mboost-dp1
Erfaringer med Windows XP 64Bit
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Software
Som det fremgår af overskriften så leder jeg efter nogen som har førstehånds erfaring med Win XP 64Bit, angående spil og drivere.
Grunden er simpel, Win XP's(32Bit) håndtering af Ram, og fremkomsten af større og større grafikkort, 1GB Ram og tendensen er stigende.
Vista 64Bit er ikke en mulighed da jeg allerede har købt 64Bit udgaven af Vista Ultimate, og den i bund og grund ikke kørte ordentligt.
Problemet var spontane genstart ved login, på 2 friske installationer, efter alle opdateringer var hentet.
Grunden er simpel, Win XP's(32Bit) håndtering af Ram, og fremkomsten af større og større grafikkort, 1GB Ram og tendensen er stigende.
Vista 64Bit er ikke en mulighed da jeg allerede har købt 64Bit udgaven af Vista Ultimate, og den i bund og grund ikke kørte ordentligt.
Problemet var spontane genstart ved login, på 2 friske installationer, efter alle opdateringer var hentet.
Jeg må flovt sige at jeg faktisk ikke har undersøgt det.
Selvom det er normalt mere min stil, selv at finde ud af tingene.
Men tænkte at der måske var nogen med erfaring, der viste lidt om det her.
Grunden er at jeg overvejer at investere i 2 ATI HD 4850 med 1 GB Ram tilsammen.
Og da jeg har 4 GB på min spil PC, og ikke har lyst til at side med 3GB ledig arbejds Ram, så overvejede jeg XP x64, som et alternativ til Vista. Som jeg ærligt må indrømme, ikke er vild med.
Jeg må flovt sige at jeg faktisk ikke har undersøgt det.
Selvom det er normalt mere min stil, selv at finde ud af tingene.
Men tænkte at der måske var nogen med erfaring, der viste lidt om det her.
Grunden er at jeg overvejer at investere i 2 ATI HD 4850 med 1 GB Ram tilsammen.
Og da jeg har 4 GB på min spil PC, og ikke har lyst til at side med 3GB ledig arbejds Ram, så overvejede jeg XP x64, som et alternativ til Vista. Som jeg ærligt må indrømme, ikke er vild med.
Klart.... Altså de fleste maskiner jeg har haft 4GB i har ikke kunnet vise mere end 3.5GB...
Dvs. jeg regner med at hvis du kører 32bit, så ender du effektivt op med ca 2,5GB ram til rådighed... (3.5-1GB)....
Grunden er at pci og altmuligt andet også skal have adresser indenfor de 32bit, så du får ikke 4GB ud af den, højst 3.5.
Min laptop som stadig kører 32bit (4GB installeret) viser 3072MB fri. Min stationær med 32bit viser 3.2GB fri. (Ja laptoppen viser 4GB med 64bit OS)
Det er lidt forskelligt fra mobo til mobo hvor meget af de 32bit der bliver reserveret.
Hvilke spil vil du gerne spille?
Dvs. jeg regner med at hvis du kører 32bit, så ender du effektivt op med ca 2,5GB ram til rådighed... (3.5-1GB)....
Grunden er at pci og altmuligt andet også skal have adresser indenfor de 32bit, så du får ikke 4GB ud af den, højst 3.5.
Min laptop som stadig kører 32bit (4GB installeret) viser 3072MB fri. Min stationær med 32bit viser 3.2GB fri. (Ja laptoppen viser 4GB med 64bit OS)
Det er lidt forskelligt fra mobo til mobo hvor meget af de 32bit der bliver reserveret.
Hvilke spil vil du gerne spille?
#5 Jeg skriver det her fra en Windows XP x64. Har ikke haft nogen nævneværdige problemer med systemet - men nu bruger jeg heller ikke pc'en ret meget til spil. Har dog spillet Halflife 2 og Battlefield 2 på den uden problemer.
Jeg kan godt forstå du overvejer systemet ud fra din rammængde, men ellers er der ikke meget at vinde ved det. Der er ikke ret mange programmer ude der kan udnytte de 64-bit.
Jeg kan godt forstå du overvejer systemet ud fra din rammængde, men ellers er der ikke meget at vinde ved det. Der er ikke ret mange programmer ude der kan udnytte de 64-bit.
Et 64 Bit's OS er vejen frem.
Min Vista 64bit Ultimate, viser 8190 MB Total Physical Memory.
Hvis i undrer jeg over hvad jeg skal bruge så meget ram til, skyldes det at jeg har en tendens til at havde Lightroom/Photoshop/Visual Studio (og ja de er originale alle sammen) åben samtidigt, så snupper man lige 30 min i WoW, imens der kører en DVD på skærm 2 :)
Og så skulle jeg bruge de 4 GB der sat i maskinen før, til noget andet, så kunne man da ligeså godt smide 8 GB i, kostede jo ikke særligt meget.
Min Vista 64bit Ultimate, viser 8190 MB Total Physical Memory.
Hvis i undrer jeg over hvad jeg skal bruge så meget ram til, skyldes det at jeg har en tendens til at havde Lightroom/Photoshop/Visual Studio (og ja de er originale alle sammen) åben samtidigt, så snupper man lige 30 min i WoW, imens der kører en DVD på skærm 2 :)
Og så skulle jeg bruge de 4 GB der sat i maskinen før, til noget andet, så kunne man da ligeså godt smide 8 GB i, kostede jo ikke særligt meget.
Jeg har ca. 3.5 GB Ram fri ud af de 4.
Og der sider et 8800GT kort i med 512 MB Ram.
Af spil:
UT 2004, UT III
Mass Effect
Age of Conan: Hyborian Adventures
Diablo III og Fallout 3 (når de kommer).
Der er sikkert mere, men bare de 4 første virker, er jeg helt tilfreds.
Det er netop kun et ram spørgsmål, i det her tilfælde.
Ellers er jeg skam helt tilfreds med XP pro(32Bit), som et spil system.
Jeg har ca. 3.5 GB Ram fri ud af de 4.
Og der sider et 8800GT kort i med 512 MB Ram.
Af spil:
UT 2004, UT III
Mass Effect
Age of Conan: Hyborian Adventures
Diablo III og Fallout 3 (når de kommer).
Der er sikkert mere, men bare de 4 første virker, er jeg helt tilfreds.
Det er netop kun et ram spørgsmål, i det her tilfælde.
Ellers er jeg skam helt tilfreds med XP pro(32Bit), som et spil system.
Jeg sidder også på WinXP 64bit - ingen driver problemer overhovedet - men systemet er også forholdsvis nyt, bortset fra mit gamle DVD/CD combo-brænder drev, der nok har 3 - 4+ år på bagen, som også var 64bit kompatibel.
Jeg har ingen problemer haft med spil - selv Beasts'N'Bumpkins (fra 98) kunne den køre.
Dog har jeg på arbejde haft en enkelt tilfælde af en driver der ikke var 64-bit kompatibel (en USB-enhed af alle ting), men jeg går udfra at det var producentens fejl. :-)
Jeg har ingen problemer haft med spil - selv Beasts'N'Bumpkins (fra 98) kunne den køre.
Dog har jeg på arbejde haft en enkelt tilfælde af en driver der ikke var 64-bit kompatibel (en USB-enhed af alle ting), men jeg går udfra at det var producentens fejl. :-)
Jeg bruger også en xp 64bit.
Jeg har spillet følgende spil uden problemer :
Asherons Call
WoW
Anarchy Online
Diablo II (pga. nyhedden ;)
CoD4
Warhammer Online: AoR
Age of Conan
Spore
Mass Effect
Det eneste driver problem jeg faktisk har haft, jeg kan huske er en web app. video afspiller der ikke ville virke pga. xp 64bit.
Samt Itunes også har en fejl på Xp 64bit, dog kan det fikses ;)
Jeg har spillet følgende spil uden problemer :
Asherons Call
WoW
Anarchy Online
Diablo II (pga. nyhedden ;)
CoD4
Warhammer Online: AoR
Age of Conan
Spore
Mass Effect
Det eneste driver problem jeg faktisk har haft, jeg kan huske er en web app. video afspiller der ikke ville virke pga. xp 64bit.
Samt Itunes også har en fejl på Xp 64bit, dog kan det fikses ;)
Oh! Det minder mig faktisk om en ting mere:
Warhammer Mark of Chaos installerer fint, men Battle March giver problemer med 64bit - den vil ikke installere - men det kan fjernes med ORCA (MSI-editor fra MS - hentes fra download.microsoft.com), og derefter med lidt regedit fusk (lav en key her og der, så installations programmet kan finde ud af at danne sine nøgler). Ellers virker det fint. :)
Warhammer Mark of Chaos installerer fint, men Battle March giver problemer med 64bit - den vil ikke installere - men det kan fjernes med ORCA (MSI-editor fra MS - hentes fra download.microsoft.com), og derefter med lidt regedit fusk (lav en key her og der, så installations programmet kan finde ud af at danne sine nøgler). Ellers virker det fint. :)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.