mboost-dp1

Ser du gerne sommertid/vintertid afskaffet ?

Gå til bund
Gravatar #51 - rasmussen
27. maj 2011 09:25
grok (49) skrev:
Nu er det bare omvendt, Sommertid giver dig kortere aftener og mere lys om morgenen.

Jeg tror du stiller dit ur den forkerte vej så. Hjemme hos mig er det mørkere om morgenen og lysere om aftenen, når jeg skifter til sommertid.
Gravatar #52 - mvoigt27
27. maj 2011 09:34
YES IM BACK.....

Men nok om det, jeg ser klart det bliver afskaffet, har været medlem af http://ikkesommertid.info/ siden 1997, dog ikke den vilde hjemme side mere men det var det engang.
Gravatar #53 - Ronson ⅍
27. maj 2011 09:34
#49: Det siger da sig selv at sætter du uret frem "rykker solen med". Det er jo ikke tiden der mister en time, det er bare dit ur.
Gravatar #54 - Chewy
27. maj 2011 13:13
@52
Men nok om det, jeg ser klart det bliver afskaffet, har været medlem af http://ikkesommertid.info/.. siden 1997, dog ikke den vilde hjemme side mere men det var det engang.

Klokken er ikke 15:03:53 i Danmark nu - den er 14:03:53.

Nej... Den er 15:10...
Men kan godt se at siden nok var lidt mere relevant for 15 år siden :-)
Gravatar #55 - mvoigt27
27. maj 2011 14:12
# 54 Hehe vi går også efter at skrue tiden 7 min tilbage :)
Gravatar #56 - Chewy
27. maj 2011 14:17
@55

Jeg giver forskydning skylden..
Det er simpelthen fordi at tiden "bevæger" sig relativt langsommere på nettet, end den gør på jorden... ;-)
Gravatar #57 - Niversen
27. maj 2011 14:38
1131 newz læsere kan ikke stille et ur
Gravatar #58 - Alrekr
27. maj 2011 14:47
Niversen (57) skrev:
1131 newz læsere kan gider ikke stille et ur
Gravatar #59 - Coney
27. maj 2011 14:52
p1x3l (46) skrev:
#45 hva tid bliver det lyst i chicago så hva tid bliver det mørk hva er klokken der rejser flere spørgsmål ved at gøre det på den måde samme udregning men med flere ubesvaret sprøgsmål... hvordan kan du sige det nemmere

Det bliver ikke sværere... Det vil jo være præcis det samme... bliver det lyst her kl 13 så bliver det lyst i England kl 14... Det er jo ikke anderledes... Men at indføre en standard gør bare nogen ting nemmere... for eksempel globale events...
Gravatar #60 - beast.dk
28. maj 2011 09:27
I drømmer ikke om hvor mange omkostninger der er forbundet med sommer/vinter tids skift i forbindelse med mit arbejde og hvor mange problemer (afledte omkostninger) det giver. Tror ikke dem der bestemmer over dette system tænker over disse problemer der nemt kan opveje den tvivlsomme positive effekt der muligvis er.

Alle systemer der skal levere kontinuerlige data året rundt har problemer. Hvad gør men med en time på året der ikke eksistrerer rent logisk eller en der er der 2 gange. Det er nemt at sige - intet, men hvad gør man med systemer der skal analysere på disse data - meget besværligt!

Det giver en masse forviklinger og besvær. I teorien er det rimeligt simpelt, men når en masse forskellige mennesker og systemer skal arbejde sammen giver det en masse omkostninger.
Gravatar #61 - Alrekr
28. maj 2011 09:34
#60: For ikke at tale om Nets. De har hvert efterår problemer med skiftet. Lige pludselig er klokken 3, og så er den 2. Det er ikke noget de har løst endnu (mener det er pga. ressourcer/cost-benefit), så de har valgt at lukke ned for hele kreditkortsystemet i den ekstra time.
Gravatar #62 - smiley
28. maj 2011 09:44
Når folk siger at det bliver mørkere om morgenen når vi skifter til sommertid, så er det kun i forhold til årstiden. Det er jo ikke fordi det er lige så mørkt som om vinteren hvor du står op i mørke og går hjem i mørke.

Så det er stadig lysere om morgenen i sommer halvåret, end resten af året. I press da like button on dis.
Gravatar #63 - tentakkelmonster
28. maj 2011 10:15
Reglerne for sommertid/vintertid er forskellige fra land til land, og har ændret sig gennem tiden. Her er et kort der viser hvor tilfældigt hele det galskab er:

http://www.worldtimezone.com/daylight.html
Gravatar #64 - ryt6ah
28. maj 2011 19:15
Niversen (57) skrev:
1131 newz læsere kan ikke stille et ur

Skrid tilbage til youtube, tak.
Gravatar #65 - silentbob
30. maj 2011 08:15
#63, det er helt galt i USA, der er enkelte stater, som ikke tager stilling til sommertid, men overlader det til de enkelte counties (svarer nogenlunde til danske regioner), prøv lige at forestille jer at Nordjylland og Fyn brugte sommertid, mens midtjylland og Sjælland ikke gjorde .... brrr.

Jeg syntes det er en fremragende ide med sommertid, og vil ikke fjerne den - faktisk vil jeg udvide den.

Jeg foreslår vi springer januar over og napper en ekstra juli måned istedet ;-)
Gravatar #66 - Dr_Mo
30. maj 2011 14:42
Jeg tror ikke det er sådan længere. For det første, så drejer det sig vist ikke om enkelte stater, men én enkelt stat: Indiana.
http://en.wikipedia.org/wiki/Daylight_saving_time_in_the_United_States skrev:
From 1970 until 2006, most of Indiana in the Eastern Time Zone did not observe daylight saving time, but the entire state started to do so in April 2006

Så nu er det vist kun Arizona og Hawaii der ikke har sommertid, samt nogle øer.
Gravatar #67 - tentakkelmonster
31. maj 2011 08:39
I Miami står solen tidligst op kl 05:29 (i juni) og senest op kl. 07:09 (i januar), d.v.s. en forskel på 1 time og 47 min. Til sammenligning står den tidligst op kl. 04:11 (i juni) og senest op kl. 07:58 (i januar) i Seattle, hvilket er en forskel på 3 timer og 47 minutter.

Så stor er forskellen alene indenfor USA's fastland, så at lægge sig fast på 1 time er i mine øjne et temmeligt arbitrært valg.

I Singapore står solen tidligst op i maj og november (ca. ti minutter i 7), og senest op i juli/august og februar (ca. ti minutter over 7). Hvordan synes I sommertidsforkæmpere at de bør stille urene dér? Skal der laves en undtagelse lige der?
Gravatar #68 - Parkaboy
31. maj 2011 09:14
Man kunne også gå tilbage til 1998 og "Swatch Internet Time" - måles i 'beats'...
http://en.wikipedia.org/wiki/Swatch_Internet_Time

...eller

indføre en 28 timers dag:
http://www.dbeat.com/28/
Gravatar #69 - tentakkelmonster
31. maj 2011 09:17
Man kunne også tage til Mars - der er døgnet en time længere!
Gravatar #70 - idiotiskelogin
31. maj 2011 10:44
Tiden er noget mærkeligt noget,
jeg har aldrig helt forstået, hvad den eg'ntlig er for noget.
Jeg kan ikke røre den, jeg kan ikke smage den,
og jeg kan ikke lugte den.
Hvad er den for noget? Jeg ved det ikke.
Timer, dage, uger og år - alt jeg ved, er tiden går.

Tiden er noget underligt noget,
jeg har aldrig helt forstået, hvad den eg'ntlig er for noget.
Er den lilla eller gul? Er den kantet eller rund?
Er den bitter eller sød?
Hvad er den for noget? Jeg ved det ikke.
Men når melodien slutter, ja så' der gået 2 minutter.
Gravatar #71 - Dr_Mo
31. maj 2011 15:03
Det er meget simpelt: cost/benefit. Hvor besværligt skal man gøre det og hvor meget får man ud af det. Hvis hele USA rykker på en time og sparer på energi, butikker får mere indtjening grundet længere aftener, der dør færre i trafikken, kriminalitet reduceres og på den baggrund indfører sommertid, selvom det infører en vis besværlighed med at man skal ændre på tiden, så har man besluttet at det godt kan betale sig.

Nu foreslår du vist et mere komplekst system. Men kan det du foreslår betale sig, taget kompleksiteten og besværeligheden i betragtning?

Jeg ved nu godt at ikke foreslår det, men helt vil afskaffe det. Men sommertid har nogle positive virkninger. Skal man se bort fra dem, fordi du har svært ved at stille uret frem og tilbage 2 gange om året?
Gravatar #72 - Mnc
31. maj 2011 16:46
Parkaboy (68) skrev:
indføre en 28 timers dag
Ja, lad os da helt og aldeles overse hvor lang tid jorden er om at rotere om sin akse. Det kan vi jo heller ikke bruge til en skid hvad angår tidsmåling anyway, vel?
Gravatar #73 - ipwn
1. jun. 2011 07:10
Mnc_ (35) skrev:
Så, hvis vi lige som udgangspunkt siger at solen står op, i vores kære lille DK, kl 8 om morgenen. Bare så det er let at regne med.

Når solen så står op i f.eks. New York, så skal klokken være 2 om morgenen?
Eller i Hong Kong skal klokken være 2 om eftermiddagen...

Lyder smart.

Jep, og lad os droppe det der 24 og 60 pis nu vi er igang. Alt skal kunne deles med 10.
Gravatar #74 - tentakkelmonster
1. jun. 2011 15:01
Mr_Mo (71) skrev:
Hvis hele USA rykker på en time og sparer på energi, butikker får mere indtjening grundet længere aftener, der dør færre i trafikken, kriminalitet reduceres og på den baggrund indfører sommertid, selvom det infører en vis besværlighed med at man skal ændre på tiden, så har man besluttet at det godt kan betale sig.

Det lyder jo flot, men hvor er beviserne for disse påståede gavnlige virkninger?
Gravatar #75 - Dr_Mo
1. jun. 2011 16:39
Forskellige studier som jeg ikke har læst. Men wiki har vist links til nogle amerikanske studier på deres artikel om sommertid og dens gavnlige effekter som du kan læse hvis du er interesseret.
Gravatar #76 - tentakkelmonster
1. jun. 2011 19:37
#75: Interessant læsning, og den artikel styrkede mig i min opfattelse af at sommertid er noget fis.

Og hvis vi endelig skal stå tidligere op om sommeren, kan vi da godt gøre det uden at skulle pille ved alle urene. :-p
Gravatar #77 - Mnc
1. jun. 2011 19:47
tentakkelmonster (76) skrev:
Og hvis vi endelig skal stå tidligere op om sommeren, kan vi da godt gøre det uden at skulle pille ved alle urene
Så stopper du!
Gravatar #78 - Dr_Mo
1. jun. 2011 21:34
Det kan godt være det er noget fis, jeg ved det ikke. Jeg har ikke læst artiklen for at være ærlig. Men det er åbenbart nogle studier der viser det modsatte, eftersom man har indført det?
Gravatar #79 - rasmussen
2. jun. 2011 08:56
#76 - Det vil så kræve, at alle står tidligere op. DSB skal køre tidligere, børneinstitutionerne skal tilpasse sig disse tider osv osv. Hvorfor så ikke bare stille de pokkers ure og lade alle nyde deres lange sommeraftener? De der så er uafhængige af tiden, kan jo bare stå en time senere op. De er åbenbart i mindretal, siden sommertid stadig eksisterer.
Gravatar #80 - fusk
2. jun. 2011 10:23
Købte et vækkeur for 3 år siden til 200,- det skifter selv mellem tiderne og det gør min telefon og komputer også, så jeg opdager det knapt.
Jeg har ikke noget problem med det.
Gravatar #81 - Coney
2. jun. 2011 12:05
fusk (80) skrev:
Købte et vækkeur for 3 år siden til 200,- det skifter selv mellem tiderne og det gør min telefon og komputer også, så jeg opdager det knapt.
Jeg har ikke noget problem med det.

Tillykke:) Men os der har et problem, er sådan set stadig trætte af at skulle bruge flere dage på at tilpasse en ny døgnrytme. Det er tåbeligt, men jeg kan flyve frem og tilbage mellem Kina og DK uden problemer, men skifter tiden en enkelt time, så kan jeg ligeså godt melde mig syg i to dage:S
Gravatar #82 - Rick
2. jun. 2011 14:05
Nu har jeg læst første side af kommentarerne, og jeg skulle mene at lige godt 80% er offtarget.

Jeg troede det her var en diskussion om sommer/vintertid, og ikke tidszoner, oder was?

Derudover.. når folk svarer ja til at afskaffe sommertid, er det så fordi I vil forsætte med at gå på arbejde kl 8, eller er det tidsændringen i sig selv, I er modstandere af?
Gravatar #83 - Coney
2. jun. 2011 14:13
#82 jeg ville bare gerne undgå at forstyrre min døgnrytme... Jeg har intet imod at det bliver lyst tidligere om morgenen...
Gravatar #84 - Zorg
4. jun. 2011 10:13
Jeg synes det er fint, at der hvert år er en dag på 25 timer og en på 23, måtte gerne være et større skift. Selvom det nok ville være hårdt med 2 timers skift til sommertid.
Men det er lidt sjovt med tidsfoskelle, som f.eks. til New Zealand, der er der normalt 12 timers forskel, men når vi skifter er der 11, og når de så skifter er der der 10. (eller omvendt rækkefølge.)
Gravatar #85 - tentakkelmonster
4. jun. 2011 14:54
Rick (82) skrev:
Derudover.. når folk svarer ja til at afskaffe sommertid, er det så fordi I vil forsætte med at gå på arbejde kl 8, eller er det tidsændringen i sig selv, I er modstandere af?

Det sidste. Jeg synes det er fint, vi står tidligere op om sommeren (på de breddegrader hvor det rent faktisk giver mening), men derfor behøver vi vel ikke stille på urene.

#78: Jamen så læs dog artiklen og find ud af om du har ret. Den er faktisk interessant. :)
Gravatar #86 - Dr_Mo
4. jun. 2011 18:06
tentakkelmonster (85) skrev:
#78: Jamen så læs dog artiklen og find ud af om du har ret. Den er faktisk interessant. :)

Hvorfor skal jeg læse en tertiær kilde? Artiklerne og afgørelserne til hvad der skal stå er personlige og der ingen garanti for neutralitet eller korrekthed.

Du må forstå, at en beslutning om hvorvidt man skal beholde DST eller fjerne denne ikke kan gøres på baggrund af en artikel på wikipedia. Du kan finde en masse artikler fra original forskning publiceret og peer-reviewed af eksperter i videnskabelige tidsskrifter. Det er dem du skal læse, ikke slå op i en leksikon...

Indtil videre har vi jo beholdt DST, så det det indikerer at fordelene overstiger ulemperne. En artikel på wikipedia er som sagt ikke nok til at afgøre hvorvidt dette er tilfældet eller ej.
Gravatar #87 - tentakkelmonster
4. jun. 2011 21:50
Mr_Mo (86) skrev:
Hvorfor skal jeg læse en tertiær kilde?

Fordi du allerede (#75 og 78) har indrømmet at du ikke selv har gidet læse om emnet. Og alligevel fører du dig frem med en belærende tone?

Mr_Mo (86) skrev:
Du må forstå, at en beslutning om hvorvidt man skal beholde DST eller fjerne denne ikke kan gøres på baggrund af en artikel på wikipedia.

Dette har jeg på intet tidspunkt sagt.
Mr_Mo (86) skrev:
Du kan finde en masse artikler fra original forskning publiceret og peer-reviewed af eksperter i videnskabelige tidsskrifter. Det er dem du skal læse, ikke slå op i en leksikon....

Det er vist din tur til at læse. ;)

Mr_Mo (86) skrev:
Indtil videre har vi jo beholdt DST, så det det indikerer at fordelene overstiger ulemperne. En artikel på wikipedia er som sagt ikke nok til at afgøre hvorvidt dette er tilfældet eller ej.

Nåja, hvis man altid har gjort sådan, så må det jo automatisk være rigtigt. Stærk argumentation!
Gravatar #88 - p1x3l
12. jun. 2011 10:47
nu har det meste af verden endligt adopteret det system og så begyndes der snakkes om at afskaffe det er sgu da noget være pis frem og tilbage er det bare fordi vi ska skille os ud ... det gør det ihvertfald ik nemmere at fjerne det nu når fleste lande er gådet over til det
Gravatar #89 - Jakob Jakobsen
12. jun. 2011 11:24
Jeg er personligt i mod sommertid, det har efter min mening ingen positiv effekt.
Det kan godt være at man sparer noget el, men hvor meget sparer man i det hele, når man tænker på hvor meget arbejde osv. der bliver spildt de dage hvor alle skal omstille sig. Personligt kan jeg, specielt ved skift til sommertid, mærke det i kroppen i over en uge.

Er der nogen der kender til en seriøs undersøgelse, der tager det "hele" med, og ikke kun fokuserer på det positive ved sommertid.
Gravatar #90 - Magle
12. jun. 2011 19:34
Jeg synes også det ville være fin at få afskaffet. Ikke fordi jeg ikke kan eller gider stille mit ur 2 gang om året...

Men synes altid der er så meget forvirring omkring det. Har ikke været en eneste gang hvor jeg ikke har oplevet, folk der mødte 1 time for tidligt/sent på arbejde eller i skole.

Eller for den sags skyld til aftaler formiddagen efter at det er ændret.

Ud over det så synes jeg det er synd for mine børn. Vores dagplejemor, ved at en uge efter tiden er skiftet, der er alle børnene morgensure, fordi de ikke kan finde ud af det...
Gravatar #91 - Ronson ⅍
12. jun. 2011 19:47
For helvede folkens, stil dog urene sent lørdag aften og lad være med at brokke jer. I gør det garanteret først om søndagen. Kender godt typen!
Gravatar #92 - XorpiZ
12. jun. 2011 21:03
Magle (90) skrev:
Ud over det så synes jeg det er synd for mine børn. Vores dagplejemor, ved at en uge efter tiden er skiftet, der er alle børnene morgensure, fordi de ikke kan finde ud af det...

Dagplejebørnene og JJ, åbenbart.

Jeg mærker ikke til det. Stiller man uret lørdag aften, som Ronson skriver, så lægger man ikke mærke til det søndag.
Gravatar #93 - Mnc
14. jun. 2011 06:44
Jeg stiller urene i løbet af Søndagen, når jeg opdager at de viser forskellige tider. :P
Og så går jeg bare i seng samme tid som jeg plejer.

Jeg forstår ikke problemet, når tiden skifter søndag morgen.
Hvis den time ødelægger dig fuldstændigt, så tag en time på skjoldet eller gå en tur (alt efter om du mangler en time, eller vil brænde den af).
Gravatar #94 - burgurne
14. jun. 2011 15:25
Jeg arbejder om natten og sover derfor om dagen, så jeg er ligeglad.

Ville dog ønske jeg kunne få et "Albert Einstein" ur der kunne fortælle mig hvad klokken er ... og hvorfor!!
Gravatar #95 - demolition
16. jun. 2011 17:13
Jeg foretrækker sommertid, da det giver mig en times ekstra lys om sommeren ifht. hvis vi bare kørte normaltid hele året. Mange ting i samfundet er låst til specifikke klokkeslet, f.eks. de flestes arbejde, offentlig transport, butikkers lukketider osv., så man kan ikke altid bare stå op og gå i seng efter hvornår det nu passer en.
I storbyer kan jeg se en stor fordel i at folk ikke behøver at gøre ting synkront, da det løser mange infrastrukturproblemer. Det er da tosset at vejene omkring en storby skal være proppet et par timer om morgenen og igen et par timer om eftermiddagen hvis man kunne fordele trafikken over hele dagen.
Der går nok lang tid får vi når dertil, men jeg vil tro at det nok skal komme engang når arbejde bliver mere og mere 'virtuelt'. I rigtige storbyer er det i dag heller ikke unormalt at de fleste butikker holder døgnåbent. Ikke som København der ligner en spøgelsesby hvis man går på Strøget søndag eftermiddag. :-)
Gravatar #96 - Balios
25. jun. 2011 16:40
Who cares? For mit vedkommende syntes jeg faktisk det er ret dejligt at man en gang om året kan stå en time senere op. Jeg indretter mit byliv med det. Op til skiftet har jeg flere muligheder for at tage ud og drikke, og få en ekstra times søvn. :P Weird? Ja da.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login