mboost-dp1

K: Brugt bærbar til brug i Afghanistan

Gå til bund
Gravatar #1 - Colapusheren
27. jun. 2010 11:54
Min lillebror skal udsendes til Afghanistan til august med ISAF 10. I den forbindelse søger jeg en brugt bærbar computer, som er passende til dette formål. Det vil sige, at den mest skal benyttes til internet, Skype, messenger mm., men helst også være brugbar til nogle småspil med vennerne. Jeg forestiller mig det bliver lidt af de ældre CoD, CS, Warcraft III, Diablo 2 og lign. gode LAN spil.

På grund af det hårde miljø computeren skal fungere i (varmt, tørt og støvet) kan det formentlig ikke betale sig at købe en ny.

Er der nogle her der ligger inde med noget passende de vil sælge? Jeg forestiller mig en prisklasse på 1.500 - 3.500 kr.
Gravatar #2 - MiniatureZeus
27. jun. 2010 13:36
Jeg kan anbefale dig (eller ham..) at købe sådan nogle filtre man kan købe til støvsugeren i blandt andet elgiganten (koster vidst 10-20 kr.) og sætte dem foran blæserhullerne (det er sådan noget der kan klippes til ret nemt)
Bagsiden er lidt, at blæserne skal arbejde noget mere, men der kommer markant mindre støv ind i computeren..
Gravatar #3 - Swankie
27. jun. 2010 14:32
Har en gammel HP 530 som måske ville være passende? Den er godt slidt, men der har aldrig været noget med den, den kunne din lillebror måske godt anskaffe sig, sådan riiimeligt billigt ved mig?

Den trækker cs 1.6, diablo 2, Wc3, osv. fint, men ved CoD4 siger den stop.

(:
Gravatar #4 - Azuria
27. jun. 2010 14:34
Af erfaring kan jeg anbefale Thinkpads og business HP'ere (Kan ikke huske model, men vær opmærksom på at nogen har blæser i bunden, de duer ikke!)
Gode brevvægte-to-be er hp's pavillioner, toshiba og acer. :)
Gravatar #5 - drbravo
27. jun. 2010 20:40
http://www.laptops.dk/product_info.php?cPath=81&am...

Jeg fandt den her inde på laptops. Den er godt nok brugt, men det gør vel ikke noget.. Jeg vil dog anbefale at give den lidt ekstra ram.. Det skader aldrig ;)

Rigtig meget held og lykke til ham. Håber selv jeg kan komme derned om en del år..
Gravatar #6 - Colapusheren
27. jun. 2010 21:56
Indtil videre skal I da have mange tak for hjælpen. Folk må stadig gerne sige til hvis der dukker noget op fra gemmerne, men nu har jeg da lidt at kigge på i mellemtiden :)
Gravatar #7 - themuss
27. jun. 2010 22:46
Colapusheren (1) skrev:
På grund af det hårde miljø computeren skal fungere i (varmt, tørt og støvet) kan det formentlig ikke betale sig at købe en ny.

Ellers må han sgu købe sig noget udstyr der er designet til området. Af respekt for din situation og fordi det er familie undlader jeg at kommentere på, hvad jeg mener Forsvaret bør gøre.

Han skal købe sig en toughbook. Den er blæserløs og kan confes så den modstå EMP-angreb, ABC osv. Desuden har den amerikansk MIL-certificering.

Den koster alt fra 28K og op men den holder også, han kan endda more sine kolleger med at køre den over med PMV og bagefter boote den.

Google den.
Gravatar #8 - gentox
27. jun. 2010 23:20
Ingen tvivl om at man får verdens mest holdbare bærbare PC, med en Panasonic Toughbook.

Men til gengæld kræver det også en vis økonomisk offervilje, som ikke er alle beskåret.

Og siden du ikke smed et link, så gør jeg.
http://www.toughbook.eu/da?language_overide=da
Gravatar #9 - Colapusheren
28. jun. 2010 08:41
Al respekt for Toughbook. Meeen, det er måske lige et overkill. Det er trods alt billigere at smide 5000 kr. på en bærbar, tage den med, og købe en ny når man kommer hjem.
Gravatar #10 - themuss
28. jun. 2010 09:11
#9 Han kan liiige overveje om den forhøjede pris er noget værd for ham ift. at have en maskine der altid virker.

Jeg tænker mest mht. at have kontakt hjem. Så han ikke sidder de sidste to måneder uden at kunne skype privat med konen og måske fælde en tåre eller to uden at have andre omkring sig.

Det kan du jo lige bede ham tænke over.

Jeg køber gerne den brugte toughbook når han kommer tilbage ;)
Gravatar #11 - spacefractal
29. jun. 2010 18:41
jeg kan med den forbindelse sige at Skype ikke var tilladt for min storebror der også var dernede sidste år.... Men messenger etc var der tilsynelandende ingen problemer.

Det var en helt almindeligt billigt bærebar PC han har købt, og den fungedede fint pt. Om det var udendørs eller indendørs ved jeg ikke, men går da udfra der er ventalation indendørs.

Gravatar #12 - siliankaas
30. jun. 2010 15:28
Nu gætter jeg bare - foregår Internettet sådanne steder ikke via satellit?

I så flad kan jeg da godt forstå at programmer som Skype ikke er okay
Gravatar #13 - Azuria
30. jun. 2010 15:36
#12 > Jeps... For det meste synkron 1mbit.. Enkelte steder 2mbit.
Skype kan virkelig gøre én enkelt person upopulær hvis it-manden sladrer om hvem det er.. ;)
Gravatar #14 - themuss
30. jun. 2010 15:38
LOL for satan da :)

Ingen Skype? Det er vist nærmere et sikkerhedsproblem end et båndbreddeproblem.

Man kan trods alt nemmere overvåge MSN end Skype.
Gravatar #15 - siliankaas
30. jun. 2010 15:40
Nu bruger jeg ikke selv skype, men snupper den ikke let 100K ?
Gravatar #16 - themuss
30. jun. 2010 15:42
den kan vel køre på 32kbit hvis det skulle være....

alm tlf er deromkring.
Gravatar #17 - siliankaas
30. jun. 2010 20:07
Tja, okay
https://support.skype.com/faq/FA151/How-much-bandwidth-does-Skype-use-while-I-m-in-a-call?frompage=search&q=bandwidth skrev:
Skype automatically selects the best codec depending on the connection between yourself and the person you are calling. On average, Skype uses between 3-16 kilobytes/sec depending on bandwidth available for other party, network conditions in between, callers CPU performance, etc.

Så ved jeg ikke hvorfor det ikke skulle være okay?
Kommer selvfølgelig nok også an på hvor mange der deles om disse 1 - 2 Mbps forbindelser...

Gravatar #18 - themuss
30. jun. 2010 22:50
siliankaas (17) skrev:
Så ved jeg ikke hvorfor det ikke skulle være okay?
Fordi det ikke kan overvåges.
Gravatar #19 - Andens999
1. jul. 2010 06:44
Ville købe to billige brugte gjorde det samme for min bror da han blev udsendt til Irak og der må også siges at være lidt støvet:) Men at sætte noget foran blæserne tror jeg ikke er en skide smart idé mest pga varme. Min bror troede også at støvet ville blive et prob(derfor to bærbare) men så slemt var det ikke. Det var faktisk mere et prob med overophedning hvilket måske også kan komme af støv og sand men han sendte den ene tilbage og da jeg fik åbnet den så den faktisk meget normal ud. Men det var da mit bud på en mulig løsning:)
Hvad ang skype/msn havde ingen i min brors inkl min bror ingen prob ikke noget med at det var forbudt eller sådan noget tys tys.
Gravatar #20 - Jakob Jakobsen
1. jul. 2010 12:45
Jeg tror heller ikke støv vil være det største problem, medmindre det kombineres med fugt.

Den "smule" støv der vil være i luften, vil jo bare ryge igennem systemet uden det sætter sig.
Grunden til vil har problemet i Danmark, er alle de andre stoffer der er i luften.
Prøv at se på en computer der står i et rygerhjem, den skal renses 3 gange så ofte som en computer fra et ikke-rygerhjem.
Det er grundet tjæren som binder støvet til hardwaren.

Andre store syndere er hår og hudceller fra både mennesker og kæledyr. De indeholder fedtstoffer som også binder støvet.

Så alt i alt, så tvivler jeg på at sand er det største problem for kølingen.
Gravatar #21 - Colapusheren
1. jul. 2010 13:41
Det er jo dejligt med lidt konstruktiv diskussion her i tråden. Såfremt den ikke tager specielt meget skade dernede, kan det jo nok svare sig at smide lidt flere penge i den.
Gravatar #22 - MiniatureZeus
1. jul. 2010 14:00
Fik bare idéen fra en kammerat der var i Irak sidste år, som prøvede det, efter han selv havde fået brændt hans første bærbare sammen..
Han boede dog lige ved en helikopter landingsplads, så der har måske været ekstra meget støv i luften.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login