad FAT (ikke) understøtter. Kryptering kan også blive et problem. Plus alt det jeg har glemt.

Hvis det er pga. Linux, så vil det være bedre at prøve sig frem med en read/write NTFS driver, som f.eks. ntfs-3g (tror jeg den hedder).
Gravatar #11 - sKIDROw
25. mar. 2007 17:35

ntfs-3g driveren er faktisk fuldendt nok, til at man kunne bruge NTFS som root filsystem. Så ja det ville være en fin løsning.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login