mboost-dp1

Yndlings SI-grundenhed?

Gå til bund
Gravatar #1 - BurningShadow
31. mar. 2007 18:14
Meter

Skulle det ikke være gram istedet for kilogram?

[spoiler]SI-enheder er for homoseksuelle dværg-socialdemokrater, der stemmer på Venstre.[/spoiler]
Gravatar #2 - mathiasmadsen
31. mar. 2007 18:18
er det ikke en ret nørdet afstemning? Men ok, nu er det jo også en side for nørder, jeg befinder mig på :-D
Gravatar #3 - mindzero
31. mar. 2007 18:23
#1:
Nej det er kilogram, der er en SI-enhed og ikke gram.

http://en.wikipedia.org/wiki/SI#Units

Jeg stemte meter og aner ikke hvorfor.
Gravatar #4 - Azuria
31. mar. 2007 18:24
Ampere, dem kan man aldrig få for mange af :D
Har lige købt 6m 35mm2 kabel :)
Gravatar #5 - natik
31. mar. 2007 18:26
#1 Alle lærer jeg nogensinde har haft har fortalt mig at kilogram er den egentlige SI-enhed, det lyder måske mærkeligt men det er vist sandt. Kan ikke huske hvorfor men det er der sikkert nogen der kan.

Ontopic: Favorit enhed; sekund, tiden ftw.
Gravatar #6 - holmen
31. mar. 2007 18:27
mol FTW!!! Kan huske de fra kemi og/eller fysik på gym...
Gravatar #7 - Fjolle
31. mar. 2007 18:28
Man kan jo ikke andet en elske candela:

Enheden for lysstyrke er candela (forkortet cd), der er defineret således at 1 candela er lysstyrken i en given retning af en lyskilde, som udsender monokromatisk lys med en frekvens på 540 · 1012 Hz, og hvis strålingsstyrke i denne retning er 1/683 W/sr.
Gravatar #8 - wetfox
31. mar. 2007 18:34
Valgte sekunder ..

Fortæller hvor lang tid man kan holde vejret, hvor lang tids riv i bananen der skal til hvis man ser Krystal Steal film, hvor lang tid det tager at æde 10 flødeboller..

Just for the record, de 3 ting tager nogenlunde samme tid for mig ... 30 sekunder ca.
Gravatar #9 - Jakob Jakobsen
31. mar. 2007 18:35
Helt klart Kelvin
Det er jo helt fedt at der ved 0 grader kelvin absolut ikke sker noget... lidt ligesom min hjerne
Gravatar #10 - TullejR
31. mar. 2007 18:47
Ampere, men mest fordi det var den eneste af mulighederne der havde noget med strøm at gøre..*bzz bzz*..

HVOR ER FAHRENHEIT? :@
Gravatar #11 - kimx
31. mar. 2007 18:48
mol

Man er vel kemiker.
Gravatar #12 - wetfox
31. mar. 2007 18:49

Det er væk, til fordel for kelvin, hvilket er si-enheden for temperatur :)
Gravatar #13 - Borg[One]
31. mar. 2007 18:53
#10 det samme sted som splitsekunder - DET ER IKKE SI-ENHEDER!

Stemte Candela, fordi det minder mig om skydelejr, når man skulle lave gruppeskydning i mørke.
En lysgranat fra dyssen, oplyste (så vidt jeg erindre, det er jo nogle år siden) med cirka 40.000 candles.
Gravatar #14 - Dreadnought
31. mar. 2007 19:21
Ville først have stemt kilogram, men valgte dog at stemme på meter da den oprindeligt var grundlaget for kilogram, liter og en masse andre ting.
[spoiler]Og så er det den eneste af de syv der faktisk kan bøjes. Ikke diskuterbart.[/spoiler]
Gravatar #15 - walling
31. mar. 2007 19:21
Valgte kilogram, nok den SI-enhed, der skiller sig mest ud: Den har kilo-præfiks som default og den kan ikke defineres yderligere end at være lig den internationale kilogram-prototype i Paris - i modsætning til andre SI-enheder.
Gravatar #16 - fjols
31. mar. 2007 19:38
Jeg er en homoseksuel dværg-socialdemokrater, der stemmer på Venstre. Derfor stemte jeg på kilogram uden nogen egentlig grund!
Gravatar #17 - TullejR
31. mar. 2007 19:47
#12+13: [spoiler]Måske vidste ham der tullejr godt det der :-)[/spoiler]
Gravatar #18 - Disky
31. mar. 2007 19:59
Det er helt klart OHM
Gravatar #19 - Elephant
31. mar. 2007 20:14
Personligt mener jeg at navnen for grundenheden for vægt er helt ud i skoven. Hvorfor er det ikke gram?, svarende til vægtens af en liter vand? Man kan ikke have en grundenhed med en multiplikationsfaktor i navnet!

Derudover, er der da meget man kan beskylde franskmænd for, men SI systemet er ganske enkelt genialt.
Gravatar #20 - lst
31. mar. 2007 20:17
Vincent Candela uden tvivl, bedste venstre back i CM3.
Gravatar #21 - MadsKaizer
31. mar. 2007 20:25
Ampere, som elektriker er den favorit.
Gravatar #22 - executor
31. mar. 2007 20:31
nørder!!! Ampere er ikke en grundenhed - det er derimod couloumb...Jeg mener coulomb er ladning og ampere er ladning pr sekund og derfor kan ampere ikke være en grundenhed..
FORSTÅR I DET!!??!!

DEN ER JO AFHÆNGIG AF EN ANDEN GRUNDENHED NEMLIG SEKUNDER!! Forstår i det ikke??

Ohm kan da også bare fise ad helvede til. Den høre ikke med i det fine selskab. Ohm afhænger af volt og energi. Og volt afhænger af coulomb og tid. Så ohm skal da slet ikke begynde på noget som helst!

Og hvordan kan masse og mol både være grundenhed når de har følgende forhold:

m[g] = n[mol]*M[g/mol]

Fuck kilogram!

Jeg valgte meter da mange slags måleudstyr er opkaldt efter meter. f.eks. termometer.
Gravatar #23 - NiBel
31. mar. 2007 20:34

prøv med 600.000 cd ;)

Så vidt jeg ved svarer en cd til hvor meget et stearin lys oplyser 1 kvadratmeter. Muligt at din noget mere tekniske forklaring fortæller det samme :)

BTW: stemte sekund o0
Gravatar #24 - Dreadnought
31. mar. 2007 20:38
#22 Hvad med METEoR? ;D
Gravatar #25 - executor
31. mar. 2007 20:44
Meteor er bare en anden betegnelse for dommedag. Dommedag kan man slå op i diverse religiøse skrifter og her vil den opmærksomme læser observerer at dommedag er direkte afhængig af tiden.
Jeg frygter ikke meteorer da de er afhængig af tiden så er de nemlig ikke så frygtsomme. Kun ting der besidder den meget eftertragtede egenskab, nemlig at være uafhængige, bør man frygte!!

Det kan derfor konkluderes at meteorer bare er en fnatmide i videnskaben og bør negligeres!!!
Gravatar #26 - NFX
31. mar. 2007 20:49
#22:
Ampere _er_ rent faktisk en grundenhed - det er den strøm der producerer en kraft på 2*10^(-7) N mellem to uendeligt lange ledere, placeret parallelt én meter fra hinanden, i vakuum. Så ladning må være defineret som A*s.
Stemte selv sekund - #9 siger at kelvin er fedeset, for ved 0K sker der intet - men der sker altså heller ikke ret meget hvis tiden står stille.
Gravatar #27 - bjerh
31. mar. 2007 20:52
Kelvin.. det lyder så hyggeligt.. Som Kevin, eller at kælve.. mmm... :)
Gravatar #28 - Cyrack
31. mar. 2007 20:58
Kelvin, fordi det er den eneste SI-enhed der har et universelt gældende startpunkt. Næsten alt andet er afhængigt af menneskeskabte forhold (afstand, tid osv.).
Gravatar #29 - executor
31. mar. 2007 21:04
jaja og hvis jeg placerer din ene røvballe parallelt med den anden hvor der er en meters afstand imellem i vakuum så skal der sikkert også nok ske ting og sager.

Jeg vil hermed definere resultatet af min opstilling som ampere2 og erklære den for grundenhed!!

Hvis tiden står stille kan ingenting bevæge sig. Alt vil derfor fryse til is også den atmosfære vi lever i. Temperaturen vil på 0 sekunder droppe til nulpunktet. Der var varme før og nu skal den varme væk. Varmen kan også opgøres i energi. Så hvor skal energien gå hen hvis tiden står stille? Det kan vidst ikke lade sig gøre at tiden står stille...
Gravatar #30 - NiBel
31. mar. 2007 21:10

Lige lidt ordkløveri :D

Hvis tiden står stille kan ingenting bevæge sig. Alt vil derfor fryse til is også den atmosfære vi lever i.

Så vidt jeg ved er det kun vand der fryser til is ? :D

Ved 0K vil atomerne står mere eller mindre stille og alt stof vil befinde sig i fast form, ikke "is" ?

Når tiden står stille vil et stof vel stadig befinde sig i samme form som før, væske, gas, fast. Man får vel bare et øjebliks billede?

Ret mig hvis jeg tager fejl, er ikke lige den største fysik nørd..
Gravatar #31 - BurningShadow
31. mar. 2007 21:24
Chuck Norris er så kold i røven, at han som den første har målt negative temperaturer på Kelvin skalaen!
Gravatar #32 - wrune
31. mar. 2007 21:43
bør lige nævne at jeg først skal have om termodynamik i næste semester :)
stemte self kelvin :) selvom jeg nu bedre kan lide newton...

ikke "mere eller mindre stille" men HELT 100% stille .. faktisk det er er det "smukke" ved -273.15 C

reletivistisk set selvfølgelig... :D det andet gider jeg slet ikke udtale mig om... så kommer jeg bare på dybt vand...

#31 n1
Gravatar #33 - Lobais
31. mar. 2007 21:46
Er der nogen, der har en fornuftig forklaring på, hvorfor man lader mol være en enhed, og ikke bare en konstant som kilo?

Det føles som et latterligt ligegyldigt abstraktionsniveau.
Gravatar #34 - BurningShadow
31. mar. 2007 21:52

Jeg husker ikke lige hvad tilstandsformen ved 0 grader hedder (har den overhovedet et navn?), men derefter har du BEC, fast, flydende, gas, og plasma.
Fast stof forekommer altså ved "langt" højre temperature end 0 grader.
Gravatar #35 - Lobais
31. mar. 2007 22:08
Når jeg læser på http://da.wikipedia.org/wiki/Afledte_SI-enheder ser jeg følgende:

Enhed for rumvinkel (steradian) sr: 1 = m^2 * m^-2
Enhed for lysstrøm (lumen) lm: cd * sr

Tager jeg helt fejl hvis jeg siger at candela er præcis det samme som lumen?
Gravatar #36 - Spiderboy
31. mar. 2007 22:18
Til dem, som snakker om det absolutte nulpunkt: Det er både en praktisk og teoretisk umulighed ifølge kvantemekanikken (grundet nulpunktsenergien), så så spændende er den nu heller ikke.

Jeg tror det er fordi man skelner mellem masse og vægt. Ja, det er næsten det samme, men ikke alligevel. Hvis du tager en guldbarre med på på månen, reduceres vægten til 1/6, men massen er naturligvis stadig den samme.
Gravatar #37 - Cloud02
31. mar. 2007 22:36
nej, lumen er ikke det samme som candela, men grunenheden som det i sidste ende kan deles op til er "cd". sr er blot et tal hvorfor der står 1 og ikke en variabel. (m^2* m^-2 går ud med hinanden).
ligesom grundenhederne for for N = kgms^-2 så er grunheden for lm = cd

Hvis du har et tal i lumen betyder det at der er korrigeret for en vinkel i rummet.

NB. Det er i alt fald sådan som jeg forstår det.
Gravatar #38 - froggiestone
31. mar. 2007 23:06
hvordan fanden kan man havde en ynglings SI grundenhed o.O ? NØRDER !
Gravatar #39 - Svindleren
31. mar. 2007 23:31
meter skuda... man måler da sin dillah i meter.... eller ? :)
Gravatar #40 - TullejR
31. mar. 2007 23:51

Er der nogen, der har en fornuftig forklaring på, hvorfor man lader mol være en enhed, og ikke bare en konstant som kilo?

Det føles som et latterligt ligegyldigt abstraktionsniveau.

Bare vent til du får lidt større forståelse for begrebet "mol" end den man får gennem folkeskolen ;-)
Gravatar #41 - kba
1. apr. 2007 00:49
Kelvin fordi....det ved jeg ikke, jeg kan bare godt lide kelvin. Det er så smart. Desuden skal mol bare dø. :(
Gravatar #42 - dvaske
1. apr. 2007 07:16
Ampere
nu hvor man ikke kan vælge:
1 attoparsec/microfortnight

ja, ja ved godt det ikke er en SI enhed.
Gravatar #43 - jopsen
1. apr. 2007 08:47
Personligt kan jeg bedst lige bit, men det er vist ikke nogen grund enhed...
Gravatar #44 - knasknaz
1. apr. 2007 09:50
Klart ampere!! Det er noget der rykker! Jo flere ampere, jo federe!
Gravatar #45 - El_Coyote
1. apr. 2007 10:14
når man blander vand og salt, så får man ild!
men det er vel også et produkt af tiden, så jeg valgte sekund!
Gravatar #46 - Amunium
1. apr. 2007 10:44
Hvor nørd er man hvis man har en SI-enhed som efternavn?
Gravatar #47 - drbravo
1. apr. 2007 10:59
Jeg måler min i kilogram!
Gravatar #48 - Lobais
1. apr. 2007 11:08
Bare vent til du får lidt større forståelse for begrebet "mol" end den man får gennem folkeskolen ;-)

Så, men kan du fortælle mig hvorfor mol er en enhed, når kilo og % er tal?
Er det bare historisk?
Eller er det fordi man ikke vil blande tal (andre end kilo) ind i SI systemet?
Gravatar #49 - Svindleren
1. apr. 2007 17:41

Den ene dumme blondie til den anden:
(1) Min fyr han har bare en tihihihi en diller på en meter tihihih *sf* tihihi fnizz
(2) TIIHIHIH ROLF HAHA det er da ingenting.. min fyr har en på 3kilogram tihihih **sf**
Gravatar #50 - AskHL
1. apr. 2007 19:23
Jeg kan selv bedst lide mol. Ikke så meget på grund af enhedens fysiske egenskaber som er ret uinteressante eftersom det i sagens natur blot dækker over tallet 6.022E+23, men på grund af enhedens potentiale til at blive anvendt i normalt sprog.

F.eks: "Hvad mener du med at buspriserne er steget igen? Jeg kan knap komme fra x til x+dx uden at skulle betale et mol!"
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login