mboost-dp1
Formatere harddisken fuldstændig?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Software
Hej.
Jeg skal sælge min PC. Det er egentlig ikke fordi der ligger noget specielt hemmelig på den, men blot en masse gamle opgaver og lignende. Dog vil jeg helst ikke have at personen der køber man lave en recovery af HD'en. Findes der et program der kan whipe den 100 %? (således at indholdet ihvertfald ikke kan genskabes med software)?
Jeg skal sælge min PC. Det er egentlig ikke fordi der ligger noget specielt hemmelig på den, men blot en masse gamle opgaver og lignende. Dog vil jeg helst ikke have at personen der køber man lave en recovery af HD'en. Findes der et program der kan whipe den 100 %? (således at indholdet ihvertfald ikke kan genskabes med software)?
Går udfra du mener sikker sletning, og ikke formatering som ikke er sikkert.
Boot en GNU/Linux liveCD, og kør følgende fra en konsol:
shred -n 35 /dev/hda
-n er antallet af gange, du overskriver med random bits.
/dev/hda er første IDE disk. Brug sda i stedet, hvis det er en SCSI/SATA disk. Udskift sidste bogstav med b,c,d,e,f osv, hvis der skulle være flere diske i. (Diske, ikke partitions.)
Boot en GNU/Linux liveCD, og kør følgende fra en konsol:
shred -n 35 /dev/hda
-n er antallet af gange, du overskriver med random bits.
/dev/hda er første IDE disk. Brug sda i stedet, hvis det er en SCSI/SATA disk. Udskift sidste bogstav med b,c,d,e,f osv, hvis der skulle være flere diske i. (Diske, ikke partitions.)
Findes der ikke et program som tager alt på maskinen? Evt. et der kan bootes op på? Vil gerne af med windows og alt andet.
Jeg ville vælge 5, og hvis jeg havde for meget tid, så ville jeg bare lade den køre så mange gange som muligt.
(Der er sgu noget galt, når folk brokker sig over at de ikke kan få en konsol, i Linux...)
Jeg ville vælge 5, og hvis jeg havde for meget tid, så ville jeg bare lade den køre så mange gange som muligt.
(Der er sgu noget galt, når folk brokker sig over at de ikke kan få en konsol, i Linux...)
Jeg skrev: sudo shred -z /dev/hda
HD'en kører, men der står ikke noget. Hvor lang tid skal jeg regne med at dette tager?
HD'en kører, men der står ikke noget. Hvor lang tid skal jeg regne med at dette tager?
når du ik har angivet noget tal, overskriver den disken 25 gange, -z gør at den så lige skriver nuller ud over hele disken bagefter...
http://unixhelp.ed.ac.uk/CGI/man-cgi?shred+1
Afbryd det med ctrl-c og så skriv
sudo shred -n 1 /dev/hda
Det tager den tid, det nu tager at skrive den mængde data din disk kan rumme
http://unixhelp.ed.ac.uk/CGI/man-cgi?shred+1
Afbryd det med ctrl-c og så skriv
sudo shred -n 1 /dev/hda
Det tager den tid, det nu tager at skrive den mængde data din disk kan rumme
kanon, jeg stoppede den (havde lige stoppet den for at sætte n ned).. Jeg skylder vist også dig en øl/cola. :-)
#Malthe-man
-link-
-link-
4. Tiende gang er lykkens gang – En mand formaterede sin harddisk ikke bare én gang, ikke to gange, men ti gange, før det gik op for ham, at der var værdifulde informationer, som han havde brug for at få genoprettet. Til alt held kunne Ibas genoprette informationerne efter bare ét forsøg.:)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.