mboost-dp1

Yndlings SI-grundenhed?

Gå til bund
Gravatar #51 - vision-dk
1. apr. 2007 19:27
mol!!

Vægten af 6.0221415 ± 0.0000010)×1023 formelenheder af et stof er et mol af stoffet. Det er da lidt sejt.
Gravatar #52 - Montago.NET
1. apr. 2007 19:47
Ihhh... kunne ikke vælge... de er allesammen nice !!
Gravatar #53 - übermench
1. apr. 2007 20:20
Hvad??

Hvad blev der af de gode gamle danske måleenheder som Alen og Tønde???
De burde genindføres!
Gravatar #54 - bamsemusen
1. apr. 2007 20:25
Jeg synes personligt SI-enhederne er til grin, nej hvorfor ikke bruge andre? Der findes masser af gode alternativer, bl.a. og måske bedst af alle alternativer kan/ nævnes "areal"-enheden 'barn'. Der jo som bekendt dækker over 10^-28 m^2.
Se det er fandme smart og brugbart!
Gravatar #55 - Assasinator
1. apr. 2007 23:33
Mol - da jeg hørte om det første gang i kemi fik vi forklaret at en mol babyer vejer mere end jorden. Prøv at forestille jer hvordan det ville se ud... :-)
Gravatar #56 - hjorth
1. apr. 2007 23:42

Vil du så holde op med at citere arto!
Gravatar #57 - Space Hopper
2. apr. 2007 07:38
Stemte mol fordi jeg er ligeglad.

Ville gerne have stemt sennep.
Gravatar #58 - knasknaz
2. apr. 2007 07:47
Sennep! De har glemt sennep på listen. Øøyyyjjjha da også.
Gravatar #59 - PhilipBjerre
2. apr. 2007 08:13
Valgte sekunder ..

Fortæller hvor lang tid man kan holde vejret, hvor lang tids riv i bananen der skal til hvis man ser Krystal Steal film, hvor lang tid det tager at æde 10 flødeboller..

Just for the record, de 3 ting tager nogenlunde samme tid for mig ... 30 sekunder ca.

- 30 sek. ?
Jeg må erkende mig skyldig, jeg arbejder med forskel.
3 minutter
5 sekunder
21 sekunder.
Gravatar #60 - Chillyskye
2. apr. 2007 08:49
Helt klart Kelvin.
Synes generelt at temperature er fasinerende for universerts virkemåde, og da Celcius har et dejligt index i forhold til Kelvin, så det er også en meget nem faktor at forholde sig til.
Fahrenheit har jeg aldrig rigtig kunne forholde mig til, forstår ikke de amerikaneres (og mange andres) trang til at bibeholde deres egne måle-enheder.

Men generelt, så er jeg tilhænger af samtlige metriske måle-enheder, verden ville være så meget nemmere hvis vi alle snakkede det samme sprog. (Både engelsk og metriske værdier)
Gravatar #61 - henne
2. apr. 2007 09:04
#53: Hvis du er så vild med gamle uddøende enheder, så se da noget American Chopper / *.crap-show hvor de hele tiden diskuterer om noget skal være 1/8-del eller en 1/16-del tomme større eller mindre...
Og ingen af dem aner hvorfor de hedder sådan, eller hvor meget de snakker om.
Helt ærligt, ham der opfandt 15/32-del tomme-nøglen burde jo have så mange tæsk af en 16/32-del tommenøgle. Mage til idiot skal man godtnok lede længe efter. Uanset hvor mange stykker værktøj man har i "Imperial" units, så er der altid en spasser som har lavet skrue eller møtrik i et andet mål. Det er ufatteligt at de stadig ikke kan se det upraktiske i at have en uudtømmelig liste af muligheder for at vælge dimensioner vilkårligt.
Gravatar #62 - knasknaz
2. apr. 2007 11:27
Nu vi taler om enheder, hvor mange kelvin klein går der på én grad almindelige kelvin?

Og hvor mange mikrofoner går der på en megafon?

</morfar-humor>
Gravatar #63 - natik
2. apr. 2007 11:53
#62 Hvis det var SI-enheder ville der gå 1.000.000.000.000 Mikrofoner på en Megafon :D.
Gravatar #64 - Disky
2. apr. 2007 12:25
Ved hvilken temperatur bliver hardware egentligt til software ?
Gravatar #65 - Huleboeren
2. apr. 2007 13:10
Kelvin - det ligger så godt i munden
Gravatar #66 - Clintin
2. apr. 2007 16:03
Der er mange interessante enheder, men tid er ubetinget den mest interessante. Ved at bevæge sig med en højere hastighed end omgivelserne er det muligt at ældes langsommere. I nærheden af lysets hasighed går tiden næsten i stå, hvilket kan være meget livsforlængende.

#en hel del
Jeg har slået op i min fysikbog, og der bruges kilogram ikke overraskende som enhed. Dermed er gram ikke officielt en SI-enhed. Dog gælder størrelsen i de beskrevne enheder ikke lande som bruger tommer og enheder. Under alle omstændigheder er det ikke enhedernes størrelse der er interessant, men derimod deres definition og muligheder.

Hvis nogle ligesom #3 ønsker at dokumentere noget, så undgå wikipedia. Den har ingen værdi som dokumentation, siden alle kan redigere i dens artikler. Derfor vil jeg hjælpe dig lidt:
"The standard of mass, the kilogram... kilde: University Physics af Young & Freedman.
Gravatar #67 - lojt
2. apr. 2007 16:32
Hedder 1000 kilogram så kilokilogram?
Gravatar #68 - arne_v
2. apr. 2007 16:56
SI er jo en afløser for MKSA og bruger derfor Kg.

CGS var iøvrigt også skæv bare på afstand i.s.f. vægt.
Gravatar #69 - lojt
2. apr. 2007 17:17
Meter er faktisk rimelig sej, check den her side: http://www.nikon.co.jp/main/eng/feelnikon/discover...
Gravatar #70 - TH
2. apr. 2007 17:57
#67 Jeg havde faktisk på et tidspunkt en fysiklærer, der gik utroligt meget op i hvor fantastiske SI-enhederne er. Han havde skrevet en bog hvor han brugte enheden mkg (millikilogram) fordi kg jo er en SI-enhed og derfor ikke har noget præfix.
Gravatar #71 - arne_v
2. apr. 2007 19:14

Han er ihvertfald ikke forfatter på wikipedia så:

http://en.wikipedia.org/wiki/International_System_...

"The prefixes are never combined: a millionth of a kilogram is a milligram not a microkilogram."
Gravatar #72 - Clintin
2. apr. 2007 20:28
#71, men wikipedia er heller ingen garanti for at finde sandheden, omend jeg umiddelbart vil mene wikipedia har ret. Det vil heller ikke give nogen mening, ellers skulle nanoteknologi hede kilomikromikromilli-teknologi eller noget i samme stil. Dermed er svaret til #67 at det hedder megagram eller bare tusind kilo(jeg tror de fleste foretrækker den sidste), altså en kombination af et rigtigt tal og en præfix
Gravatar #73 - Spiderboy
2. apr. 2007 20:53
Jeg ville kalde det et megagram (eller et ton).

Jeg vil også give Wikipedia ret i #71. Præfikser kombineres normalt ikke.
Gravatar #74 - Plindstrup
3. apr. 2007 00:54
#65 > Føj! Vil du være venlig at spytte Kelvin ud straks!
Gravatar #75 - Plindstrup
3. apr. 2007 01:16
Der er noget der forvirre mig!

Hvis det hedder monopol når en har magten og duo når to har magten!
Hvorfor hedder det så monolyd og derefter stereolyd?
Hvorfor ikke duolyd? Er da lidt sejere...

Og hvad med processor?
Hvorfor hedder enkeltkerne processorer ikke monoCPU?

En uden kæreste er single - men ikke mono...

Er man 2 musikere hedder det en duet! Man er altså en duo!
Men åbenbart ikke et par! Så man kan altså ikke gå på dating og blive hverken stereo, duo eller dual...

Forestil jer de helt nye højtaleranlæg!
Det billige sæt: MONO SÆTTET
Det knapt så billige: DUO SÆTTET
Det dyre og smarte... QUINTET med sub...

Synger 3 i et band er de en trio! De synger i en triet!
Derfor har en mor med 3 børn altså trillinger!
Men har hun 2 børn, har hun tvillinger - og ikke duolinger eller duallinger... ELler stereolinger...
Og så er vi tilbage til tallet når hun får firellinger! Altså 4 børn! Men det er ikke fint nok til at blive kaldt quadlinger...

Afskaf alle betegnelser...

Imens i gør det, vil jeg få noget tiltrængt søvn...

Skal op klokken quadquintet over quintet...
For det tager trio timer at komme til København her fra Esbjerg og jeg skal altså møde på skibet klokken singleduo...
Gravatar #76 - Dreadnought
3. apr. 2007 04:37
#75 Mener du ikke Købmonohavn?
Gravatar #77 - Plindstrup
3. apr. 2007 05:07
#76 > Så træt var jeg heller ikke :)
Men skal dog alligevel med toget om en cirka en halv time!
Sidder aldrig sent oppe igen - aldrig :P
Gravatar #78 - Eniac
3. apr. 2007 07:36
Jeg er lidt i tvivl om jeg skal stemme kilogram eller mol. Hvilken kommer nærmest måling af brysters størrelse?
Gravatar #79 - BurningShadow
3. apr. 2007 07:53

Det kommer helt an på deres alder... Det kan jo også være meter :-(

Men jeg vil nok sige kilogram.
Gravatar #80 - Chewy
3. apr. 2007 10:45
Kan kun sige:

OOOOOOOhhmmmmmm Sweet OOOOOOOOhhhhhmmmmm ;-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login