mboost-dp1

Må jeg rulle tilbage..?

Gå til bund
Gravatar #51 - arne_v
8. jul. 2012 18:22

Plejer det ikke.
Gravatar #52 - arne_v
8. jul. 2012 18:27
#33 & 42, del 1

Hvis det er aftalt at der skal smides en obfuskeret version på web hotellet og køber skal have en ikke-obfuskeret version på email/CD/andet og hvis det er aftalt at betaling først skal ske efter levering, så er køber jo først forpligtet til at betale når han har modtaget email/CD/andet. Så kan du ikke sende sagen til inkasso.

Hvis han har fået email/CD/andet for tidligere leverancer og stadig ikke har betalt kan den del naturligvis sendes til inkasso.
Gravatar #53 - arne_v
8. jul. 2012 18:59
#33 & 42, del 2

Spørgsmålet om kvalitet i en software leverance er faktisk ret interessant.

Jeg tror ikke på påstanden om at "opfylder det kravene i aftalen så er det OK og køber kan ikke gøre noget".

Ligesom ved andre typer af arbejde må der være noget med "rimelig forventning" og "standard i branchen".

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id...

§ 75 a. Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde, kvalitet og andre egenskaber stemme overens med aftalen, og køberen skal i forbindelse med købet have de fornødne oplysninger med henblik på montering, anvendelse, opbevaring og vedligeholdelse af salgsgenstanden.

Stk. 2. Medmindre andet følger af parternes aftale, skal salgsgenstanden

1) have en sådan holdbarhed og øvrige egenskaber samt emballering, som køberen efter salgsgenstandens karakter og forholdene i øvrigt havde rimelig grund til at forvente,

2) være egnet til formål, som genstande af den pågældende type sædvanligvis anvendes til,

3) være egnet til køberens særlige formål, hvis sælgeren har bestyrket køberens forventning herom, og

4) have samme egenskaber som en vareprøve eller model, som sælger har forelagt køberen ved købets indgåelse.

Jeg formoder at der er tilsvarende lov eller retspraksis for service ydelser.

Der er ikke frit slag for "det stod ikke i aftalen" fidus magere.

Det er imidlertid mere uklart hvad det i praksis betyder for software.

Jeg tror ikke at der er meget præcedens. Og domstole er sjældent IT kyndige. Så resultatet af en retssag vil nok være meget usikkert.

Men hvis nogen spurgte mig om hvad der er rimelig forventning ville jeg sige at:

A) hvis man bestiller noget PHP software med ret til at videreudvikle på, så har man en berettiget forvening om at PHP koden ikke er obfuskeret

B) med hensyn til generel god arkitektur/design/kode er der ikke noget at komme efter - det er for uklart hvad der er godt eller skidt og det er desværre ret almindeligt at der leveres dårlige løsninger

C) der er nogle ting som man objektivt kan konstatere om de er der eller ej og afhængigt af time prisen kan man have forventninger til om de er til stede eller ej

hvis ikke andet er aftalt vil jeg nok forvente:

-250 kr./timen => ingen forventninger

250-500 kr./timen => kommentarer i koden og et design dokument

500-1000 kr./timen => kommentarer, omfattende design docs med UML diagrammer, unit tests, bruger dokumentation

1000- kr./timen => kommentarer, omfattende design docs, unit tests, bruger dok, functional test rapport, performance test rapport, interface dok, PPT slide deck for management

Gravatar #54 - Cloud02
8. jul. 2012 19:32
Altså, hvis du piller ved en af de 3 parametre, skal der ske en stillingstagen til hvordan og hvor meget det skal have indflydelse på de andre 2 eller en kombination af de to.
Gravatar #55 - arne_v
9. jul. 2012 01:19

Korrekt. Men derfor hedder det stadig vælg 2, hvor pointen er at den sidste så er givet.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login