mboost-dp1
Yndlings SI-grundenhed?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Meter
Skulle det ikke være gram istedet for kilogram?
[spoiler]SI-enheder er for homoseksuelle dværg-socialdemokrater, der stemmer på Venstre.[/spoiler]
Skulle det ikke være gram istedet for kilogram?
[spoiler]SI-enheder er for homoseksuelle dværg-socialdemokrater, der stemmer på Venstre.[/spoiler]
er det ikke en ret nørdet afstemning? Men ok, nu er det jo også en side for nørder, jeg befinder mig på :-D
#1:
Nej det er kilogram, der er en SI-enhed og ikke gram.
http://en.wikipedia.org/wiki/SI#Units
Jeg stemte meter og aner ikke hvorfor.
Nej det er kilogram, der er en SI-enhed og ikke gram.
http://en.wikipedia.org/wiki/SI#Units
Jeg stemte meter og aner ikke hvorfor.
Man kan jo ikke andet en elske candela:
Enheden for lysstyrke er candela (forkortet cd), der er defineret således at 1 candela er lysstyrken i en given retning af en lyskilde, som udsender monokromatisk lys med en frekvens på 540 · 1012 Hz, og hvis strålingsstyrke i denne retning er 1/683 W/sr.
Enheden for lysstyrke er candela (forkortet cd), der er defineret således at 1 candela er lysstyrken i en given retning af en lyskilde, som udsender monokromatisk lys med en frekvens på 540 · 1012 Hz, og hvis strålingsstyrke i denne retning er 1/683 W/sr.
Valgte sekunder ..
Fortæller hvor lang tid man kan holde vejret, hvor lang tids riv i bananen der skal til hvis man ser Krystal Steal film, hvor lang tid det tager at æde 10 flødeboller..
Just for the record, de 3 ting tager nogenlunde samme tid for mig ... 30 sekunder ca.
Fortæller hvor lang tid man kan holde vejret, hvor lang tids riv i bananen der skal til hvis man ser Krystal Steal film, hvor lang tid det tager at æde 10 flødeboller..
Just for the record, de 3 ting tager nogenlunde samme tid for mig ... 30 sekunder ca.
Helt klart Kelvin
Det er jo helt fedt at der ved 0 grader kelvin absolut ikke sker noget... lidt ligesom min hjerne
Det er jo helt fedt at der ved 0 grader kelvin absolut ikke sker noget... lidt ligesom min hjerne
Ampere, men mest fordi det var den eneste af mulighederne der havde noget med strøm at gøre..*bzz bzz*..
HVOR ER FAHRENHEIT? :@
HVOR ER FAHRENHEIT? :@
Ville først have stemt kilogram, men valgte dog at stemme på meter da den oprindeligt var grundlaget for kilogram, liter og en masse andre ting.
[spoiler]Og så er det den eneste af de syv der faktisk kan bøjes. Ikke diskuterbart.[/spoiler]
[spoiler]Og så er det den eneste af de syv der faktisk kan bøjes. Ikke diskuterbart.[/spoiler]
Valgte kilogram, nok den SI-enhed, der skiller sig mest ud: Den har kilo-præfiks som default og den kan ikke defineres yderligere end at være lig den internationale kilogram-prototype i Paris - i modsætning til andre SI-enheder.
Personligt mener jeg at navnen for grundenheden for vægt er helt ud i skoven. Hvorfor er det ikke gram?, svarende til vægtens af en liter vand? Man kan ikke have en grundenhed med en multiplikationsfaktor i navnet!
Derudover, er der da meget man kan beskylde franskmænd for, men SI systemet er ganske enkelt genialt.
Derudover, er der da meget man kan beskylde franskmænd for, men SI systemet er ganske enkelt genialt.
nørder!!! Ampere er ikke en grundenhed - det er derimod couloumb...Jeg mener coulomb er ladning og ampere er ladning pr sekund og derfor kan ampere ikke være en grundenhed..
FORSTÅR I DET!!??!!
DEN ER JO AFHÆNGIG AF EN ANDEN GRUNDENHED NEMLIG SEKUNDER!! Forstår i det ikke??
Ohm kan da også bare fise ad helvede til. Den høre ikke med i det fine selskab. Ohm afhænger af volt og energi. Og volt afhænger af coulomb og tid. Så ohm skal da slet ikke begynde på noget som helst!
Og hvordan kan masse og mol både være grundenhed når de har følgende forhold:
m[g] = n[mol]*M[g/mol]
Fuck kilogram!
Jeg valgte meter da mange slags måleudstyr er opkaldt efter meter. f.eks. termometer.
FORSTÅR I DET!!??!!
DEN ER JO AFHÆNGIG AF EN ANDEN GRUNDENHED NEMLIG SEKUNDER!! Forstår i det ikke??
Ohm kan da også bare fise ad helvede til. Den høre ikke med i det fine selskab. Ohm afhænger af volt og energi. Og volt afhænger af coulomb og tid. Så ohm skal da slet ikke begynde på noget som helst!
Og hvordan kan masse og mol både være grundenhed når de har følgende forhold:
m[g] = n[mol]*M[g/mol]
Fuck kilogram!
Jeg valgte meter da mange slags måleudstyr er opkaldt efter meter. f.eks. termometer.
Meteor er bare en anden betegnelse for dommedag. Dommedag kan man slå op i diverse religiøse skrifter og her vil den opmærksomme læser observerer at dommedag er direkte afhængig af tiden.
Jeg frygter ikke meteorer da de er afhængig af tiden så er de nemlig ikke så frygtsomme. Kun ting der besidder den meget eftertragtede egenskab, nemlig at være uafhængige, bør man frygte!!
Det kan derfor konkluderes at meteorer bare er en fnatmide i videnskaben og bør negligeres!!!
Jeg frygter ikke meteorer da de er afhængig af tiden så er de nemlig ikke så frygtsomme. Kun ting der besidder den meget eftertragtede egenskab, nemlig at være uafhængige, bør man frygte!!
Det kan derfor konkluderes at meteorer bare er en fnatmide i videnskaben og bør negligeres!!!
#22:
Ampere _er_ rent faktisk en grundenhed - det er den strøm der producerer en kraft på 2*10^(-7) N mellem to uendeligt lange ledere, placeret parallelt én meter fra hinanden, i vakuum. Så ladning må være defineret som A*s.
Stemte selv sekund - #9 siger at kelvin er fedeset, for ved 0K sker der intet - men der sker altså heller ikke ret meget hvis tiden står stille.
Ampere _er_ rent faktisk en grundenhed - det er den strøm der producerer en kraft på 2*10^(-7) N mellem to uendeligt lange ledere, placeret parallelt én meter fra hinanden, i vakuum. Så ladning må være defineret som A*s.
Stemte selv sekund - #9 siger at kelvin er fedeset, for ved 0K sker der intet - men der sker altså heller ikke ret meget hvis tiden står stille.
jaja og hvis jeg placerer din ene røvballe parallelt med den anden hvor der er en meters afstand imellem i vakuum så skal der sikkert også nok ske ting og sager.
Jeg vil hermed definere resultatet af min opstilling som ampere2 og erklære den for grundenhed!!
Hvis tiden står stille kan ingenting bevæge sig. Alt vil derfor fryse til is også den atmosfære vi lever i. Temperaturen vil på 0 sekunder droppe til nulpunktet. Der var varme før og nu skal den varme væk. Varmen kan også opgøres i energi. Så hvor skal energien gå hen hvis tiden står stille? Det kan vidst ikke lade sig gøre at tiden står stille...
jaja og hvis jeg placerer din ene røvballe parallelt med den anden hvor der er en meters afstand imellem i vakuum så skal der sikkert også nok ske ting og sager.
Jeg vil hermed definere resultatet af min opstilling som ampere2 og erklære den for grundenhed!!
Hvis tiden står stille kan ingenting bevæge sig. Alt vil derfor fryse til is også den atmosfære vi lever i. Temperaturen vil på 0 sekunder droppe til nulpunktet. Der var varme før og nu skal den varme væk. Varmen kan også opgøres i energi. Så hvor skal energien gå hen hvis tiden står stille? Det kan vidst ikke lade sig gøre at tiden står stille...
Lige lidt ordkløveri :D
Så vidt jeg ved er det kun vand der fryser til is ? :D
Ved 0K vil atomerne står mere eller mindre stille og alt stof vil befinde sig i fast form, ikke "is" ?
Når tiden står stille vil et stof vel stadig befinde sig i samme form som før, væske, gas, fast. Man får vel bare et øjebliks billede?
Ret mig hvis jeg tager fejl, er ikke lige den største fysik nørd..
Lige lidt ordkløveri :D
Hvis tiden står stille kan ingenting bevæge sig. Alt vil derfor fryse til is også den atmosfære vi lever i.
Så vidt jeg ved er det kun vand der fryser til is ? :D
Ved 0K vil atomerne står mere eller mindre stille og alt stof vil befinde sig i fast form, ikke "is" ?
Når tiden står stille vil et stof vel stadig befinde sig i samme form som før, væske, gas, fast. Man får vel bare et øjebliks billede?
Ret mig hvis jeg tager fejl, er ikke lige den største fysik nørd..
Chuck Norris er så kold i røven, at han som den første har målt negative temperaturer på Kelvin skalaen!
bør lige nævne at jeg først skal have om termodynamik i næste semester :)
stemte self kelvin :) selvom jeg nu bedre kan lide newton...
ikke "mere eller mindre stille" men HELT 100% stille .. faktisk det er er det "smukke" ved -273.15 C
reletivistisk set selvfølgelig... :D det andet gider jeg slet ikke udtale mig om... så kommer jeg bare på dybt vand...
#31 n1
stemte self kelvin :) selvom jeg nu bedre kan lide newton...
ikke "mere eller mindre stille" men HELT 100% stille .. faktisk det er er det "smukke" ved -273.15 C
reletivistisk set selvfølgelig... :D det andet gider jeg slet ikke udtale mig om... så kommer jeg bare på dybt vand...
#31 n1
Jeg husker ikke lige hvad tilstandsformen ved 0 grader hedder (har den overhovedet et navn?), men derefter har du BEC, fast, flydende, gas, og plasma.
Fast stof forekommer altså ved "langt" højre temperature end 0 grader.
Jeg husker ikke lige hvad tilstandsformen ved 0 grader hedder (har den overhovedet et navn?), men derefter har du BEC, fast, flydende, gas, og plasma.
Fast stof forekommer altså ved "langt" højre temperature end 0 grader.
Når jeg læser på http://da.wikipedia.org/wiki/Afledte_SI-enheder ser jeg følgende:
Enhed for rumvinkel (steradian) sr: 1 = m^2 * m^-2
Enhed for lysstrøm (lumen) lm: cd * sr
Tager jeg helt fejl hvis jeg siger at candela er præcis det samme som lumen?
Enhed for rumvinkel (steradian) sr: 1 = m^2 * m^-2
Enhed for lysstrøm (lumen) lm: cd * sr
Tager jeg helt fejl hvis jeg siger at candela er præcis det samme som lumen?
Til dem, som snakker om det absolutte nulpunkt: Det er både en praktisk og teoretisk umulighed ifølge kvantemekanikken (grundet nulpunktsenergien), så så spændende er den nu heller ikke.
Jeg tror det er fordi man skelner mellem masse og vægt. Ja, det er næsten det samme, men ikke alligevel. Hvis du tager en guldbarre med på på månen, reduceres vægten til 1/6, men massen er naturligvis stadig den samme.
Jeg tror det er fordi man skelner mellem masse og vægt. Ja, det er næsten det samme, men ikke alligevel. Hvis du tager en guldbarre med på på månen, reduceres vægten til 1/6, men massen er naturligvis stadig den samme.
nej, lumen er ikke det samme som candela, men grunenheden som det i sidste ende kan deles op til er "cd". sr er blot et tal hvorfor der står 1 og ikke en variabel. (m^2* m^-2 går ud med hinanden).
ligesom grundenhederne for for N = kgms^-2 så er grunheden for lm = cd
Hvis du har et tal i lumen betyder det at der er korrigeret for en vinkel i rummet.
NB. Det er i alt fald sådan som jeg forstår det.
nej, lumen er ikke det samme som candela, men grunenheden som det i sidste ende kan deles op til er "cd". sr er blot et tal hvorfor der står 1 og ikke en variabel. (m^2* m^-2 går ud med hinanden).
ligesom grundenhederne for for N = kgms^-2 så er grunheden for lm = cd
Hvis du har et tal i lumen betyder det at der er korrigeret for en vinkel i rummet.
NB. Det er i alt fald sådan som jeg forstår det.
Bare vent til du får lidt større forståelse for begrebet "mol" end den man får gennem folkeskolen ;-)
Er der nogen, der har en fornuftig forklaring på, hvorfor man lader mol være en enhed, og ikke bare en konstant som kilo?
Det føles som et latterligt ligegyldigt abstraktionsniveau.
Bare vent til du får lidt større forståelse for begrebet "mol" end den man får gennem folkeskolen ;-)
Så, men kan du fortælle mig hvorfor mol er en enhed, når kilo og % er tal?
Er det bare historisk?
Eller er det fordi man ikke vil blande tal (andre end kilo) ind i SI systemet?
Så, men kan du fortælle mig hvorfor mol er en enhed, når kilo og % er tal?
Er det bare historisk?
Eller er det fordi man ikke vil blande tal (andre end kilo) ind i SI systemet?
Den ene dumme blondie til den anden:
(1) Min fyr han har bare en tihihihi en diller på en meter tihihih *sf* tihihi fnizz
(2) TIIHIHIH ROLF HAHA det er da ingenting.. min fyr har en på 3kilogram tihihih **sf**
Den ene dumme blondie til den anden:
(1) Min fyr han har bare en tihihihi en diller på en meter tihihih *sf* tihihi fnizz
(2) TIIHIHIH ROLF HAHA det er da ingenting.. min fyr har en på 3kilogram tihihih **sf**
Jeg kan selv bedst lide mol. Ikke så meget på grund af enhedens fysiske egenskaber som er ret uinteressante eftersom det i sagens natur blot dækker over tallet 6.022E+23, men på grund af enhedens potentiale til at blive anvendt i normalt sprog.
F.eks: "Hvad mener du med at buspriserne er steget igen? Jeg kan knap komme fra x til x+dx uden at skulle betale et mol!"
F.eks: "Hvad mener du med at buspriserne er steget igen? Jeg kan knap komme fra x til x+dx uden at skulle betale et mol!"
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Afstemninger
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.